Rensning af lyddæmper på RD350
Fra : Gaarde

Dato : 30-03-04 13:09

Hej

Jeg har nu fået købt en Haynes manual til min Yamaha RD350 årg. 94. Der står
meget godt i manualen, men der står også at man bør rense lyddæmperen af og
til.
Udstødningen på min model er med de blanke lyddæmpere, og der sidder godt
nok en M6 skrue på undersiden, men jeg kan ikke se hvordan man skal kunne få
indmaden trukket ud.

Er der nogen der ved om man overhovedet kan det ?

Og hvis man ikke kan tage indmaden ud, hvordan renser man så lyddæmperen ?

Mvh
Mogens

Fra : Hekto

Dato : 30-03-04 13:32

In article <4069635a$0$274$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>,
mgaarde@grundfos.com says...
> Og hvis man ikke kan tage indmaden ud, hvordan renser man så lyddæmperen ?

Kaustisk soda!

Du hælder en god kopfuld kaustisk soda i hvert rør (med prop for enden
- på røret).
Så sender du en keddel kogende vand, samme vej, og kigger væk!
Det bliver temmelig varmt og sprutter en del. Pas på øjnene, hud, og
aluminium!

Lad det stå til næste dag i røret, og hæl så det hele ud, et sted hvor
det ikke skader miljøet!

Om du så skal/kan skifte uld i dæmperne, burde du kunne skille det ad
efter den tur.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-03-04 14:09

Gaarde wrote:
> Udstødningen på min model er med de blanke lyddæmpere, og der sidder godt
> nok en M6 skrue på undersiden, men jeg kan ikke se hvordan man skal kunne få
> indmaden trukket ud.

Når den er pillet ud, tager du fat med en tang i midt i dæmperen og
vrikker den til den går nok løs til at du kan tage den ud..

Når du alligevel har den ude, kig lige efter om røret er fint og
helt inden i, hvis ikke bør du finde et nyt.

> Er der nogen der ved om man overhovedet kan det ?

Det kan man fint.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 30-03-04 14:29

Hans Joergensen wrote:

> Når den er pillet ud, tager du fat med en tang i midt i dæmperen og
> vrikker den til den går nok løs til at du kan tage den ud..

> Det kan man fint.

Jeg tror du tænker på potten til din 85'er. Jeg er ikke klar over hvordan
det virker på de nye, men det er vist ikke på den måde Hans beskriver. Er
der ikke tegninger bagerst i din Haynes?

Jens

Fra : Gaarde

Dato : 30-03-04 14:51

"Jens Blaabjerg" <xxx@blaabjerg.net> wrote in message

> [...]
> det virker på de nye, men det er vist ikke på den måde Hans beskriver. Er
> der ikke tegninger bagerst i din Haynes?

Det er rigtigt at forskellene på 91-94 modellen i forhold til 85-91modellen
er beskrevet bagerst i Haynes manualen, men der står ikke noget om forskelle
på lyddæmperne. Men der er forskel, for på modellen før 91 går potten og
lyddæmperen ud i et, hvor på modellen 91-94 ligner lyddæmperen (som er i
rustfrit rør) mere en der er monteret på potten, selv om den dog er svejst
på.

I Haynes er beskrivelsen af rensning af lyddæmper beskrevet (og illustreret)
på en 86-91 model, så den kan jo adskilles. Men det hjælper mig ikke så
meget !

Mvh Mogens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-03-04 20:29

Jens Blaabjerg wrote:
> Jeg tror du tænker på potten til din 85'er. Jeg er ikke klar over hvordan
> det virker på de nye, men det er vist ikke på den måde Hans beskriver. Er
> der ikke tegninger bagerst i din Haynes?

Hov, ja jeg bemærkede ikke det var en brass :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons