Hejhej
Det er udmærkede sikkerhedsråd. Blot er jeg lidt uenig i, at det især er
kvinder i bil, man skal passe på.
Jeg er nu mest bekymret for gamle mennesker, fulderikker og de sindssyge
Bil-Brian'er/Ali'er.
Håndværkere i hurtige varevogne er heller ikke at spøge med, og det samme
gælder landmænd på traktorer.
Et ekstra råd:
Når I kører om natten, så pas på dyrene! Ræve, rådyr, hunde, katte med mere.
En mørk september-aten buldrede jeg engang ind i et rådyr med 90 km/t. Det
var vildt, men jeg slap uden skrammer, og motorcyklen fik kun ridser.
Meeeget heldigt.
Kør forsigtigt
Peter Hald, Yamaha XVS 1100
"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
news:tm0m7013v37v7jsg1ofd6nqpmr7il4hn3i@4ax.com...
> Hej NG.
>
> En tidligere tråd om en MC'ists tragiske uheld har fået mig til at
> tænke lidt over tingene.
> Hvorfor er MC folket en udsat gruppe i trafikken?
>
> For det første fylder vi ikke ret meget i det billede andre
> trafikanter ser, og for det andet er der ikke så mange af os, og vi er
> kun på gaden i større antal halvdelen af året, og så er vi lette at
> forveksle med langsomt kørende ØV'erter.
>
> Altså skal vi ikke forvente at andre trafikanter tager os særligt
> højttideligt, de er ikke vant til os, og så kommer vi hurtigere end de
> har forventet - Hvis de da overhovedet ser os.
>
> Vi er alle lidt rustne når en ny season begynder, så der er god grund
> til at være ekstra agtpågivende.
> Sagt på en anden måde vi skal tænke for både os selv og vore
> medtrafikanter.
>
> Vi kan dog selv gøre en del til at øge sikkerheden, og her er en
> samling af mine "regler" overfor mig selv.
>
> Orienter dig altid bagud - brug spejlene, og drej hovedet hver gang du
> skifter vognbane.
> Brug blinklyset flittigt ved vognbaneskifte.
>
> Placer dig i trafikken så du ikke kan forveksles med en ØV'ert.
> Dvs. kør så tæt på midterlinien i vejen som muligt uden at spærre for
> en evt. overhalende.
>
> Overhal aldrig i tæt trafik uden at du er helt sikker på at kunne gøre
> det uden at bringe dig selv eller andre i fare.
>
> Kør aldrig op mellem to rækker biler for "lige" at smutte fra alle de
> tåbelige bilister.
> En af dem trækker garanteret bevidst ud for at spærre dig vejen, hvis
> han da overhovedet har set dig.
> Jeg skal ikke sige mig fri for at lave nummeret, men så venter jeg til
> alle holder stille så der ikke er nogen chance for at en af
> madkasserne kan lave numre.
>
> Følg så vidt muligt trafikken.
> Skal du endelig "brænde den af", så vælg et sted eller tidspunkt hvor
> der ikke er nogen trafik, ingen sideveje og ingen legende børn.
> Anderstorp f.eks.
>
> Hold afstand - Tænk på at bilisterne vil slå dig ihjel.
> Hvis ham foran kører op i R.... på en forankørende, kan du så nå at
> standse?
>
> Hvis du nærmer dig et kryds med modgående venstresvingende trafik, så
> nedsæt hastigheden.
> Jeg rejser mig tit i sædet og peger direkte i ansigtet på en der skal
> til at svinge for at gøre opmærksom på at det ikke er nogen særlig god
> ide, men aldrig mere bastant end at jeg kan nå at bremse helt op.
>
> Pas især på kvinder i bil.
> De kører gerne ud over spærrelinier, drejer til venstre uden at
> orientere sig hverken fremad eller bagud.
> Og pyt, selv om de har set dig, så kan sådan en lille ting da ikke
> være farlig vel?
> De har ingen (overhovedet ingen) fornemmelse af størrelse og hastighed
> - i trafikken altså
>
> Hvis du skal til højre i det næste kryds, så start tidligt med at
> orientere dig om cyklister, knallerter og ØV'erter.
> Nogen af de forbandede tingester kører hurtigere end Snupper-Jensen
> tillader, men det er altså os det går ud over.
>
> Lad dig aldrig provokere ag Bil Ali i sin BMW der lige skal se om han
> kan jorde en MC.
> Han har ikke en chance alligevel, så lad bare skidtet køre og kør dit
> eget "løb".
>
> Tænk dig om før du overhaler på de små veje.
> Det næste sving (fuld af grus), bondemandens traktor eller en
> modkørende kommer før du har forestillet dig det.
> Er der den mindste smule tvivl, så lad være.
>
> Selv om der ikke er spærrelinier kan det godt være uforsvarligt at
> overhale.
>
> Kør aldrig over evne - Det næste sving er skarpere end du troede,
> eller også kommer der et barn med en bold.
>
> Kør aldrig ind i et sving med høj hastighed med mindre at du kan
> overskue hele svinget og helst et stykke vej på den anden side.
> Der kan holde en landbrugsmaskine og den er sgu' hård
>
> Jeg var lige ude i dag og teste en af mine foretrukne veje, og pokker
> om der ikke var en bilist der fumlede rundt i det sidste sving.
> Jeg kunne have valgt at passere, men svinget går ud i en bakke uden
> udsyn, så jeg valgte at studere klovnen på afstand og så smutte udenom
> da der igen blev frit udsyn.
> Mit umiddelbare indtryk var at klovnen var stinkende beruset, men det
> er mit liv, så jeg gir' mig frivilligt
>
> Kør aldrig i T-shirt, cowboybukser og gummisko.
> Hav fornuftigt "køretøj" på, selv om det bare er en tur til bageren.
>
> Sørg for at din MC er i orden.
> Dæk, bremser osv.
>
> Jeg ved godt at det kan betragtes som en løftet pegefinger, en
> bedrevidende smøre, eller et forsøg på at ødelægge spøgen, men den er
> nu go' at have i baghovedet.
>
> Hav en god og sikker season.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
>
www.gruby.dk