Lov om ændring af færdselsloven - (Klippek~
Fra : anders majland

Dato : 28-04-04 08:55

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0026730.htm

Det er nok nogen her der bør være opmærksomme på at pappet fremover er i
fare ved +60% og ikke som tidligere ved +70%

Derudover giver det klip at blive taget for +30%, rødkørsel, overhaling
over spærreflader osv.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Ursin

Dato : 28-04-04 09:56

meddelelse

> Derudover giver det klip at blive taget for +30%, rødkørsel, overhaling
> over spærreflader osv.

Hvorhenne står dette, hvilken paragraf. Jeg synes ikke jeg kan finde noget.

mvh
Peter Ursin

Fra : anders majland

Dato : 28-04-04 10:04

> Hvorhenne står dette, hvilken paragraf. Jeg synes ikke jeg kan finde
> noget.

16. I § 126 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

Og så er der jo også de andre "regler" med forhøjede bøde ved "høje"
hastigheder og risiko for pappet ved 160km/t på motorveje

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-04-04 10:36

"risiko for pappet ved 160km/t på motorveje"

Der da kun ca. 23%, ved en fartgrænse 130 km/t.

Men jeg har hørt at reglerne er uændrede på landeveje og i byer...!!

<ironi>
Men der er jo heller ikke så mange bløde trafikanter.....
</ironi>

--
Mvh.
Henrik (som ikke helt har forståelse for de nye "tiltag")

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lange

Dato : 28-04-04 11:57

> Derudover giver det klip at blive taget for +30%, rødkørsel, overhaling
> over spærreflader osv.

Det er ellers ikke mere end et par dage siden at jeg læste at man ville
udskyde klippekortsystemet i et års tid da IT-systemerne slet ikke var
klar til at håndtere det.

Fra : anders majland

Dato : 28-04-04 16:13

> Det er ellers ikke mere end et par dage siden at jeg læste at man
> ville udskyde klippekortsystemet i et års tid da IT-systemerne slet
> ikke var klar til at håndtere det.

Der står også noget om at loven er vedtaget men dele af det sættes i
værk af justitsministeren. Så det skal nok passe at klippekortet venter
på en it-opgradering hos politiet. Men det betyder så stadigvæk at man
risikerer en ny køreprøve ved +60% eller 160km/t (afhængigt af hvad der
er lavest.)

Fra : Michal

Dato : 28-04-04 20:00

On Wed, 28 Apr 2004 17:13:03 +0200, anders wrote:

> Der står også noget om at loven er vedtaget men dele af det sættes i
> værk af justitsministeren. Så det skal nok passe at klippekortet venter
> på en it-opgradering hos politiet.

Hvis det kræver en it-opgradering hos politiet kan der jo godt gå årtier
før der sker noget på den front ;)

i hvert fald hvis man skal tro radionyheder og interview med politiet...

> Men det betyder så stadigvæk at man
> risikerer en ny køreprøve ved +60% eller 160km/t (afhængigt af hvad der
> er lavest.)

Hvor mange % er det man skal køre for hurtigt før man får en bøde? evt
link til %-satser?

Mener at under 10% over maks så giver det vist maks 500 i bøde... det er
dog mere end rigeligt for en fattig studerende...

Jeg forsøger ihærdigt at holde mig på maxgrænsen... det er lidt lettere
med en gammel skrotbil, og en mc med ikke alt for mange heste... heldige
mig =)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Anders Thorup

Dato : 28-04-04 21:06

Michal wrote:
<Snip>
> Mener at under 10% over maks så giver det vist maks 500 i bøde... det
> er dog mere end rigeligt for en fattig studerende...

Nææh, når du er studerende kan du bare ansøge om at få nedsat din bøde til
halv takst(Og det får man). Den gælder iøvrigt også hvis man er pensionist

MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid

Fra : Martin Pedersen

Dato : 28-04-04 21:29

> Nææh, når du er studerende kan du bare ansøge om at få nedsat din bøde til
> halv takst(Og det får man). Den gælder iøvrigt også hvis man er pensionist

Jeg mener nu at reglerne blev ændret til at det var ens årsindtægt der lå
til grund for om man kunne få bøden nedsat til halv takst, og samtidig blev
det ændret til at gælde over hele landet. Før i tiden var det nemlig hver
enkelt politi kreds som bestemte om det kunne lade sig gøre.

Udover det er mindstebeløbet vist stadig 500kr, dvs. hvis du får en bøde på
500 kan du ikke få den halvveret

Mvh
Martin Pedersen

Fra : Jacob Deleuran Grunn~

Dato : 29-04-04 18:57

Martin Pedersen wrote:

> [...]
> det ændret til at gælde over hele landet. Før i tiden var det nemlig hver
> enkelt politi kreds som bestemte om det kunne lade sig gøre.

Du har ret det er din årsindtægt der nu bestemmer om du kan få nedsat
bøde. Det er fuldstænding ligemeget om du er studerende, rocker eller på
kontanthjælp.

> Udover det er mindstebeløbet vist stadig 500kr, dvs. hvis du får en bøde på
> 500 kan du ikke få den halvveret

Der har du så ikke ret. Bøden kan nedsættes til beløb der ikke er
delelig med 500. Bøden er dog min på 300 kr.

Lige lidt fra loven:

§ 118 a. Bøder for overtrædelse af denne lov og for overtrædelse af
forskrifter, der udstedes i medfør af loven, udmåles til beløb, der er
delelige med 500 kr., jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Bøder til personer med særlig lav indtægt kan udmåles til
beløb, der ikke er delelige med 500 kr. Sådanne bøder kan dog ikke
fastsættes til beløb under 300 kr.

Her: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0071229.htm#K17

/Jacob
Honda Super Dream
Som har fået nedsat en 500 kr. bøde

Fra : Martin Pedersen

Dato : 29-04-04 19:02

> [...]

> Der har du så ikke ret. Bøden kan nedsættes til beløb der ikke er
> delelig med 500. Bøden er dog min på 300 kr.

1 ud af 2 er vel heller ikke helt dårligt

Mvh
Martin Pedersen

Fra : Michal

Dato : 29-04-04 15:28

On Wed, 28 Apr 2004 22:06:29 +0200, Anders wrote:
> [...]
> halv takst(Og det får man). Den gælder iøvrigt også hvis man er pensionist

Også hvis det er som erhvervsuddannelse? Jeg får jo ikke SU men "løn"...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Henrik H.

Dato : 29-04-04 17:18

Lange wrote:

> Det er ellers ikke mere end et par dage siden at jeg læste at man ville
> udskyde klippekortsystemet i et års tid da IT-systemerne slet ikke var
> klar til at håndtere det.

...du har ret Morten.... "klippekortet" kommer først senere.... og til den
tid kommer der osse en 30 % regel..... uha uha....
Henrik H.

Fra : Hekto

Dato : 28-04-04 18:15

anders majland wrote:
> [...]
> fare ved +60% og ikke som tidligere ved +70%
>
> Derudover giver det klip at blive taget for +30%, rødkørsel, overhaling

Det er med overordentlig stor glæde at jeg ser at overkørsel for rødt
lys tæller med!!!!

.... resten må vi tage som det kommer!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Jens Arnfast

Dato : 28-04-04 20:05

Hekto wrote:
> Det er med overordentlig stor glæde at jeg ser at overkørsel for rødt
> lys tæller med!!!!
>
> ... resten må vi tage som det kommer!

Jep, forhåbentligt bliver det oversat så man ikke behøver være cand.jur.
for at geberde sig semi-lovligt i trafikken :)

--
-jens
RSV1000

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 21:32

Er der ikke en der kan lave en punktopstilling på de ændringer der kommer
her d. 1. maj og de ændringer de varsler med?

Jeg er ved at være ret forvirret :) (det er jo osse sent)

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 30-04-04 08:39

"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> Er der ikke en der kan lave en punktopstilling på de ændringer der kommer
> her d. 1. maj og de ændringer de varsler med?
>
> Jeg er ved at være ret forvirret :) (det er jo osse sent)

Det forsøges her

Klippekort::

De nævnte overtrædelser giver hver et "klip" i kortet, og 3 klip inden for 3
år medfører fradømmelse af kørekortet!

1) Køre over for rødt
2) Køre mod færdselsretningen
3) Overskridelse af spærreliner
4) Ulovlig kørsel i nødspor
5) Overhaling, hvor der er skiltet eller afmærket med overhalingsforbud
6) Tilsidesættelse af vigepligt, hvor der er skiltet eller afmærket
vigepligt
7) Overskridelse af hastigheden med mere end 30% uden for motorvej
8) Ved promillekørsel - mellem 0,5 og 0,8 promille

Er det mindre end 3 år siden man fik sit første kørekort, kan man dog
"nøjes" med 2 klip før man mister kortet.
---
Mvh Georg

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 30-04-04 09:16

Der vil dog gå (mindst) halvandet år før politiet er klar til at gennemføre
intentionerne i klippekortforslaget - så lang tid tager det at få de
nødvendige ændringer gennemført i politiets edb-systemer iflg. denne artikel
i Computerworld:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=23319
---
Georg

Fra : mikkel paulsen

Dato : 30-04-04 12:34

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in message news:<c6nq4m$1be$1@sunsite.dk>...
> [...]
> fare ved +60% og ikke som tidligere ved +70%
>
> Derudover giver det klip at blive taget for +30%, rødkørsel, overhaling

der står på www.130.dk at kørekortet kun kommer i fare ved den alm
overskridelse på 70% eller ved over 160 km/t

Fra : anders majland

Dato : 30-04-04 12:45

> der står på www.130.dk at kørekortet kun kommer i fare ved den alm
> overskridelse på 70% eller ved over 160 km/t

Så stoler jeg på på retsinfo. Men bemærk at de 60% først gælder fra 1.
juni mens de 160 netop er indført