KLONK!
Fra : Dr Jones

Dato : 10-04-04 20:48

Hej,

Min Kawa GPZ500 siger "KLONK" når jeg skifter gear, men kun når jeg har kørt
i ca. 5 min.

Når den er kold er der intet problem. Hvad kan det skyldes?

Der er rigeligt med motor olie, og maskinen har kørt 4500 km....

Dennis...

Fra : Aina

Dato : 10-04-04 21:01

Hei
Det er en helt normal lyd hvis den da ikke er veldig høy og sjenerende. Har
kjørt noen sykkler og kjørte ett par forskjellige yamaha Diversion 600. På
den ene sykkelen var det mere lyd i giringen en den andre. Har en Suzuki GSX
600F nå og den klonker litt den å. Sjekk at kjedet er riktig justert. ikke
for slakt og at clutsjen er god.
Lykke til og god påske
Ken

Fra : Armand

Dato : 11-04-04 04:13

Dr Jones <djam50@hotmail.com> skrev i en news:c59j0v$13d$1@sunsite.dk...
> Hej,
>
> Min Kawa GPZ500 siger "KLONK" når jeg skifter gear, men kun når jeg har
> kørt i ca. 5 min.
> Når den er kold er der intet problem. Hvad kan det skyldes?

Der skal være et vist slask i kæden for at gearkassen har "plads" til at
virke, og at den virker bedre med kold(=tykkere) olie tyder på at kæden er
for stram!

For stram kæde går også ud over både kæden, og lejerne i baghjulet hhv.
gearkassen, så det er en god ide at overveje hvorvidt ens kæde vitterligt er
tilstrækkelig slap!
På DMC-sitens FAQ er der en glimrende beskrivelse af hvorledes man kan
vurdere kædens opspænding ud fra dens opførsel under jævn kørsel - Læs og
lær!
Link: www.dmc-org.dk (FAQ'en er at finde iblandt "knapperne" i venstre side
af skærmbilledet!).

--