Ret skal være ret, jeg har regnet forkert
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 09:49

Eller hvordan man bruger tiden når man mangler de sidste reservedele.

Jeg har påstået at Honda Firestorm kan køres med et gennemsnit på 15 km/l ,
og at Honda har ændret gearing uden at korigere km-tælleren. Nu hvor kæden
alligevel var taget af, var der jo intet nemmere end at tælle omgange pr. km
på udgangsakslen fra gearkassen.

Der skal nøjagtigt 1340 omdrejninger på udgangsakslen for 1 km. på tælleren
Jeg har målt baghjulets omkreds til 197 cm. (180/55/17)

Det betyder at original gearingen 16-41 viser 3% for lidt på tælleren :-|
Den "korekte" gearing vil være "16- 42,5"
Og min aktuelle gearing 16-45 viser 6,2% for _meget_ på tælleren

Jeg har i de tal jeg før oplyste kun korigeret for 2 % fejlvisning, udfra
sammenligning med nogle kendte vejstrækninger, men det holder ikke, der
skulle korigeres med 6%, altså yderligere ca. 4%. Jeg vil selvfølgelig
straks tage kontakt til vejvæsnet, krak, og ikke mindst Skoda fabrikkerne
med hensyn til sjuskede placeringer af kantpæle, elendige opmålinger, samt
upræcise instrumenter.

Hvorom alt er, så er det omkring 14,4 km/l i stedet for 15km/l, (forskellen
på 4% mellem hvad jeg troede, og så virkeligheden). Men der er da heldigvis
langt ned til de berygtede 10-11 km/l.

Om Honda har ændret gearing i sidste øjeblik ? tjae gæt selv.... 17-45
ville passe spot-on..... Men den ville kun kunne gå 97 km/t i første gear !

mvh
Orla
"fie" med defekt knastkædestrammer :-|

Fra : Bo Skakke

Dato : 28-03-04 13:57

Orla Pedersen wrote:
> "fie" med defekt knastkædestrammer :-|

Min ("bagerste") knastkædstrammer røg også i fjor! Måske er det en svaghed
de har... Det lød sgu ikke rart da den gik... Heldigvis en mindre
operation, hvis da ellers den er til at fremskaffe.

mvhBo

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 19:34

Bo Skakke skrev i meddelelsen ...

>Min ("bagerste") knastkædstrammer røg også i fjor! Måske er det en svaghed
>de har... Det lød sgu ikke rart da den gik... Heldigvis en mindre
>operation, hvis da ellers den er til at fremskaffe.

Det er en elendig konstruktion ! Og i værste fald medfører manglende
funktion ventilsalat Sidste sommer "glemte" strammeren periodisk sin
funktion, men efter lidt motionering af fjeder og spindel virkede den igen.
Nu hvor jeg alligevel skulle justere ventiler, så var det jo oplagt at
afmontere strammeren for inspektion. Da jeg fik den ud på arbejdsbordet
"faldt" et stykke af huset af en fjerdedel af det der skal holde
låseringen, som holder skidtet sammen. Og ja, det er den bagerste der
fejler, det er et kendt problem ude i verden. Forskellen er vel, at den
bagerste, ud over at stramme kæden, tillige delvist skal "bære" kæden.

Nu håber jeg bare at den er på lager hos Nelleman, (som ikke accepterer
problemet som en typefejl) Måske at der er større chancer hos David Silver ?

mvh
Orla