PDA/GPS spørgsmål
Fra : Mikkel Hansen

Dato : 22-04-04 09:28

Til de folk der allerede har bixet med ipaq2210 + gps (bilka/fields
tilbuddet) eller bare er generelt vidende om pda/gps:

Jeg overvejer selv at købe ovenstående pakke, da det helt sikkert vil gøre
det 10x lettere at navigere rundt i EU her til sommer. Men nu har jeg jo
altså ikke en døjt forstand på at skulle bixe en strømforsyning sammen på
det gule lyn, så den vej kan jeg ikke gå.
Er der andre end mig der ikke har strømforsyning via biken? Kan det lade sig
gøre eller dør pda+gps for hurtigt? Hvor mange timer kan skidtet holde.kun
på internt batteri?
Ville ikke være lækkert at bruge 3500 (+ sikkert 1000 på ekstra hukommelse,
kan se bilka tilbuddet kun har huk. nok til DK kort) og så finde ud af at
jeg kun kan køre i 2 timer før jeg skal finde et sted og lade op =/

På forhånd tak!

Fra : Thorstein

Dato : 22-04-04 09:42

> [...]
> kan se bilka tilbuddet kun har huk. nok til DK kort) og så finde ud af at
> jeg kun kan køre i 2 timer før jeg skal finde et sted og lade op =/

Kan ikke huske de eksakte tal, men en IPAQ med TomTom software og 512 Mb
eksta kan *ikke* rumme Danmark, Tyskland og Frankrig. Hvis du skal skifte
kort, skal du have en PC med.....

Du skal helt sikkert have lavet noget strøm fra din MC, sådan en IPAQ fætter
løber tør for juice i løbet få timer.

Du kan finde mere info om emnerne på disse links:

http://www.tomtom-user.dk

/ Thorstein
Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet på http://www.mcinternet.dk

Fra : Michal

Dato : 22-04-04 13:13

On Thu, 22 Apr 2004 10:42:11 +0200, Thorstein wrote:
> [...]
> kort, skal du have en PC med.....
>
> Du skal helt sikkert have lavet noget strøm fra din MC, sådan en IPAQ fætter

Hvor er jeg glad for min Garmin etrex Legend...

Som holder over 17 timer pr. 2stk AA batterier ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 22-04-04 13:27

Michal wrote:
> Hvor er jeg glad for min Garmin etrex Legend...
>
> Som holder over 17 timer pr. 2stk AA batterier ;)

Ja, jeg kan se det er en voldbillig fætter, og det er jo rart den holder så
langt tid. Men hvad kan den? Kan den rumme nok kortdata til en tur fra
danmark til sydfrankrig for eks. ? Har du montered din med handlebar mount?

Se for eks.: http://www.expansys.com/product.asp?code=GPS_ETREX-L

Fra : Michal

Dato : 22-04-04 13:52

On Thu, 22 Apr 2004 14:26:36 +0200, Mikkel wrote:

> [...]
> danmark til sydfrankrig for eks. ? Har du montered din med handlebar mount?

Ja, hvis du kun gemmer "udklip". I højeste detaljegrad kan den næsten
indeholde hele danmark, så mon ikke den kan have kortudsnit ned til
sydfrankrig?

Ellers er der jo med 3 gange hukommelse
<http://www.expansys.com/product.asp?code=GPS_ETREX-VISTA>

> Se for eks.: http://www.expansys.com/product.asp?code=GPS_ETREX-L

Og med DE billige priser er der jo ingen problemer!!! :P

Jeg købte den her:
<http://www.spejdersport.dk/Templates/Pricelist_G.asp?GroupGuid=839>
og gav lidt ekstra for den... men ville osse have den i håden "nu!". Og
så fik vi en yderst uddybende afhandling fra sælgeren som var ganske rar
:)

Rørholderen kan også fås i spejdersport, eller
<http://www.expansys.com/product.asp?code=0101026700>
som ser ganske ens ud med den jeg har købt til noget nær dobbelt pris...

Der følger pr. standard datakabel med, så det skal man ikke ud at købe
seperat :)

Den primære fordel jeg ser ved den er at den ikke fylder meget, og kan
bruges til "offroad" navigation. Jeg bruger den sammen med min kæreste
til GeoCaching :)
<http://www.geocaching.com/>
<http://www.geocaching.dk/>

Apropos eTrex Vista'en (den lidt dyrere), så har den også højdemåler
(højdemåling baseret på gps er ikke så godt), samt elekroniskt kompas
(så man ikke behøver at tage skridt for at få kompasretning).

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : F.Sander

Dato : 22-04-04 16:02

"Michal" > >> Hvor er jeg glad for min Garmin etrex Legend...

Alle montøre i vores firma er enig om en ting Garmin = gammel skrammel/
l-a-n-g-s-o-m..., og når vi køre i EU kan den ikke have det i hukom. så er
det nemmer at skifte kortet i en PAD eller købe den "rigtige" VDO'Dayton (
klar test vinder i FDM test )

FS

Fra : Michal

Dato : 22-04-04 16:29

On Thu, 22 Apr 2004 17:01:55 +0200, F.Sander wrote:

> "Michal" > >> Hvor er jeg glad for min Garmin etrex Legend...

> Alle montøre i vores firma er enig om en ting Garmin = gammel skrammel/
> l-a-n-g-s-o-m...,

Hvilke Garmin'er taler vi om her? De har en kæmpe række produkter, og i
har nok valgt de forkerte. Den Garmin jeg har er langt fra langsom...
Den fanger satelitterne på under et minut (ved opstart), og opdaterer også
skærmen hurtigt nok.

> og når vi køre i EU kan den ikke have det i hukom. så er
> det nemmer at skifte kortet i en PAD eller købe den "rigtige" VDO'Dayton (
> klar test vinder i FDM test )

Hvis i kører rundt i EU er en bitte etrex ikke nok, så skal i da op i
noget lidt større...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : F.Sander

Dato : 22-04-04 18:50

> Hvis i kører rundt i EU er en bitte etrex ikke nok, så skal i da op i
> noget lidt større...
-------------
jeg indrømmer jeg ikke kan huske model'n ( sidder ikke i min vogn) men jeg
ved den ca. kostede 7500-9000kr for knap to år siden.

Når man feks. køre i Kbh. og "ikke" når en svingning til H/V så er den meget
langsom også i forhold til PDA til at rette ind og komme med ny rute eller
vende, hvis de så pludselig siger kør lige til sverige, så kan man jo ikke
have den i huk. eller nå at læse den ind,
nogen vil nok sige det er teoretisk-plader, men som service montør sker der
flere gange om året vi bliver om diageret til et andet land.Og "mangler"
kortet.

FS

Fra : Michal

Dato : 22-04-04 19:47

On Thu, 22 Apr 2004 19:50:27 +0200, F.Sander wrote:

> -------------
> jeg indrømmer jeg ikke kan huske model'n ( sidder ikke i min vogn) men jeg
> ved den ca. kostede 7500-9000kr for knap to år siden.

Så er den jo også præhistorisk ;)

> Når man feks. køre i Kbh. og "ikke" når en svingning til H/V så er den meget
> langsom også i forhold til PDA til at rette ind og komme med ny rute eller
> vende,

Jeg ved ikke hvor hurtige de nye "vejfinder" modeller er, men den bitte
etrex serie kan ikke udregne ruter på vejnet selv. Den kan kun lave ruter
hen over waypoints man selv (eller allerede er) definerer. Jeg smider
f.eks. X antal waypoints ind på strækningen, og laver en rute af dette...
Selve ruten mellem de enkelte waypoints er så i fugleflugt. Dette fremmer
for mig kun mere køreglæde, da jeg får set flere veje, i tilfælde at jeg
"drejer forkert" hvis en sådan term findes.

> hvis de så pludselig siger kør lige til sverige, så kan man jo ikke
> have den i huk.

Jeg kan naturligvis se at dette ikke er nær så sjovt hvis en kunde
venter og tripper mens man tåger rundt og ser på et fremmed lands
attraktioner ;)

> [...]
> flere gange om året vi bliver om diageret til et andet land.Og "mangler"

Selvom den store etrex ikke er rettet til dette formål, ville den stadig
kunne rumme en god bid af sverige/norge/nordtyskland og hele danmark...

Dog ville jeg undersøge lagringsplads på de større Garmin'er...

Check evt. den site der blev linket til tidligere i tråden, som havde ganske
billige GPS'er, og også nogle af de lidt større :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : -V-

Dato : 22-04-04 22:51

"Michal" <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> wrote:
> Check evt. den site der blev linket til tidligere i tråden, som havde
ganske
> billige GPS'er, og også nogle af de lidt større :)

Eller prøv http://www.gpsw.co.uk/ og sammenlign priser.

-V-

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-04 09:44

Mikkel Hansen wrote:
> Til de folk der allerede har bixet med ipaq2210 + gps (bilka/fields
> tilbuddet) eller bare er generelt vidende om pda/gps:

Den jeg har købt SKAL have 12v for at virke.
PDA kan sagtens køre uden, men antennen kræver strøm.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 22-04-04 14:10

+ du formodentligt bliver nødt til at investere i en bedre antenne - Den der
er med er ikke ret god.
Jeg har sat en cigarettænder på min Silverwing, men jeg kan godt se at det
vil se lidt specielt ud på en 600 RRRRRRRRR eller lign.

Venlig hilsen

Edvard Korsbæk

Fra : anders majland

Dato : 22-04-04 18:01

> Jeg har sat en cigarettænder på min Silverwing, men jeg kan godt se
> at det vil se lidt specielt ud på en 600 RRRRRRRRR eller lign.

Hvis der er nogen der spørger en dag der ikke er gps med er det bare et
ladestik til batterivedligeholde sådan at batteriet altid er tip top når
det er solskin, tørre veje og tid til ræssssssssss

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid