O.T.: Kørekortskrav ?
Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 31-03-04 18:25

Ohøj

Jeg tænkte på, om bilister ville blive bedre bilister, hvis man, når man
erhverver kørekort til personbil, skal erhverve kørekort til motorcykel
? Ville motorcyklister ikke også blive bedre motorcyklister, hvis man,
når man erhverver kørekort til motorcykel, skal erhverve kørekort til
personbil ? Og ville vi alle ikke blive bedre trafikanter, hvis man, når
man erhverver noget som helst kørekort, skal gennemføre et relevant
førstehjælpskursus ?

M.v.h. Bjarke Rasmussen

Fra : Bjørn S

Dato : 31-03-04 18:46

Bjarke Rasmussen wrote:

> Ohøj

Selv ohøj, og snip en masse fin ønsketænkning
Jo, det er da klart at man lærer en hel del ved at forstå andres
trafikanters behov og færdselsmønster, selv fik jeg da især nogle
aha-oplevelser da jeg i tidernes morgen fik kort for lastebil, da forstod
man betydningen af at andre gav tegn i god tid, det med at holde afstand
(det lærer man også af sig selv ved at køre automatgear *GG*)

Måske skulle vi starte med at placere alle landets cyklister på en
lastebilførers sæde, og demonstrere dødvinklene for dem.... tror der er
mange som ville få sig et lille chock.
Dernæst kunne vi.....

En oplysningskampagne på flimmeren af den slags ville måske ikke være så
tosset, men det vigtigste egenskab som MC'ist (som denne gruppe drejer sig
om) er nok at lære at forudse farene, og tænke lidt som andre trafikanter,
hvad de nu ser, eller vil gøre i næste splitsekund, inden du ligger der,
under en drejende bil.

Førstehjælpskursuser er en god ting, men det kræver regelmessig
genoptrening, et andet problem her er at mange bliver paralyserte, og ud
af stand til at reagere, men procentdelen af de "duelige" ville jo øge.

--
/Bjørn - med 2 af 3 kørekort hvor førstehjælp var i pensumet.

Fra : Ninja Rider

Dato : 31-03-04 18:59

Hejsa

Bjarke Rasmussen wrote:
> Ohøj
godt udtryk for den kommende storm! Skal vi hente cola og popcorn med
det samme?

> [...]
> personbil ? Og ville vi alle ikke blive bedre trafikanter, hvis man, når
> man erhverver noget som helst kørekort, skal gennemføre et relevant

Teoretisk Jo, men jeg tror at praktis vil være noget andet. Det vil jo
nok betyde flere mc'er på gaden, flere uheld med MC'er. (Tænk bare på TV
programmet, DK's værste mc'list!)
Der ud over har de fleste mc folk også bilkørekort. (Det er i hvertfald
min opfattelse af det!)
Førstehjælp, er en god ting. Jeg har selv taget det udvidede kursus en
gang, i håb om at det ikke var dukker man skulle puste i! D GAS!
Jeg har været på en del genopfrisknings kurser siden.
Tilgengæld synes jeg at et kørekursus skulle være en del af kørekortet,
til mc. Til bil skulle man nok have en simulator, hvor andre kørte som
de slet ikke måtte, overhovedet ikke havde respekt, så man kan få en
anden synsvinkel på når man selv som 18årig verdens mester, skal ud og
give automobilet gas!

Til mc' skulle der være krav om at føren af en sportsmaskine skulle,
udover hjælmen, have rygskjold, dragt, hansker, og støvler!
Jeg har sQ set folk på R1'ere ZX-12'ere mf. ligge og ræse op og ned af
gaderne med hjælmen på albuen, hvis de overhovedet havde en med. Jeg så
en gang en på en Ace, kun iført hjælm og shorts, og klip klappere! Lidt
senere så jeg den banket op i røven af en bil!

Tja... Man kunne nok gøre det på mange måder, men dette er som bare til
lidt inspiration!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Finn Andersen

Dato : 31-03-04 20:19

"Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Ohøj
>
> Jeg tænkte på, om bilister ville blive bedre bilister, hvis man, når man
> erhverver kørekort til personbil, skal erhverve kørekort til motorcykel

tsk, tsk........det kunne da være meget sjovt at se en bondemandskone på
160 kg køre rundt på en MC, med et skolecykel skilt bagpå....

jeg kunne ikke lade være, den skulle ud..

Mvh Finn XV750

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-03-04 20:45

Tjjaaahh.

Et andet eksempel: Når men tager kort til lastvogn (eller for den sags skyld
traktor), så bliver man undervist i diverser skiltninger, som man hænger bag
på "kassen", gifttransport, "slikpinde" mv. Men hvad fa..... hjælper det at
chaufføren kender skiltet bag på sin egen hænger, når alle andre som suser
forbi ikke aner en pind om det. Var det ikke mindst lige så vigtigt at vi
andre som ser disse skilte, ved hvad de betyder... Chaufføren er jo nok
ligeglad, han ved vel hvad han har med....

--
Mvh.
Henrik (som ikke helt forstår logikken i dele af kørekort-uddannelserne...)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Squish

Dato : 01-04-04 00:19

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> [...]
> andre som ser disse skilte, ved hvad de betyder... Chaufføren er jo nok
> ligeglad, han ved vel hvad han har med....

Disse skilte kaldes "faresedler" og bruges bl.a. af redningsmandskabet,
til at identificere godset, i tilfælde af ulykke. Desuden er en chauffør
der kører med farligt gods bestemt ikke ligeglad med hvad han har "på
ryggen"- det er trods alt ham der skal yde den første indsats i
forbindelse med en eventuel ulykke! I øvrigt er dette ikke noget der
indgår i køreundervisningen, men derimod en del af ADR-kursus (farligt
gods certifikat).

--
Squish
CB400F

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-04-04 17:08

"og bruges bl.a. af redningsmandskabet, til at identificere godset, i
tilfælde af ulykke"

Jep. Problemet er bare at de sjældent er først på stedet....... Andre kunne
måske have glæde af den information.....

"I øvrigt er dette ikke noget der indgår i køreundervisningen, men derimod
en del af ADR-kursus (farligt gods certifikat)"
Muligt vi ikke tale om det samme eller at regler er blevet ændret. Men jeg
blev i hvert fald, tilbage i 80'erne, undervist i diverse skilte da jeg tog
kort, har dog ikke brugt det siden.... Det undre mig bare at man ikke lige
nævner det, for andre, at de blot skal være opmærksom når de ser disse
skilte, det behøver jo ikke at være et 4 ugers kursus.....

"Desuden er en chauffør der kører med farligt gods bestemt ikke ligeglad med
hvad han har "på
ryggen""
Det er jeg slet ikke tvivl om. Jeg skrev jo også at "Chaufføren er jo nok
ligeglad, han ved vel hvad han har med...." Jeg mente: ligeglad med skiltet
(det ved jeg er sat på spidsen, for det kan jo hjælpe ham i tilfælde af
ulykke) Men det var for at fremhæve min pointe....

Men nu tror jeg vist vi er ved at være OT

--
Mvh.
Henrik

Fra : Squish

Dato : 01-04-04 20:36

> [...]
>
> Jep. Problemet er bare at de sjældent er først på stedet....... Andre kunne
> måske have glæde af den information.....

Hm.. en fin tanke, men nu findes der adskillige tusinde forskellige
typer farligt gods- hver med sin nødprocedure! Men jeg kan da oplyse at
ethvert køretøj der transporterer farligt gods, har sikkerhedskort
liggende i førerkabinen. Det er et lamineret A4 ark hvor der står
hvordan man skal forholde sig i ulykkestilfælde.

> [...]
> nævner det, for andre, at de blot skal være opmærksom når de ser disse
> skilte, det behøver jo ikke at være et 4 ugers kursus.....

Man skal såmænd heller ikke være særligt opmærksom på dem.. Det er jo
ikke sådan at de betyder: "Hey! Jeg kan eksplodere hvis du kører ind i
mig!"

> [...]

> (det ved jeg er sat på spidsen, for det kan jo hjælpe ham i tilfælde af
> ulykke) Men det var for at fremhæve min pointe....

Faktisk risikerer chaufføren at miste sit certifikat, såfremt
skiltningen ikke er korrekt!

> Men nu tror jeg vist vi er ved at være OT

Yep!

--
Squish
CB400F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-03-04 23:28

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Disse skilte kaldes "faresedler" og bruges bl.a. af
> redningsmandskabet, til at identificere godset, i tilfælde af
> ulykke.

....og uden denne skiltning påbegyndes evt. redning af personer ved
udslip næppe før stoffet er identificeret eller der er tilkaldt
kemikaliedragter og hele molevitten. Så man kan vist roligt sige at
skiltningen er meget vigtig. Da jeg var inde hos CF (snild 3
mdr. værnepligtaftjening blev vi på det nærmeste forbudt at huske
på hvad tavlerne betød, idet en forkert tilgang til en given
slukning/redning/whatever kan være fatal. Der transporteres meget
andet end diesel og benzin derude :-|
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Squish

Dato : 01-04-04 01:02

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> på hvad tavlerne betød, idet en forkert tilgang til en given
> slukning/redning/whatever kan være fatal. Der transporteres meget

Yep! Samme fremgangsmåde da jeg tog farligt gods certifikat = *ingen*
udenadslære! I fik garanteret også fortalt om fenol-ulykken i Simmersted
i 1972? Det var godt nok et stjerneeksempel på hvordan dén slags
IKKE skal gribes an! :-/

--
Squish
CB400F

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-04-04 00:11

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> på hvad tavlerne betød, idet en forkert tilgang til en given
> slukning/redning/whatever kan være fatal. Der transporteres meget

"Verdens farligste stof" indtil det er identificeret...

Ganske samme procedyre der følges når der driver tromler i land ved
vestkysten, de bliver også kapslet ind og kørt på en modtagestation.

Mvh Anders Christensen, som også var et smut forbi Beredskabsstyrelsen i
forbindelse med værnepligten.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-04-04 09:31

Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> writes:

> "Verdens farligste stof" indtil det er identificeret...

Præcis den vending de brugte

> Ganske samme procedyre der følges når der driver tromler i land ved
> vestkysten, de bliver også kapslet ind og kørt på en modtagestation.

Jeps.

> Mvh Anders Christensen, som også var et smut forbi Beredskabsstyrelsen
> i forbindelse med værnepligten.

Dem er vi vist nogle stykker af
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-04-04 00:04

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Yep! Samme fremgangsmåde da jeg tog farligt gods certifikat = *ingen*
> udenadslære! I fik garanteret også fortalt om fenol-ulykken i
> Simmersted i 1972?

Måske, men jeg kan ikke huske den - enlighten me, please

> Det var godt nok et stjerneeksempel på hvordan
> dén slags IKKE skal gribes an! :-/

Fortæl, fortæl!
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Squish

Dato : 04-04-04 22:25

Jes Vestervang wrote:

> Måske, men jeg kan ikke huske den - enlighten me, please

Ok, men så bliver det frit fra huskeren! Det var en tankvogn der
tiltede hvorefter den lækkede stadset lige ved siden af vandværket! Det
har ikke været i brug siden..

"Det er værd at nævne fenol-ulykken i Simmersted i 1972, der for alvor
satte fokus på bekæmpelse af miljøulykker og katastrofer. Denne ulykke
var en stærkt medvirkende årsag til at hele opbygningen af den danske
beredskabsstruktur blev ændret."
Fra: http://www.beredskabsstyrelsen.dk/brssj/Historie.htm

TV2/TV Syd lavede i 1982 en udsendelse om ulykken, som bruges i
forbindelse med uddannelse af værnepligtige ved Beredskabsstyrelsen.
Måske man kunne kontakte dem for at få et bånd? Hvis du er *meget*
interesseret kan jeg få fat i min gamle lærer og få en kopi af det..?

> Fortæl, fortæl!

Man anede simpelthen ikke hvad man skulle gøre ved det! Dengang var der
ikke noget der hed sikkerhedskort og nødprocedurer. Jeg kan ikke helt
huske hvad min lærer fortalte , men det var noget med at der gik en
del timer (dage?) hvor man havde prøvet forskellige ting der ikke
virkede.. De fik vist fat i en udenlandsk ekspert, men først efter lang
tid! Løsningen var ellers ganske simpel: Phenolen var varm da den
var i tanken (180 grader tror jeg..). Når den så blev kølet ned stivnede
stadset simpelthen, hvorefter det ikke kunne rende nogen steder!

--
Squish
CB400F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-04 23:48

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Ok, men så bliver det frit fra huskeren! Det var en tankvogn der
> tiltede hvorefter den lækkede stadset lige ved siden af vandværket!
> Det har ikke været i brug siden..

Skræmmende :-/

> [...]
> satte fokus på bekæmpelse af miljøulykker og katastrofer. Denne ulykke
> var en stærkt medvirkende årsag til at hele opbygningen af den danske

Vildt, men det var vist også nødvendigt med en omstrukturering jf. det
du skriver længere nede :-|

> [...]
> Måske man kunne kontakte dem for at få et bånd? Hvis du er *meget*
> interesseret kan jeg få fat i min gamle lærer og få en kopi af det..?

Lidt interesseret er jeg da, men du behøver ikke at iværksætte en
masse for min skyld Så engageret er jeg heller ikke, men
nysgerrigheden er der da.

> Man anede simpelthen ikke hvad man skulle gøre ved det! Dengang var
> der ikke noget der hed sikkerhedskort og nødprocedurer.

Fy for pokker. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, så var
bredskabet vist ikke helt gennemtænkt dengang :-/

> [...]
> varm da den var i tanken (180 grader tror jeg..). Når den så blev
> kølet ned stivnede stadset simpelthen, hvorefter det ikke kunne rende

Snildt Det er jo ikke altid så simpelt :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Squish

Dato : 07-04-04 20:34

Jes Vestervang wrote:

> Lidt interesseret er jeg da, men du behøver ikke at iværksætte en
> masse for min skyld Så engageret er jeg heller ikke, men
> nysgerrigheden er der da.

Årh hold op! You know you want it! Jeg kan da lige prøve at ringe
til ham..

--
Squish
CB400F

Fra : Squish

Dato : 08-04-04 01:56

Squish wrote:

> Årh hold op! You know you want it! Jeg kan da lige prøve at ringe
> til ham..

Ok- jeg har talt med ham! Han havde godt nok ferie nu, men jeg kunne
bare hente det, når han kom tilbage på skolen. Han sagde dog at båndet
var af ret ringe kvalitet.. :-/ Men jeg kan da kopiere det på jobbet!
Hvordan vil du have det? VHS, VCD, SVCD, DVD?

--
Squish
CB400F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-04-04 21:25

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Ok- jeg har talt med ham! Han havde godt nok ferie nu, men jeg
> kunne bare hente det, når han kom tilbage på skolen. Han sagde dog

Du skal altså ikke gøre det for min skyld! Men ellers er divx ikke at
kimse af
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Squish

Dato : 12-04-04 23:09

Jes Vestervang wrote:

> Du skal altså ikke gøre det for min skyld! Men ellers er divx ikke at
> kimse af

Det skal du ikke tænke på. Jeg er glad for at jeg fik talt med ham- det
viste sig nemlig at han netop har anskaffet sig en XJ900 fra '84, så vi
fik da aftalt at vi skulle ud og køre nogle ture sammen!
DivX it is then!

--
Squish
CB400F

Fra : TheHobbit

Dato : 31-03-04 21:15

Bjarke Rasmussen wrote:
> Ohøj

[snip - utopi]

Jo, ideen er sådan set god nok. Men med de priser der er på kørekort så
ville det aldrig kunne indføres.

Desuden kunne man jo blive ved... nu når vi ER igang:
Folk burde gennemføre en kort mekaniker uddannelse om bil og MC mekanik, så
de kan checkke og lave deres eget køretøj - det ville øge sikkerheden.
Hvorfor ikke kørekort til bus og lastbil nu når vi er igang... og lastbil
med hænger.
og farlig gods!

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Magne Vingsand

Dato : 31-03-04 21:39

TheHobbit wrote:
> [...]
> mekanik, så de kan checkke og lave deres eget køretøj - det ville øge
> sikkerheden. Hvorfor ikke kørekort til bus og lastbil nu når vi er

Har heldigvis alt det du nevner, mekanikerutdannelse inklusive. Og som flere
sier - forståelsen for andre trafikanter og for eget kjøretøy øker dess mer
kunnskap og erfaring man har, som naturlig er. Men for en vanlig bilfører er
dette en laaaang og ikke minst dyr vei å gå. En "kortversjon", med en time
på hvert av de mest vanlige kjøretøyene kunne kanskje vært en idé på slutten
av kjøreopplæringa (mc/bil/traktor/buss/vogntog). Og i tillegg enkel
leamikkopplæring for de vanligste serviceoppgavene.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 31-03-04 21:29

> Folk burde gennemføre en kort mekaniker uddannelse om bil og MC
> mekanik, så de kan checkke og lave deres eget køretøj

Det er faktisk et af kravene for at køre med passager. Jeg har D men
ikke kvalifikationsbeviserne (blå og hvide) som er nødvendige hvis man
vil køre en tur med en lille bus. Det ene er bla. noget førstehjælp det
andet inkluderer "den lille mekaniker"

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 31-03-04 23:06

On 2004-03-31, Bjarke Rasmussen <bjarke@kampsax.dtu.dk> wrote:
> [...]
> personbil ? Og ville vi alle ikke blive bedre trafikanter, hvis man, når
> man erhverver noget som helst kørekort, skal gennemføre et relevant

Der hvor jeg tager MC kørekort, har skolen opsat det krav at man skal have
bilkørekort på forhånd (så folk er en smule opmærksomme i
trafikken etc).

Dansk Folkeparti (gisp!) har vist fremsat forslag om at førstehjælp skal
være en del af pensum til bilkørekort.

Noget helt andet er at jeg ikke tror på at mere undervisning automatisk
gør folk til bedre bilister. Således blev det også kommenteret for
nogle år siden, at de eneste der havde gavn af den ekstra obligatoriske
undervisning var kørelærerne.

Statistikken siger næsten samme: I 1994 var der 4443 der kom til skade (heraf
264 dræbte) i personbiler. For 2002 var tallene 4375 og 245 dræbte - dog
med stort udsving i løbet af perioden. Der har således været et fald,
men ikke et fald der relativt set modsvarer den relative stigning i antallet af
undervisningstimer.

For MC er tallene for 1994: 536 tilskadekomne (heraf 40 dræbte), i 2002 var
tallene 358 og 24 dræbte. Det er naturligvis positivt at færre MCister
kommer til skade, men kan dette fald henføres til mere undervisning, eller er
der andre forhold som primært gør sig gældende?

Når man ser programmer som "Danmarks værste bilist" får man idé om
hvilke bilister som HAR fået kørekortet efter at have modtaget
undervisning.

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-04-04 03:59

Anders Vind Ebbesen wrote:

Indskydelse: Statistik er noget slemt noget hvis ikke ALLE faktorer er med..
Og det kan være meget meget svært lige at få.

> [...]
> med stort udsving i løbet af perioden. Der har således været et fald,
> men ikke et fald der relativt set modsvarer den relative stigning i

Her har vi så glemt flere ting:
Hvor stor er stigningen i antallet af køretøjer fra 1994 til 2002?
Hvor mange km bliver der kørt?

Bare lige lidt info om at statistik ikke altid er det bedste

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Michal

Dato : 01-04-04 13:19

In article <6wLac.132358$jf4.7143170@news000.worldonline.dk>,
Anders Houmark wrote:
> [...]
>
> Her har vi så glemt flere ting:
> Hvor stor er stigningen i antallet af køretøjer fra 1994 til 2002?

Og hvad var gennemsnits-hastigheden,-alder,-andet i de givne årstal?

Hvad er menneskers holdning til deres egne kørekundskaber? Der var vist
en undersøgelse en dag som viste at 60-80% (kan ikke huske nøjagtigt
tal, men det var højt) af bilisterne mente de var bedre bilister end
resten...

etc, etc, etc...

> Bare lige lidt info om at statistik ikke altid er det bedste

Statistik er åååånderlig...

--
Venlig Hilsen
Michal