Olie til Honda CB750 K2 (1975)?
Fra : Mallesite

Dato : 13-04-04 09:12

Hejsa

Jeg vil lige høre om der er nogen der har erfaring med den "billige"
motorolie til en gammel Honda CB750 K2 (1975)?
Det jeg har gjort de sidste par år, er at købe min motorolie hos Special,
Aalborg til ca. 250,- (SAE 10W 40). Jeg har set at diverse butikker såsom
Bilka osv. har alm. motorolier (SAE 10W 40) en del billigere end MC-
forhandleren...

Spørgsmålet er så... Er det ok for min MC at købe den billige olie eller
skal jeg købe den "dyre"?

(I min manual står der at MC'en skal bruge Gastrol SAE 10W 40 og at man
altid skal bruge den originale olie... (synes bare ikke lige jeg har set de
bøtter fra Gastrol så mange steder mere ))

Mvh. Martin M.C.
:: Honda CB750 K2 1975 ::

Fra : Highserver

Dato : 13-04-04 09:18

Hej Martin
Prøv på DK-Benzin der har de tit olie, af mærket Gastrol.

H. Jakob.

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-04-04 11:20

"Mallesite" <no@email.com> wrote in message

> [...]
de
> bøtter fra Gastrol så mange steder mere ))

Hvis Castrol Semisyntetisk kan bruges, har Mekonomen den slags. Jeg fik en
25liter spand for omkring 800 kr (SVJH), så du kan da købe lidt af mig hvis
du kommer omkring Hillerød.

vh
Torben

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 13-04-04 14:00

> [...]
de
> bøtter fra Gastrol så mange steder mere ))

Hej Martin, min far og jeg er gået over til 20w50 olie, det er lige noget de
gamle sohc motorer kan lide,
min fars havde problemer med at den svedte ved topstykket, det blev kraftigt
minimeret, og desuden
anbefales det i flere bøger (Clymer værkstedshåndbog bl.a.)at den kører på
den tykke olie, min fader
kører på silkolene 20w50 (comp 4) til 188kr for 4 liter,og jeg kører på
Duckhams fra Bilka,til godt 150kr
på tilbud...

Angående om man skal bruge dyr mc olie eller bilolie, kan du nok få mange
meninger herinde, det er et emne
der ofte bliver diskuteret...(og jeg vil ikke gøre mig klog på hvem der har
mest ret)
Jeg ved bare at min gamle 750er kører udemærket på Duckhams mineralske olie,
og hvis man skifter i god tid
som de osse har godt af, er der ingen problemer med at køre på den billige
olie!

--
Mvh Claus (cb750 f2 '77)
http://www.dfmc.dk/?id=92

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 13-04-04 16:36

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcdasl.dk> wrote
in message news:ovRec.1609$EV3.910@news.get2net.dk...

> [...]
> og hvis man skifter i god tid
> som de osse har godt af, er der ingen problemer med at køre på den billige

Jeg ville også køre med 20W/50 olie hvis jeg igen havde en Honda CB 750.
Jeg havde en Honda CB 750 K3 1974, og ledte i den eneste værkstedshåndbog
for den jeg stadig har som er Clymer for modellerne 1969-1973 og i den
håndbog står der SAE 10W/40 for moderat klima kontra 20W/50 for klima med
høj temperatur. Men igen så ville jeg foretrække sidstnævnte olie til denne
lidt ældre model.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 13-04-04 19:33

Claus Ruglund Jakobsen <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcdasl.dk> skrev i
en news:ovRec.1609$EV3.910@news.get2net.dk...

> [...]
> olie, og hvis man skifter i god tid som de osse har godt af, er der ingen
> problemer med at køre på den billige olie!

Prøv lige at tygge lidt på hvor god en olie at den snart 30-årige mon har
fået ihældt fra ny af - Meget bedre behøver det strengt taget ikke at være
:-/

--
Armand.

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 14-04-04 06:11

> Prøv lige at tygge lidt på hvor god en olie at den snart 30-årige mon har
> fået ihældt fra ny af - Meget bedre behøver det strengt taget ikke at være
> :-/
SNIP....

Min kære papa har såmænd fortalt mig om hvor fantastisk udviklingen har
været de sidste 30 år, det bedste man kunne få dengang var Castrol og det
var SINGLE grade, så der var vinter olie og sommer olie....
Det der var toppen af olie dengang er det man køber til plæneklipperen i
Bilka i dag....

Så en gammel cb750 kan godt leve med mineralsk olie og helst lid tyk
viskositet, sådan at det ikke sveder ud af den for hurtigt...

--
Mvh Claus

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-04-04 16:00

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcdasl.dk> wrote
in message news:RJ3fc.748$w72.657@news.get2net.dk...

> [...]
>
> Så en gammel cb750 kan godt leve med mineralsk olie og helst lid tyk
> viskositet, sådan at det ikke sveder ud af den for hurtigt...

Jeg brugte nu Castrol GP multigrade olie i min Honda CB 750/3 som jeg købte
som ny i 1974.

Og som jeg skrev om olier for ikke så lang tid siden så viste det sig først
sent for mig at singelgrader olier temperaturmæssig var dårligere en
muligrade olier. For det viste sig at f.eks. en 20W/50 olie kan klare højere
temperatur end en 50 olie. Selvom multigrade olien jo er god til skriftet
fra lav til høj temperatur så forventede jeg at den derved ville miste noget
i max temperaturen i den "arbejdsområde" som 50ér olie, men dette er altså
ikke tilfældet. I flere bøger er jeg også faldet over at der står brug kun
singel olier til race hvor den som aktuelle hører til som f.eks. speedway.

Jeg monterede for øvrigt oliekøler da jeg tunede den på næsten alle
tænkelige felter.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 15-04-04 06:06

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

SNIP

> Jeg monterede for øvrigt oliekøler da jeg tunede den på næsten alle
> tænkelige felter.

Min far har osse lige monteret oliekøler og termometer på hans K7, det er
vist ikke så ringe endda...
(Vi har et gaaammelt mc-blad hvori der står hvad man kan gøre for at
forbedre cb'erne, der står der som noget af det første at man bør montere
køler på den, uanset om den er tunet eller standard)

--
mvh Claus

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 15-04-04 10:20

Hej Claus

Du nævner noget med et blad hvori der står noget omkring forbedringer til en CB?
Er det evt. noget du kan scanne ind og sende til mig eller ligge det online et sted?

Mvh. Martin M. C.
Honda CB 750 K2 (1975)

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 15-04-04 10:41

"MaLLeSiTe" <mallesite@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en CB?
> Er det evt. noget du kan scanne ind og sende til mig eller ligge det

Jeg skal lige konferere med en kollega der har en scanner, så kan vi evt
finde ud af det....

ps: jeg ved du leder efter et sæde til din Honda, prøv at se på
http://www.sayjes.dk under skrot kassen, der mener jeg der er et sæde til
salg...
--
mvh Claus

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 16-04-04 01:18

> [...]
> forbedre cb'erne, der står der som noget af det første at man bør montere
> køler på den, uanset om den er tunet eller standard)

Det pudsige ved oliekøleren var at den jo aktiveredes præcist ved 80 C.
Inden jeg havde modtaget den ville jeg have sat den til lidt højere
temperatur for at mindske modstanden lidt i motoren. Og jeg søgte så vist at
stramme fjederen men lige meget hvad jeg gjorde så aktiverede den ved præcis
80 C.

Gert Thorgersen

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 15-04-04 10:30

Hejsa igen

Mange tak for de mange svar. Jeg tror jeg kan se ud fra indlægene at
det nok er en "SAE 20W50 / Mineralsk" motorolie jeg skal gå efter...
Sig lige endelig til inden ret længe hvis det er forkert forstået?!

Ydermere: Hvis nogen har en guide eller noget som helst omkring
montering af en oliekøler til den gamle MC, så skriv venligst. (Jeg
ved ikke lige hvor og hvordan jeg skal starte)

Mvh. Martin
:: Honda CB750 K2 ::