Woblen
Fra : Anne & Torben

Dato : 28-04-04 17:31

Yow.

Min VF 500 havde pludselig fået et meget uheldig tendens til at woble.
Det skete ved 90 og igen ved 70 og 50. Jeg spændte det hele efter, og
observerede følgende.
Det beslag der gåt fra begge fjederben, og som forskærmen er monteret i, var
meget løs.
3 ud af 4 skruer var så løse at de kunne løsnes med fingrene.
Har det ikke også udover skærm-beslag funktion som stabilisator? Kan det
ikke godt forklare woblen?
Ingen andre skruer var løse. Olie trænger måske til at blive skiftet. Luft
var ok.

Mvh
Torben. ( med en måske normal styrende mc igen )

Fra : Armand

Dato : 28-04-04 18:23

Anne & Torben <jensen@REMOVEjagt.dk> skrev i en

> [...]
> Har det ikke også udover skærm-beslag funktion som stabilisator? Kan det
> ikke godt forklare woblen?............Ingen andre skruer var løse

Jo!

> Olie trænger måske til at blive skiftet. Luft var ok.

Hvordan med dækkene?
- Er bagdækket ved at være slidt fladt midtpå?
- Er fordækket muligvis slidt spidst á midter-mønsteret næsten med fuld
dybde mens mønsteret umiddelbart ved siden af er nedslidt (føl evt. efter
med en strygende hånd om du kan fornemme det spidse)??

I så fald er der ikke noget at sige til at den kan bringes til at woble!

--
Armand.

Fra : Anne & Torben

Dato : 28-04-04 20:16

Hej.

Jeg har lige været ude og køre en tur.
Det er det samme. Dækkene er slidt ok. Har kørt ca 1500 km.
Dæktryk ok. Kan afbalanceringen evt være skyld i det?. Speciel i Aalborg
skiftede dem for 3 uger siden.
Dæmpningen virker fint, og den er overhovedet ikke som sådan ubehagelig.
F. Eks nå gassen slippes ved 100kmt og man lader den rende, så optræder
problemet ikke før den er faldet til 80kmt. ( nyrebælte påkrævet. )
Der er ingenting at mærke under kørsel.

/Torben.

Fra : Armand

Dato : 29-04-04 17:51

> Jeg har lige været ude og køre en tur.
> Det er det samme. Dækkene er slidt ok. Har kørt ca 1500 km.
> Dæktryk ok. Kan afbalanceringen evt være skyld i det?. Speciel i Aalborg
> skiftede dem for 3 uger siden.

I en vis grad, ja. Så det kan være en god ide at få det kontrolleret igen!

> Dæmpningen virker fint, og den er overhovedet ikke som sådan ubehagelig.
> F. Eks nå gassen slippes ved 100kmt og man lader den rende, så optræder
> problemet ikke før den er faldet til 80kmt. ( nyrebælte påkrævet. )

Hvis ikke at det var fordi at det er så friskt monteret, så ville jeg nu
altså tro at dit fordæk ikke er helt på toppen: Ligesom det kan være slidt
spidst kan det være slidt "11-kantet" á pletvise nedslidninger der følger i
takt med mønsteret!
Men som sagt, det er det for friskt til!

Derudover er der også alle lejerne (hjul- ; kronrørs- ; bagsvinger- !) at
kontrollere for unødig slup, og hér er det meget ofte kronrørslejerne der
slet og ret er bortrustede, men det kan jo f.eks. også hænde at være en
forglemt fastspænding af bagakslen sidst der blev justeret kæde :-/

SElve hjulenes retning kan også vær årsagsgivende, så kontrollér den
dynamisk ved at lade en bekendt køre i jævnt halvraskt tempo (=
tilstrækkeligt til at man ikke slingrer for at holde balancen) imod dig mens
du knæler og vurderer om du kan se det bredere bagdæk i lige grad på begge
sider af fordækket!

> Der er ingenting at mærke under kørsel.

Det er kun små påvirkninger der skal til for at få sagerne til at gå i
frekvens, så woblen kommer oftets helt uvarslet =

Slutteligt:
Gider du ikke vænne dig til at svare nederst under hvad du måtte efterlade
som citat!?
Det er mest praktisk sådan - Ikke mindst eftersom at det er sådan at alle
andre gør.

--
Armand.

Fra : Mikker

Dato : 30-04-04 13:07

Min erfaring med egen og andre med problemet med nedbremsningswobling,
er at det er fordækkets mønster der forårsager miseren! Selv på helt
nye dæk er problemet der ved visse dæktyper. Min egen XJ600 har haft
det fra ny af, og mange andre jeg kender har haft problemet - også med
helt nye dæk.

Jeg har ladet mig fortælle at Metzeler fordæk skulle have fjernet
denne woblen vha mønsterudvikling. Præcist hvilken type der er tale om
ved jeg pt ikke, men kan da finde ud af det hvis nogen vil afprøve
dem.

Mvh.

Michael XJ600 - også med woblen ved 60 km/t med det originale dæk...