køb af rullesejl i Sverige
Fra : Martin Klausen

Dato : 27-03-04 13:02

Er der nogen der her erfaringer/idéer i forbindelse med at købe
rullesystem+gullegenua, kan der betale sig at købe det i Sverige? Det er til
en Granada 24.

Martin

Fra : Lars

Dato : 27-03-04 16:17

"Martin Klausen" <mtk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der her erfaringer/idéer i forbindelse med at købe
> rullesystem+gullegenua, kan der betale sig at købe det i Sverige? Det er
> [...]

Uden at vide det med sikkerhed, så vil jeg tro at der er besparelser.
Alt hvad handler om sejlads er billigere i Sverige.
Også deres både

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-03-04 19:56

Jeg fik priser på 16-17.000 i Danmark og har nu købt samme løsning i Sverige
for 14.000. Ulempen er, at du ikke kan komme til at møde sejlmageren selv. I
Danmark er sejlmagere et "håndværk" med personlig betjening. I Sverige er
det industrialiseret lidt mere (og ofte bliver sejlene syet i østeuropæiske
lande).

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-03-04 00:16

Jeg vil fraråde dig at købe FURLEX systemer fra Seldeén Mast, jeg har selv
et FURLEX S100 system, og har haft en masse bøvl med at få dem til at sende
mig reservedele til det, Jeg forsøgte så et få en forhandler til at gøre det
fra mig, men de meldte fra, da de også oplever besvær med at få stumper til
systemet.

Jeg var så heldig at finde et maste firme her i Danmark som tilfældigvis
havde de stumper jeg manglede, Det tog mig ca. 2 mrd at finde dem, og dermed
ingen mast på båden det meste af den sommer, jeg havde dialog med Seldeen
mast Danmark og i Sverige i de 2 mrd. men de ville ikke sende stumper, jeg
skulle sende forstaget til dem så de kunne reparere det...

De jeg havde fået de stumper jeg havde brug for tog det mig en lille time at
få det fikset...

JR

Fra : Torben Bach

Dato : 28-03-04 09:57

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> fra mig, men de meldte fra, da de også oplever besvær med at få stumper

Hej Jan
Du har før skrevet om problemet, og det bekymrer mig lidt, fordi jeg har
montering af Furlex 100 (indkøbt i efteråret) til gode i.f. de næste 14
dage. Kunne du ikke løfte sløret for, hvilke reservedele du manglede, og
hvordan problemet i det hele taget opstod.

På forhånd tak.

Torben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-03-04 00:39

Jeg ringede blot til Seldeen mast og bestilte nogle afstandrør og
samlestykker samt den konus man låser wiren fast i enden med, skiller man
sit forstag SKAL der en ny konus i... Det kneb dem at finde ud af hvilke
stumper det var, og undskyldte sig med der havde været sygdom, Fair nok, så
tog jeg deres reservedels katalog, og skrev deres egne vare nyumre op, og
sendte det på en mail,men det lod sig stadig ikke gøre, så tog jeg fat i
hoved selskabet i sverige, men det hjalp ikke spor... Jeg måtte til sidst
opgive at få disse stumper, og kontaktede så Kolding Marine center som
meldte pas, da de hørte det var Seldeen Mast... De fortalte mig de havde
prøvet det samme flere gange, og var ikke interesseret i at gå ind i det, da
de vidste det gav dem en masse besvær og ingen penge... Og så var dig jeg
ved et tilfælde fik fat i en virksomhed i Vamdrup, som tilfældigvis havde
nogle stumper afstandsrør og et par samlere liggende, og det vigtigste, de
havde en ny konus liggende også...

Mit forstag havde fået et knæk da jeg afmonterede masten, hvilket havde
resulteret i at et af profilerne var revnet der hvor de bliver samlet, Det
kan Seldeen og dermed FURLEX naturligvis ikke gøre for, men det at man skal
bøvle sådan for at få et par reservedele synes jeg er under alt kritik, og
jeg køber ALDRIG Seldeen produkter mere...

Håber det var svar nok, ellers skriv igen...

JR

Fra : Torben Bach

Dato : 29-03-04 22:17

> Jeg ringede blot til Seldeen mast og bestilte nogle afstandrør og
> samlestykker samt den konus man låser wiren fast i enden med, skiller man
> sit forstag SKAL der en ny konus i... >

Det undrer mig lidt, at der skal ny konus i, hvis man skiller forstaget ad,
for iflg. brugsanvisningen på svensk står der, at det kan man godt - ikke
noget med, at konus skal skiftes.
Men det er taget til efterretning, så jeg ikke prøvesamler det hele 100% før
monteringen.

> [...]
> bøvle sådan for at få et par reservedele synes jeg er under alt kritik, og
> jeg køber ALDRIG Seldeen produkter mere...

Ja, man kan komme grueligt galt afsted, når man afmonterer masten, men din
beretning betyder under alle omstændigheder, at jeg ved på- og afmontering
af masten vil være endnu mere på dupperne.

I øvrigt er det da dårlig reklame for Seldeen, at man ikke udviste større
vilje til at afhjælpe dit problem.

Tak for beretningen.

Mvh
Torben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-03-04 20:48

Torben, skiller du forstaget ad, er du nødt til at klippe ca. 2-3 cm af
wiren, når du atter skal montere, er du nødt til at have en ny konus, den
gamle er jo sammenklemt om den stump du netop har skåret af, hjertet af
wiren føres ind i midten af konusen, og kordelerne skal ligge uden på,
enderne af kordelerne skal ifølge manualen bukkes en smule ind mod midten. i
bunden af møtrikken ligger der en lille hætte, den kan genbruges men skal
være der, når du spænder møtrikken blive konusen klemt sammen om wiren, det
er den blive klemt sammen går at den ikke kan genbruges.

Fra : Torben Bach

Dato : 30-03-04 20:53

> [...]
det
> er den blive klemt sammen går at den ikke kan genbruges.

Efter du beskrev problemet, har jeg fundet hele baduljen frem og studeret
det hele nærmere og kan godt se, at konus kun er til engangsbrug, selvom man
i brugsanvisningen skriver noget andet. Jeg regner ikke med, at jeg skal
skille skidtet ad, men hvem ved, hvad fremtiden bringer.
På mandag ligger båden i vandet, og så skal jeg have skidtet monteret.

Hilsen
Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-04 21:57

Nedenstående provokerede min "journalistiske" sans samtidig med det
bekymrede mig, da jeg får leveret en Furlex i næste uge.

Jeg har derfor kontaktet en masse forhandlere, en del Furlex ejere og
importøren. - altsammen med henblik på at få analyseret, om Jans erfaringer
er repræsentative.

Jeg må (heldigvis) indrømme, at det billede der tegner sig, er meget
anderledes end det Jan beskriver.

Alt tyder på, at hvis man henvender sig til et tilfældigt sejlloft eller
marine-pusher, så får man en skidt behandling og besked om at det er svært.
Til gengæld har jeg talt med flere, der har henvendt sig via en af de
autoriserede forhandlere eller direkte til importøren og de fortæller mig,
at de har fået reservedele stort set uden problemer.

Jeg har også talt med importøren (info@seldenmast.dk), som prompte svarede
på min mail i en yderst venlig og konstruktiv tone. Det bemærkelsesværdig
var, at de faktisk kunne huske Jans sag og deres hukommelse er meget
anderledes end Jans. Det sagde det ikke direkte (de var ærlige, men
høflige), men jeg fik det indtryk, at de havde opfattet Jan som en kunde der
var ganske svær at stille tilpas. De fortalte mig (efter jeg pressede dem
lidt) at Jans dele havde ligget ventet ude hos dem i adskillige uger pga. af
problemer med betalingen eller betalingsformen (hvad der så end lå i det)

De oplyste mig at:

"Vi har alle dele til Furlex model A, B mk. 2, C, 100, 200 og 300 på lager,
Ovennævnte modeller går tilbage til 1986, reservedele ekspederes samme dag
såfremt bestillingen kommer inden kl. ca. 1300-1400."

Ovennævnte "ekspresfart" har jeg fået verificeret hos to Furlex ejere der
præcis har fulgt denne procedure.

Jeg må indrømme at undersøgelsen og kontakten til Seldens danske
medarbejdere har gjort mig rigtigt godt tilfreds med mit valg af Furlex

Sandheden har ofte mange ansigter.

/Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 01-04-04 22:30

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c4fbab$1956$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Ovennævnte modeller går tilbage til 1986, reservedele ekspederes samme dag
> såfremt bestillingen kommer inden kl. ca. 1300-1400."

Jamen ud fra det, du beretter, er min bekymring om valg af rullesystem
reduceret væsentligt, for jeg skal til at montere mit Furlex rullesystem en
af dagene i næste uge (de indledende manøvrer er foretaget) og glæder mig i
øvrigt til at sejle med det - hvis vejret arter sig, bliver det i nogle af
påskedagene.

Mvh
Torben