CBR900 eller TL1000 som begynder mc
Fra : TP

Dato : 05-04-04 19:39

Hej alle

Jeg har en kammerat der vil ud at have sin første Mc, han har lige fået Mc
kort i tirsdags.
Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som
nystartet????

Hilsen Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 19:52

TP wrote:
> [...]
> fået Mc kort i tirsdags.
> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som

Tja, jeg startede selv på min thunderace (145 hk/1000cc), men vil bestemt
ikke råde alle til at gøre det samme. Det handler dybest set lidt om hvor
stor respekt (alder) man har over for det at køre mc. Er din ven 21 år eller
deromkring, vil jeg nok råde ham til at købe en lidt mindre cykel, bare det
første halve år, for en knægt på den alder vil næppe kunne lade være med at
skyde cyklen af før han ved hvad han laver...
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Anders

Dato : 05-04-04 19:52

"TP" <plath@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> kort i tirsdags.
> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som

Øhh, Nej. Jeg ville nok nærmere anbefale noget han ku styre lidt bedre,
noget som tillader lidt betjeningsfejl uden fatale følger.

--
Anders Z.
XT600E (00)

Fra : Michal

Dato : 06-04-04 07:15

In article <4071aad9$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anders wrote:

> "TP" <plath@stofanet.dk> wrote in message

> Øhh, Nej. Jeg ville nok nærmere anbefale noget han ku styre lidt bedre,
> noget som tillader lidt betjeningsfejl uden fatale følger.

Ja, og som samtidig er let at styre (letvægt), og kan give et spark fra
sig... f.eks. en to-takter :D

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Pwh

Dato : 05-04-04 19:54

TP wrote:
> [...]
> fået Mc kort i tirsdags.
> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som

Nope, han skal købe en med noget skud i, ellers bliver han sgu
bare træt af den efter 14 dage. Jeg vil mene at en R1'er med mølle
er det eneste rigtige at starte på, ellers får man da bare et forkert
indtryk af hvad en motorcykel kan

/Jens

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 05-04-04 20:55

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare træt af den efter 14 dage. Jeg vil mene at en R1'er med mølle
> er det eneste rigtige at starte på, ellers får man da bare et forkert

*ROFL*

Henrik
a ka
diablo de la velocidad
(Suzuki SV650S)

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Stefan, Honda Driver~

Dato : 05-04-04 19:55

I første omgang NEJ

Men har han evt. kørt race på bane eller andet tohjulet sport ?
Hvis ja... Så skulle han jo kunne styre gashåndtaget osv.. Begge modeller"
kan være farligt i vådt føre, det er ikke unormalt at de ikke kan få
vejgreb, ja selv ved 150km/t kan det suse rundt på asfalten !

Men er der ikke noget med at han kun må ha max 67hk !

Hilsen Stefan
http://hjem.get2net.dk/stefans/

Fra : Michal

Dato : 06-04-04 07:16

In article <yXhcc.501$dm6.365@news.get2net.dk>, Stefan, Honda Driver... wrote:
> [...]
> vejgreb, ja selv ved 150km/t kan det suse rundt på asfalten !
>
> Men er der ikke noget med at han kun må ha max 67hk !

Så vidt jeg husker starter "stort" kort allerede ved 34hk...

[snip en masse under svaret]

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 05-04-04 20:00

TP wrote:
> [...]
> fået Mc kort i tirsdags.
> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som

Søg på http://groups.google.com efter "nybegynder" og "første mc" osv
osv.... Det er et evigt tilbagevendende emne, som tit ender med at bølgerne
går højt! Jeg tror godt jeg kan tale for flertallet, hvis jeg lige
fremlægger den korte version... Det er meget dumt at starte på så stor en
maskine, da han ikke kan udnytte den, og den vil helt sikkert være til
større fare end gavn!

Iøvrigt har mange, der har spurgt om dette i gruppen, købt motorcyklen
alligevel, så hvorfor spørge, hvis man alligevel køber den...?

--
Psycho Cowboy - Startede på en 2½'er.
Suzuki GSX-R 600

Fra : Johnny Johansen

Dato : 05-04-04 20:09

"Psycho Cowboy" <chrijac_FJERN_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Iøvrigt har mange, der har spurgt om dette i gruppen, købt motorcyklen
> alligevel, så hvorfor spørge, hvis man alligevel køber den...?

Er det mon blandt andre mig du hentyder til :)

--
Johnny
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=481

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 05-04-04 21:05

Johnny Johansen wrote:

> Er det mon blandt andre mig du hentyder til :)

Det var det nu ikke lige konkret, men du er da én af dem!
Har det bare lidt mistænkt for at give et kick, når nogle hører om et
køretøj der er "så vildt at man ikke kan styre det". Jeg mener nu sagtens de
fleste mennesker med kørekort til det, kan styre og tøjle de fleste
motorcykler, men om de kan udnytte køreegenskaberne er straks en helt anden
historie. Jeg synes nu stadig der går for meget "blærerøv" i den, når folk
ligger ud med fx en racer af vores cyklers kaliber. Det er kun ren og skær
pop, for man kan *virkelig* hverken slide knæ eller udnytte de mange hk, når
kun man lige har fået kortet. Istedet skulle man lære at styre kontra og
udnytte bremselængder osv, som man fx lærer på et af dmc's meget roste
kurser. Derefter bør man køre et år eller 2 med de lærte finesser og få dem
arbejdet ind i rutinen... Og så kan man overveje at købe sig en racer, som
man endnu ikke kan udnytte, men først kan begynde at prøve grænser på. Det
er bare min mening, og den har jeg snart fået luftet nogle gange
efterhånden!
Jeg siger hverken at du (eller andre) er en klovn, eller dårlig motorcyklist
eller noget Johnny - bare at det i min verden stortset er pengene ud af
vinduet at købe en maskine magen til din og min som nybegynder. At en fed
racer så ser lækker ud, når man triller gennem byen kan jo være fint nok,
men så skal man bare passe på med at tro, det er ensbetydende med, man kan
udnytte grejet! Og så skal man måske gøre op med sig selv, om man bare har
en motorcykel for at blive set, eller for at køre på den...! :o/ Jeg vil
ikke gå længere ind i nogen gisninger her, for der kan være uendelig mange
grunde til, at folk køber den kværn, de nu gør... Det er blot min mening om
tingene.

Er det iøvrigt sådan, at du vil give en rundvisning i Kalundborg og omegn en
dag, når jeg har fået plader på min? Jeg ved jo, der er nogle fede veje oppe
omkring Tisø osv.

--
Psycho Cowboy

Fra : anders majland

Dato : 05-04-04 19:56

> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som
> nystartet????

Læs lidt tilbage i gruppen og du vil sikkert konkludere at det mener de
fleste ikke at det er ... Det drejer sig primært om man kan lade være
med at dreje rullen mere end man har erfaring til og det kender du bedre
kammaraten til end vi gør herinde. Dernæst at det er ret dyre maskine at
rep'e selv små skader på (som den klassiske med at tabe den på en
p-plads)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : René Hvid

Dato : 05-04-04 20:26

"TP" skrev
> [...]
> kort i tirsdags.
> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som

Kan absolut ikke anbefales. I bedste fald sker der bare det at han ikke
bliver i stand til at udnytte dem, det er ikke nemt at lære at køre på Mc på
så potente maskiner.
I værste fald prøver han at skyde dem af og ja......................(Crash)

--
René Hvid
Alias: "Benneweis"

Fra : PeterL

Dato : 05-04-04 20:33

Har han en lille tissemand?

-PeterL

Fra : Ninja Rider

Dato : 05-04-04 22:33

Hejsa

PeterL wrote:
> Har han en lille tissemand?

Så skal han da bare have Honda'en! (kunne ikke lade være!)

Mvh Emil

--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Moller

Dato : 05-04-04 22:46

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Så skal han da bare have Honda'en! (kunne ikke lade være!)

Hvis han så er landmand :) kan han passende købe en kawa :) ala
http://www.esnarf.com/340a.jpg for den grønne farves skyld ;)

VH
Lars Molnit

Fra : Ninja Rider

Dato : 05-04-04 22:48

Hejsa

Moller wrote:

> Hvis han så er landmand :) kan han passende købe en kawa :) ala
> http://www.esnarf.com/340a.jpg for den grønne farves skyld ;)

såså.... nu må du ikke blande kawa ind i en diskution der startede med
en skrusuki og en honda.....
Du køre da ikke på honda vel?....

Mvh Emil

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-04-04 08:18

Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> writes:

> såså.... nu må du ikke blande kawa ind i en diskution der startede med
> en skrusuki og en honda.....
> Du køre da ikke på honda vel?....

Heh, han bliver jo nødt til at gøre et eller andet for at aflede
opmærksomheden fra sin Suzuki

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : S.G

Dato : 05-04-04 21:13

> Jeg har en kammerat der vil ud at have sin første Mc, han har lige fået Mc
> kort i tirsdags.
> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som
> nystartet????

Nu har jeg kørt begge cykler (min bror har en cbr900) og er selv ejer af en
tl1000
De er begge letkørte, dvs nemme at smide rundt med og ikke specielt tunge at
manøvrere med. Så på den front burde der ikke være problemer.

Eneste der siger klik for mig er motorstørrelsen. Det er efter min mening
TÅBELIGT at starte med sådanne maskiner. Det er altså ikke legetøj, dette
kan ikke siges nok. DET ER IKKE LEGETØJ. Lidt for meget håndtag på det
forkerte tidspunkt er nok til at man lægger sig ned med cyklen. Omvendt hvis
du kan stå inde for at din ven ikke er af typen "Hør og se min cykel; Jeg
kan køre fra dig; osv osv", samt at han har selvdiscplin og respekt nok for
en sådan maskine, så er det da muligt at starte ud med. Men jeg mener helt
klart manden bør overveje mindre. Chancerne for et crash er en del større
kontra en mindre maskine

lad os høre hvad han beslutter sig for

Fra : Ninja Rider

Dato : 05-04-04 22:38

Hejsa

S.G wrote:

> [...]
> klart manden bør overveje mindre. Chancerne for et crash er en del større

Sådan har jeg (Næsten) aldrig set mig selv, og Ninja'en er da min 3. mc,
men man kan sQ ikek lade være med at køre blære ruterne, og lige give
den lidt gas, med sin nye Råve potte på. Ninja'en er som sådan også
meget letkørt, men den gør sQ kun hvad du beder den om! sådan er det
bare, og det bringer hurtigt en i siturationer man ikke ønsker. (Læs:
Jeg har sq prøvet lidt af hvert med den!, dog ikke crash!) Husk på at
Ninja'en _kun_ er en 636ccm'er! (108hk på bagen)

Men inden du sprekulere alt for meget på disse maskiner, så ring lige
til forsikringen! så får du sikkert et andet syn på det.... og vælger en
anden maskine!

Mvh Emil

Fra : S.G

Dato : 06-04-04 08:26

> [...]
> kort i tirsdags.
> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000 er det en god ide som

Lyder lidt som en fra "knallert" gruppen eller lign. der vil skabe røre
herinde!?! Denne mening eftersom manden endnu ikke har svaret, eller er det
bare mig der er paranoid som altid?

Fra : TP

Dato : 06-04-04 15:24

"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lyder lidt som en fra "knallert" gruppen eller lign. der vil skabe røre
> herinde!?! Denne mening eftersom manden endnu ikke har svaret, eller er

Nej den er god nok, jeg ville bare høre om der var andre der syntes man
burde starte på noget mindre. Jeg startede selv på en GS500 og har nu en
CBR600.
Men hvis han vil så gør han det jo nok alligevel : )

Hilsen Thomas

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 06-04-04 15:50

> [...]
> CBR600.
> Men hvis han vil så gør han det jo nok alligevel : )

Måske han lige skulle tjekke hvad det koster at få forsikring før han
underskriver slutsedlen, så kan det jo være at han trækker følehornene til
sig igen.

Jens
RF900

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-04 00:01

"TP" <plath@stofanet.dk> writes:

> Jeg har en kammerat der vil ud at have sin første Mc, han har lige fået Mc
> kort i tirsdags.

God start

> Han vil enten have en CBR900 eller TL1000

TL1000R eller -S? Det er to vidt forskellige modeller, og S-modellens
defekte køreegenskaber er svjv. temmeligt
begynderfjendtlige. R-modellen er vist meget bedre (men stadig
Skruzuki .

Har han forhørt sig om forsikringspræmien? Den er sandsynligvis meget slem!

Jeg ville gå efter en Fireblade, det er nogle gode velkørende og
relativt velopdragne cykler.

> er det en god ide som nystartet????

Nogle mennesker forstår deres begrænsninger, træder varsomt og kører
efter deres evner. Hvis din kammerat er af den type, så skal det nok
gå. Men æhh, en nybegynder der vil ha' en TL1000'er, lyder mere som en
bodega-ræser der laver mislykkede wheelie-forsøg (lidt groft sagt).
--
mvh Jes Vestervang