P-bøde på Nørrebrogade
Fra : Ole Lauritzen

Dato : 02-04-04 17:49

Foranlediget af alle historierne vedr. politiets nidkærhed skal i høre den
bedste.

Vi var tre gutter som kom rimeligt tidligt, da vejen ikke er ved at blive
fyldt ud på det tidspunkt, stillede vi cyklerne mellem cykelstien /
fortorvet og det næste fortorv, på en plads hvor der var lavet en slags
trekant med brosten hvor der var cykelstativ i den ene ende. Vi parkerede
absolut ikke til gene for at evt. cykellister kunne parkere og heller ikke
sådan at fortovet blev spærret. Da vi kom tilbage efter lidt mad og kiggen
rundt på andre cykler sad der tre nydelige p-bøder i hver cykel.

Andre mc-kørere som havde set, at en åbenbart meget en nidkær mc-betjent
havde skrevet os, kom over og fortalte at mange havde sagt at han da ikke
kunne da skrive os fordi vi parkerede der, vejen var fyldt op det var
bakkedag m.m. men nej.( som en sagde "han havde fråde om munden da han skrev
dem ud")

Nå. men så står man der og skumler, og siger til hinanden at der er f... for
meget.

10 min. efter kommer to svende trækkende forbi på cykelstien med deres mc,
for at komme op foran. En mc-betjent stopper dem og siger at de godt kan
stoppe og parkere deres cykler ved siden af de tre andre som holder der i
forvejen ????.

Det var den selvsamme betjent som var blevet udpeget til at have givet os
bøden, så vi røg jo over til ham og sagde at det kunne sgu´ da ikke være
rigtigt at han skrev en bøde ud, og så sagde til andre at de skulle holde
selvsamme sted.

Bøden kendte han ikke noget til, og at det sikkert havde været en
forretningsdrivende som havde ringet til politiet og anmeldt parkeringen
(yeah right)

Jf. bøden var cyklerne observeret mellem kl. 16.45 -17.00 holdende "
fortov - cykelsti - helleanlæg og lign." hvorefter han adspurgt sagde at jo,
på hele Nørrebrogade var færdselsloven ophævet kl.17.00, men at vi jo kunne
se om der overhovedet kom en bøde.

Så det vi satser på nu er, at han godt ved at han at har været lidt langt
ude, og derfor smider kopien af p-bøden ud ( og kære søde betjent, hvis du
læser dette så gør det, ellers får jeg først stillet ventiler på gixxeren i
næste måned, og den trænger altså til det nu )

Ole
Gixxer R400R

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 02-04-04 18:10

Ole Lauritzen griflede i

[noget om en mc-betjent der åbenbart får for lidt...]

> ellers får jeg først stillet
> ventiler på gixxeren i næste måned, og den trænger altså til det nu

Hvodden kan man se/mærke/høre hvornår ventilerne trænger til at blive
justeret??

--
Hygge...
Daniel

Fra : Tommy Fer

Dato : 02-04-04 18:49

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
> Ole Lauritzen griflede i
>
> [noget om en mc-betjent der åbenbart får for lidt...]

> Hvodden kan man se/mærke/høre hvornår ventilerne trænger til at blive
> justeret??

Det kan man ved at kigge i servicebogen, eller den sidste regning og ligge
max 12kkm oven i tallet, derefter skal man så kigge på speedometer, når den
så når de 12.000km mere end sidst, så er det det.

mvh Tommy Fer

Fra : Lars B Madsen

Dato : 02-04-04 19:13

Og hvis det er rigtigt slemt kan du høre dem klikke :)

--
Madsen - SZR 660

Fra : Lars B Madsen

Dato : 02-04-04 19:20

Satans, der var du lige en tand hurtigere end mig!

--
Madsen - SZR 660

Fra : Tommy Fer

Dato : 02-04-04 19:34

"Lars B Madsen" <larsbjoern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og hvis det er rigtigt slemt kan du høre dem klikke :)

Hvis det er RIGTIGT slemt høre du ikke noget før du har brændt en ventil og
den ikke tænder på den cyl.

Den klikker hvis den får for stor tolerance, hvis den får for lille
tolerance vil den ikke klikke, men afbrænde ventil istedet.

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 02-04-04 18:27

> [...]
>
> Den klikker hvis den får for stor tolerance, hvis den får for lille
> tolerance vil den ikke klikke, men afbrænde ventil istedet.

Og forskellen ligger i om topstykket har direkte tråd på ventilerne (á uden
vippearme), hvorved at det man kompenserer for ved justering er at
spillerummet bliver for stramt(!) derved at der ikke er noget mekanik der
slides og det derfor er ventilens vandring ind i ventilsædet der er
variablen.
Hvis man på en sådan model afventer at ventilerne begynder at tikke, ender
det ganske rigtigt med at spillerummet er helt opbrugt og ventilen derfor
ikke kan lukke
helt => brændte ventiler =

BTW:
Typiske ventil-spillerum:
Stødstangsmotor: 35/100
OHC (og DOHC med vippearme) 15/100
DOHC (direkte tråd): 3/100 (Suzuki GS indsugning)!

--
Armand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-04-04 23:20

> Typiske ventil-spillerum:
> Stødstangsmotor: 35/100
> OHC (og DOHC med vippearme) 15/100
> DOHC (direkte tråd): 3/100 (Suzuki GS indsugning)!

3/100 er da rimeligt lidt. Manualen til min Seca siger mellem 11/100 mm
og 15/100 mm på indsugningssiden, og det er jo en DOHC uden vippearme.

Men der burde spillerummet vel blive mindre med tiden (pga. slid), og så
er det vel bedst at lave lidt ekstra spillerum, så man ikke brænder en
ventil i utide.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 11:51

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> 3/100 er da rimeligt lidt. Manualen til min Seca siger mellem 11/100 mm
> og 15/100 mm på indsugningssiden, og det er jo en DOHC uden vippearme.

Nu havde jeg med omhu valgt ekstremerne, hvortil at GS'ernes indsugning
hører (exh= 8/100mm!) - De gode gamle CB-Four's har f.eks. trods vippearme
et spillerum så småt som 5 hhv. 8 hundrededele!

> Men der burde spillerummet vel blive mindre med tiden (pga. slid), og så
> er det vel bedst at lave lidt ekstra spillerum, så man ikke brænder en
> ventil i utide.

Nævnte tal er mindstemål ved service, hvorudfra bl.a. servicebehovet (á
distancen) er defineret, og efter justering vil slut-målet ligeledes afgøres
af de 5/100 som shim'sene springer med!

--
Armand.

Fra : John Doe

Dato : 03-04-04 19:16

Jeg tror den her dialog er kommet temmelig langt væk fra det originale emne

Skal vi starte en ny eller lade den dø

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-04-04 20:53

John Doe wrote:
> Skal vi starte en ny eller lade den dø

Hvis der skal startes en ny foreslår jeg at man læser nedenstående
retningslinier først..

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 05-04-04 01:44

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Men der burde spillerummet vel blive mindre med tiden (pga. slid), og så
> er det vel bedst at lave lidt ekstra spillerum, så man ikke brænder en

Det virker på mig som nogle overdimensionerede ventiltolerancer ovenfor, for
jeg har ligegodt aldrig set 35/100 mm for en stødstangsmotor. Måske findes
det på stødstangsmotorer af dimensioner som skibsmotorer, men på de BMWér
jeg har haft/har har tolerancen altid været 15 (10)/100 og 20/100 mm for
indsugning og udstødning. Dog fandtes der til R60/R69S modellerne en
uoriginal aluminiumscylinder, contra de originale støbejernscylindre, som
havde tolerancen 0/100 og 0/100 mm. Dette meget logisk bestemt af forskellen
i materialernes forskellige udvidelseskoefficient.

Der er jo ingen logisk grund til dertil. For på knaster har vi jo en
anløbsrampe som fra top til bund skal have lidt mere end tolerancen, og med
større tolerance får vi jo en stejlere anløbsbane. Da der jo også er en af
afløbsbane der skal forhindre ventilerne i at (flyde) hamre ned i
ventilsæderne, og disse to baners længde er begrænset til stykket hvor der
ikke er ventilløft.
Og tolerancen er jo bestemt af forskellen for
udvidelskoefficienterne/længdeudvidelserne, og af BMW's ventiltolrancerne
(og motorer i almindelighed)ses at forskellen ikke er så stor. For racer
BMWér, som jo bliver varmest, sås ventiltolerancer op til 0,20 og 0,22.

Mvh. Gert Thorgersen.

Fra : H. P. Holm

Dato : 05-04-04 13:21

Armand skrev:

> BTW:
> Typiske ventil-spillerum:
> Stødstangsmotor: 35/100
> OHC (og DOHC med vippearme) 15/100
> DOHC (direkte tråd): 3/100 (Suzuki GS indsugning)!

Norton Commando750: 0,15 ind - 0,20 ud. Meget lange stødstænger
i aluminiumsrør med hærdede ståldimser i enderne.

Kawasaki Zephyr750 DOHC: 0,08-0,18 både ind og ud. Ventilerne dør i
løbet af 10.000 km, hvis tolerancen er et lidt løst 0,05 søgerblad
ved kontrollen, men det var heldigvis en garantisag.
0,15 ind - 0,20 ud og blyerstatning i benzinen er optimalt.

--
Hans

Fra : AW på TRX

Dato : 02-04-04 19:12

> [...]
den
> så når de 12.000km mere end sidst, så er det det.

....eller hvad service intervallet for ventiler nu er for den MC man kører
på.
Jeg skal f.eks. have stillet for hver 48.000 km.

Men hvis motoren "tikker" i ventilerne så er det tid uanset hvad manualen
siger.
Typisk starter det med noget tikkeri når den er kold, for så at tiltage.

Allan
TRX 850

Fra : Moller

Dato : 03-04-04 10:05

> Men hvis motoren "tikker" i ventilerne så er det tid uanset hvad manualen
> siger.

Ævl, det et er alment kendt at Banditterne tikker... sådan er det bare.

Men hvis den ikke har gjort som standard, og det blir være... så jo....
men i modsat tilfælde kan man slet ikk høre det, og det er langt farligere..

VH
Lars Molnit

Fra : Ole Lauritzen

Dato : 02-04-04 21:25

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvodden kan man se/mærke/høre hvornår ventilerne trænger til at blive
> justeret??

Jeg vil tro at de fleste mc-kørere vil nikke genkende til at man altid kan
høre unormale og mystiske lyde som ikke skal være der (tror man, og nogle
gange har man ret).

Men mht. til min Gixxer 400 er jeg ikke i tvivl når ventilerne skal
justeres. Ikke fordi den ikke trækker fint, men der kommer en brrrrrrr
(tikke) lyd ved bestemte omdrejninger, det er så dens måde at fortælle dig
at nu er det altså tid, og jeg tror ikke den spørger om lov ret længe før
der sker ting.

Problemet med en GSX R 400 R (GK73A) er at det er noget forbandet grey bike
import l.... hvor der ikke er servicebog og eller en manual på dansk /
engelsk.

De eneste oplysninger jeg har til cyklen er fra dennne NG og fra
http://www.400greybike.co.uk/ og det passer nærmest på km. at den trænger
til ventiljustering pr. 6000 km.

vh.
Ole
(det var nemmere dengang man havde 650 enkeltstamper)

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 03-04-04 17:19

Ole Lauritzen griflede i
> [...]
> (tikke) lyd ved bestemte omdrejninger, det er så dens måde at
> fortælle dig at nu er det altså tid, og jeg tror ikke den spørger om

Ok... så hvis den lyder underligt/anderledes end den plejer skal man være på
vagt. Det er jo logisk nok...

>...og det passer nærmest på km. at den
> trænger til ventiljustering pr. 6000 km.

Jep, fik jeg også at vide af forhandleren da jeg købte den (at de i hvert
fald skal checkes der)....

--
Hygge...
Daniel

Fra : Armand

Dato : 02-04-04 18:28

Ole Lauritzen <email@post11.tele.dk> skrev i en

> [...]
> Bøden kendte han ikke noget til, og at det sikkert havde været en
> forretningsdrivende som havde ringet til politiet og anmeldt parkeringen

Betjente forventes at præsentere sig á hjemmehørende station når de stopper
én, ligesom at de har deres politiskilt for at kunne forevise det på
forlangende, og derved imødekomme folk der giver sig ud for ordensmagten.
I Skulle have bedt om at han ville identificere sig, så i kunne verificere
dén udtalelse
(hans navn vs. bødeudskriveren)!

--
Armand.

Fra : Ole Lauritzen

Dato : 02-04-04 21:50

Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> sneg sig ned og skrev

> [...]
> I Skulle have bedt om at han ville identificere sig, så i kunne verificere

Det er jo det mystiske, der er ikke anført nogen bødeudskriver. Hvor der
står " henvendelse vedr. afgiften rettes til politiet på den på bagsiden
anførte adresse" er der ikke skrevet noget (stempel/navn). Da vi spurgte
ham, sagde han bare at vi skulle rette henvendelse til centralreg. for
parkeringsafgifter hvis vi ville klage.

Og nej, jeg tror ikke det er nogen 1. april spøg ( selv om man skulle tro
det )

Ole

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-04-04 08:44

On Fri, 2 Apr 2004 18:48:45 +0200, "Ole Lauritzen"
<email@post11.tele.dk> wrote:

>Bøden kendte han ikke noget til,
Det står dig frit for at tage bøden i retten, så vil den betjent der
skrev bøden kunne indkaldes (til et senere retsmøde), og så kan du ved
selvsyn konstatere, om det nu også var den samme betjent begge gange.

Ellers en spøjs historie om hvor tosset systemet kan være. Du burde gå
til Ekstra Bladet med den.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-04-04 09:19

"Thomas Makro" <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvsyn konstatere, om det nu også var den samme betjent begge gange.
>
> Ellers en spøjs historie om hvor tosset systemet kan være. Du burde gå

Gør som jeg; fik for nyligt en p-afgift for at holde på fortorvet i
Trommesalen. Hvor jeg har holdt i over 4 måneder gennem vinteren - ja, altså
ikke i den værste sne og frost.... Men jeg skrev til dem at jeg returnerede
l.... da jeg ikke ku' få det til at harmonere med sidste års udtalelser fra
Søren Pind og - enslydende ord - P-"service" direktøren. Nemlig at den
gældende regel i praksis er at der skal kunne passere en barnevogn....og
hvis i holdt der hvor pøsevognen plejer at stå er der absolut ingen
diskussion om plads til barnevogn.
Og jeg har lige fået svar ind ad døren for ½ time side: "Som svar på ders
brev [slidder-sladder] vil p-afgiften blive anulleret - denne gang".
Hvorfor de så vælger at skrive "denne gang", når de åbenbart er klar over at
de sk... i næderne forstår jeg ikke helt.
Men jeg er jo heller ikke statsansat....

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Armand

Dato : 03-04-04 11:45

> [...]
> skrev bøden kunne indkaldes (til et senere retsmøde), og så kan du ved
> selvsyn konstatere, om det nu også var den samme betjent begge gange.

Parkerings-"bøder" er normalt ikke bøder men afgifter, der ikke lader sig
trække i retten
Men måske at sagen er anderledes derved at den er udskrevet af en betjent,
hvilket teksten bagpå også antyder :-/

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-04-04 21:57

On Sat, 3 Apr 2004 12:44:57 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Parkerings-"bøder" er normalt ikke bøder men afgifter, der ikke lader sig
>trække i retten
Hmmm det her bøde/afgitfts ordkøveri, endte det ikke med at en eller
anden dansker tog sin afgift til menneskerettigheds-domstolen, der gav
ham ret i, at det er det samme, da de virker ens?
Hvordan er praksis i dag - kan man tage en bøde i retten, og klage
over en afgift? Eller kan begge dele tages i retten? Anyone...?

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Ole Lauritzen

Dato : 04-04-04 20:44

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-04-04 21:38

"Ole Lauritzen" <email@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er enig i afgiften, vil pantefogden foretage udlæg som man så skal
> protestere over. Dette udlæg, og derved grundlaget for afgiften, vil så

Netop - og en anden vigtig forskel er at P-vagterne (servicemedarbejdere ?)
faktisk ikke må gi' dig en afgift
for at holde (i bil) foran en port eller i 2. position. Husker ikke hvem det
var, men det var herinde jeg læste det;
får du sådan en bøde af en P-vagt skal du blot returnere den og skrive at
det vist ikke lige er deres område.
Det er nemlig kun politiet, der må udstede bøder for det....
En anden væsentlig ting at vide er at P-vagten SKAL have anbragt bøden på
dit køretøj før den er udstedt.
Og hvad forskel gør det, spør' du vel nu. De sender den jo bare til mig....
Ja - det gør de blodsugere ! Men så sender du den bare retur med besked om
at den har du ikke modtaget.
Så skal de faktisk frafalde den - der er svjh landsretsdom for at den _skal_
afleveres på køretøjet før den
er korrekt udstedt. Og de ved det godt - jeg har nu 3 gange over de senere
år sluppet fra P-afgifter på den
måde. Så hvis P-vagten står og skriver når du kommer tilbage så lad være med
at diskutere og skælde dem
ud. Du får luft for din vrede, men det koster dig over 500 kr. Han skriver
nemlig bare videre ! Altså se at få
startet og kør fra dem - så kan de rende og hoppe !
Men den sjoveste var nu på mc. OK - parkerede ulovligt ved kantstenen et
sted med stopforbud og fik en bøde.
Tabte den diskret lige foran P-vagten da jeg kørte. Så startede brevene jo;
de skrev først og krævede penge
for at jeg havde parkeret ulovligt med mini _bil_.....Så skrev jeg jo
tilbage at jeg ikke havde en bil med det
registreringsnummer. Og de begyndte at modsige sig selv...... Et par spidse
breve senere endte de med
at frafalde kravet pga. "bevisets stilling"

--
Mvh