Begrænsning af køler
Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-03-04 15:11

Her i den første del af sæsonen regner jeg med at tape ½delen af køleren
til - men hvad med oliekøleren? Taper jeg den 1/1 eller ½ til, eller en hel
anden kombination?

Allan Bojesen
CBR1K der bare lyder sååååå godt Og så skal der køres tur imorgen

Fra : John Jensen

Dato : 27-03-04 15:26

"Allan Bojesen" <allan@NOSPAM.dkfritidmotorcykler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden kombination?
>
> Allan Bojesen
> CBR1K der bare lyder sååååå godt Og så skal der køres tur imorgen

På en gadecykel er der efter min mening ingen grund til at tape noget som
helst.

Grunden til det gøres på racerne er at de kører uden thermostat, og derfor
"justerer" kølevandtemp.
vha. mere eller mindre afdækning af køleren med gaffatape, men du har jo en
thermostat til at gøre
arbejdet for dig, - det er faktisk derfor den er der.!!

/ John

Fra : Armand

Dato : 27-03-04 18:28

John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40658e70$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Allan Bojesen" <allan@NOSPAM.dkfritidmotorcykler.dk> skrev i en
meddelelse

> På en gadecykel er der efter min mening ingen grund til at tape noget som
> helst.

Jeg er ganske enig deri, og dog: Oliekølere er ikke termostat-regulerede og
ganske overdimensionerede til selv det danske sommervejr, så her i
ydersæsonerne vil en oliekøler-afblænding være ganske fornuftig!

--
Armand.

Fra : Brian Laursen

Dato : 27-03-04 17:38

Allan Bojesen wrote:
> [...]
> til, eller en hel anden kombination?
>
> Allan Bojesen
> CBR1K der bare lyder sååååå godt Og så skal der køres tur imorgen

Jeg har ikke tapet min køler til... Godt nok står målepinden ikke så højt i
de kolde dage, men den er jo termostatstyret så det skulle ikke være noget
problem...

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk

Fra : Armand

Dato : 27-03-04 18:28

Allan Bojesen <allan@NOSPAM.dkfritidmotorcykler.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40658b35$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>.......hvad med oliekøleren? Taper jeg den 1/1 eller ½ til, eller en hel
> anden kombination?

Brug hånden til at fornemme oliekølerens indgangs-temperatur (dén slange der
er varmest):
Olien bør blive varmere end hvad hånden umiddelbart føler behag ved!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 20:38

Tape du bare hele oliekøleren og det halve af vandkøleren af,
hvis du bare skal køre alm.ture. Der er godt nok termostat på
vandet, men der kommer meget luft gennem og det kan værer
nok til den ikke kommer op i normaltempratur.

PD CBR1100 tidliger CBR1000

Fra : Allan Bojesen

Dato : 28-03-04 00:07

Poul Dam wrote:
> [...]
> vandet, men der kommer meget luft gennem og det kan værer
> nok til den ikke kommer op i normaltempratur.

Som konklusion på indlæggene (tak for det) vil jeg starte med at tape
oliekøleren, og se hvordan temperaturen udvikler sig. Hvis nålen fortsat
bliver nede i starten af viserområdet får vandkøleren også en tur. Men det
skal nok pilles af igen til Bakkeåbning.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 28-03-04 16:58

Allan Bojesen <allan@NOSPAM.dkfritidmotorcykler.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:406608ce$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Som konklusion på indlæggene (tak for det) vil jeg starte med at tape
> oliekøleren, og se hvordan temperaturen udvikler sig. Hvis nålen fortsat
> bliver nede i starten af viserområdet får vandkøleren også en tur.

Hvor sidder termostathuset på sådan en Honda?

Kan man ikke komme til at føle efter med en hånd (evt. istedet ved køler-
indgangen) om der flyder varmt vand igennem termostaten fra tidligt under
kørslen?
Der hvor jeg vil hen, er at termostaten vel kan hænge og blot trænge til at
skiftes (selv på en Honda) :-/
Det er vel heller ikke ubegrundet at MC-nøglen har termostater til CBR'eren
á 225,- :-/

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 28-03-04 18:37

Armand wrote:
> Hvor sidder termostathuset på sådan en Honda?

Lige bagved kronrøret - under tanken

> Kan man ikke komme til at føle efter med en hånd (evt. istedet ved
> køler- indgangen) om der flyder varmt vand igennem termostaten fra
> tidligt under kørslen?

Umuligt på sådan et gammel lokomotiv.

> Der hvor jeg vil hen, er at termostaten vel kan hænge og blot trænge
> til at skiftes (selv på en Honda) :-/

Har haft den samme tanke idag, og har besluttet at tage termostaten ud og
checke den i en gryde med varmt vand.

> Det er vel heller ikke ubegrundet at MC-nøglen har termostater til
> CBR'eren á 225,- :-/

MC-nøglen er jo nødt til at tage højde for at der kan forekomme produktfejl
på sager Honda ikke selv har produceret )

Allan Bojesen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 28-03-04 20:24

Allan Bojesen wrote:

> Har haft den samme tanke idag, og har besluttet at tage termostaten
> ud og checke den i en gryde med varmt vand.

Har checket termostaten og den fungerer vist fint. Den er påstemplet 82 °C
og åbnede ved 88/89 °C og lukkede ved 82/83 °C. Forøvrigt fik jeg checket
olietemperaturen på indgangen til oliekøleren og den var, ved normal kørsel,
ikke varmere end at jeg kunne holde på slangen uden alvorligt ubehag. Jeg
tror ikke temperaturen på olien inde i slangen er over 50 °C, og det er
15-20 °C under hvad jeg mener den skal være som minimum.

Allan Bojesen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-03-04 12:22

> [...]
> uden alvorligt ubehag. Jeg tror ikke temperaturen på olien inde i
> slangen er over 50 °C, og det er 15-20 °C under hvad jeg mener den

Hej Allan

Fejlen er at det minimumsflow der er gennem termostaten, selv i lukket
tilstand, er nok til at holde motoren under driftstempratur. Jeg vill tape
1/3 - ½ delen ind, nede fra og op, samt ikke foran blæseren. Det virker 100%
på min CBR 600. Den bliver driftsvarm på 5 km lige som om sommeren. På nogle
maskiner er der et bypass system, så minimumsflowet bliver sendt forbi
køleren. Det hjælper det naturligvis ikke noget at tape køleren ind på
sådanne modeller, og de har heller ikke noget problem i vinterkulden.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85 og Suzuki GSX 250 X

Fra : Allan Bojesen

Dato : 29-03-04 21:59

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> [...]
> naturligvis ikke noget at tape køleren ind på sådanne modeller, og de
> har heller ikke noget problem i vinterkulden.

Jeg skal en tur til Aalborg imorgen (fra Århus), og har tapet oliekøleren
til. Så får jeg at se hvordan temperaturen udvikler sig. Sker der ikke og en
skid, får vandkøleren en tur.

Allan Bojesen