kæde
Fra : Niels

Dato : 21-04-04 10:43

hel NG
når min Mc holder vandret er kæden rimelig slap, men begynder bagsvingeren
at bevæge sig op bliver kæden meget stram, har prøvet uden støddæmpere, det
virker helt åndsvagt, afstanden mellem de 2 tandhjul må da være det samme
lige meget hvor bagsvingeren er, men bare ikke hos mig, nogen råd ?
Niels

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-04-04 10:49

Niels skrev:

> [...]
> uden støddæmpere, det virker helt åndsvagt, afstanden mellem de 2
> tandhjul må da være det samme lige meget hvor bagsvingeren er, men

....det er helt normalt...

....det er ikke engang sikkert at dine tandhjul er helt runde heller...

....der findes nogen motorcykler, hvor afstanden mellem kædehjulene ikke
ændrer sig under affjedringen, men alle vi andre skal når vi strammer
kæden op sidde (baglæns) på cyklen under stuntet (og helst køre lidt
frem og tilbage af hensyn til ovale kædehjul)
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-04-04 11:36

> [...]
> uden støddæmpere, det virker helt åndsvagt, afstanden mellem de 2
> tandhjul må da være det samme lige meget hvor bagsvingeren er, men

Omdrejningspunktet for bagsvingeren sidder bag fortandhjulet, så kæden
er strammest når fortandhjul+bagsvingeraksel+bagtandhjul står på linje.
Det er helt normalt. Justerer du kæden til manualens specifikationer, så
er der taget højde for dette. Et generelt slup kan ikke opgives, for
forskellige motorcykler har forskellig vandring på bagsvingeren.

Som Hans skriver, så kan bagtandhjulet være ovalt. Prøv at sætte den på
centerfod eller løfte baghjulet på anden vis. Så undersøger du kædens
slaphed, mens du langsomt drejer baghjulet rundt og ser om du kan finde
nogle stramme punkter. Kan du det, er bagtandhjulet ovalt, og så vil jeg
nok råde dig til at skaffe et nyt kædekit.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 19:17

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> Omdrejningspunktet for bagsvingeren sidder bag fortandhjulet, så kæden
> er strammest når fortandhjul+bagsvingeraksel+bagtandhjul står på linje.

Jup!
Og mere billedligt talt:
Hvis afstanden mellem tandhjulene er 100cm og bagsvingeren kun er 50 cm, så
kan man i princippet dreje bagsvingeren 180° rundt så tandhjulene sidder
lige ved siden af hinanden - og så kan man sq tale om slap kæde!

Jeg har på en Bimota SB3 (= 80'er-ting) set bagsvingeren monteret i stellet
lige ud for forreste tandhjul (= uden gennemgående aksel!!), og dét
omstændige design tjener det formål at kæden netop ikke behøver at skulle
have et slup svarende til bagsvinger-geometriens "opspænding"; men
alligevel har gearkassen brug for et vist slup for at kunne skifte
ordentligt, så selv dén kører ikke med kæde der er spændt helt op!

> ...........Justerer du kæden til manualens specifikationer, så
> er der taget højde for dette. Et generelt slup kan ikke opgives, for
> forskellige motorcykler har forskellig vandring på bagsvingeren.

Det er ellers min opfattelse at det netop er et generelt tal at fabrikkerne
bruger, og derfor, samt fordi at opgivelsen kan opfattes forskelligt af den
enkelte, er det et særdeles godt værktøj at vurdere kædens opførsel under
jævn kørsel:
- Sitrer den er den for stram!
- "slanger" den sig, er den for løs - Men hellere dét end for stram, som
koster hjul og gearkasse-lejer
- Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!

> [...]
> nogle stramme punkter. Kan du det, er bagtandhjulet ovalt, og så vil jeg
> nok råde dig til at skaffe et nyt kædekit.

Samme fejlfinding kan skyldes at kæden er forstrukket, eller slidt, over et
antal led, som strammes op når de befinder sig på tandhjulet.
Derfor kræver inspektionen også at man vurderer om en given slap/fast-rytme
følger
hjulets omdrejninger (á for hver hjulomdrejning) eller kædens bevægelse ( á
ca.100 led der bevæges af tandhjulets ca. 45 tænder pr.omdrejning)

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-04-04 19:56

> Det er ellers min opfattelse at det netop er et generelt tal at
> fabrikkerne bruger, og derfor, samt fordi at opgivelsen kan opfattes
> forskelligt af den enkelte,

Jeg kan ikke helt se hvordan man kan opfatte fabriksmålene forskelligt.
I manualen til min mc står der præcist hvor man skal tjekke (ud for
fælgen på baghjulet), og hvor meget frigangen må være. Det er endda
illustreret på en tegning, så der ikke er ret meget at tage fejl af.

> [...]
> som koster hjul og gearkasse-lejer
> - Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!

Det kommer da helt an på hvem der kører på cyklen. Det vil jo give
forskellige resultater med hhv. en 50kg tung fører og en 100kg tung
fører. Men ok, den skal aldrig sitre, for så er den for stram. Det kan
dog ikke generaliseres at en 'slangende' kæde betyder at den er for
slap.

Det optimale er at den lige nøjagtigt er løs nok når
tandhjul+bagsvingeraksel står på linje, og det kan man ikke se hvorvidt
er tilfældet når en tilfældig person kører på cyklen. Det er sikkert
fint nok så længe vedkommende kører lige ud på jævn vej, men f.eks. over
et bump, så må kæden stadig ikke være for stram når den passerer det
strammeste punkt.
Kædeopspænding er derfor noget der er givet ud fra bagsvingerens
geometri, og ikke noget rytter-afhængigt.
Derfor tror jeg mere på manualens opgivelser. Grunden til at de fleste
opgivelser er ret ens, er sikkert fordi mange standard-bagsvingere har
sammenlignelig geometrisk opbygning.

På en offroader/crosser med lang bagsvingervandring skal kæden f.eks.
slange sig ret meget under ligeudkørsel, ellers går det da hurtigt galt,
når den kører over bump. Jeg tror heller ikke at manualen til en DT125R
siger at der skal være ca. 3 cm slup ligesom manualen til min XS400
siger.

> [...]
hjulomdrejning)
> eller kædens bevægelse ( á ca.100 led der bevæges af tandhjulets ca.

Det er vel ikke så vigtigt at vide om det er det ene eller andet. I
begge tilfælde ville jeg skifte hele kædekittet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 22-04-04 18:08

> [...]
> fælgen på baghjulet), og hvor meget frigangen må være. Det er endda
> illustreret på en tegning, så der ikke er ret meget at tage fejl af.

Mnjaeh :-/
Hvem har manualen og dermed den nøje beskrivelse, og vil man ikke kunne
forvirres over om et mål angives som udvendigt, indvendigt eller midte til
midte?
Og uanset hvad en manual siger, så ér kæden for stram hvis den sitrer,
hvorfor vil også ligesågodt kan tage dén med at den slanger sig med også -
Ergo: en jævnt hængende kæde er ikke at kimse af!

> [...]
> fører. Men ok, den skal aldrig sitre, for så er den for stram. Det kan
> dog ikke generaliseres at en 'slangende' kæde betyder at den er for

Jeg har hørt dét argument fra din mund før; men ansku lige hvor lidt
opstramning at bagsvingerens geometri har (beregn det evt.) under sine ca.
150 mm's vandring ved akslen- jeg vil påstå at man kører meget tæt på
middel-punktet (= á "på linie", hvor der over en større bevægelse nærmest
ikke foregår nogen opstramning!), hvadenten man er alene eller med to mand
på.
Og justerer man efter idealet med sig selv som eneste belastning vil kæden
givetvis kun blive slappere (á forbi middelpunktet) ved to personers
belastning :-|

> [...]
> fint nok så længe vedkommende kører lige ud på jævn vej, men f.eks. over
> et bump, så må kæden stadig ikke være for stram når den passerer det

Nu er forskellen mellem "sitre" og "slange" ikke noget med 1/10 mm's
opspænding til forskel, og hænger kæden i en jævn bue, vil den ikke kunne
"overspændes" p.g.a. indfjedrings opstrammende effekt!

> [...]
> når den kører over bump. Jeg tror heller ikke at manualen til en DT125R
> siger at der skal være ca. 3 cm slup ligesom manualen til min XS400

Måske nok.
Men for gademodeller rækker tricket fint!

> Det er vel ikke så vigtigt at vide om det er det ene eller andet. I
> begge tilfælde ville jeg skifte hele kædekittet.

Tandhjul slides ikke ovale eller excentriske, det er en leveringsmargen som
man i en vis grad kan være nød til at leve med. Derfor er det væsentligt at
pinpointe opstramnings-forårsageren (á skrot (kæde) eller godt nok
(tandhjulet))!

--
Armand.

Fra : KT

Dato : 24-04-04 16:59

"Niels" <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> virker helt åndsvagt, afstanden mellem de 2 tandhjul må da være det samme
> lige meget hvor bagsvingeren er, men bare ikke hos mig, nogen råd ?

Jeg har tidligere fået af vide, fra min mekaniker, at det du skriver er tegn
på en slidt kæde. Den er klar til skiftning. Jeg fik dog ikke nogen
forklaring på at en slidt kæde opfører sig sådant.

Mvh Kim

Fra : Armand

Dato : 25-04-04 21:17

KT <detsortehulATSLETTE@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> på en slidt kæde. Den er klar til skiftning. Jeg fik dog ikke nogen
> forklaring på at en slidt kæde opfører sig sådant.

Jeg gentager lige:
Det beskrevne opstrammende fænomæn er geometrisk bestemt af at bagsvingerens
lejringspunkt ikke er sammenfaldende med forreste tandhjuls aksel, og sådan
er det på 99,9% af alle motorcykel-konstruktioner!
Uanset hvor slap man måtte mene at ens kæde er, må den ikke kunne strammes
helt op under bagsvingerens bevægelser, så hvis man iagttager ovennævnte
problem er der kun én ting at gøre: Løsne kædejusteringen så det akkurat
ikke forekommer!!

--
Aramnd.