Afgift på mc
Fra : Boje Thosti

Dato : 31-03-04 14:55

Er der noget der ved om Told & Skat går ud fra bestemte tabeller når de
beregner afgift på en mc, eller kigger de på den og vurdere hvor meget
afgift der skal betales?

Hvis ja til at de vurdere den, kan man så bare sætte en gammel flækket kåbe
på og få den indregistreret med den, og på den måde sparer noget afgift. Kan
det lade sig gøre eller har jeg overset noget?

Mvh. Boje Thosti

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 15:20

Boje Thosti wrote:
> [...]
> flækket kåbe på og få den indregistreret med den, og på den måde
> sparer noget afgift. Kan det lade sig gøre eller har jeg overset

Det er et evigt tilbagevendende spørgsmål om hvordan man får en billig mc
ved at få den vurderet lavere hos ToldSkat.

I første omgang går de ud fra en tabel der giver standard priser for den
model i almindelig god stand. Det er et depositum, som du skal betale uanset
hvad. Du kan godt klage over beløbet og få en ny foreløbig vurdering - men
på et tidspunkt må du betale. Når du har betalt den "foreløbige vurdering"
kan du komme til fremvisning hos ToldSkat. De har 3 fagmænd der vurderer den
generelle stand af køretøjet og tager stilling til om du har betalt for
meget eller for lidt i afgift ved den foreløbige vurdering.

Priserne de går ud fra er hvad en lignen maskine sælges for hos en
forhandler. Så hvis du kan få et skriftligt tilbud (gerne med billede) fra
en forhandler med en god lav pris. Så er det dit bedste argument for at få
en lav afgiftsvurdering.

Hvis du har gjort en god handel (uden afgift) så vil der være penge at hente
der, men ToldSkat vil nok ikke lægge fingre imellem. Desuden kan du forvente
at du bliver kaldt en "flæber" eller "tude-princesse" hvis du skriver indlæg
her på gruppen og klager over at din afgift bliver sat så højt at den
besparelse du regnede med forsvinder helt. Jeg taler af erfaring.

Jeg var til vurdering med min idag og de kiggede ikke så vildt meget på
maskinen - de ville ikke høre motoren osv - det virkede meget overfladisk.
Men de spurgte om de måtte beholde den udskrift jeg havde med af et tilbud
jeg havde fået fra en forhandler, så det tror jeg de tager med i
overvejelsen.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297