Væltet cykel :(
Fra : Dan Jørgensen

Dato : 17-04-04 03:19

Da jeg kom ned på gaden her til aften, var min mc sQ væltet - panik :(
Jeg har ikke fået så stort et chok siden min sexuelle debut.

Det viser sig, at den var tippet over pga. punkteret baghjul.

Hvor dumt kan man designe et støtteben !!!!
Bør/kan man skifte støttebenet ?

Dan - xv535

Fra : Aksel Schmidt

Dato : 17-04-04 07:32

det lyder mærkelit, at den tippede pga. et punkteret baghjul -dette skulle
netop sænke tyngdepunktet på den rigtige side af støttebenet, den væltede
måske modsat støttebenet?

jeg har haft næsten samme oplevelse, fordi jeg skiftede baghjulet ud med et
der var liiiiidt større: væltede og knækkede koblingsgreb.
det var en dårlig morgen!

dra nu af bruger jeg altid centerbenet

/aksel

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 17-04-04 08:40

Aksel Schmidt wrote:
> det lyder mærkelit, at den tippede pga. et punkteret baghjul -dette
> skulle netop sænke tyngdepunktet på den rigtige side af støttebenet,
> den væltede måske modsat støttebenet?

Der er jeg ikke helt enig. Hvis du sænker baghjulet, svarer det til at hæve
støttebenet. Så står
cyklen pludselig i en mere lodret position. Hvis han skulle have mere vægt
på støttefoden, så skal
bagenden hæves!!! Der er nogle der bruger det trick når de vil have
bagdækket fri af jorden, at de lige smider noget under bagsvingeren.

> dra nu af bruger jeg altid centerbenet

Ikke alle cykler ser godt ud med sådan en :)

> /aksel
Thomas

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-04-04 09:00

Thomas Buus Andersen wrote:

> Ikke alle cykler ser godt ud med sådan en :)

Næ, dét er jeg enig med dig i, men ikke alle cykler ser godt ud, efter en
tur i asfalten.

Hilsen
Lars

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 17-04-04 09:20

> det lyder mærkelit, at den tippede pga. et punkteret baghjul -dette skulle
> netop sænke tyngdepunktet på den rigtige side af støttebenet, den væltede
> måske modsat støttebenet?

jep

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 10:05

Aksel Schmidt <nej@nej.dk> skrev i en
> det lyder mærkelit, at den tippede pga. et punkteret baghjul -dette skulle
> netop sænke tyngdepunktet på den rigtige side af støttebenet, den væltede
> måske modsat støttebenet?

"tyndere" dæk svarer til længere støtteben => risiko for at ende på den
forkerte side af balancepunktet =
Desværre et klassisk problem, som jeg også har oplevet en enkelt gang
På den anden side, og alle ærgrelserne til trods: Hvis dét kun er sket én
gang for mig i løbet af 27 år, hvor nødvendigt er det så at ændre systemet
:-/

> jeg har haft næsten samme oplevelse, fordi jeg skiftede baghjulet ud med
> et der var liiiiidt større:

Øhheh??

> fra nu af bruger jeg altid centerbenet

Jup!
Centralstøttebenet, hvor det forekommer, er det der bør bruges til
deciderede parkeringer!

--
Armand.

Fra : Magne Vingsand

Dato : 17-04-04 08:27

Dan Jørgensen wrote:
> [...]
> Det viser sig, at den var tippet over pga. punkteret baghjul.
> Hvor dumt kan man designe et støtteben !!!!

Nei, du trenger ikke å skifte støtta. Men du kan sette på ei midtstøtte, som
ikke påvirkes av eventuelle punkteringer. Er det ikke "plass", får du
modifisere litt. Ei slik støtte er også gjerne mer stabil, med tanke på
småbarn som leker seg (med sykkelen din). Du får jo uansett skylda om de
skader seg ved slik "lek"..
Men det andre du nevner; bør vi vite mer om det?

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-04-04 08:32

Hej Dan,
> Da jeg kom ned på gaden her til aften, var min mc sQ væltet - panik :(

Trist, at høre! - Er der mange skader?

> Jeg har ikke fået så stort et chok siden min sexuelle debut.

.... da hun bagefter sagde, at hun havde en smitsom kønsygedom?

> Det viser sig, at den var tippet over pga. punkteret baghjul.
>
> Hvor dumt kan man designe et støtteben !!!!

Tjaa, personligt så synes jeg, at alle sidestøtteben er dumme! Dog er de jo
dejlig nemme, så sidestøttebenet er nok mere et kompromis mellem sikkerhed
og bekvemmelighed. - Se f.eks. hvor mange trædecykler, der vælter om pga. et
sølle vindpust eller en anelse ujævn vejoverflade. De er jo netop et
kompromis, idet man lader cyklen "skrå-hvile" på tre punkter og skrider bare
eet af punkterne, så vælter den sandsynligvis.
Det samme fændomen ser jeg på min MC. Dels skal der nok ikke mange
påvirkninger, før at den (i mit tilfælde: endda fjederbelastede)
sidestøtteben selv klapper op og MC lægger sig på een af siderne. Eller hvor
en parkering på en skrå vejoverflade får MC'en til at rulle lidt fremad,
hvorefter sidebensfæstnet skrider og slippes.

> Bør/kan man skifte støttebenet ?

Tja, brug centralstøttefod, hvis din MC ikke har centralstøttefod, så var
det måske spørge hos Yamaha eller evt. overveje anskaffelse af en
universal-udgave? Med en centralstøttefod opslået på et godt underlag, der
kan en MC stå temmelig stabilt og ret uafhængig af hjul, sidevind osv.
Til gengæld er de dumme til parkering på "løs bund" idet knivene gerne
synker ned i raldet istedet for at løfte cyklen op, her er sidestøttebenet
dog smartere, idet begge dæk og en plade under sidestøttefoden, udvider
trykarealet på den løse bund.

Hilsen
Lars

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 17-04-04 09:25

> Trist, at høre! - Er der mange skader?

Nahhh, jeg slap billigt.
Skrammer på koblingsgrep og begge blinklys.
Fodhviler lidt bøjet - kan vel rettes ud.
Men .....
Skrammer på mine spritnye silvertail - AHHHHHHH
Heldigvis vist kun noget jeg ser.

> ... da hun bagefter sagde, at hun havde en smitsom kønsygedom?

Da jeg vågnede op og så hvem det var ;)

> Tjaa, personligt så synes jeg, at alle sidestøtteben er dumme!

tja, jeg har kun den ene

> Tja, brug centralstøttefod, hvis din MC ikke har centralstøttefod, så var
> det måske spørge hos Yamaha eller evt. overveje anskaffelse af en
> universal-udgave?

Hvad skal man hoste op med ?

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 09:50

Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en
> Da jeg kom ned på gaden her til aften, var min mc sQ væltet - panik :(
> Jeg har ikke fået så stort et chok siden min sexuelle debut.
>
> Det viser sig, at den var tippet over pga. punkteret baghjul.

Lige til min private statistik:
Var punkteringen på et relativt friskt dæk?

--
Armand.

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 17-04-04 12:01

> Lige til min private statistik:
> Var punkteringen på et relativt friskt dæk?

Jeg har lige købt maskinen, der har gået 10.000 km.
Mon ikke det er det oprindelige dæk ?

Dan - xv535

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 15:01

Jeg synes det lyder mærkeligt at en Virago kan vælte pga en punktering på
skrå støttefoden , da den står meget skrå på den ? og den har jo ingen
centerstøttefod

Men på en Kawa ZX9R fra år 00-02 er det et kendt problem

--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 17-04-04 15:38

> Jeg synes det lyder mærkeligt at en Virago kan vælte pga en punktering på
> skrå støttefoden , da den står meget skrå på den ? og den har jo ingen
> centerstøttefod

Ja, de har ændret designet på de nyere modeller.
Jeg må se, om man kan skifte støttebenet til en af de nye.

Dan - xv535 '92.

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 13:07

Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en

> Jeg har lige købt maskinen, der har gået 10.000 km.
> Mon ikke det er det oprindelige dæk ?

OK!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 11:36

> Dan Jørgensen <dj@get2net.dk> skrev i en

til din statistik kan jeg fortælle at på min cbr1000 med dugfriske macadam90
på punktere inden for 400 km.....glasskår der var kantet og skar mellem
trædefladerne

min xj600n lavede samme stunt med samme type dæk.

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S nu med nye piloter på, og nøj den kører jo
glimragende sårn en !

Fra : anders majland

Dato : 20-04-04 21:53

> OK!

Jeg har præsteret at punktere indenfor 500km efter et dækskifte. Det var
en skrue jeg kørte op i bagdækket

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid