mc syn / rep
Fra : Michal

Dato : 16-04-04 13:02

Hej NG.

MC'en blev synet idag, men kom ikke igennem pga:
(05) bremsekraft på 2. aksel utilstrækkelig
(08) køde justeres

Jeg skal altså have strammet min kæde op, og kigget på bagbremsen
(tromlebremse).

Jeg var inde forbi Niels Vejle MC i ballerup, og han fortalte mig det
nok ville komme til at koste ca. 1000 kr.

Han fortalte også at det bl.a. var fordi at der nok skulle drejes lidt
op, så den ikke begyndte at bremse ujævnt.

Nu spørger jeg så:

Kan nogen henvise mig til færdselsstyrelsens bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, kapittel 5 og 8?

Kan reperationen af bagbremsen gøres billigere, eller er det ok med den
pris?

Kan man stole på Niels Vejle MC i ballerup? (gode/dårlige erfaringer).
Jeg har selv oplevet han er ganske flink, men det var små beløb det
drejede sig om.

*snøft* jeg glæder mig til det er ordnet.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Jake

Dato : 16-04-04 13:12

Michal wrote:
> [...]
>
> Kan man stole på Niels Vejle MC i ballerup? (gode/dårlige erfaringer).
> Jeg har selv oplevet han er ganske flink, men det var små beløb det

Prøv at læse hans anmeldelser på www.dmcn.dk. Det er hårrejsende læsning

/Jake
XJ600

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-04-04 13:15

Jeg har selv haft et par DT175'ere. Det er den billigeste MC på markedet med
ABS-bremser

Et par nye bakker og rengøring kan måske gøre det. De ville jeg gøre hvis
jeg var dig. Bakker koster såvidt jeg husker ikke alverden. Den sidste
DT175'er jeg havde, monterede jeg nogle fra DT125 (er dog ikke helt sikker),
det krævede dog lidt filen og tilpasning af bakker. Men den bremsede fint,
jeg ved dog faktisk ikke om de er bedre end de origianle til DT175'eren, men
hold dig til dem så kan det da ikke gå helt galt.

Kæde:
Kan det være kædestrammeren som er blevet lidt slap??

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Michal

Dato : 16-04-04 14:19

On Fri, 16 Apr 2004 14:15:06 +0200, Henrik wrote:
> Jeg har selv haft et par DT175'ere. Det er den billigeste MC på markedet med
> ABS-bremser

Hehe, mener du at den hopper på bremsen?

Kan netop dette ikke være forårsaget af at det uden om bremsebakkerne
ikke blev drejet til? Iflg. Niels Vejle MC var det derfor ('abs effekt')
at han ville dreje til så det passede med bakkerne.

> [...]
> jeg ved dog faktisk ikke om de er bedre end de origianle til DT175'eren, men
> hold dig til dem så kan det da ikke gå helt galt.

Men er det godt nok til at få den igennem syn?

> Kæde:
> Kan det være kædestrammeren som er blevet lidt slap??

Dunno, jeg checker.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-04-04 21:52

"mener du at den hopper på bremsen"

Nej, det har har mine aldrig gjort. Jeg mener blot de er blokeringsfri....
Mine var de ældre modeller med tromlebremser både for og bag, ligesom din.
De nye har dog fået skivebremse foran, så det kan kun være blevet bedre

De tjekker ikke bakker ved syn, kun bremseeffekt. Men køb de originale så
slipper du også for at lave tilpasning, det var blot en idé hvis de nu er
meget billigere. Jeg gjorde det kun fordi, at dem kunne jeg få her og nu.
Jeg brugte den hver dag på arbejde, og kunne ikke undvære den i et par dage,
indtil der kom nye bakker.

Fra : dosser

Dato : 17-04-04 04:02

> De tjekker ikke bakker ved syn, kun bremseeffekt.

Hmm, tjekker de bremse effekt til syn på en MC? jeg har efterhånden været
til syn med nogle stykker og endnu ikke oplevet andet end at de manuelt har
afprøvet bremserne (stillestående i hallen og under prøvekørslen)
Men det er måske kun hvis de kan mærke at der er noget galt! nej det kan jeg
ikke tro, for der er vel ingen der kører til syn med en "cykel" som ikke er
iorden
Hvordan måler de dem til syn? Jeg ville da nødig sidde på cyklen på en
bremsestand til bil LoL

--
Jan
Som lige har været til syn med en BSA fra '53 "lettere" ombygget , og som

Fjern ordet "NiXSPAM" i min mailadresse inden der svares!
ellers modtager jeg ikke jeres mail.
Vær venlig IKKE at tilføje mig i adresse kartoteket !
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen, virus samt spammails.

Fra : Michal

Dato : 17-04-04 06:30

On Fri, 16 Apr 2004 22:51:56 +0200, Henrik wrote:
> "mener du at den hopper på bremsen"
>
> Nej, det har har mine aldrig gjort. Jeg mener blot de er blokeringsfri....

Det var sjovt. Denne synsmand (bilassistent Per Nielsen) checkede først
i stilstand, og sagde at den var da vist lidt løs. (og sandt, den skal
trædes ret langt ned før den bider fast). Så bad han mig om at starte
den, og begyndte så at vold-bremse den så han rent faktisk fik den til
at blokere flere gange!

Jeg syns også selv at den bremser ganske udemærket.

Men det dumpede den altså på :(

> Mine var de ældre modeller med tromlebremser både for og bag, ligesom din.
> De nye har dog fået skivebremse foran, så det kan kun være blevet bedre

Hehe, ja på forhjulet ;)

> De tjekker ikke bakker ved syn, kun bremseeffekt. Men køb de originale så
> slipper du også for at lave tilpasning,

Ok. Har du en idé om hvor man kan købe de originale? Yamaha importør dk?

> [...]
> Jeg brugte den hver dag på arbejde, og kunne ikke undvære den i et par dage,

Osse her, jeg vil helst køre med det offentlige så få dage som muligt :/

Og så er det oven i købet weekend!

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 17-04-04 09:55

Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en

> [...]

> at blokere flere gange!
> Jeg syns også selv at den bremser ganske udemærket.

Et er om en bagbremse kan blokere ved brug af den alene, og andet er at
under samtidig brug af begge bremser vil man næsten ikke kunne benytte
bagbremsen førend at den blokerer (ekstremfald er en decideret stoppie).
Men hvis den kunne blokere alene, uanset betjeningskraften, så kan det da
ikke være
bremseevnen der er problemet!?
Hvis den heller ikke bremser i ryk (at tromlen er skæv), tror jeg snarere at
det er den kendsgerning at pedalens vandring trænger til at strammes op, som
den faldt på!
Jeg ville nøjes med at stramme bagbremsen op og så tage diskussionen (at den
vitterligt kán blokere) igen, hvis den næste prøveassistent også mener at
den ikke bremser godt nok!

[(08) køde justeres]

> Jeg skal altså have strammet min kæde op.

Med mindre at den måske ligefrem trænger til udskiftning (O-ringskæder(?)
har det med at være udskiftnings-rede når de begynder at skulle
efterjusteres inden for et dækskifte)?
Træk bagud i kæden midt på bagtandhjulet: Hvis du derved kan løfte et par
led ud fra tandhjulet er den ved at være godt slidt (og dette har intet med
opspændingen at gøre, men kun slitage á forhold mellem tandhjulets
tandafstand vs. kædens længde!) og hvis du ligefrem kan løfte den fri så der
kan ses lys under dem, så ér den helt færdig! :-|

Dømmer du herigennem kæden som god nok, så kan det tilsyneladende klares ved
at stramme begge sager op før du kører til omstilling - For du skal til
omstilling, ikke?
Det undrer mig egentlig at man ikke blot bliver sendt hjem med en påtegnelse
om at rette sagene, når det tydeligvis blot er et endda simpelt
justerings-spørgsmål :-/

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 18-04-04 16:08

On Sat, 17 Apr 2004 10:54:51 +0200, Armand wrote:

> [...]
> Men hvis den kunne blokere alene, uanset betjeningskraften, så kan det da

Bremseevnen "er" skam intet problem, men jeg tog lige et kig i reglerne
og de fortæller der max må være en frigang på 2-3 cm før bremserne
aktiveres. Og dette er vist overskrædet :/

> [...]
> vitterligt kán blokere) igen, hvis den næste prøveassistent også mener at

Til Orla's svar i andet indlæg, samt her:
Jeg har ikke justeret den yderligere, da dette ville overskride reglen
om at bremsearm og bremsestang ville overskride 90 grader reglen.

Dette tyder jo samlet på at tromlerne er slidte... og dette er hvad jeg
fandt da jeg skilte det ad med kæresten:

<http://annarella.dk/test/mc_bremser1.jpg>
<http://annarella.dk/test/mc_bremser2.jpg>

De ser yderst nedslidte ud :/

> [...]
> tandafstand vs. kædens længde!) og hvis du ligefrem kan løfte den fri så der
> kan ses lys under dem, så ér den helt færdig! :-|

Jep. Det kom jeg også frem til. Tandhjulet var også lidt lissom en
kastestjerne, á skarpe takker =/

Jeg ved dog ikke om det er en O-ringskæde eller den anden type. Jeg tror
dog ikke det er O-ringskæder. Det er dem med noget gummi dutter i,
ik'?.

(Endnu en god grund til mekaniker kursus, så får man lidt mere styr på
alle udtrykkene. Taler vi f.eks. her om tandhjulet ved baghjulet eller
det lille tandhjul foran? Jeg taler om det ved baghjul)

> Dømmer du herigennem kæden som god nok, så kan det tilsyneladende klares ved
> at stramme begge sager op før du kører til omstilling - For du skal til
> omstilling, ikke?

Omsyn, jep... Fik at vide at hvis jeg mødte ca. ved 8-tiden om
formiddagen kunne dette ske gratis :)

> Det undrer mig egentlig at man ikke blot bliver sendt hjem med en påtegnelse
> om at rette sagene, når det tydeligvis blot er et endda simpelt
> justerings-spørgsmål :-/

Ja, men han tænkte nok at jeg var for doven til den slags ting, da jeg
ikke havde kigget grundigt på det indet synet.

Og synet fik jeg dog også lidt lovligt hurtigt (bestilt torsdag ca. 16,
og fik tid fredag kl 12.55).

Jeg skal altså have fat i følgende ting til en Yamaha DT 175 fra 1996:
Kædekit (kæde + tandhjul)
Bremseklodser (vel hele klodser, og ikke bare det der belægningsstads?)

Kan man bestille den slags ting hos Yamahaimportøren eller _skal_ man
have fat i en forhandler? Jeg ringer uanset hvad til importøren først :)
Og så ellers lidt rundspørgen hvis de ikke kan sende det til
privatpersoner :/

Er der nogen som har et godt forslag til hvor man ellers kan finde
sådanne ting originalt/nyt/ikke alt for slidt?

Dertil mangler jeg en lille afstandsdimmer som skal sidde mellem MC og
topboxstel.
<http://annarella.dk/test/mc_mellemstykke.jpg>

Men det er vel ligefør man kan finde den på skrotpladsen, eller save den
i noget plast :) (hvis man kan finde sådan noget)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 18-04-04 18:48

> [...]

> Dette tyder jo samlet på at tromlerne er slidte... og dette er hvad jeg
> fandt da jeg skilte det ad med kæresten:

Nej da!
Sålænge at bremsebakkerne(!) ikke er markant tyndere midtpå er der ikke
slidt betragteligt af belægningen!

Lad mig lige starte med et lyn kursus i definitioner:
Bagbremsen består af en bremsetromle hvorpå der sidder et nav med et par
bremsebakker indvendig i tromlen.
Bremsebakkerne slider mod tromlen når de skilles af bremsenøglen, der på
ydersiden af navet har en bremsarm monteret.
Imellem bremsearm og bremsepedal er der en trækforbindelse á en stang eller
et kabel!

Så hvis du ikke kan spænde bremsestangen (kablet?) tilstrækkeligt op - Eller
op uden at bremsearmen passerer de omtalte 90° (er der ikke en art indikator
på navet ved siden af bremsearmen??), så er det blot bremsearmens montering
på den stjernede "mangenot" som bremsenøglen udgør, at der skal flyttes!

> [...]
> dog ikke det er O-ringskæder. Det er dem med noget gummi dutter i,
> ik'?........... Taler vi her om tandhjulet ved baghjulet eller det lille

Jup - det er dét!
Og det ser ikke ud til at der sælges O-ringskæder til den, hverken i det
danske katalog "MC-Nøglen" eller hos nogen af de tre stor tyske reservedels
og tilbehørs -kæder :-/

> [...]
> Er der nogen som har et godt forslag til hvor man ellers kan finde
> sådanne ting originalt/nyt/ikke alt for slidt?

Importøren handler ikke privat, det har de autoriserede forhandlere til!
Den nærmeste forhandler har dog "MC-Nøglen" liggende under disken, og det er
derfra at stort set alle sliddele hentes hjem!

Priseksempler På kædesæt:
Hein Gericke(D): 30 Euro
POLO(D): 36 Euro
MC-Nøglen(DK): 295,-kr
Louis(D): 51 Euro

Polo og MC-nøglen har som den eneste tillige bremsebakker; men de er jo ikke
dømt ude.
Til en anden gang så koster sådant et sæt under 200,-kr!

> Dertil mangler jeg en lille afstandsdimmer som skal sidde mellem MC og
> topboxstel.
> <http://annarella.dk/test/mc_mellemstykke.jpg>

Hva' mæ' en stak spændeskiver? :-/

> Men det er vel ligefør man kan finde den på skrotpladsen, eller save den
> i noget plast :)

Eller et tyndt rør og to spændeskiver!

- -
Armand.

Fra : Michal

Dato : 18-04-04 22:27

On Sun, 18 Apr 2004 19:47:46 +0200, Armand wrote:

> [...]
> nok!

> Nej da!
> Sålænge at bremsebakkerne(!) ikke er markant tyndere midtpå er der ikke

Hvordan kan de netop være tyndere midtpå idet det er en rundt
konstruktion? Medmindre belægningen altså er tykkere på midten på en
ikkeslidt bremsebakke.

> [...]
> Bremsebakkerne slider mod tromlen når de skilles af bremsenøglen, der på
> ydersiden af navet har en bremsarm monteret.

Bremsetromlen er altså ikke kun bremsebakkerne påmonterede det
udtagelige "dæksel", men også det indvendige af hjulet
(definitionsmæssigt)?

> [...]
> op uden at bremsearmen passerer de omtalte 90° (er der ikke en art indikator

Jo der er faktisk en indikator. Den var bare godt skjult, men vi lagde
mærke til den da vi skilte bremsen ad :)

Og så er det vistnok noget med at 90° reglen ophører?

> så er det blot bremsearmens montering
> på den stjernede "mangenot" som bremsenøglen udgør, at der skal flyttes!

bremsenøgle = den "tap" som udvider bakkerne, og som er indvendigt
indfor montering af bremsearmen?

stjernede "mangenot" = den som armen sidder på udvendigt, dvs den
udvendige del af bremsenøglen?

Smart. Hvorfor tænkte jeg ikke på det :)

Men hvordan kan det være at den så "ikke er slidt" samtidig med at den
er "blevet slidt"? Den kan jo netop ikke have løsnet sig ved
bremsenøglen pga mangenot'en.

Og jeg tror næppe at bremsestangen kan have udvidet sig så meget i
længden ;)

> [...]
> danske katalog "MC-Nøglen" eller hos nogen af de tre stor tyske reservedels

Så vidt jeg kan se er det også en "almindelig cykelkæde" i overstørrelse
der sidder på. Intet fancy snask her :)

> [...]
> dømt ude.
> Til en anden gang så koster sådant et sæt under 200,-kr!

Det var dæleme ikke meget. Hvor kan man få fat i et MC-Nøgle-katalog? På
deres hjemmeside står der man kan hente den hos sin forhandler.

Så kan man vel bestille direkte hos dem når man har bladdet (og dermed
varenumre) :)

> Hva' mæ' en stak spændeskiver? :-/

Hehe, jam jeg kan nok finde et par stykker i assorterede diameter :D

> Eller et tyndt rør og to spændeskiver!

Go' idé.

Så skal der kigges på MC i morgen =)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 19-04-04 00:30

> Hvordan kan de netop være tyndere midtpå idet det er en rundt
> konstruktion? Medmindre belægningen altså er tykkere på midten på en
> ikkeslidt bremsebakke.

Fordi de fra ny af holder samme radius som tromlen er indvendig, og
nedslidning foregår ved at de spredes fra hinanden i kun den ene ende =>
nedslidningen bliver mest markant omkring midten!

> bremsenøgle = den "tap" som udvider bakkerne, og som er indvendigt
> indfor montering af bremsearmen?
> stjernede "mangenot" = den som armen sidder på udvendigt, dvs den
> udvendige del af bremsenøglen?

Jup!

> Bremsetromlen er altså ikke kun bremsebakkerne påmonterede det
> udtagelige "dæksel", men også det indvendige af hjulet
> (definitionsmæssigt)?

Definitionsmæssigt er "tromlen" den indvendige del der kører rundt med
hjulet, endsamt det af den der er synligt udefra (á køleribber?)

Eller

> Jo der er faktisk en indikator. Den var bare godt skjult, men vi lagde
> mærke til den da vi skilte bremsen ad :)
> Og så er det vistnok noget med at 90° reglen ophører?

Hvis du monterer bremsearmen efter indikatoren (= pegende på den ene ende
når aflastet, vil armen givetvis stå i 90° vinkel når indikatoren peger på
den anden ende af feltet :-/

> Smart. Hvorfor tænkte jeg ikke på det :)

Man skal lære mens man har lever!

> Men hvordan kan det være at den så "ikke er slidt" samtidig med at den
> er "blevet slidt"? Den kan jo netop ikke have løsnet sig ved
> bremsenøglen pga mangenot'en.

Hvis den indikerer slidt hhv. står i 90° med dé bakker man kan se på
billederne, så er det sikkert en tidligere fejlmontering af bremsearmen på
bremsenøglens mange-not (á ellers unødvendig adskillese for at montere
bakkerne!), som man så selv kan kompensere for ved at flytte armen et hak
tilbage!

> Og jeg tror næppe at bremsestangen kan have udvidet sig så meget i
> længden ;)

Dét influerer ikke på slidindikatoren, hhv. bremsarmens placering :-|

> Så vidt jeg kan se er det også en "almindelig cykelkæde" i overstørrelse
> der sidder på. Intet fancy snask her :)

Nu du selv siger det!
Fordelen ligger tydeligvis i anskaffelsesprisen - Havde du haft en Yamaha
XJR1200 havde prisen været på 1.980,-kr

> Det var dæleme ikke meget. Hvor kan man få fat i et MC-Nøgle-katalog? På
> deres hjemmeside står der man kan hente den hos sin forhandler.

Nemlig!
Det er med sikkerhed også din nærmeste forhandler!
På hjemmesiden skulle der forøvrigt være en liste med forhandlernettet.

> Så kan man vel bestille direkte hos dem når man har bladdet (og dermed
> varenumre) :)

MC-modellen skulle være nok - Dé slår nemlig også bare op i kataloget, og
lad hellere dém tage ansvaret for at have slået rigtigt op, istedet for selv
at møde op med nummeret :-|
Men det er rart at kunne informere sig hjemme i sofaen

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 20-04-04 10:37

On Mon, 19 Apr 2004 01:30:20 +0200, Armand wrote:

> [...]
> nedslidning foregår ved at de spredes fra hinanden i kun den ene ende =>
> nedslidningen bliver mest markant omkring midten!

Ja, overså det med at de udvides i kun den ene ende. Doh! Man lærer af
sine fejl :)

[snip definitioner]

Fedt endelig at få nogle definitioner på plads :D

Det hjælper forresten godt med sådan en MC-Nøgle, der står også nogle
sjove ord i :)

> [...]
> når aflastet, vil armen givetvis stå i 90° vinkel når indikatoren peger på

Så vidt jeg kunne se kunne man ændre på indikatoren? Men det vil jeg
kigge nærmere på når jeg sætter det sammen igen.

> Man skal lære mens man har lever!

Bestemt.. Og sidst jeg mærkede efter havde jeg stadig puls :)

> [...]
> bremsenøglens mange-not (á ellers unødvendig adskillese for at montere
> bakkerne!), som man så selv kan kompensere for ved at flytte armen et hak

Naturligvis. Og hvis ét hak ikke er nok så to :)

> Dét influerer ikke på slidindikatoren, hhv. bremsarmens placering :-|

Hmm, hvis bremsestangen er udvidet i længen, og bremsepedalen stadig har
samme position, må bremsearmen nødvendigvis blive rykket "længere
tilbage", medmindre der stilles på møtrikken.

Hvad hedder en møtrik med vinger forresten? Altså en af dem til fingrene
:)

> reservedels

> Nu du selv siger det!
> Fordelen ligger tydeligvis i anskaffelsesprisen - Havde du haft en Yamaha
> XJR1200 havde prisen været på 1.980,-kr

Jeg bliver gladere og gladere for den bitte knurrepot :D

[snip priseksempel]
> ikke

> Nemlig!
> Det er med sikkerhed også din nærmeste forhandler!
> På hjemmesiden skulle der forøvrigt være en liste med forhandlernettet.

Fandt en yderst serviceminded... øhm... brugtværksted? Jeg tror de reparerer
motorcykler og sælger brugte MC'er og reservedele. Søborg MC i Herlev :)

> [...]
> at møde op med nummeret :-|
> Men det er rart at kunne informere sig hjemme i sofaen

Bestemt.

Jeg fik bestilt et kædekit og det er vist hjemme i morgen (onsdag). Så skal
der laves ting.

Jeg har tænkt mig også at rense bremserne, da de var godt beskidte. Skal
de bare tøres af med en tør klud, eller skal der bruges et specielt
rensemiddel? (tromlen/bakkerne).

Jeg vil ikke gøre så meget ved fjeddermekanismen da den ser godt
indfedtet ud, og ser ud til at have det ok.

Men til en anden gang, hvilket fedt skal der bruges hér?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 20-04-04 19:14

> On Mon, 19 Apr 2004 01:30:20 +0200, Armand wrote:
> >
> [snip definitioner]
>
> Fedt endelig at få nogle definitioner på plads :D

Jup!
I et forum som dette, hvor al kommunikation forgår på skrift og kun på
skrift, er det væsentligt at man taler samme sprog !!

> Det hjælper forresten godt med sådan en MC-Nøgle, der står også nogle
> sjove ord i :)

Du suuger til dig, kan jeg fornemme - Det er godt!

> Naturligvis. Og hvis ét hak ikke er nok så to :)

Så længe at man gør dét ud fra viden om belægningens tilstand, er det OK;
men det er ikke en generel justeringsmetode :-|
Og man kan sagtnes komme til at give den for meget, derved at den helst skal
holdes så tæt op mod de 90° for at have størst udveksling (á kraft gange
arm) på bremsearmen!

> Hmm, hvis bremsestangen er udvidet i længen, og bremsepedalen stadig har
> samme position, må bremsearmen nødvendigvis blive rykket "længere
> tilbage", medmindre der stilles på møtrikken.

Hov!
Vi taler hver sin vej:
Jeg mente at en forlængelse af bremsestangen (mellem pedal og navets
bremsearm) ikke ville kunne influere på indikatoren.
Men det er rigtigt (som jeg opfatter dig nu) at hvis man flytter bremsearmen
én tand fremad vil det virke som en forlænget bremsestang!

> Hvad hedder en møtrik med vinger forresten? Altså en af dem til fingrene

Hvad med: "Vingemøtrik"??

> Jeg fik bestilt et kædekit og det er vist hjemme i morgen (onsdag). Så
skal
> der laves ting.

God skruelyst!
Jeg har forøvrigt allerede noteret mig afbildingen af din smudsige
tommelfinger - rat at se at der ér nogle der fatter at der skal knofedt til
(ofte er det nærmest som folk er skuffede over at modellen ikke kan
repareres on-line )

> Jeg har tænkt mig også at rense bremserne, da de var godt beskidte. Skal
> de bare tøres af med en tør klud, eller skal der bruges et specielt
> rensemiddel? (tromlen/bakkerne).

Tør!

> Jeg vil ikke gøre så meget ved fjeddermekanismen da den ser godt
> indfedtet ud, og ser ud til at have det ok.
> Men til en anden gang, hvilket fedt skal der bruges hér?

Varmebestandigt!
= Kobberfedt eller blot molykote-fedt.

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 20-04-04 20:48

On Tue, 20 Apr 2004 20:13:33 +0200, Armand wrote:

> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en

> Jup!
> I et forum som dette, hvor al kommunikation forgår på skrift og kun på
> skrift, er det væsentligt at man taler samme sprog !!

Ja, og det er lidt svært at få definitionerne på plads hvis man ikke har
en haynes. MC-nøglen hjalp dog en del på det :)

> Du suuger til dig, kan jeg fornemme - Det er godt!

Whee! :D

> på
> hak

> Så længe at man gør dét ud fra viden om belægningens tilstand, er det OK;
> men det er ikke en generel justeringsmetode :-|

Nej, det faldt mig heller ikke ind til at starte med at justere på
denne. Der er nok en grund til at man kan skrue bremsestangen så langt
frem og tilbage på bremsearmen med vingemøtriken :)

> Og man kan sagtnes komme til at give den for meget, derved at den helst skal
> holdes så tæt op mod de 90° for at have størst udveksling (á kraft gange
> arm) på bremsearmen!

Ahaa.

> [...]
> Men det er rigtigt (som jeg opfatter dig nu) at hvis man flytter bremsearmen
> én tand fremad vil det virke som en forlænget bremsestang!

Til at starte med mente jeg det lidt som en joke, at bremsestangen som
udvides ved hård opbremsning, og dermed bliver længere.

Men den faldt vist lidt uden for humormeteret. :/

> Jeg har forøvrigt allerede noteret mig afbildingen af din smudsige
> tommelfinger - rat at se at der ér nogle der fatter at der skal knofedt til

Hehe, det er nu min kærestes tommel :)

Min var lidt mindre smudsig...

> (ofte er det nærmest som folk er skuffede over at modellen ikke kan
> repareres on-line )

Men mine hænder var også smudsige =)

Og ja, jeg har også en tendens til at spørge om for meget før jeg går
ned til MC'en og kigger på det.

Men når jeg først kommer i gang... så er det også sjovest at stå med
hænderne nede i kobberfedtdåsen. :)

> Tør!

Tak. Det er nok sikrest :)

> Varmebestandigt!
>= Kobberfedt eller blot molykote-fedt.

Pokkers. MC-nøglen har hverken kobberfedt eller molykotefedt.

Men man kan vel få det i den nærmeste JA/Silvan/etc?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 21-04-04 19:11

> Hehe, det er nu min kærestes tommel :)

Så meget desto bedre!!

> Min var lidt mindre smudsig...

Bare lad kvinderne om det grove :-|

> Og ja, jeg har også en tendens til at spørge om for meget før jeg går
> ned til MC'en og kigger på det.

Så længe at du bare kommer afsted!

> Pokkers. MC-nøglen har hverken kobberfedt eller molykotefedt.
>
> Men man kan vel få det i den nærmeste JA/Silvan/etc?

Helt sikkert ved Jydsk Autodele, men også Harald nyborg, og sandsynligvis
også hos
T-Hansen!

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 21-04-04 20:44

On Wed, 21 Apr 2004 20:11:19 +0200, Armand wrote:

> Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en

> Så meget desto bedre!!

> Bare lad kvinderne om det grove :-|

Rent faktisk var vi lidt uenige om hvem der skulle have fingrene i
snavset... Hun vandt desværre :/

> Så længe at du bare kommer afsted!

Det kan du tro... Jeg fik hentet kædekittet idag :D Desværre er det
blevet for mørkt til at skrue, og jeg har ikke indendørs værksted :/

> Helt sikkert ved Jydsk Autodele, men også Harald nyborg, og sandsynligvis
> også hos T-Hansen!

På kædens æske er der en række anbefalinger til rensning/smøring. Men:

Paraffin baseret rensemiddel. Hvad dælen er det, og hvor får man fat i
det henne?

Hvor får man så fat i petroleum baseret SAE 80-90 olie? Der står ikke på
en WD40 om det er en sådan :/

Men der står det er naftabaseret, og afaik er nafta jo petroleum?

De ting kan man sikkert også få fat i hos de tidligere nævnte steder...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 22-04-04 18:44

> [...]
> Men der står det er naftabaseret, og afaik er nafta jo petroleum?
> De ting kan man sikkert også få fat i hos de tidligere nævnte steder...

Eller billigst hos det nærmeste supermarked á lampeolie eller
grill-tændvædske!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-04-04 20:10

> Eller billigst hos det nærmeste supermarked á lampeolie eller
> grill-tændvædske!

Ja, lampeolie er netop N-paraffin.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 17:25

Michal skrev i meddelelsen ...
>On Fri, 16 Apr 2004 22:51:56 +0200, Henrik wrote:

Mon ikke at det handler om at Du ingenting havde gjort, før at Du kørte til
syn :-| En bagbremse som kan trædes langt ned, skulle have været justeret
inden at Du kørte til syn. Ligeledes kæden. Dette har givetvis været
"provokation" nok til, at Du skulle lære det på den hårde måde. Kør aldrig
til syn uden at have fjernet oplagte fejl og mangler !

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 16-04-04 15:49

Michal wrote:

> Han fortalte også at det bl.a. var fordi at der nok skulle drejes lidt
> op, så den ikke begyndte at bremse ujævnt.

På et fransk mærke udi løbehjul, er skæve bremsetromler dagens orden!

Jeg fiksede sådan en på en rigtig fusket måde!
Nu skal man dog lige tage højde for, at der ofte kun skal tages ganske
lidt af, for at den er rund igen.

Jeg limede smergellærred på de gamle bakker, og monterede dem igen. Så
starmmede jeg nøglen til det begyndte at bide i tromlen, ganske let.
Så drejede jeg hjulet med hånden til det var slebet jævnt, og af og til
fik den et 'klik' på bremsenøglen.

Nye bakker, og resultatet var glimrende!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Intet Navn

Dato : 16-04-04 16:13

"Michal" <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> wrote in message

> Kan nogen henvise mig til færdselsstyrelsens bekendtgørelse om
> detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, kapittel 5 og 8?

Hvis du virkelig har mod på at sætte dig ned for at læse det festskrift
igennem, så kan du finde nyeste version hos "Retsinfo" (der er statens
juridiske online informationssystem). "Retsinfo" finder du (ikke særlig
overraskende!?) på: http://www.retsinfo.dk

Du klikkker på Pegasus (den vingede krikke foroven med teksten
"Retsinformation" nedenunder); klikker på "Søgning" - og taster "BEK nr 9268
af 03/03/2003" ind i feltet "Søgning i alle felter".

Så vidt jeg lige har kunnet rode mig frem til, så er versionen fra
03/03/2003 den nyeste komplette version - og der er kun ændret pudsigheder
som skibokse til turistbusser og den slags siden...

- Go' fornøjelse!

/claus

Fra : Grunnet

Dato : 16-04-04 17:08

Intet Navn wrote:
> "Michal" <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> wrote in message

Du kan her finde den kommenterede udgave - kommenteret til brug for
bilinspektionen.
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fag
omraader/krav/SBI.html

Den nyeste version - "Detailforeskrifter for køretøjer 2004" findes her
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/f
agomraader/krav/DfK2004.pdf

--
Steen