SV650 vil ikke starte !
Fra : The Fly

Dato : 10-04-04 14:51

Hej alle GDS biker.

Så kom dagen hvor SV'eren skulle på gaden. Sædvanlig klargøring incl.
opladning af batteri. Men - dyret vil sgu ikke starte. Der kommer blot
en snerren fra en lille boks (formoder det er starteren) under sædet.
Der er ca. 12.2 V spænding på batteriet. Er det mit batteri som ikke
har kapacitet nok til at trække starteren ?????

P.F.T.

/Peter

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 10-04-04 15:02

> Så kom dagen hvor SV'eren skulle på gaden. Sædvanlig klargøring incl.
> opladning af batteri.

Oops! - Man klargør ikke et batteri, man vedligeholder det undervejs!

> Men - dyret vil sgu ikke starte. Der kommer blot
> en snerren fra en lille boks (formoder det er starteren) under sædet.

Find evt. ud af, om lyden virkelig kommer fra din starter. Når du siger
"snerren fra en lille boks under sædet" så kommer jeg helt automatisk til at
tænke på dit start-relæ og at fejlen evt. kunne skyldes, at dit batteri er
utilpas (relativ høj udgangsmodstand=>nedsat evne til at trække høje
strømstyrker!)
Det kan sikkert også skyldes dårlige forbindelser i batteriets polsko eller
defekt startrelæ.
Men jeg hælder lidt til, at når start-relæet trækkes, så sker der et
kraftigt dyk i dit batteriets polspænding pga. tilkoblingen af
startermotorbelastningen. Derved udkobler relæet og spændingen stiger idet
belastningen udkobles fra start-relæet. Stigningen i polspændingen får atter
starter-relæet til at trække...osv.
(ligesom en snerren lyd fra en gammeldaws ringklokke).

> Der er ca. 12.2 V spænding på batteriet. Er det mit batteri som ikke
> har kapacitet nok til at trække starteren ?????

Med alt over 12V på et godt batteri, så burde du komme godt afsted, men
hvormeget dykker batteriets polspænding fra ubelastet stand, hvis du f.eks.
tænder lyset på MC'en?

Hilsen
Lars

Fra : Torben Hansen

Dato : 10-04-04 16:38

Jeg har haft samme ballade på min duc sidste år.... selvom jeg troede mit
batterie har helt ok, var det ikke godt nok.... Jeg oplevede også at
starterælæet bare stor og knurrede, skift batteriet, eller lån et frisk
batteri og se om ikke det er det.... det ville jo være lidt tosset at købe
et nyt, hvis det gamle nu alligevel fungerer.

held og lykke.,..

hilsen Torben

Fra : Armand

Dato : 11-04-04 04:09

Torben Hansen <Radiospeak@FJERNDETTEradiospeak.dk> skrev i en
> [...]
> batterie har helt ok, var det ikke godt nok.... Jeg oplevede også at
> starterælæet bare stor og knurrede, skift batteriet, eller lån et frisk

At trække hjælpestrøm fra naboens bil qua et par startkabler(*) er den
enkleste måde at konstantere om mc'ens batteri er for svagt: Hvis starten
går som smurt v.h.a. en "navlestreng" ér det mc-batteriet der er færdigt!

(*):
Hvis ikke at der er plads til startkablerne store klemme ved batteriets
+pol, kan en kraftig ledning skrues på mc-akku'ens +pol som "forlængelse" -
Minus/stel skal blot klemmes på et blankt sted på stel/motor (á
fodhvilerkonsollen?).
Og husk så lige at sidste montering hhv. første afmontering skal være på
stel!!)

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 11-04-04 08:00

> At trække hjælpestrøm fra naboens bil qua et par startkabler(*) er den
> enkleste måde at konstantere om mc'ens batteri er for svagt: Hvis starten
> går som smurt v.h.a. en "navlestreng" ér det mc-batteriet der er færdigt!

Enkleste?!? - En kontrolmåling af polspændingen med- og uden belastning kan
såmænd også påvise lidt af hvert...

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 11-04-04 06:58

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en

> Enkleste?!? - En kontrolmåling af polspændingen med- og uden belastning
kan
> såmænd også påvise lidt af hvert...

Måske nok; men for den uforberedte er der formodentligt kortere til naboens
bil incl. startkabler, end til et voltmeter :-/'

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-04-04 10:09

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Måske nok; men for den uforberedte er der formodentligt kortere til naboens
> bil incl. startkabler, end til et voltmeter :-/'

Så bør man under alle omstændigheder ofre de ~70,- på Harald N's
billige (velfungerende) multimeter. Et multimeter er uundværligt!
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Henrik H

Dato : 10-04-04 17:45

The Fly wrote:

> [...]

> Der er ca. 12.2 V spænding på batteriet. Er det mit batteri som ikke
> har kapacitet nok til at trække starteren ?????

Hej Peter !
Stensikkert batteriet, som Torben siger... hvis du ikke allerede har
benyttet påskedagene til at skifte... ja, så er det på tide... Jeg havde
et spritnyt batteri på min mc - og trods "vedligeholdelsesopladning" med
oplader indrettet til formålet, ja, så "klappede" et par celler sammen....
Prøv først med et nyt - virker det - så må du ud at investere....
God mc-sæson !
hilsen
Henrik H.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 10-04-04 18:12

snip
> Stensikkert batteriet, som Torben siger...
/Snip

.... men jeg kom trodsalt først med dén antagelse!

Ævbæv!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-04-04 20:35

> [...]
>vil sgu ikke starte. Der kommer blot
>en snerren fra en lille boks
>(formoder det er starteren) under sædet.

Hej Peter

har du fået startet dyret, hvis ikke så henvend dig igen, så skal
jeg komme med nogle fif

mvh

Steen