Erfaringer med gsxr 600
Fra : Anders Paulsen

Dato : 16-04-04 09:05

Efter for nyligt at have solgt min gsx 600 f´er fra 97 er jeg i den dejlige
situation, hvor en ny mc skal overvejes. Med et budget omkring 90- 100.000
havde jeg overvejet enten en tl 1000 s eller gsxr 600. Da jeg gerne vil
kunne købe en brugt mc med relativt få kilometer på bagen hælder jeg i
øjeblikket mest til gsxr 600 ( selvom drømmen er en tl 1000) da det ellers
vil kræve en længere opsparingsperiode uden mc, hvis det skal være en tl
1000s.
Er der nogen, der har erfaringer med gsxr fra 1998- 2001 ? Jeg tænker på
slidstyrke i motor, ergonomi (jeg er 189cm høj), reservedelspriser,
"børnesygdomme" osv.

Anders T. Paulsen
tidligere gsx 600 F ejer

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 10:18

Anders Paulsen wrote:
> [...]
> dejlige situation, hvor en ny mc skal overvejes. Med et budget
> omkring 90- 100.000 havde jeg overvejet enten en tl 1000 s eller gsxr
[snip]
Jeg kan godt forstå at du overvejer en GSX-R når du kommer fra en GSX'er,
det er heltklar en fin mc! Jeg kender folk der mere-eller-mindre sværger til
GSX-R som ikke kunne forstille sig at køre andet. Direkte kritik af de nye
årgange vil efter min mening nok blive en overfladisk blanding af lidt
religion og lidt "smag".

Er du helt hooked på at det lige skal være den eller er du stadig åben for
forslag?!? For så burde du nok kigge på nogle andre modeller inden du
beslutter dig endeligt f.eks. Kawazaki ZX6R, Honda CBR 600F4, og Yamaha YZF
600R eller R6. Med 90-100.000 i hånden kan du nemlig vælge og vrage mellem
rigtigt mange fede MC'er og forhandlerne er sikker mere end villige til at
give prøvetur. Generelt vil jeg sige, hvis du holder dig til nyere modeller
med få km i én af de "store" mærker - Yamaha, Suzuki, Honda og Kawazaki så
kan det ikke gå helt galt.

Hvis du tager ud og prøver kan du nemligt bagefter bedre vurder om GSX-R'en
virkeligt ER den bedste til dig. Jeg kom selv fra en Suzuki (GS500E) og min
første tanke var heltklart også GSX-R'en men jeg endte med at vælge en CBR
600 fordi den, til mig, havde en mere behagelig kørestilling, den
reagerede/styrede på en mere behageligt måde og den havde ry for at være
lidt mere holdbar end de øvrige.

> Anders T. Paulsen
> tidligere gsx 600 F ejer

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : André T.

Dato : 16-04-04 13:04

tl 1000 s er sjovere efter min mening... Men de 2 cykler er jo meget
forskellige... række4 vs. v-tvin...

Jeg kørte for et par år siden på en 00' Yamaha R6, og den kan
anbefales... Virkelig c00l cykel, og den virker lige så holdbar som
CBR'erne...

Og glem ikke forsikringen... Check pris, før du køber !

Mvh André T.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-04-04 13:10

André T. wrote:

> tl 1000 s er sjovere efter min mening... Men de 2 cykler er jo meget
> forskellige... række4 vs. v-tvin...

Ja, du kan slet ikke sammenligne dem. Har ikke prøvet tl'eren, men har
indtrykket af, at den ikke er nær så sportspræget i kørestilen som gixxeren
er... Men igen, jeg har ikke prøvet den, så jeg kan ikke udtale mig
yderligere om den.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-04-04 12:56

Anders Paulsen wrote:

> Er der nogen, der har erfaringer med gsxr fra 1998- 2001 ? Jeg tænker
> på slidstyrke i motor, ergonomi (jeg er 189cm høj), reservedelspriser,
> [...]

Her ville det være fint, hvis Morten Dahl kunne komme med et par guldkorn,
da han har skilt sit (vistnok nu stjålne) tigerdyr ad i en milliard stumper
og stykker og prøvet lidt af hvert!

Som det første vil jeg lige gøre opmærksom på, at der er forholdsvis stor
forskel i kørestillingen/-stilen fra en GSX-F til en GSX-R. Dernæst skal du
gøre op med dig selv, om du vil have en motorcykel, som er så racerpræget,
at den bestemt ikke er behagelig at ture stille og roligt rundt på, men
derimod egner sig perfekt til at få tæsk og blive brugt til skarpe
nedlægninger osv... Så når du spørger om ergonomi, kan jeg lige så godt
svare, at der er *ingen*! Men med mine 177 i højden kan jeg kun sige, at
motorcyklen tilsyneladende er bygget til personer, som er en del højere end
mig, så den vil sikkert passe dig fint.
Så vidt jeg ved, er der ikke rigtig nogen kendte børnesygdomme ved denne
maskine, og den skulle efter sigende holde ret godt i motoren. Problemet med
slidte knaster (som GSX-F'erne er kendt for) har jeg ikke hørt om på en
GSX-R endnu, så på det område skulle maskinen være problemfri. Har ingen
beviser på, at den klarer lige så mange km som en cbr 600 er kendt for, men
solid er motoren i hvert fald. Nu har jeg købt min i efteråret sidste år og
endnu ikke fået plader på dyret endnu, så det er begrænset hvor meget jeg
har kørt på den, men den går stjerne godt i motoren og har et godt, men dog
ret eksplosivt træk - selvom jeg kører med remus-slipon, der skulle give
noget mere bund.
Reservedelspriserne er jo, hos Suzuki, kendt for at være ret dyre i forhold
til så mange andre mærker, men det fede ved denne model er, at den er kendt
og handlet i de fleste europæiske lande, så det er supernemt af finde både
uoriginale og billige reservedele til den. Men det er vist ikke noget man
får synderligt brug for, med mindre man lægger den ned, har jeg indtrykket
af.

Men altså prøv lige at sidde på én hos en forhandler et sted og mærk hvor
extrem sidestillingen er, i forhold til din gamle F'er. Jeg var på Bakken
her den 1. april og den er bestemt ikke behagelig for armene at ture rundt i
optog på, i KBH's gader! Og damn, hvor fik jeg slidt noget kobling da den jo
(som en racer nu har), har et rimelig højt gearet 1. gear. Men når man ser
bort fra det, har man en alletiders racermaskine, som er hurtig og holbar.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - Skal told- og reg.synes på onsdag

Fra : Christian S

Dato : 16-04-04 13:38

> Her ville det være fint, hvis Morten Dahl kunne komme med et par guldkorn,
> da han har skilt sit (vistnok nu stjålne) tigerdyr ad i en milliard
stumper
> og stykker og prøvet lidt af hvert!

Ja hvis bare Morten Dahl dukker op
Det kunne være rart

Christian S

Fra : Anders Paulsen

Dato : 16-04-04 15:07

Er nu lige kommet hjem efter en tur i byen på stålhesten og hold da kæft,
hvor er jeg misundelig på alle de knægte, der er ude og lufte deres
maskiner. Har kun været foruden mc i en uge og føler allerede jeg er ved at
dø af længsel Kender i det, at når man ser en fed maskine køre forbi så
får man den vildeste hjertebanken og stormer hjem og slår op på den blå
avis.
Men tak for alle rådene. Selvom jeg har øjne for andre maskiner, så tror jeg
bare ikke jeg kan holde ventetiden ud og når jeg overvejer salget af min
f´er, hvor jeg kun tabte 1.500 efter at have haft den i 2 år( dertil kommer
at jeg købte den incl. jakke, hjelm, handsker, bukser lås og dækken, hvilket
jeg har beholdt), så skulle man da være et skarn, hvis man ikke bare gik ud
og ledte efter en god brugt GSXR.

Fra : Bo-gsxR

Dato : 20-04-04 09:41

> [...]
> havde jeg overvejet enten en tl 1000 s eller gsxr 600. Da jeg gerne vil
> kunne købe en brugt mc med relativt få kilometer på bagen hælder jeg i

ang. en 99'er gsxr600, så kan den da bestemt anbefales hvis man vil
have en sports maskine. Den gir dig alt det ræs du kan få. så længe du
ikk leder efter en dødsmaskine der vil gøre hvad den kan for at du får
et kort liv og mange fart bøder.
99'erene kan fås til 100.000kr. med ca. 10.000 km på uret. og
så er de kun kørt til. og har mange km. endnu, har aldrig hørt om en
gsxr motor ( vandkølet ) der er slidt op. eller haft problemer pga.
motoren har fået tæsk.

Jeg er 171cm høj, og sidder ganske udemærket på min gsxr750'99.
Har du overvejet samme model, men 750'eren? den har bedre stel
og 116hk. på hjulet mod 600'erens ca. 94hk.
og kan fås for under 100.000 hvis du snupper en 97'er med
karburatorer og 20-25.000 km. men prøv da ellers begge to.

Min 99'er har rundet 25.000km uden vedligeholdeses problemer,
som jeg ikk selv har været skyld i...
se www.skakmat.webbyen.dk

bo-gsxR