kawasaki rasler
Fra : Aron Manner Velling

Dato : 29-03-04 13:05

Hej med jer.

Min gpz500'er rasler et eller andet sted fra. Den har altid gjort det de
25000km, jeg har kørt på den. Jeg har nævnt det ved denforhandler der laver
eftersyn for mig. Han mener at alle kawasakier rasler. Hvad ved jeg,
meeeen....
Jeg kan ikke helt pinpointe, hvor det kommer fra. Hvis jeg samler benene om
tanken, høres raslen svagt. Hvis jeg spreder benene fra tanken bliver det
højere.
Den hasler kun, når motoren trækker. Kører jeg f.eks ned ad bakke uden at
give gas, men har koblet ind, tja så rasler den ikke. Først når den rent
faktisk skal trække cyklen frem, begynder det. Jo mere gas jo mere raslen.
Den rasler mest i 6. gear.
Det lyder til at "frekvensen på rasle lyden" -altså ikke lydstyrken følger
omdrejningerne.

Er det bare helt normalt eller hva'

Mvh Aron Velling

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-03-04 13:17

> [...]
> de 25000km, jeg har kørt på den. Jeg har nævnt det ved denforhandler
> der laver eftersyn for mig. Han mener at alle kawasakier rasler. Hvad

Hej Aron

Carinas GPZ 500 S rasler ikke, eller jeg synes ikke den rasler. Jeg var
forbi en mekanikker med min tidligere XJ 600 forbi jeg synes den havde en
rasle ld. Jeg fik i korte vendigner fortalt at den lyd jeg kunne høre var
fordi motoren var startet .

Den kan godt ralsle dog. Armand kan en historie om en primær kæde på en
GPZ'er der var slidt. Lav et service på motoren, og se om du finder nogen
fejl.
Stil ventilerne.
Synkroniser karburatorene.
Udersøg om knastkæden er stram
Udersøg om udstødnigen er tæt i samlingen under motoren og ved tilslutningen
til topstykket.
Du kan mærke primær kæden på en GPZ'er ved at stikke fingeren gennem
oliepåfyldningehullet ind mod motoren. Den skal være stram, og må ikke kunne
røre toppen af krumtaphuset.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85 og Suzuki GSX 250 X

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-03-04 13:21

> en GPZ'er der var slidt. Lav et service på motoren, og se om du
> finder nogen fejl.

Lige en vigtigt ting til:

Kontroller din kæde. Er den ren og fin? Er den slidt? Er den korrekt spændt
op? Sidder bagkædehjulet helt parralelt med det forreste? Er kæden slidt
uens i længden.

Fra : Aron Manner Velling

Dato : 30-03-04 13:26

> Du kan mærke primær kæden på en GPZ'er ved at stikke fingeren gennem
> oliepåfyldningehullet ind mod motoren. Den skal være stram, og må ikke
kunne
> røre toppen af krumtaphuset.

Jeg ved nu med sikkerhed at det ikke er primær kæden der rasler. Den er
nemlig væk.
-ellers også kan jeg bare ikke "finde den". Jeg havde grapperne nede i
oliepåfyldningshuldet i alle mulige sære vinkler. Jeg kunne ikke få fat
eller rør ved noget, der mindede om en kæde.
Men jeg fik da godt fidtede fingre.

Mvh Aron

Fra : Armand

Dato : 30-03-04 01:34

Aron Manner Velling <manner@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> oliepåfyldningshuldet i alle mulige sære vinkler. Jeg kunne ikke få fat
> eller rør ved noget, der mindede om en kæde.

Af med proppen, start og kig ned - Ser du den ikke bevæge sig forbi kanten
nu??

Hvis du ikke har berørt noget der var det mindste slasket, tror jeg ikke at
den fejler noget, men for ahaa-oplevelsens(tm) skyld så sluk motoren og prøv
igen med fingeren: Det er ikke en rullekæde som den der går til baghjulet
men derimod en såkaldt "tandkæde" hvis udstrakte inderside ser/føles bølget
som en tandrem!

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 29-03-04 20:14

"Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
laver
> eftersyn for mig. Han mener at alle kawasakier rasler.
Sikke en nar!

Hvad ved jeg,
> [...]
> Den rasler mest i 6. gear.
> Det lyder til at "frekvensen på rasle lyden" -altså ikke lydstyrken følger

Når min Kawasaki rasler betyder det at knastkæden er slatten. Det skyldes,
har jeg fundet ud af for nogle år siden, at strammeren har en tendens til at
"blokere". Den er af den selvspændende type, men af og til blokeres
fjederen, og så spænder den ikke selv. Det er let at lave på min, strammeren
pilles af og fjerderen sættes på plads. Derefter tørnes motoren nogle gange
ved hjælp af en nøgle på krumtappen, og vupti...
I øvrigt havde jeg den engang til mekaniker for at få rordnet raslelyden,
emn han kunne ikke / gad ikke finde fejlen. Det var derved jeg selv fandt
den.

Asger
ZX-10

Fra : Per P.

Dato : 29-03-04 21:17

> [...]
> Den rasler mest i 6. gear.
> Det lyder til at "frekvensen på rasle lyden" -altså ikke lydstyrken følger

Kawasaki rasler. Er det ikke en tautologi

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Bare rolig, det gror sammen igen....

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-03-04 22:58

"Per P." <milborg@FJERNe-privat.dk> writes:

> Kawasaki rasler. Er det ikke en tautologi

Vil du lige tage de ord i dig igen unge mand. Det eneste der rasler på min
er spjældene til karburatorerne, de skal sige sådan og de er ikke bygget
af Kawasaki.

Rasler... Pfffft...

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : H. P. Holm

Dato : 30-03-04 00:29

Per P. skrev:

> Kawasaki rasler. Er det ikke en tautologi

Ventilerne tikker - hvis de ikke tikker, så står de for stramt.
Knastkæden skramler i tomgang, især når strammeren har blokeret sig.
Primærkæden skramler i tomgang, men med en tungere lyd end knastkæden.
Knastakslerne laver ofte en interessant dokke-dok lyd pga. endeslør.
Den havde et "koldt" stempel der klaprede lidt fra ny, men enten er
det gået over af sig selv, eller også er det druknet i de andre lyde.

Men det eneste der rasler på min Zephyr 750 er forlygteparabolen, og
det er nemt at kurere med lidt fugemasse eller isolerbånd!

--
Hans