/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC sikkerhed.
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-04-04 22:58

Hej NG.

En tidligere tråd om en MC'ists tragiske uheld har fået mig til at
tænke lidt over tingene.
Hvorfor er MC folket en udsat gruppe i trafikken?

For det første fylder vi ikke ret meget i det billede andre
trafikanter ser, og for det andet er der ikke så mange af os, og vi er
kun på gaden i større antal halvdelen af året, og så er vi lette at
forveksle med langsomt kørende ØV'erter.

Altså skal vi ikke forvente at andre trafikanter tager os særligt
højttideligt, de er ikke vant til os, og så kommer vi hurtigere end de
har forventet - Hvis de da overhovedet ser os.

Vi er alle lidt rustne når en ny season begynder, så der er god grund
til at være ekstra agtpågivende.
Sagt på en anden måde vi skal tænke for både os selv og vore
medtrafikanter.

Vi kan dog selv gøre en del til at øge sikkerheden, og her er en
samling af mine "regler" overfor mig selv.

Orienter dig altid bagud - brug spejlene, og drej hovedet hver gang du
skifter vognbane.
Brug blinklyset flittigt ved vognbaneskifte.

Placer dig i trafikken så du ikke kan forveksles med en ØV'ert.
Dvs. kør så tæt på midterlinien i vejen som muligt uden at spærre for
en evt. overhalende.

Overhal aldrig i tæt trafik uden at du er helt sikker på at kunne gøre
det uden at bringe dig selv eller andre i fare.

Kør aldrig op mellem to rækker biler for "lige" at smutte fra alle de
tåbelige bilister.
En af dem trækker garanteret bevidst ud for at spærre dig vejen, hvis
han da overhovedet har set dig.
Jeg skal ikke sige mig fri for at lave nummeret, men så venter jeg til
alle holder stille så der ikke er nogen chance for at en af
madkasserne kan lave numre.

Følg så vidt muligt trafikken.
Skal du endelig "brænde den af", så vælg et sted eller tidspunkt hvor
der ikke er nogen trafik, ingen sideveje og ingen legende børn.
Anderstorp f.eks.

Hold afstand - Tænk på at bilisterne vil slå dig ihjel.
Hvis ham foran kører op i R.... på en forankørende, kan du så nå at
standse?

Hvis du nærmer dig et kryds med modgående venstresvingende trafik, så
nedsæt hastigheden.
Jeg rejser mig tit i sædet og peger direkte i ansigtet på en der skal
til at svinge for at gøre opmærksom på at det ikke er nogen særlig god
ide, men aldrig mere bastant end at jeg kan nå at bremse helt op.

Pas især på kvinder i bil.
De kører gerne ud over spærrelinier, drejer til venstre uden at
orientere sig hverken fremad eller bagud.
Og pyt, selv om de har set dig, så kan sådan en lille ting da ikke
være farlig vel?
De har ingen (overhovedet ingen) fornemmelse af størrelse og hastighed
- i trafikken altså

Hvis du skal til højre i det næste kryds, så start tidligt med at
orientere dig om cyklister, knallerter og ØV'erter.
Nogen af de forbandede tingester kører hurtigere end Snupper-Jensen
tillader, men det er altså os det går ud over.

Lad dig aldrig provokere ag Bil Ali i sin BMW der lige skal se om han
kan jorde en MC.
Han har ikke en chance alligevel, så lad bare skidtet køre og kør dit
eget "løb".

Tænk dig om før du overhaler på de små veje.
Det næste sving (fuld af grus), bondemandens traktor eller en
modkørende kommer før du har forestillet dig det.
Er der den mindste smule tvivl, så lad være.

Selv om der ikke er spærrelinier kan det godt være uforsvarligt at
overhale.

Kør aldrig over evne - Det næste sving er skarpere end du troede,
eller også kommer der et barn med en bold.

Kør aldrig ind i et sving med høj hastighed med mindre at du kan
overskue hele svinget og helst et stykke vej på den anden side.
Der kan holde en landbrugsmaskine og den er sgu' hård

Jeg var lige ude i dag og teste en af mine foretrukne veje, og pokker
om der ikke var en bilist der fumlede rundt i det sidste sving.
Jeg kunne have valgt at passere, men svinget går ud i en bakke uden
udsyn, så jeg valgte at studere klovnen på afstand og så smutte udenom
da der igen blev frit udsyn.
Mit umiddelbare indtryk var at klovnen var stinkende beruset, men det
er mit liv, så jeg gir' mig frivilligt

Kør aldrig i T-shirt, cowboybukser og gummisko.
Hav fornuftigt "køretøj" på, selv om det bare er en tur til bageren.

Sørg for at din MC er i orden.
Dæk, bremser osv.

Jeg ved godt at det kan betragtes som en løftet pegefinger, en
bedrevidende smøre, eller et forsøg på at ødelægge spøgen, men den er
nu go' at have i baghovedet.

Hav en god og sikker season.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

 
 
Hald (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Hald


Dato : 12-04-04 23:21

Hejhej

Det er udmærkede sikkerhedsråd. Blot er jeg lidt uenig i, at det især er
kvinder i bil, man skal passe på.
Jeg er nu mest bekymret for gamle mennesker, fulderikker og de sindssyge
Bil-Brian'er/Ali'er.
Håndværkere i hurtige varevogne er heller ikke at spøge med, og det samme
gælder landmænd på traktorer.

Et ekstra råd:
Når I kører om natten, så pas på dyrene! Ræve, rådyr, hunde, katte med mere.
En mørk september-aten buldrede jeg engang ind i et rådyr med 90 km/t. Det
var vildt, men jeg slap uden skrammer, og motorcyklen fik kun ridser.
Meeeget heldigt.

Kør forsigtigt

Peter Hald, Yamaha XVS 1100

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
news:tm0m7013v37v7jsg1ofd6nqpmr7il4hn3i@4ax.com...
> Hej NG.
>
> En tidligere tråd om en MC'ists tragiske uheld har fået mig til at
> tænke lidt over tingene.
> Hvorfor er MC folket en udsat gruppe i trafikken?
>
> For det første fylder vi ikke ret meget i det billede andre
> trafikanter ser, og for det andet er der ikke så mange af os, og vi er
> kun på gaden i større antal halvdelen af året, og så er vi lette at
> forveksle med langsomt kørende ØV'erter.
>
> Altså skal vi ikke forvente at andre trafikanter tager os særligt
> højttideligt, de er ikke vant til os, og så kommer vi hurtigere end de
> har forventet - Hvis de da overhovedet ser os.
>
> Vi er alle lidt rustne når en ny season begynder, så der er god grund
> til at være ekstra agtpågivende.
> Sagt på en anden måde vi skal tænke for både os selv og vore
> medtrafikanter.
>
> Vi kan dog selv gøre en del til at øge sikkerheden, og her er en
> samling af mine "regler" overfor mig selv.
>
> Orienter dig altid bagud - brug spejlene, og drej hovedet hver gang du
> skifter vognbane.
> Brug blinklyset flittigt ved vognbaneskifte.
>
> Placer dig i trafikken så du ikke kan forveksles med en ØV'ert.
> Dvs. kør så tæt på midterlinien i vejen som muligt uden at spærre for
> en evt. overhalende.
>
> Overhal aldrig i tæt trafik uden at du er helt sikker på at kunne gøre
> det uden at bringe dig selv eller andre i fare.
>
> Kør aldrig op mellem to rækker biler for "lige" at smutte fra alle de
> tåbelige bilister.
> En af dem trækker garanteret bevidst ud for at spærre dig vejen, hvis
> han da overhovedet har set dig.
> Jeg skal ikke sige mig fri for at lave nummeret, men så venter jeg til
> alle holder stille så der ikke er nogen chance for at en af
> madkasserne kan lave numre.
>
> Følg så vidt muligt trafikken.
> Skal du endelig "brænde den af", så vælg et sted eller tidspunkt hvor
> der ikke er nogen trafik, ingen sideveje og ingen legende børn.
> Anderstorp f.eks.
>
> Hold afstand - Tænk på at bilisterne vil slå dig ihjel.
> Hvis ham foran kører op i R.... på en forankørende, kan du så nå at
> standse?
>
> Hvis du nærmer dig et kryds med modgående venstresvingende trafik, så
> nedsæt hastigheden.
> Jeg rejser mig tit i sædet og peger direkte i ansigtet på en der skal
> til at svinge for at gøre opmærksom på at det ikke er nogen særlig god
> ide, men aldrig mere bastant end at jeg kan nå at bremse helt op.
>
> Pas især på kvinder i bil.
> De kører gerne ud over spærrelinier, drejer til venstre uden at
> orientere sig hverken fremad eller bagud.
> Og pyt, selv om de har set dig, så kan sådan en lille ting da ikke
> være farlig vel?
> De har ingen (overhovedet ingen) fornemmelse af størrelse og hastighed
> - i trafikken altså
>
> Hvis du skal til højre i det næste kryds, så start tidligt med at
> orientere dig om cyklister, knallerter og ØV'erter.
> Nogen af de forbandede tingester kører hurtigere end Snupper-Jensen
> tillader, men det er altså os det går ud over.
>
> Lad dig aldrig provokere ag Bil Ali i sin BMW der lige skal se om han
> kan jorde en MC.
> Han har ikke en chance alligevel, så lad bare skidtet køre og kør dit
> eget "løb".
>
> Tænk dig om før du overhaler på de små veje.
> Det næste sving (fuld af grus), bondemandens traktor eller en
> modkørende kommer før du har forestillet dig det.
> Er der den mindste smule tvivl, så lad være.
>
> Selv om der ikke er spærrelinier kan det godt være uforsvarligt at
> overhale.
>
> Kør aldrig over evne - Det næste sving er skarpere end du troede,
> eller også kommer der et barn med en bold.
>
> Kør aldrig ind i et sving med høj hastighed med mindre at du kan
> overskue hele svinget og helst et stykke vej på den anden side.
> Der kan holde en landbrugsmaskine og den er sgu' hård
>
> Jeg var lige ude i dag og teste en af mine foretrukne veje, og pokker
> om der ikke var en bilist der fumlede rundt i det sidste sving.
> Jeg kunne have valgt at passere, men svinget går ud i en bakke uden
> udsyn, så jeg valgte at studere klovnen på afstand og så smutte udenom
> da der igen blev frit udsyn.
> Mit umiddelbare indtryk var at klovnen var stinkende beruset, men det
> er mit liv, så jeg gir' mig frivilligt
>
> Kør aldrig i T-shirt, cowboybukser og gummisko.
> Hav fornuftigt "køretøj" på, selv om det bare er en tur til bageren.
>
> Sørg for at din MC er i orden.
> Dæk, bremser osv.
>
> Jeg ved godt at det kan betragtes som en løftet pegefinger, en
> bedrevidende smøre, eller et forsøg på at ødelægge spøgen, men den er
> nu go' at have i baghovedet.
>
> Hav en god og sikker season.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



Hekto (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-04-04 09:19

Hald wrote:
> Bil-Brian'er

K L A S K ! >:0<


--
/Hekto .... der tilfældigvis hedder Brian!

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

brian/hon 750 (13-04-2004)
Kommentar
Fra : brian/hon 750


Dato : 13-04-04 18:01

LOL

--
MVH Brian /hon750
fjern" FJERN" i mail adresse
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=241









"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:c5g7oj$26eu$1@news.cybercity.dk...
> Hald wrote:
> > Bil-Brian'er
>
> K L A S K ! >:0<
>
>
> --
> /Hekto .... der tilfældigvis hedder Brian!
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
> semi-rockets ... no thanks!



anders majland (13-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 13-04-04 09:28

> Det er udmærkede sikkerhedsråd.

Yep

>Blot er jeg lidt uenig i, at det især
> er kvinder i bil, man skal passe på.

Når først man kan se at det er en kvinde bag rattet er det næsten for
sent ...

> Jeg er nu mest bekymret for ...

Men er nødt til at antage at alle de andre er båtnakker og kan finde på
hvad som helst .... Selvfølgelig er der nogle sterotyper som _altid_
opfører sig underligt men det kan sagtens være "dydsmønsteret" der laver
den fejl som rammer dig... Vi laver alle fejl i trafikken - heldigvis
oftest uden at det bliver farligt for nogen

> Håndværkere i hurtige varevogne er heller ikke at spøge med, og det
> samme gælder landmænd på traktorer.

De er heldigvis hurtigt videre med deres hasarderede overhalinger så der
er "fred" igen ... MPV og stationcars på gule plader køres også ofte af
proff. der er notorisk bagud i forhold til deres kalender - sådan kører
de ihvertfald tit ....

En lidt sjov observation. Rigtig mange af dem der kører med tågelygterne
foran tændt sammen med nærlyset (fordi det ser godt ud ??) er de samme
som maser sig frem igennem trafikken. Så for mig er tændte tågelygter
næsten ligesågodt som et roterende advarselsblink ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid




Per Jakobsen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Jakobsen


Dato : 13-04-04 04:44


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
news:tm0m7013v37v7jsg1ofd6nqpmr7il4hn3i@4ax.com...
> Hej NG.
>
> En tidligere tråd om en MC'ists tragiske uheld har fået mig til at
> tænke lidt over tingene.
> Hvorfor er MC folket en udsat gruppe i trafikken?
[SNIP]
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Jeg kan anbefale en bog der hedder..:
'Proficient motorcycling'
Skrevet af..:
David L. Hough.

Han har faktisk skrevet to boeger den anden hedder
'More proficient motorcycling'.

Er der nogen andre herfra der har laest nogle af disse boeger

Per

Volusia owner
http://www.volusiaowners.com/members/page.asp?ID=6936




Brian Laursen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian Laursen


Dato : 13-04-04 06:24

Steen Gruby wrote:
> Hej NG.
>

> Pas især på kvinder i bil.
> De kører gerne ud over spærrelinier, drejer til venstre uden at
> orientere sig hverken fremad eller bagud.
> Og pyt, selv om de har set dig, så kan sådan en lille ting da ikke
> være farlig vel?
> De har ingen (overhovedet ingen) fornemmelse af størrelse og hastighed
> - i trafikken altså

Hmm det er da vidst diskrimination

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk



Torben Scheel (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-04-04 11:29

"Brian Laursen" <thunderace_dk@hotmail.com> wrote in message
news:407b7992$0$5938$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Pas især på kvinder i bil.
> > De kører gerne ud over spærrelinier, drejer til venstre uden at
> > orientere sig hverken fremad eller bagud.
> > Og pyt, selv om de har set dig, så kan sådan en lille ting da ikke
> > være farlig vel?
> > De har ingen (overhovedet ingen) fornemmelse af størrelse og hastighed
> > - i trafikken altså
>
> Hmm det er da vidst diskrimination

Nix. Det er en generalisering.

"Alle generaliseringer er farlige. Også denne" Alexander Dumas den yngre.

T



Hekto (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-04-04 10:14

Steen Gruby wrote:

>
> En tidligere tråd om en MC'ists tragiske uheld har fået mig til at
> tænke lidt over tingene.

Statistikken ser allerede sort ud 1½ måned efter sæsonstart!
>
>
> Altså skal vi ikke forvente at andre trafikanter tager os særligt
> højttideligt, de er ikke vant til os, og så kommer vi hurtigere end de
> har forventet - Hvis de da overhovedet ser os.
>
Synlighed er ganske givet et nøgleord!
Et andet forsømt punkt er BEVISTHED!
Der bliver gjort meget for at gøre traffikanter bevidste om skolestart,
børn i trafikken, fodgængere o.s.v.
Hvor er 'Hyleren fra Rådet for større Færdselssikkerhed' henne? Hvad om
han brugte nogle af de tildelte skattekroner på en MC og knallert
kampagne, og fik gjort bilisterne opmærksomme på, at sæsonnen er startet
og de skal se sig for??? (han står sikkert med fråde om munden eet eller
andet sted, og lader sig interviewe om noget med høj hastighed!!!)

>
> Hold afstand - Tænk på at bilisterne vil slå dig ihjel.
> Hvis ham foran kører op i R.... på en forankørende, kan du så nå at
> standse?
>
> Hvis du nærmer dig et kryds med modgående venstresvingende trafik, så
> nedsæt hastigheden.
> Jeg rejser mig tit i sædet og peger direkte i ansigtet på en der skal
> til at svinge for at gøre opmærksom på at det ikke er nogen særlig god
> ide, men aldrig mere bastant end at jeg kan nå at bremse helt op.

Biler i venstresving, og udkørsel fra mindre sideveje, er de store
syndere. Man kan lige så godt sætte hastigheden ned, og gøre klar til at
bremse. Alt for mange bliver kørt ned i netop disse situationer.

Sidst; men absolut ikke mindst, er det blevet en kedelig vane, at smutte
med over for 'taxa-grønt' for mange bilister.
Efter min mening, skulle der gøres mere ud af den forseelse, end at
notere hastighedsbøder på et lige stykke motorvej, uden sideveje,
fortove og andet, der kan sende 'forhindringer' ud på kørebanen.
En MC accellererer hurtigt, og det fjols der lige 'smutter med over' ser
sig ikke for!!!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Ukendt (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-04 14:27

Steen Gruby wrote:
> En tidligere tråd om en MC'ists tragiske uheld har fået mig til at
> tænke lidt over tingene.
[snip fine anbefalinger]

> Pas især på kvinder i bil.
Ja, jeg har også lagt mærke til at kvinder generelt undervurder størrelse og
bare siger/tænker "den lille pjævs! - den kan vist ikke gøre meget skade."

En anden god ting er at have noget ordenligt sikkerhedsudstyr - vel og
mærket noget man gider ha på!! Det lyder måske indlysende men det hjælper
f.eks. ikke at have et rygskjold hvis man ikke bruger det - så hellere købe
et ordenligt man gider at bruge. I den forbindelse er det jo ligemeget om
man har sparet nogle penge, hvis man ikke bruger det er den ekstra
sikkerheden jo 0 kr værd.

Så er der også det "passive sikkerhedsudstyr"! F.eks. gør et "råve-rør"
(læs. larmepotte) at de andre trafikanter ofte lægger mere mærke til én. Da
jeg kørte på GS500 med std. udstødning reagerede de øvrige trafikanter ikke
sønderligt på min tilstædeværelse. På CBR'en med sportsudstødning trækker
folk på landevejen og i byen meget ofte HELT ind til siden for at give god
plads til overhaling. Når jeg ligger bag en bil og tager CBR'en 2. gear ned
(og derved øger omdrejningerne og lyd-niveau) ser det sommetider ud somom de
er ved at køre i rabatten for at komme af banen. Det er selvom den faktisk
ikke larmer vildt meget - der er bare lige nok lyd til at man kan høre at
det er en MC.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297



MKS - 74 (13-04-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 13-04-04 14:34

On Tue, 13 Apr 2004 15:26:51 +0200, "TheHobbit"
<stephan[snabel-a]protek.dk> wrote:

>Ja, jeg har også lagt mærke til at kvinder generelt undervurder størrelse og
>bare siger/tænker "den lille pjævs! - den kan vist ikke gøre meget skade."

Er det stadigvæk motorcykler vi taler om eller......

--
-Michael

Squish (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 13-04-04 19:58

MKS - 74 wrote:

>>Ja, jeg har også lagt mærke til at kvinder generelt undervurder størrelse og
>>bare siger/tænker "den lille pjævs! - den kan vist ikke gøre meget skade."
>
>
> Er det stadigvæk motorcykler vi taler om eller......

Det er måske noget du har hørt før?

Ukendt (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-04 14:38

Squish wrote:
> MKS - 74 wrote:
>
>>> Ja, jeg har også lagt mærke til at kvinder generelt undervurder
>>> størrelse og bare siger/tænker "den lille pjævs! - den kan vist
>>> ikke gøre meget skade."
>>
>>
>> Er det stadigvæk motorcykler vi taler om eller......
>
> Det er måske noget du har hørt før?

Måske.....


....er det tilladt at græde i en NG???

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297



anders majland (13-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 13-04-04 15:30

> Når jeg
> ligger bag en bil og tager CBR'en 2. gear ned (og derved øger
> omdrejningerne og lyd-niveau) ser det sommetider ud somom de er ved
> at køre i rabatten for at komme af banen. Det er selvom den faktisk
> ikke larmer vildt meget - der er bare lige nok lyd til at man kan
> høre at det er en MC.

Tror ikke det har noget med larm at gøre. Larmen ryger mest bagud og til
siden ....

Men jeg mødte også 2 af de flinkeste bilister på morgenturen der gav
plads til overhaling inden for den fuldt optrukne stribe. Men det bør
nok ikke skrives i en tråd om sikkerhed da det trods alt er en lidt
risikabel affære hvis man nu ikke har tolket bilisten korrekt...

Desuden skal man være temmelig opmærksom på skiltningen. Et skilt med
overhaling forbudt betyder også at det er forbudt at overhale i samme
vognbane selvom der skulle være plads.

Men et godt eksempel på en strækning hvor det kan gøres forsvarligt ved
holbæk fra motorvejen slutter og til man drejer af mod odden. Der er
vejen så bred at der er god plads til overhaling når en hjælpsom bilist
trækker til siden.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Anders Houmark (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 13-04-04 22:16

anders majland wrote:

> Desuden skal man være temmelig opmærksom på skiltningen. Et skilt med
> overhaling forbudt betyder også at det er forbudt at overhale i samme
> vognbane selvom der skulle være plads.

Man må faktisk aldrig overhale i samme vognbane, der må kun være 1 køretøj i
hver vognbane (ved siden at hinanden altså.. eller.. det må de så ikke
være)... Ifølge min kørelærer


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
Banner konkurrence - Vind DVD film!
www.chipsguiden.dk



Allan Jørgensen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 14-04-04 08:21

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
news:GHYec.141817$jf4.7500449@news000.worldonline.dk...
> Man må faktisk aldrig overhale i samme vognbane, der må kun være 1 køretøj
i
> hver vognbane (ved siden at hinanden altså.. eller.. det må de så ikke
> være)... Ifølge min kørelærer

jo man må godt, da det er en overhaling, men der skal jo selvfølgelig være
plads til det...
søg tilbage i DMF hvor diskusionen har været et par gange før

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


anders majland (14-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 14-04-04 15:08

> Man må faktisk aldrig overhale i samme vognbane, der må kun være 1
> køretøj i hver vognbane (ved siden at hinanden altså.. eller.. det må
> de så ikke være)... Ifølge min kørelærer

Et er at man ikke må køre ved siden af hinanden i en vognbane, noget
andet er en overhaling.

Det er ikke så firkantet - andet end i køreundervisningen. Tag f.eks
ring2 i københavn. Den er flere steder bred nok til at der er 2
vognbaner - men der er ikke mærket noget op på asfalten. F.eks
vigerslevvej og strækningen ved damhussøen. I myldertiden pakkes der tæt
i begge retninger med ialt 4 vognbaner. Er der lastbiler/busser imellem
er der kun plads til 2hjulere ved siden af, men det fungerer fint i
praksis.

Ligeledes på den strækning jeg nævner ved holbæk. Der kan 2 alm biler
også passere hinanden indenfor stregerne - ergo må der overhales.

Et andet godt eksemper er syd ud af viborg inden man vælger mellem
herning og vejle. Den har tidligere været 3-sporet med et "kamikaze
spor" i midten der måtte anvendes i begge retninger. Nu er der bare en
stiblet midterstribe men vejen er bred nok til at man kan overhale i
egen vejside.

Men er der skiltet med overhaling forbudt - har det højere prioritet end
vejens bredde.

Sidst så er der også noget med at en fuld optrukket linie godt må
overskrides for at passere en langsomtkørende, som f.eks en cyklist
eller en traktor. (Nogen der kan paragrafferne ?)

Forleden var der også e trafikant på sigtseeing der var flink helt at
vige ad vejen for mig - Han trak ind på en busholdeplads og så ud igen
bag mig. Det var bestemt flinkt gjort da han kun kørte ~50% af den
tilladte hastighed og der var overhalingsforbud de næste 5 km.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid




rugholmhusFJERN@vip.~ (14-04-2004)
Kommentar
Fra : rugholmhusFJERN@vip.~


Dato : 14-04-04 21:21

On Wed, 14 Apr 2004 16:07:37 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>> Man må faktisk aldrig overhale i samme vognbane, der må kun være 1
>> køretøj i hver vognbane (ved siden at hinanden altså.. eller.. det må
>> de så ikke være)... Ifølge min kørelærer


Min kørelærer fremturede med at der kun må overhales i samme vognbane
- dersom der er dobblt optrukne striber på kørebanen - ellers ikke..

hVh
Hans

NTV

anders majland (15-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 15-04-04 17:04

> Min kørelærer fremturede med at der kun må overhales i samme vognbane
> - dersom der er dobblt optrukne striber på kørebanen - ellers ikke..

Det er ved at være nogen år siden jeg har været på køreskole og har
måske et lidt for pragmatisk forhold til nogen af reglerne i
færdselsloven ... Hvis man kører "efter forholdene", er fuldt opmærksom
og er bevidst om at men bliver den lille i et uheld så kommer man langt
7-9-13 Skulle det så resultere til en samtale i rabaten må man jo
bare tage det med ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



rugholmhusFJERN@vip.~ (13-04-2004)
Kommentar
Fra : rugholmhusFJERN@vip.~


Dato : 13-04-04 23:27

Fornuften længe råde..

Min NTV'er var sort da jeg købte den sidste år - helt sort - og jeg
oplevede ofte at bilister kørte ud foran mig - især på motorvej. I
vinters fik jeg den så malet postkasserød med solgule luftindtag -
ikke absolut en kombination alle synes om --- meeen den er blevet
meget synlig og nu flytter de sig sgu når jeg kommer. Så synlighed er
osse en faktor for ens egen sikkerhed og i den sammenhæng vil jeg lige
tilføje at min læderdragt stadig er kulsort så en synlig dragt gør det
ikke alene.


Hans
NTV

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste