Aprilia Falco ?
Fra : André T.

Dato : 21-04-04 10:39

Jeg overvejer stærk at anskaffe mig en Aprilia Falco snart.

Den skulle have en mere behagelig kørestilling i forhold til mille'en.

Nogen der har erfaringer med denne cykel ? +/-

Nogen fordele/ulemper på de forskellige årgange ?

Mvh André T.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434

Fra : Jens Arnfast

Dato : 21-04-04 11:11

André T. wrote:
> Jeg overvejer stærk at anskaffe mig en Aprilia Falco snart.

Et skridt i den rigtige retning

> Den skulle have en mere behagelig kørestilling i forhold til mille'en.

Hmm.. jeg synes altså jeg sidder perfekt på min Mille - selv med mine
195cm (højde - ikke om livet ). Faktisk kan mine knæ, skuldre og lænd
bedre lide Millen end min tidligere XJ600.

> Nogen der har erfaringer med denne cykel ? +/-
> Nogen fordele/ulemper på de forskellige årgange ?

Beklager, jeg har kun kørt en lille tur på en falco

--
-jens
RSV1000

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 21-04-04 11:51

André T. wrote:

> Nogen der har erfaringer med denne cykel ? +/-

Erfaringer er så meget sagt - men jeg fik prøvet den nede hos SPH for et par
weekender siden. Jeg synes den virkede letkørt og med masser af kræfter.
Sidestillingen er naturligvis sportspræget men uden - for mit vedkommende -
gener. Nu kører jeg jo på en sports-MC (i følge Tryg) med "morfar"
stilling - og jeg synes jeg havde lettere ved at smide Falcoen ned i
svingene.

Jeg synes du skulle se om ikke du kan låne en Falco i en times tid hos en
forhandler. De har jo tydeligvis en prøvemaskine, der roterer blandt
forhandlerne. Prøv eventuelt også en SV1000.

--
Tony

Fra : Martin Poll

Dato : 21-04-04 13:36

André T. wrote:
> Jeg overvejer stærk at anskaffe mig en Aprilia Falco snart.
God ide

Den skulle have en mere behagelig kørestilling i forhold til mille'en.
Kørestillingen er lidt mere opret, end millen. Jeg er 185 og har ikke
problemer med Falco`en, selv på lange ture.
Jeg skal dog sige at jeg ikke har prøvet millen mere end en halv time, men
jeg syntes at den er raceragtig , men hvad det er jo også det den skal være.
> Nogen der har erfaringer med denne cykel ? +/-
Jeg har kun gode erfaringer med falcoen. Den er letkørt og har et godt
overskud når der skal leges lidt.

Dårlige ting ved falcoen.
Støttebenkontakten er dårlig , men det kan fixes let selv.
Bremseskiverne er der nogle der har haft problemer med, så hvis du skal købe
brugt så check lige om de er lige.
Nogle har haft problemer med koblingen, dvs at den slides let. Dette problem
har jeg ikke haft.

> Nogen fordele/ulemper på de forskellige årgange ?
Efter min bedste overbevisning er der ikke forskel motormæssigt på
årgangene, andet end småting.

Med venlig hilsen
Martin Poll
SL1000 Falco

Fra : André T.

Dato : 21-04-04 14:00

Jeg skal ud og prøve en Falco på lørdag (årg. 2000). Og for at
sammenligne skal jeg også ud og prøve en Mille fra 1999, i næste uge.

Der er ikke den ville forskel i prisen, så nu må vi se.

Nogen der kan bekræfte at mille'en, skulle have mere "top", i
modsætning til Falco, som skulle have mere "bund" ?

Fra : Nils

Dato : 21-04-04 16:34

Har selv en Mille R fra 00. Som så mange andre har min Mille fået et mindre
tandhjul foran, idet den er højt gearet fra fabrikken, formentlig for at
præstere en høj topfart, som ser godt ud i salgsmaterialet...
Der er jo tale om en V2 motor og af de MC'er jeg har ejet og prøvet har
Millen et suverænt bundtræk. Jeg har dog ikke prøvet en Falco.

Millen er en "stor" MC, jeg er 188 cm og sidder perfekt. Kører stillingen er
sportspræget, men jeg kan udmærket kører en tank tom (ca. 230 -250 km) på
motorvejen uden nævneværdig ømhed i skroget. Har haft min Mille til
racetrack dag i 2003 og den er en fornøjelse på en sådan dag. (Det er de
fleste MC'er, når man for lov at skyde den af uden frygt for politi,
modkørende, grus etc.)

I korthed er Millen efter min mening mere all round end man umiddlebart
tror, dog med klare tilbøjeligheder mod det sportslige... Og mht. passager,
så får man ikke megen ros efter en længere tur!!!

God fornøjelse med prøveturene!

Nils
Mille R

Fra : Jens Arnfast

Dato : 21-04-04 17:42

Nils wrote:
[snip]
> I korthed er Millen efter min mening mere all round end man umiddlebart
> tror, dog med klare tilbøjeligheder mod det sportslige... Og mht. passager,
> så får man ikke megen ros efter en længere tur!!!

Du kan jo bare lade være med at køre på baghjulet hele tiden ;-P
... men ellers kan jeg kun være enig

--
-jens
RSV1000

Fra : GRISEN

Dato : 21-04-04 21:07

On Wed, 21 Apr 2004 17:33:51 +0200, "Nils" <nh.larsen@dadlnet.dk> wrote:

>I korthed er Millen efter min mening mere all round end man umiddlebart
>tror, dog med klare tilbøjeligheder mod det sportslige... Og mht. passager,
>så får man ikke megen ros efter en længere tur!!!

Hvordan er Mille'n til en længere tur?
Altså sådan 700-1500 km?

Kan man montere nogle tasker på den?
Givi og lignende ville jo være blasfemi, men hvad smid-over taker?
Er der noget at sætte dem fast i?

Jeg har kun prøvet Mille'n og Falco'en hos SPH.
De er begge lækre, men jeg tror Falco'en vil være rarest til daglig transport i byen...

*
Jan

Fra : Nils

Dato : 21-04-04 21:34

Jeg har et par gange kørt fra Fyn til Nordjylland (og tilbage), ca 300 km,
med et stop til påfyldning af MC og fører. Som sagt ingen store problemer,
idet cyklen er "stor", dvs. ingen krampagtig vinkel mellem underben og lår.
Vægten på hænder er ligeledes, efter min mening, "rimelig"...
Jeg har foreløbigt ikke brugt tanktaske eller smid-over tasker, mulighederne
for fastgørelse vurderer jeg til at være små! Et Givi-rack på en maskine som
Millen er helt ude i hampen, ja, endnu længere ude - efter min mening!!!

Millen er ikke en sportstouring maskine, til det formål har Aprilia
produceret Futura...

-Jep, til bykørsel ville jeg også vælge en anden maskine, (ex en høj
een-dunker...godt overblik i trafikken + godt bundtræk!)

Nils
Mille R

Fra : Jens Arnfast

Dato : 23-04-04 12:38

GRISEN wrote:
> Hvordan er Mille'n til en længere tur?
> Altså sådan 700-1500 km?

Dunno, jeg har kun været oppe på 400km i eet stræk (med passager) - de
sidste 100km havde jeg lidt ondt i måsen fordi jeg ikke kunne flytte mig
på sædet pga af passager

> Kan man montere nogle tasker på den?
> Givi og lignende ville jo være blasfemi, men hvad smid-over taker?
> Er der noget at sætte dem fast i?

Til dagligt har jeg tanktaske på, men har også brugt smid-over tasker
uden problem (det kan dog anbefales at flytte blinklysene en smule
længere bagud). Kæresten brokker sig lidt når hun skal stige på når de
er monteret, men når hun først er kommet op er der ingen problemer

> Jeg har kun prøvet Mille'n og Falco'en hos SPH.
> De er begge lækre, men jeg tror Falco'en vil være rarest til daglig transport i byen...

Til bykørsel tror jeg det er et fedt om det er mille eller falco - så
meget mere oprejst er kørestillingen på falco'en altså ikke!

--
-jens
RSV1000

Fra : GRISEN

Dato : 23-04-04 20:42

On Fri, 23 Apr 2004 13:38:05 +0200, Jens Arnfast <jens@fabel.dk> wrote:

>Dunno, jeg har kun været oppe på 400km i eet stræk (med passager)

Ok, tak for info...
Dog stadig et svært valg synes jeg.

*
Jan