/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp mine spejle ryster
Fra : Wessman


Dato : 07-04-04 21:27

Hej !!

Jeg har et problem, mine spejle ryster så meget at jeg ikke kan se noget i
dem fra ca. 100 km og opefter eller ved ca. 4000 rpm. Og opefter.

Er der nogen der har samme problem ??
Hvordan kan dette løses ??

Jeg kører på er Yamaha XJ 600S

Go´Påske Wessman

 
 
Thomas Jensen (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 08-04-04 07:10

> Jeg har et problem, mine spejle ryster så meget at jeg ikke kan se noget i
> dem fra ca. 100 km og opefter eller ved ca. 4000 rpm. Og opefter.
>
> Er der nogen der har samme problem ??
> Hvordan kan dette løses ??

Har haft lignende på min XJ600s.
Er dit forhjul afbalanceret ordentligt ?
Da vibrationer eller godt kan forplante sig op i styr/spejle.

Prøv at løsne dine 4 motorbolte foran, og spænd dem nøjagtig med det moment
de skal have, da der kan have stor indvirkning på rystelser fandt jeg ud af
på min.

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Wessman (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Wessman


Dato : 08-04-04 10:12

Har lige fået nyt fordæk på og afbalancering er ok så det selv, men det med
de 4 motorbolte vil jeg prøve.
Tak

Armand (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-04 12:11


Wessman <hej@dk.> skrev i en
news:Xns94C571E80C070Youremaildk@130.227.3.84...
> Har lige fået nyt fordæk på og afbalancering er ok

- - - - eller er den nu dét?
Er problemet in facto ikke først opstået efter montering af det nye dæk??
Prøv lige at se efter om balance-vægten sidder der endnu, og få evt. hjulet
afbalanceret endnu en gang under henvisning til vibrationerne!


--
Armand



Wessman (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Wessman


Dato : 08-04-04 14:27

Nej
det var også et problen før dæk skift



Armand (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-04 16:56


Wessman <hej@dk.> skrev i en news:Xns94C59D2C1F9EYouremaildk@130.227.3.84...
>
> det var også et problen før dæk skift

OK så!

Der vil altid være noget der vibrerer med ved et eller andet omdrejningstal,
problemet er så når det er spejlet der bliver ubrugeligt lige ved den
hastighed man hovedsagligt bevæger sig med
Mervægt et sted på spejlet er en simpel måde at, omend ikke at fjerne men
så,
flytte den frekvens som spejlet vibrerer (resonnerer) med på, og det er i
praksis dét fabrikkerne gør med tunge ender, á "styrvægte", på
motorcyklernes styr!
På mine tidlige motorcykler, hvor spejlene i tilgift sad monteret på styret,
rodede jeg med både påstøbning af blyklumper og påvikling af blytråd på
spejl-armen for at sænke den frekvens som spejlet faldt i resonnans ved; men
på Divy-S'eren burde man kunne montere en sådan tillægsvægt mere skjult på
kåbegitteret hvor spejlet er monteret!
For samtidigt at imødekomme det sædvanlige problem med at man ser sine
skuldre i 2/3 af spejlet(?) kunne man alternativt lave et par tykke
mellemlægsplader af bly til at lægge under hvor spejlet bliver skruet på
kåbe/gitter :-/

--
Armand.





Dennis Hellan Peders~ (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 08-04-04 20:33

Armand wrote:
>
> Mervægt et sted på spejlet er en simpel måde at, omend ikke at fjerne
> men så, flytte den frekvens som spejlet vibrerer (resonnerer) med på, og
det
> er i praksis dét fabrikkerne gør med tunge ender, á "styrvægte", på
> motorcyklernes styr!

Jep, man borer da bare et par huller i spejlhuset, og fylder så, via det ene
hul, hele huset med silikone, indtil der kommer silikone ud af det andet hul
!
det burde tage en masse vibrationer, og da det er hele huset man justerer på
en Diversion, har det ingen betydning for senere justering af spejlet


--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
So many roads.....so little time.....
DMCN#819 http://link.dfmc.dk/25




Peter (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 08-04-04 21:14


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c53v5p$1o56$1@news.cybercity.dk...
styr!
> På mine tidlige motorcykler, hvor spejlene i tilgift sad monteret på
styret,
> rodede jeg med både påstøbning af blyklumper og påvikling af blytråd på
> spejl-armen for at sænke den frekvens som spejlet faldt i resonnans ved;
men
> på Divy-S'eren burde man kunne montere en sådan tillægsvægt mere skjult på
> kåbegitteret hvor spejlet er monteret!
>
På en Divy-S er spejlene monteret på styret og ikke på kåbegitteret.

--
Peter
XJ600S



Jan (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 08-04-04 17:58

Wessman wrote:

> Hej !!

> Jeg har et problem, mine spejle ryster så meget at jeg ikke kan se noget i
> dem fra ca. 100 km og opefter eller ved ca. 4000 rpm. Og opefter.

> Er der nogen der har samme problem ??
> Hvordan kan dette løses ??

> Jeg kører på er Yamaha XJ 600S

> Go´Påske Wessman


Har Samme problem med XJ 600S fra 2002...

Jan
XJ 600S Diversion


Peter (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 08-04-04 21:35

dk.binaer.motor "Wessman" <hej@dk.> wrote in message
news:Xns94C4E44F0B3B5Youremaildk@130.227.3.84...
> Hej !!
>
> Jeg har et problem, mine spejle ryster så meget at jeg ikke kan se noget i
> dem fra ca. 100 km og opefter eller ved ca. 4000 rpm. Og opefter.
>
> Er der nogen der har samme problem ??
> Hvordan kan dette løses ??
>
> Jeg kører på er Yamaha XJ 600S
>
Jeg har præcis samme problem på min XJ600S 4BRJ. Du behøver ikke tænke på
afbalancering af forhjul. Spejlet ryster nemlig lige meget om jeg kører
eller holder stille. Mine spejle står meget roligt op til 4000 rpm, men lige
når motoren kommer op på 4000 rpm, går spejlene amok og vibrerer voldsomt.
Over 6000 rpm bliver det lidt bedre, men aldrig godt. Det er møgiriterende,
specielt ved kørsel på motorvej.

Jeg har overvejet at montere styrvægte på min, men har ikke fået gjort noget
ved det endnu. Fra fabrikken er der kun monteret plastic styrender, der
næsten ikke vejer noget. De er skruet fast på slags skive, med et hul med
gevind, der enten er svejset fast indeni styret, eller presset ind. Så enten
skal jeg finde en styrvægt der kan skrues fast på denne skive. Eller også
skal den fjernes, så der kan monteres styrvægte af ekspansiontypen.

Jeg har også overvejet af montere vægte på spejlene for at flytte
resonansfrekvensen, men jeg tror det bliver svært at lave pænt.

Jeg er meget interesseret i at høre fra nogen der har erfaring med
ovennævnte.

Jeg kan også lige nævne, at jeg har reklameret over dette hos forhandleren,
men desværre uden resultat. Han mener ikke det er værre end på alle andre
motorcykler.

--
Peter
XJ600S



Tony Lorentzen (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 08-04-04 22:51

Peter wrote:

> Jeg kan også lige nævne, at jeg har reklameret over dette hos
> forhandleren, men desværre uden resultat. Han mener ikke det er værre
> end på alle andre motorcykler.

Jeg havde samme problemerr på min XJer. Der er nok ikke andet at gøre end at
leve med det :-/

På Fazeren har jeg dog ingen problemer med rystelser - men der sidder
spejlene også på kåben - og ikke på styret.

--
Tony
Fazer 1000



Mikker (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikker


Dato : 09-04-04 08:36

Jeg har monteret styrvægte på min XJ600N fra 2000, og har ingen
væsentlige problemer med utydeligt spejlbillede selv på motorvej over
150 . Kan nok anbefales så?

Peter (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 09-04-04 08:46


"Mikker" <mlt@husbygning.dk> wrote in message
news:d549fa4c.0404082336.31cdda63@posting.google.com...
> Jeg har monteret styrvægte på min XJ600N fra 2000, og har ingen
> væsentlige problemer med utydeligt spejlbillede selv på motorvej over
> 150 . Kan nok anbefales så?

Var der stor forskel på hvor meget spejlene vibrerede før og efter montering
af styrvægte?

Har du fundet nogen styrvægte, der kan monteres på samme måde som de
oprindelige styrender, eller har du fjernet "skiverne" inde i styret og
monteret styrvægte af ekspansionstypen? Hvor tunge er dine styrvægte?

--
Peter
XJ600S




Mikker (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikker


Dato : 11-04-04 16:42

> Var der stor forskel på hvor meget spejlene vibrerede før og efter montering
> af styrvægte?
>
> Har du fundet nogen styrvægte, der kan monteres på samme måde som de
> oprindelige styrender, eller har du fjernet "skiverne" inde i styret og
> monteret styrvægte af ekspansionstypen? Hvor tunge er dine styrvægte?

De var monteret da jeg købte maskinen. De er monteret i et
gevindstykke med en umbracobolt, og vejer nok 150-200g/stk.
Gevindstykket er nok et ekspansionsstykke, for det sidder urokkeligt
fast inde i styrenden!
Jeg har efterfølgende idag prøvet at afmontere styrvægtene og kørt en
tur ude de var monteret. Jeg synes ikke der er den store forskel mht
vibrationer i spejlene, men lidt forskel er der dog.

Peter (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 11-04-04 20:23


"Mikker" <mlt@husbygning.dk> wrote in message
news:d549fa4c.0404110742.3e1f95a7@posting.google.com...
> De var monteret da jeg købte maskinen. De er monteret i et
> gevindstykke med en umbracobolt, og vejer nok 150-200g/stk.
> Gevindstykket er nok et ekspansionsstykke, for det sidder urokkeligt
> fast inde i styrenden!
> Jeg har efterfølgende idag prøvet at afmontere styrvægtene og kørt en
> tur ude de var monteret. Jeg synes ikke der er den store forskel mht
> vibrationer i spejlene, men lidt forskel er der dog.

Tak for svaret

--
Peter
XJ600S



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408912
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste