PRISER PÅ VÆRKSTEDSOPHOLD
Fra : Flemming Kold

Dato : 16-04-04 17:04

Hej NG.

Hvad giver i for følgende:

Min kvitering:

1 Bremseklods, Bag 233,75
2 Ventil shim 90,00
1 Oliefilter 73,75
3,2 l Motor olie 377,75
1 Aluskive 9,00
1 WD 40 45,00
Diverse 30,00
Reservedele ialt: 859,25
Arbejdsløn 3240,00
Vinteropbevarring 750,00
TOTAL 4849,75

Service udført ifølge Kawasaki.
Bremseklods bag skiftet.
Klargøring/Vinteropbevarring/Opstart

Reservedele og vinteropbevarring kan jeg forstå.. Men næsten 4 gange så
meget, i arbejdsløn!! Det er sq da vildt.

Og angående forsikringstråden et andet sted i gruppen, betaler jeg omkring
15.000,- om året. Incl kasko....

Flemming Kold, Kawasaki ZZR 1100

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 16-04-04 17:26

> [...]
> 1 Oliefilter 73,75
> 3,2 l Motor olie 377,75
> 1 Aluskive 9,00
> 1 WD 40 45,00
> Diverse 30,00
> Reservedele ialt: 859,25
> Arbejdsløn 3240,00
> Vinteropbevarring 750,00
> TOTAL 4849,75
>
> Service udført ifølge Kawasaki.
> Bremseklods bag skiftet.
> Klargøring/Vinteropbevarring/Opstart

> Reservedele og vinteropbevarring kan jeg forstå.. Men næsten 4 gange så
> meget, i arbejdsløn!! Det er sq da vildt.

3240 kr. er vel en 8-10 timer ca.

Og det har han i det store hele brugt på: at skifte olie + filter, justere
ventiler og skifte bremseklodser?

Jeg vil ikke kommentere, om han har været hurtig eller langsom. Blot
konstatere at jeg giver 1800 kr. om året for at være medlem i en klub med et
godt værksted, hvorved arbejdslønnen er nær nul

Men så får jeg selvfølgelig ikke et stempel i en bog - kun visheden om at
tingene rent faktisk bliver gjort.

Fra : MFO

Dato : 16-04-04 17:31

Flemming Kold wrote:

> [...]
>

> Og angående forsikringstråden et andet sted i gruppen, betaler jeg
> omkring 15.000,- om året. Incl kasko....

Jeg synes da at det er mange penge, men hvad havde I aftalt?
Du forventer forhåbentligt ikke, at servicearbejde der ikke kræver
reservedele bliver udført gratis

--
Michael
Kawa Z650 (hjemmeserviceret)

Fra : Mich@el

Dato : 16-04-04 18:27

Hejsa.

> Hvad giver i for følgende:
>
> Min kvitering:
> TOTAL 4849,75
>
> Service udført ifølge Kawasaki.
> Bremseklods bag skiftet.
> Klargøring/Vinteropbevarring/Opstart

Det er famne dyrt, her kommer min regning.

780,00 kr. Vinteropbevaring i 4,5 måned.
976,21 kr. Klargøring

1756,21 kr. ialt.

Klargøring dækker:
Ventiler justeret
Olieskift, 3,3 liter
Nyt oliefilter
benzin additiv
Miljø & Olie afgifter
Arbejdsløn, 1,5 time

Vask af MC inden afhentning.

Mvh.
Michael

Fra : Moller

Dato : 16-04-04 19:09

Mich@el wrote:

> Det er famne dyrt, her kommer min regning.

   Ik for en kåbe cykel...

> 780,00 kr. Vinteropbevaring i 4,5 måned.
> 976,21 kr. Klargøring
>
> 1756,21 kr. ialt.
>
> Klargøring dækker:
> Ventiler justeret
> Olieskift, 3,3 liter
> Nyt oliefilter
> benzin additiv
> Miljø & Olie afgifter
> Arbejdsløn, 1,5 time

   Hvad cykel køre du på ??? for det kan da næsten kun være en Bandit 600
N eller lignende uden kåbe, og fri motor og stilleskruer, da af og
påmontering af kåben tager snildt langt mere tid, hvis ikke den skal
ridses osv....

> Vask af MC inden afhentning.

   Ja ja... et strint med haveslangen, den er vel ren når den blir
stalledet op, ellers sider møjet ekstra fast når den skal ud.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Mich@el

Dato : 17-04-04 15:50

Hejsa.
"> Hvad cykel køre du på ???

Yamaha XV 1100 Virago

Mvh.
Michael

Fra : Moller

Dato : 17-04-04 19:17

Mich@el wrote:
> Hejsa.
> "> Hvad cykel køre du på ???
>
> Yamaha XV 1100 Virago

   Ja, der er forklaringen jo... intet plast eller andet som skal fjernes
for at tilgå dens motor osv. :) og så er der kun 2 Cyll... og hvis jeg
ikke tager fejl, kun det halve antal ventiler pr. Cyll. Så det er klart
det tager langt mindre tid for service :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 17-04-04 15:55

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> [...]
>
> Ja ja... et strint med haveslangen, den er vel ren når den blir
> stalledet op, ellers sider møjet ekstra fast når den skal ud.

Ja det med især tiden på kåbe har jeg bemærket flere gange idag hvor jeg har
siddet og gransket værkstedhåndbogen for min Honda VTR 1000 købt brugt for 1
mdr. siden. Jeg skal jo have skift motorolie, kølervand og forgaffelolie på
den og til hver af disse 3 ting skal kåben aftages.

Og yderlig er der åbenbart ingen aftapning til forgaffelolien på benene, så
derfor skal hjul og forgaffelben af efter kåben. Så blot skift af
forgaffelolie bliver jo et arbejde på timer kontra på min BMW R100 hvor den
slags jo klares på en 20 min. Så der er altså megen arbejdstids forskel for
samme arbejde på forskellige motorcykler, og derfor kan det være svært at
dømme om arbejdet er dyrt eller ej.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 20:45

Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>mdr. siden. Jeg skal jo have skift motorolie, kølervand og forgaffelolie på
>den og til hver af disse 3 ting skal kåben aftages.

Ved filterskift skal den lille kåbe under motoren tages af, ved olieskift
ingen grund til at fjerne kåbedele.

Forgaffelbenene kan strengt taget også fjernes uden at røre ved kåbedele,
men det er ulig lettere at løsne nederste gaffebro når kåben er væk.

Ventiljustering : Kåbe, tank, luftfilterboks, venstre køler, karburatorer +
diverse plastdele omkring motoren skal fjernes, og så skal oliekøleren
"lægges" ned på forskærmen. Men så er det også lige ud ad landevejen. Det
tager en aftens tid at pakke en VTR ud

Det påståes at man kan stille ventiler uden at tage karburatorerne af, men
Du kan i så fald ikke se hvad Du foretager dig på det forreste topstykke,
endsige stoppe skidt fra at falde ned fra en afskærmningsplade, der befinder
sig mellem topstykke og luftfilter.

Når man så alligevel har det hele skilt ad, så kan man passende støvsuge i
V'et mellem cylindrene. Ufatteligt alt det skidt der samler sig der.

>Og yderlig er der åbenbart ingen aftapning til forgaffelolien på benene,

Nej desværre, lidt tåbeligt :-|

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 22:01

Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<40818961$0$309$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Når man så alligevel har det hele skilt ad, så kan man passende støvsuge i
>V'et mellem cylindrene. Ufatteligt alt det skidt der samler sig der.

Og yderligere, når Du er igang med at servicere, så afmonter
knastkædestrammeren til bagerste cylinder. Den er ved sin hældende position
en skidtsamler. Adskil, og rens for skidt og begagtigt olie i spindelen.
Kontroler låseringsrillen i huset for revner. Ved samling forspændes
fjederen én omgang inden spindelgevindet bringes i indgreb. Hvis strammeren
fejler er der en risiko for, at delene "dratter" ned oven på kæden til
oliepumpen

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 16-04-04 19:02

Flemming Kold wrote:

> Reservedele og vinteropbevarring kan jeg forstå.. Men næsten 4 gange så
> meget, i arbejdsløn!! Det er sq da vildt.

   hvad mener du ??? 8-10 timers arbejde til fair timeløn... tror du måske
din kåbe selv hoppe af og på, for at han kan stille dine ventiler osv..
??? den pris der skal du være glad for, hvis ik du selv magter at lave
tingende, for det er skam nemmere at finde et dyre værksted end et der
er billigere, og samtidigs laver det fornuftigt.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 10:01

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> hvad mener du ??? 8-10 timers arbejde til fair timeløn... tror du måske
> din kåbe selv hoppe af og på, for at han kan stille dine ventiler osv..

ZZR'eren har perimeter-ramme og burde derfor kunne ventilserviceres alene
ved at fjerne tanken :-/

> ......den pris der skal du være glad for, hvis ik du selv magter at lave
> tingende,

Jeg synes absolut at prisen/timeantallet er højt sat; men det er rigtigt at
der er så meget mere gode argumenter for at tillære sig at udføre disse
jævnlige
serviceringer selv :-|

En anden ting der slog mig:
40 kr for en gang WD-40 oversprøjtning (á konservering, eller blot
forudbehandling af bolte der skulle løsnes under arbejdet??), hvor
tidforbruget er så rigeligt betalt qua anden post på regningen, er sq også
dyrt købt!
En anden gang burde man bede dem om at sælge én en dåse fra butikken og
bruge af den, samt efterlade én resten :-|

--
Armand.