at hente de sidste par HK?
Fra : S.G

Dato : 27-04-04 23:37

Tjek lige de 2 baghjulsmålinger på dk.binaer.motor under posten tl1000s
Det er 2 af de mange målinger fra mc-hospitalet
Den grønne er uden luftfilterkasse låg, den røde er med låg. Denne test er
taget inden vi begyndte at pille i maksinen mht programering

Som i ser er der faktisk en del flere HK at hente i maksinen endnu (til
menneskepenge). Det der kan hives ud af den pt (dvs med kn og andre potter)
er hevet ud af den, men det ses tydeligt af kurven at mere luft (er det
det?) giver 5 HK og 5Nm mere i hele mellemområdet. Det må jo siges at være
en del

Så forklar mig lige hvad det svarer til da vi pillede luftfilter låget af?
For man kan jo ikke køre med et luftfilterlåg taget af, og så vil ramairen
heller ikke virke.

Så hvordan henter jeg de sidste 5 hk og 5 Nm?

Fra : Hekto

Dato : 28-04-04 01:06

S.G wrote:

> [...]
> heller ikke virke.
>
> Så hvordan henter jeg de sidste 5 hk og 5 Nm?

Jeg kender ikke udformningen af luftfilterkasse, og kunne heller ikke
drømme om at bruge tid på at hente 5HK der kun ligger på 'toppen' - men:

Et større 'hul' gør det ikke nødvendigvis alene. I modsætning til det
virkelige liv, kan mindre også være bedre!
Luftflow'et skal ske uden fremspringende kanter, i den strækning som
luften tilbagelægger i filteret. Når du fjerner låget, er det meste af
kassens udformning, 'sat ud af kraft'. Luften kommer direkte fra den
dejlige stille atmosfære, og ned i indsugningen.
Du kan prøve at 'strippe' kassen for overflødige ting, som f.eks.
ramair-systemet.
Det kan faktisk hænde at det er årsagen, og ellers kan du jo se om der
er andet der kan give 'urolig luft' og så fjerne dét.

Hvorfor ikke køre uden låget, hvis dét hjælper???

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Moller

Dato : 28-04-04 09:55

S.G wrote:

> [...]
> heller ikke virke.
>
> Så hvordan henter jeg de sidste 5 hk og 5 Nm?

   Hvordan tester du den med Ram Air ??? for den går da først i gang når
du køre... og derved vil den jo give de ekstra heste vel.

--
VH
Lars Molnit

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 12:43

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan tester du den med Ram Air ??? for den går da først i gang når
> du køre... og derved vil den jo give de ekstra heste vel.

Dvs at ramairen altså giver den xtra luft som det afpillede boxlåg giver?

Der er en airbox MOd til tl1000s´eren. Jeg vil se om jeg kan finde en
opskrift på den et sted. Den skulle give bedre benz økonomi, samt mere
power.

Fra : Moller

Dato : 28-04-04 13:10

S.G wrote:

> Dvs at ramairen altså giver den xtra luft som det afpillede boxlåg giver?

   Ja, men kun når du køre... altså du for ikke gav ved den ved lave
hastigheder, men der køre du ik med Peakeffekt alligevel :)

> Der er en airbox MOd til tl1000s´eren. Jeg vil se om jeg kan finde en
> opskrift på den et sted. Den skulle give bedre benz økonomi, samt mere
> power.

   Uha, snak ik om Luftfilter Mods :) kender rigeligt med tricks til den
kære Bandit... og nu har jeg enda set et helt nyt (David HoleShoot har
fundet), som gør at man for samme kræfter som at ha Dual Clip-ons filtre
på, men uden at få ulemperne fra dem via sidevind, regn osv.. men man
for den fede brutale lyd :) så er det bare om jeg gider betale 158$ for
det kit, eller lige selv lave den Aluplade som skal erstatte bagsiden af
luftfilter kassen :) og selv dyse den til efter stages 2 anbefalingerne
:) nu jeg har KN filter delen osv..

   Altså tricket er præcis det du har prøvet på din TL , nemlig at man har
åbent luftfilterkasse bagtil, med filteret monteret... men da en B12
ikke har Ramair, så går det trick fint... alupladen er til at golde
filteret på plads, uden at dække for det.

   http://www.holeshot.com/main/showimage.php?/imgsrv/w_600/bandit/stage2_ab_onbike.jpg

   Jeg ved godt der står 600 i linket, men det er samme trick til både B6
og B12 ... og at han så kun laver det til 2001 modellerne, vil man
opdage at siden han gik i gang med 2001 modellerne, er han stoppet helt
med at lave ting til de gamle, hvis det kræver en anden form for udformning.

--
VH
Lars Molnit

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 13:39

> [...]
> ikke har Ramair, så går det trick fint... alupladen er til at golde
> filteret på plads, uden at dække for det.

Hvis jeg åbner min kasse vil ramairen jo ikke have niogen effekt, da der der
jo ikke vil komme tryk i filterkassen.
Jeg havde ellersovervejet at sætte et låg på med fuld gennemstrømning, fx et
net eller gitter. Men tvivler på det er smart.

Jeg fandt et mod til en TL1000S hvor man gav motoren mere luft ved at ændre
noget på luftfilterkassen. Der skulle fjernes lidt, åbnes mere og svejeses
nyt plastic på. men kan ikke finde det igen desværre.
har du et link måske?

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 14:02

> [...]
et
> net eller gitter. Men tvivler på det er smart.

eller betyder det intet at åbne låget? nogen idé?

http://hometown.aol.com/drag1knee/index.htm#AIRBOX
ham her har gjort det kan jeg se og det har osse givet ham en del.

Fra : Moller

Dato : 28-04-04 14:07

S.G wrote:

> Hvis jeg åbner min kasse vil ramairen jo ikke have niogen effekt, da der der
> jo ikke vil komme tryk i filterkassen.

   Yepsen... også derfor at Ramair er ok at havde, men du kan ikke bruge
det til Dymo blærrøvs heste, da de ikke kan måles uden at man kan
simulere fartvind osv... med i testen.

> Jeg havde ellersovervejet at sætte et låg på med fuld gennemstrømning, fx et
> net eller gitter. Men tvivler på det er smart.

   Det vil jeg hodle mig væk fra hvis jeg var dig... Sådan som jeg ser på
det, altså hvis jeg var dig, ville jeg bruge mine resourcer på bedre
afjedring, letning af vægt... og måske lige få geilet den op med diverse
småting ala hugger osv. Men nu ved jeg jo ikke hvad der er gjort i forvejen.

> [...]
> noget på luftfilterkassen. Der skulle fjernes lidt, åbnes mere og svejeses
> nyt plastic på. men kan ikke finde det igen desværre.

   Detsvære, men jeg ville ikke gøre det hvis jeg var dig, uden du havde
mulighed for at få testet det på en bænk der kan medtage Ramair delen i
sine test.. og så er der lige den del at nogen mener ikke at Ramair
heste tæller ;) men det er nok mest folk der ikke kan lide Kwak'er :)
for er der nogen der er goe til Ramair, så er det helt klart "Den grønne
klan" :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 14:12

> [...]
> afjedring, letning af vægt... og måske lige få geilet den op med diverse
> småting ala hugger osv. Men nu ved jeg jo ikke hvad der er gjort i

Kommer senere. Det koster jo ikke noget at fjerne et låg :)
Spørgsmålet er om jeg får den røde kurve ud af det, dvs de 5HK mere i hele
mellemområdet. Det er den kurve der trækker

> Detsvære, men jeg ville ikke gøre det hvis jeg var dig, uden du havde
> mulighed for at få testet det på en bænk der kan medtage Ramair delen i
> sine test..

Well det her mod gjorde at kassen stadig var lukket, dvs det var ikke bare
at fjerne låget, men at øge volume lidt, og fjerne den klap der sidder i
kassen (hvad den end er til), dvs gøre at de rkom mere luft igennem kassen.
Der er total mange tyskere der har det og skrevet det er super osv osv, men
kan bare ikke finde et link til det skide mod :(

Fra : Bo Thede

Dato : 28-04-04 14:25

"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> kan bare ikke finde et link til det skide mod :(

Hvorfor prøver du det så ikke bare og ser om du kan mærke en forskel??
Evt. få den testet på bænken med og uden den klap.

Venlig hilsen
Bo

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 14:28

> Hvorfor prøver du det så ikke bare og ser om du kan mærke en forskel??
> Evt. få den testet på bænken med og uden den klap.

regner osse med at prøve det og så køre speedometeret ud for at se
om der er neget der ikke dur med det.
På dk.binaer.motor er den målt uden låg og sammenlignet med måling med låg.
Spørgsmålet er om det virker i praksis, da ramairen jo ikke er med i den
måling

Fra : Hekto

Dato : 28-04-04 15:04

Moller wrote:

> [...]
> opdage at siden han gik i gang med 2001 modellerne, er han stoppet helt
> med at lave ting til de gamle, hvis det kræver en anden form for

Luftfilteret bør nok være der til alm. brug.

Den omgivende luft, trækkes ind i indsugningen. Jo mere 'stillestående'
den omgivende luft er, jo lettere erd et at opnå et ordentligt flov.
Filterfladen skal være så stor at der ikke opstår forstyrrelser omkring
kanterne.
Det næste er, at luft ikke er god til at løbe om hjørner. Det er lige
meget om man suger eller presser. Knæk, bøjninger og fremspring betyder
at der kommer mindre igennem kanalen, end hvis den var ret.
Luften begynder jo at udvise tegn på at have masse, så snart man
forsøger at bevæge den!

Selve filteret er faktisk også med til at 'opbløde' luftstrømmen, og
fjerne turbulens.
Det ideelle er en uendelig stor kass, med stillestående luft, som så i
lige linie, suges igennem filteret, gennem spjældet og ned i cylinderen.

Derfor er Holeshot's løsning ikke så tosset endda.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'

Fra : Moller

Dato : 28-04-04 15:57

Hekto wrote:

> [...]
> lige linie, suges igennem filteret, gennem spjældet og ned i cylinderen.
>
> Derfor er Holeshot's løsning ikke så tosset endda.

   Nej vel :) sådan som jeg ser det... blir rummet inden filteret langt
støre på denne måde, og da der som sådan ikke er store åbne sider som
ved Clip'ons vil man ikke få en masse turbulens, og derved kan man
næsten betragte det som et næsten stillestående luft kammer :)

   Holeshot's målinger viser også at det gir nær det samme som med
Clip'ons på bænken, og hvis det samtidig med er brugbart under kørselen
er det jo billige kræfter :) i en B-12's tilfælde ca. 2 heste i toppen,
men hvis man kigger på :

   http://www.holeshot.com/dynocharts/dyno_bandit_1200_2001.shtml

   Så læg mærke til hvad der sker omkring 4500 omdr... og op, når man
sammenligner stage 1 (det jeg har nu), og stage 2 filter mod(ikke
clip-on) ... så er det jo en interesant ting, da dette er jo i det mere
brugbare område, og ikke ubrugelige peakheste.

   Nå, men dette har da også givet mig svaret på hvad der skal ske efter
knasterne :) og om jeg skal ha Clip-ons eller ej.... så er det bare hvad
S.G. ender med, for han har jo det lidt svært når der ikke er nogen
vacumhuller at bore op jo ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 28-04-04 16:23

Moller wrote:

> [...]
> clip-on) ... så er det jo en interesant ting, da dette er jo i det mere
> brugbare område, og ikke ubrugelige peakheste.

Ja, det ser nu meget fornuftigt ud.

Jeg har et eller andet sted set de åbne pod-filtre med et hus omkring;
men kan ikke finde dem.
Til Pantah'en har jeg købt et par billige til 100,-
Jeg tror ikke en meter på alt dét K&N-gas.

Teoretisk kan de godt blive udsat for turbulens på Pantah'en, selv om
jeg mere tror på at der er afløsning der er problemet.
Turbulensen burde næsten forsvinde i filteret; men afløsning kan næsten
danne vacuum, og sidder filteret dér .....!!!

Afløsning er når luften laminart følger et emne; men så river sig løs
fra dette, og det medfører vacuum, sug og andre væmmelige ting.

Fra : Carl Dragert

Dato : 28-04-04 17:08

Hekto wrote:
> Til Pantah'en har jeg købt et par billige til 100,-
Hvilke? Og hvilken erfaring har du med dem?

> Jeg tror ikke en meter på alt dét K&N-gas.
Hvorfor ikke?

--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Hekto

Dato : 28-04-04 22:04

Carl Dragert wrote:

> Hvilke? Og hvilken erfaring har du med dem?

> Hvorfor ikke?

Fordi:

- Et filter virker ved at det mekanisk 'spærrer' for partikler af en vis
størrelse, bestemt af 'åbningerne' i filteret.
- Filteret skal tilføres et 'bindemiddel' der fastholder de partikler
der tilnærmelsesvis vil kunne passere igennem filteret. (olie)
Mindre partikler vil kun blive fastholdt i filteret, hvis luftflow'et
skifter retning og partiklen ved inertiens hjælp, ikke følger
luftstrømmen; men fastholdes i bindemidlet. (her hjælper det dog at
filteret er 'foldet'.
- At en 'elektrostatisk ladning' af filteret fastholder partiklerne, set
ud fra dels den hastighed de suges ind med, og dels den meget korte
strækning de skal gennemløbe når de passerer igennem filteret, virker
fuldstændig usansynlig.
- Filterets hæmmende effekt afgøres af det effektive areal som filteret
efterlader til at suge luft igennem. Jo større 'hul' jo større
luftmængde, og jo mere snavs suges med ind, og omvendt. Porrerne i
filteret kan gøres større, og dermed tillade mere luft at passere, hvis
man gør filteret 'tykkere' eller lader luften skifte retning. Jo tyndere
filter, jo mindre porrer er nødvendige.

Man kan selfvfølgelig konstruere filtre der består af uendeligt tynde
fibre, der når de filtres sammen, efterlader uendelig små huller.
Store filterflader giver en lavere gennemsnitshastighed på luftstrømmen,
set i forhold til en mindre filterflade.
Udformningen af 'kassen' kan dels have til formål at lade inertien
bortskaffe nogle af de større partikler, dels nedsætte hastigheden på
resten, hvis luften skal løbe 'om hjørner'. En anden væsentlig egenskab
er at 'kassen' skaber ro i luften, således at der så vidt muligt opnås
'sug' over hele filterfladen, samt giver et roligt luftflow.
Sagen kan stille sig marginalt anderledes, når man taler om filtre i en
'kasse' hvor det originale filter i forvejen har et alt for lille
tværsnit. Det er nok ikke ret mange!
Jeg har ikke set nogen faktiske målinger af, at det ene eller det andet
filter, ved et givent undertryk, lader flere eller færre liter luft
passere. Det er ellers en måling der forholdvis let lader sig udføre.

Jeg har købt Emgo-filtre til 100,-, og vil ikke forvente at tilsvarende
filtre fra K&N er det 5-dobbelte værd.
I mine øjne er der noget 'kejserens nye klæder' over det.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 30-04-04 12:56

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese

Som jeg skrev for nogle uger siden so er der i David Vizards: "Carburetors&
Intake Manifold" fra i 2 bogs sættet How To Build Horsepower, medtaget
resultatet fra ISO 5011 Filter Test foretaget for det engelske firma Vish
Seshadri. Og heri indgår K&N som vinderen blandt alle de forskellige
firmaers produkter vedr. Flowrate. Men vedr. effektivitet af opsamling af
det fineste støv tager K&N 97,5 % som det bedste igen, kontra
f.eks.Pipercross KK300 som kun taher 50,8 %, men papir i almindelighed tager
98,6 %, altså en anelse bedre end K&N cotton/wire.

Men i de to artikler fra Cars and Cars Conversion: "Last years racecar is
already out of date", her skriver David Wizard skriver bl.a. "It´s probably
common knowledge why virtually all race cars run without air filters, they
are attempting to maximise the air flow into the engine and a filter is
generally considered to be a hindrance to airflow and is thus costing hp.
......a company in USA producing a very efficoient air filter. Measurements
on my own flowbench have shown that the use of this type of filter,
correctly sized, repressents virtually no reduction in airflow. This means
you can have clean air and all the power your engine will give. Since
writing .... this company has done many more experiments and they have found
that by shaping the air filter element in combination with a case, they can
produce filters which will cause more air to flow into the engine than if
the filter is removed. This, my friends, is having you cake and eating it.
....."

Nu er dette jo fra1979, og siden har motorcykel- og bilproducenterne jo lært
at lave de større luftbokse (er det ikke 14 gange cylindervolumenet? ) men
til gengæld er K&N vel ikke blevet dårligere i de forgangne år.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 17:29

Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

> [...]
tager
>98,6 %, altså en anelse bedre end K&N cotton/wire.

En anelse ! Anskuet fra ren luft, så er luften over 40% mere beskidt
fra et K&N filter i forhold til papir, så en anelse ??!

>Men i de to artikler fra Cars and Cars Conversion: "Last years racecar is
>already out of date", her skriver David Wizard skriver bl.a
<snip>

David Wisard har alle dage været en popsmart "se mig" type, som hvis at han
havde været så dygtig til motortuning som han gav sig ud for, nok ikke havde
haft så meget overskud til at lege forfatter... :-|

> [...]
>at lave de større luftbokse (er det ikke 14 gange cylindervolumenet? ) men
>til gengæld er K&N vel ikke blevet dårligere i de forgangne år.

K&N har ikke rokket sig ud af pletten, (typisk amerikansk), hvorimod resten
af verden har udviklet sig. MC og Bilfabikker laver ikke filtre selv, men
køber ved underleverandører, mon ikke de ved hvad de gør.... Hvis K&N var så
fremragende, så havde de vel fundet vej til at være standardudstyr om ikke
andet så på amerikanske køretøjer.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 30-04-04 19:43

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> fremragende, så havde de vel fundet vej til at være standardudstyr om ikke

Som sagt synes jeg der er lidt 'kejserens nye klæder' over det.
Dermed ikke sagt at K&N er dårligt, bare at det er for dyrt, og af nogen
opfattes som et absolut must.

Selvfølgelig kan man med dagens teknologi lave uendeligt tynde,
uendeligt stærke fibre, så man kan lave filtre med stor gennemstrømning
og meget små åbninger .... næsten ligesom papir! ;0)

Fra : Michal

Dato : 30-04-04 22:30

On Fri, 30 Apr 2004 20:43:21 +0200, Hekto wrote:
> Selvfølgelig kan man med dagens teknologi lave uendeligt tynde,
> uendeligt stærke fibre, så man kan lave filtre med stor gennemstrømning
> og meget små åbninger .... næsten ligesom papir! ;0)

Hvorfor laver man så ikke bare filtre af papir? Eller flere lag papir?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Hekto

Dato : 30-04-04 23:08

Michal wrote:

> Hvorfor laver man så ikke bare filtre af papir? Eller flere lag papir?

Jamen, det gør man jo også!? En stor del af std. filtrene til MC/bil er
papir.

De kan selvf. ikke genanvendes som K&N.
Min holdning er bare at man kan købe guld for dyrt.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-04 22:05

Gert Bo thorgersen wrote:

> Nu er dette jo fra1979, og siden har motorcykel- og bilproducenterne jo lært
> at lave de større luftbokse (er det ikke 14 gange cylindervolumenet? ) men
> til gengæld er K&N vel ikke blevet dårligere i de forgangne år.

Det har så vist sig at mange af de biler der kører med ovennævnte filtre så
taber 5-10% effekt da oliedampene fra filterolien sætter sig i MAF/VAF-sensoren.
Nu ved jeg ikke hvor mange moderne motorcykler der har den slags udstyr. Men det
har vel efterhånden holdt sit indtog.

Ib Jakobsen

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 17:29

Her en en modificering af luftfilterkassen.
http://homepage.mac.com/rg500delta/TL1000/intake.html

men nu efter i to har diskuteret clamp ons, vil det så være smartere med
sådanne istedet?
(Kan jo blive til et vinterprojekt or so)

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 17:22

så er det bare hvad
> S.G. ender med, for han har jo det lidt svært når der ikke er nogen
> vacumhuller at bore op jo ;)
Se her:
http://www.gsx1000r.de/tl1000s/der_umbau.html

måske det er løsningen :D
kan jo starte med at pille låget af :) og se

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 17:20

> Derfor er Holeshot's løsning ikke så tosset endda.
men vil det virker på min? Dvs hvis jeg fx fjerner låget?

Fra : Armand

Dato : 28-04-04 16:15

> [...]
HK og 5Nm mere
> i hele mellemområdet. Det må jo siges at være en del

Det ér givetvis grundet at der kommer mere luft til.

> Så forklar mig lige hvad det svarer til da vi pillede luftfilter låget af?

Grunden til den at falder i effekt med låget på (lad os hellere anskue det
på denne omvendte facon), er sikkert at den skal suge luft igennem den
laaange ram-air kanal.
Da ram-air'en har sin berettigelse lige så snart man begynder at bevæge sig,
nytter det ikke at beklage sig over tabet målt på en stillestående
test-bænk!

> Så hvordan henter jeg de sidste 5 hk og 5 Nm?

Dem hár du jo - Ligesåsnart at ekvipagen ruller ude i den virkelige verden
og ram-air systemet er komplet!

Jeg er svært bange for at du overfocuserer på disse rulninger og glemmer at
der er en verden udenfor rummet med dyno-bænken :-|

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 17:24

> Dem hár du jo - Ligesåsnart at ekvipagen ruller ude i den virkelige verden
> og ram-air systemet er komplet!

Jep det er osse min konklussion

> Jeg er svært bange for at du overfocuserer på disse rulninger og glemmer
at
> der er en verden udenfor rummet med dyno-bænken :-|

Nej ser skam ret objektivt på de rulninger. Grunden til jeg spørger er nu
mere at få en forståelse for netop de 2 kurver, dvs luftens indlydelse og
ramairens inflydelse. For hvis det nu hang sådan sammen at et afpillet låg
ville give mere effekt er det en billig løsning for at hente de sidste par
heste.

til dels osse fordi jeg elsker at pille og det lærer man jo kun af. Synes
det er kedeligt at have en mc stående der bare er som den er :) jeg har
masser af planer med tl´eren. Affjedring, lakering, sædebund, plov m.m :)

:D

Fra : S.G

Dato : 28-04-04 20:43

Så nu har jeg snakke med henning fra mc-hospotalet.

Jeg har vist ham siden med luftfiltermoddet, og det står han inde for. han
er faktisk ret spændt på at se resultatet :), da han er overbevist om det
vil give noget mere effekt.

Han laver det til 500,-, da jeg jo har været deroppe engang før :) Så det er
jo bare super. Så skal bare have lavet moddet og så trille derop

Til gengæld sagde han at det link (se tidligere post) hvor der sad clamp on
filtre på en tl´er, det skulle man IKKE gøre på en tl1000´er, da det ville
give turbulens.
:)

Så afslørede han lige at lige (efter jeg havde fortalt ham hvordan cyklen
gik efter han havde haft fat i den) at han havde givet den bagerste
cyllinder 30% mere benzin pga den er varmere end den forreste :)
Åbentbart et V2 trick der batter :)