Lappe dekk
Fra : Aina

Dato : 10-04-04 20:50

Hei jeg lurte på om det er lurt å lappe bakhjulet mitt med plugg etter å ha
fått en spiker i dekket? Har hørt at det ikke er særlig lurt. Dekket er
nesten nytt. Har hørt om et spesielt stoff en kan ha i dekket, ikke skum som
de har på bensinstasjonen. Kan det være en ide å sette i slange???

Takker for alle svar
Ken Ove

Fra : Richard

Dato : 10-04-04 22:19

Aina wrote:
> [...]
> nesten nytt. Har hørt om et spesielt stoff en kan ha i dekket, ikke skum som
> de har på bensinstasjonen. Kan det være en ide å sette i slange???

Der findes nogle reparationssæt med en gummiprop, noget lim og en slags
kanyle, som du skubber proppen gennem hullet med, når den er indsmurt i
limen. Har ikke selv prøvet sættet; men til en varig reparation ville
jeg være mest tryg ved den type T-formede gummipropper, som
dækværkstederne monterer indefra, når dækket er afmonteret...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-04 02:00

Hejsan!
Jeg fik en punktering på bagdækket efter kun ca 1400km (det var et søm lidt
ude i siden af dækket). Alle sagde at det var bedst med en prop i dækket,
men værkstedet anbefalede en ny slange og det fik jeg så. Mekanikeren sagde
at så længe jeg ikke kørte fra københavn til paris med passager og fuld
bagage i et stræk så skulle det nok holde fint. Jeg kørte 10000 med den
slange i bagdækket og havde INGEN problemer. Jeg var endda til trackday 2
gange!

Håber at du finder en løsning :)

Dan

Fra : Armand

Dato : 11-04-04 04:15

Dan T. E. <waistedATrocketmailDOTcom> skrev i en
> [...]
> bagage i et stræk så skulle det nok holde fint. Jeg kørte 10000 med den
> slange i bagdækket og havde INGEN problemer. Jeg var endda til trackday 2

Hvor længe siden er det at i har hørt om et eksploderende dæk?
Nej, vel!? Dæk "eksploderer" ikke længere som de gjorde tidligere, og det
skyldes alene at slangeløse dæk er blevet standarden siden man så dem første
gang på CX500!
Slangeløse dæk slutter 100% tæt til fælgen og omkring ventilen, hvorfor luft
kun kan sive ud igennem selve hullet i dækket når man punkterer på et
slangeløst dæk!
"tube-type" dæk slutter ikke nær så tæt mod fælgen, men især hullet til
ventilen er dér hvor luften forsvinder ud øjeblikkeligt når en slange
punkterer med et brag, og at montere en slange i en fælg beregnet til
slangeløs dæk (= større hul til ventilen), er at udsætte sig for risikoen
for, omend ikke absolut en dækeksplosion, så et nærmest øjeblikkeligt
tryktab ved punktering, hvilket ikke er en særligt betryggende oplevelse
under de hastigheder moderne motorcykler kan køre =

En plug isat udefra er en enkel og effektiv måde at nød-reparere et
punkteret slangeløst dæk; men en ordentlig "paddehat" isat indefra ved først
kommende lejlighed derefter er at foretrække :-|

--
Armand.

Fra : Peter Hansen

Dato : 11-04-04 10:34

Jeg har så fået af vide fra forskellige MC værksteder at man ikke lapper et
MC dæk.

Grunden skulle være at dækket kan "skrælle" af, hvilket ikke vil være særlig
behageligt ved moderat hastighed, eller lidt over

Peter H dæær -->
// CBR 600 F4 99'

Fra : kenoi Broadpark news

Dato : 11-04-04 15:25

Hei og takk for fine svar
Jeg har fått satt inn en plugg utenifra dekket og det virker helt tett.
Verkstedet hadde ikke reparert noe særlig motorsykkel dekk, men de hadde
veldig god erfaring med å "plugge" bildekk. Så jeg lot de få plugge dekket
mitt. Dekket ser veldig bra ut nå, har testet det ut ca 6 mil nå og det var
ikke noe lufttap.
Jeg vil nok dra innom en mc foretning og få satt inn en "paddehatt" hvis de
anbefaler det istede for pluggen jeg har nå. Det virker kanskje tryggere....

Sender og med en link til ett firma som tetter dekk. kansje det kan være en
lur investering.
http://www.punktering.no/info.htm

Hilsen Ken Ove

"Aina" <avb@bgnett.no> skrev i melding news:40785116$1@news.broadpark.no...