/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Bådvarme, Eberspächer
Fra : Ebbe Kvorning Anders~


Dato : 24-03-04 22:58

Jeg har en D 3 L fra slutningen af '80 erne. den er blevet hovedrep. i '97 ,
og har siden fungeret upåklageligt.
Forleden skete så det, at den efter ca 5 min. gik på halv kraft og senere
slukkede. Jeg prøvede 3 gange ialt, hver gang med samme resultat.
Hos Kjøller siger de at det nok er blæsermotoren der er gået, og at det
sandsynligvis ikke vil være værd at reparere, da prisen på en sådan er ca.
2500 kr.

Desværre har han nok ret, men en ny er meeeget dyr, så er der nogen der har
erfaringer udi at få repareret denne type oliefyr?
Vh

Ebbe Andersen



 
 
Claus Tersgov (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-03-04 23:12



Uheldigvis faldt Ebbe Kvorning Andersen over tastaturet og skrev
derved følgende:

> Forleden skete så det, at den efter ca 5 min. gik på halv kraft og
> senere slukkede. Jeg prøvede 3 gange ialt, hver gang med samme
> resultat.
> Hos Kjøller siger de at det nok er blæsermotoren der er gået, og at
> det sandsynligvis ikke vil være værd at reparere, da prisen på en
> sådan er ca. 2500 kr.

Kører blæseren?

Mon ikke, det er et beskidt brændstoffilter / tank....

Har du tanket noget brændstof, du ikke plejer at bruge?

Claus


Hans-Henrik Andresen (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Hans-Henrik Andresen


Dato : 25-03-04 06:58

Og har du rigeligt med strøm på dine batterier ?

/HHA

> Kører blæseren?
>
> Mon ikke, det er et beskidt brændstoffilter / tank....
>
> Har du tanket noget brændstof, du ikke plejer at bruge?
>
> Claus
>



Anders (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 25-03-04 12:59

STRØM STRØM STRØM !

Det er 8 ud af 10 gange problemet at der ikke er strøm nok på dine
batterier. Man "tror" fejlagtigt atfordi der er lys i lampen og
blæseren kan kører at alt er OK - men ak & ve - der skal POWER på for
at starte fyret. En typisk vinterfejl.

Anders

sailor99 (25-03-2004)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 25-03-04 09:30

Jeg ville også lige kigge flammevogteren efter.
Skulle der på en eller anden måde have været vand i systemet ( også små
mængder ), dannes der en masse snuller, som bevirker, at flammevogteren
bliver "sodet" til.

Mvh
Georg



PKJ (25-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 25-03-04 19:45


"Ebbe Kvorning Andersen" <ekaing@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40620449$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en D 3 L fra slutningen af '80 erne. den er blevet hovedrep. i
'97 ,
> og har siden fungeret upåklageligt.
> Forleden skete så det, at den efter ca 5 min. gik på halv kraft og
senere
> slukkede. Jeg prøvede 3 gange ialt, hver gang med samme resultat.
> Hos Kjøller siger de at det nok er blæsermotoren der er gået, og at
det
> sandsynligvis ikke vil være værd at reparere, da prisen på en sådan er
ca.
> 2500 kr.
>
> Desværre har han nok ret, men en ny er meeeget dyr, så er der nogen
der har
> erfaringer udi at få repareret denne type oliefyr?
> Vh
>
> Ebbe Andersen
Jeg har selv en D3L der havde nogenlunde samme symptomer. Kjøller mente
også
at motoren skulle skiftes formedelst det store beløb.

I brændkammeret foran gløderøret siddder et net af rustfrit stål som
hjælper til
med forstøvningen af olien. Dette net var dengang i 2001 brændt delvist
i stykker
og blev skiftet formedelst et par hundrede kroner af Eberbächers
servicecenter
i Vejle (Det var vist BoschServiceCenter). Siden da ingen problemer.
Mit gæt går absolut på denne årsag.

I mit andet oliefyr D 5 L blev samme rustfri net også skiftet selvom
symptomerne ikke
var helt de samme. Her var problemet at det større fyr meget længe
kørte på absolut laveste
ydelse. Med gennembrændt net kneb det fyret med at brænde rent hvorfor
det af og til
osede en del. Udskiftning løste helt dette problem.

/PKJ


Hypotesen omkring en defekt / nedslidt blæsermotor bør let kunne
afprøves af dig selv.
Der er jo kun en motor der via to adskilte blæserhjul leverer blæseluft
til skib og til forbrænding.
Hvis motoren løber rundt med nogenlunde normal omdr. tal kan den
selvfølgelig være slidt, men det er næppe
det der er årsag til det beskrevne problem.
Min termostat har en afbryder med 3 stillinger: Off- Varme-
Ventilation.
Prøv at sætte blæseren til ventilation og mærk luftmængden / evt. hyl
fra
slidte motorlejer.






Flemming (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 26-03-04 17:02

Jeg har lige skilt mit D3L (model 25 1738 01)af og der sad også et rustfrit
net. Nettet var helt fyldt med belægning. Er et nyt net helt rent og med
huller på ca. 1 x 1 mm?
Problemet med mit fyr er at det ikke altid starter og at det kun kan køre på
fuld kraft.
/Flemming



PKJ (26-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 26-03-04 20:41


"Flemming" <vikingis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:406453cc$0$534$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har lige skilt mit D3L (model 25 1738 01)af og der sad også et
rustfrit
> net. Nettet var helt fyldt med belægning. Er et nyt net helt rent og
med
> huller på ca. 1 x 1 mm?
> Problemet med mit fyr er at det ikke altid starter og at det kun kan
køre på
> fuld kraft.
> /Flemming
>

Rens dit net hvis det er helt, og jeg tror dit fyr er ok igen. Nu har
det svært ved at forstøve olien ved lav effekt.
Hvis brændt net, så udskift det.
/PKJ



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste