De vilde totaktere
Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 26-03-04 05:04

Ohøj

Der er efterhånden ikke den historie, der ikke er blevet fortalt, om
hvordan folk har oplevet de fantastiske powerband-totaktere. Kan man
forresten ikke få firetaktsmaskiner, der giver lignende oplevelser ? Nu
har jeg ikke selv haft oplevelsen, men hvorfor er det så fedt, at
maskinen giver et los bagi ved et eller andet højt omdrejningstal, når
man kan få maskiner, der trækker kraftigere over større
omdrejningsområder ?

Hvis der endelig ikke er nogen vej udenom, at det bare skal prøves på en
totaktsmaskine, hvilke kan så findes på gaden ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 26-03-04 06:48

">
> Der er efterhånden ikke den historie, der ikke er blevet fortalt, om
> hvordan folk har oplevet de fantastiske powerband-totaktere. >

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tjaahh.. sådan oplevede jeg det..

Jeg lånte en tur på brormands TZR 250, og futtede jævnt godt derudaf.... jeg
tænkte der er sq da ikke meget der er speget ved såen en to-takter, lige ind
til da jeg ramte det korrekte antal omdr. og fanden tog ve'en, og jeg skal
ellers love for at jeg fik grebet fat i håndtagene da, og smilet bredte sig
i hele mit ansigt, og bilen der havde kørt ved siden af mig var pludselig
svundet en del ind i sidespejlet.

Lige lidt efter holdt jeg ved et kryds, og skulle til og af sted for grønt,
jeg giver den lige lidt for meget gas og kobling, og jeg ryger over krydset
med forhjulet i luften, men det er en en anden historie, og var ikke
tilsigtet.

--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer

Fra : Moller

Dato : 26-03-04 10:56

> Hvis der endelig ikke er nogen vej udenom, at det bare skal prøves på en
> totaktsmaskine, hvilke kan så findes på gaden ?

Det skal prøves :) før man ved hva det er... men det skal prøves på en
maskine hvor det mærkes, altså noget støre end 125cc :) så man virkelig
forstår det sjove i det, eller mere forklarende... det skal være en
højtydene 2 takter, med 40+ heste :) ellers blir man lidt skuffet når man
mærker det. Ellers også er det bare mig der stadig er pænt skuffet over at
ha prøvet en Aprilla RS125 , eneste plus på den er vægt/køre egenskaber, men
powerbandet er lille, og ynkeligt svagt.

MEN, grunden til det fede i det er at man for en udfordring uden lige
med at holde maskinen på vejen, og med begge hjul nede :) og derved kommer
vi til det at en 4 takter er lettere at styre end en 2 takter, og derved
kræves der en del mere af føren på en 2 takter.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi .. ikke en højtydene 2 takter, og derved kan der ikke
snakkes om powerband.
Suzuki GSF 1200 S ... power ??? hva det... Nm er det eneste der tæller,
især fra lave omdr. :)

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 26-03-04 11:21

Bjarke Rasmussen wrote:
> [...]
> hvordan folk har oplevet de fantastiske powerband-totaktere. Kan man
> forresten ikke få firetaktsmaskiner, der giver lignende oplevelser ?

Nogle motorer har et ca. konstant drejningsmoment (Nm) fra et lavt RPM og
hele vejen op til redline. Sådanne maskiner har hvad der opleves som et
"konstant træk". Man kan også designe motoren så der bliver mere moment
ved højere RPM, men det sker på bekostning af momentet ved lave RPM. Det
ekstra moment i kombination med høje RPM giver mere topeffekt, men nu er
trækket til gengæld ikke konstant længere. Det bliver kraftigere imens RPM
stiger, men det er også svagere til at starte med. Man siger at
momentkurven er blevet spids.
Det specielle ved 2-taktere er at momentkurven kan laves meget spids. Der
er også nogle 4-taktere der har spidse momentkurver, men ikke ligeså
ekstremt (se efter dem med høj litereffekt).

Det er en leg med ord om 2-taktere har ekstra træk ved høje RPM, eller om
de bare har for lidt ved lave RPM.
En 2-taks motor med X HK kan ikke noget specielt som en 4-taks motor med
samme X HK ikke kan.

--
VH
Flemming Nyboe

Fra : MKS - 74

Dato : 26-03-04 11:28

On Fri, 26 Mar 2004 10:20:31 +0000 (UTC),
nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk (Flemming Nyboe) wrote:

>En 2-taks motor med X HK kan ikke noget specielt som en 4-taks motor med
>samme X HK ikke kan.

Jow - Den kan veje noget mindre .... Jeg foreslår man tager en tur
på en RS250.

Skal det være rigtig godt så enten en RS250R, TZ250R eller RSW250...På
en bane.

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- plus enkelte andre dele til salg på:

Fra : Hekto

Dato : 26-03-04 11:37

In article <c4105f$1ms$1@abbeden.bunk.cc>,
nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> En 2-taks motor med X HK kan ikke noget specielt som en 4-taks motor med
> samme X HK ikke kan.

Jo! Klare sig med færre cc, og dermed lavere vægt.
2T'ere er oftest væsentligt lettere end de tilsvarende antal 4T-HK.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 26-03-04 14:19

> In article <c4105f$1ms$1@abbeden.bunk.cc>,
> nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
>>
> Jo! Klare sig med færre cc, og dermed lavere vægt.
> 2T'ere er oftest væsentligt lettere end de tilsvarende antal 4T-HK.

Ja, det har i har selvfølgelig ret i.
Mine tanker gik udelukkende på selve motorkarakteristikken.

Jeg ville iøvrigt rigtigt gerne prøve en RS250.

--
VH
Flemming Nyboe

Fra : Pwh

Dato : 26-03-04 18:02

Flemming Nyboe wrote:

> Ja, det har i har selvfølgelig ret i.
> Mine tanker gik udelukkende på selve motorkarakteristikken.
>
> Jeg ville iøvrigt rigtigt gerne prøve en RS250.

Hvis du bor i nærheden af Kbh tror jeg stadig at MC-Hjørnet har en stående
som du uden tvivl kan få lov til at prøve hvis du siger at du tænker på at købe den.
Han havde en RS250 og en TZR250XV stående sidste år.

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 26-03-04 11:35

In article <m3r7vgcl0j.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk>,
bjarke@kampsax.dtu.dk says...
> [...]
>
> Hvis der endelig ikke er nogen vej udenom, at det bare skal prøves på en
> totaktsmaskine, hvilke kan så findes på gaden ?

Som andre beskriver det, er det det knald det giver, når man når det
område hvor hele 'orgelpiben', indsugning - porte - skylletider
udstødning, rammer 'ressonans' og den afgiver et primalskrig uden lige
for derefter at kaste sig fremefter som en raket. Så er det bare om at
finde næste gear, inden den når for langt op i det røde område.

Jeg har haft RD350 med små 60HK, og den er forsynet med YPVS der giver
en mere kultiveret frigivelse af power. Man er dog ikke i tvivl når
YPVS'en åbner helt. Den går 0-100 på 3,5-4 sek.
Så havde jeg en Kawasaki KR-1, som skattevæsnet desværre 'tog sig af'.
Det er en 2½'er med 60HK og en egenvægt på ca. 125kg.
KR-1'en er endnu mere ekstrem, idet den har et anderledes system med
ventiler og resonanskamre, der 'skifter' ved 8.000 omdr. Umiddelbart
trækker den efter min mening bedre end RD'eren, og dens
motorkarakteristik er voldsomt hysterisk selv med KIPS, der er navnet
på Kawasaki's ventilsystem.
Ved 8.000 tøver den et splitsekund, nå ventilerne drejer og lukker
ressonanskamrene og åbner de ekstra udstødningsporte, så sætter den i
med et vræl, der i løbet af 1½ sekund har sendt den op i det røde
område over 11.500 omdr. 0-100 klares på noget i retning af 4.5 sek.
men den er absolut hurtigere end RD'en når først man har fået den over
det døde punkt fra 1000-8.000 omdr!!!

Der findes 4T'ere der har hysterisk motorkarakteristik; men ikke af
samme format som 2T'ere. En 2T-motor er kun optimal i sin virkemåde,
inden for et snævert omdrejningstal. Udstødningen betyder rigtig
meget, og er afstemt til skylletider, portarealer, volumen o.s.v.
Man kan hæve effekten utroligt med udstødningen alene; men det koster
så på andre områder som forbrændingstemperatur pålidelig og
anvendelighed.
En 2T'er skal være justeret optimalt hele tiden, ikke kun for at
fungere; men også i høj grad for ar overleve! Smøringen er jo meget
direkte, kølingen af stemplet er minimal og litereffekten ofte meget
høj. Derfor skal man passe dem som små børn.
Nogen synes det er sjovt, andre vil hellere kaste sig på ryggen af
noget der kan trille sløvt afsted, dag ud og dag ind, uden at der skal
tænkes så meget over det!

Ud over de nævnte, er der Yamaha TZR, Suzuki RGV250 og Aprilia RS250
(Suzuki/Rotax).
Som regel skal man påregne en renovering, og ikke alle reservedele er
nemme at få fat i.

Det ville være herligt om nogen havde mod til at sætte en moderne
2T'er i produktion igen!!!

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-03-04 11:49

Hekto skrev:

> når først man har fået den over
> det døde punkt fra 1000-8.000 omdr!!!

LOL
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-03-04 12:08

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> [...]
> for derefter at kaste sig fremefter som en raket. Så er det bare om at
> finde næste gear, inden den når for langt op i det røde område.

To-takts poesi.

Det er smukt

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : anders majland

Dato : 26-03-04 16:06

> Det ville være herligt om nogen havde mod til at sætte en moderne
> 2T'er i produktion igen!!!

En moderne 2takts .. Kunne være noget som denne aprilia prototype.

http://www.aprilia-leonardo.de/Leo-500_news/leo-500_news.html
http://www.aprilia-leonardo.de/Fragenkatalog/Historie/body_historie.html#Leo500
http://www.cyberscooter.it/cx/spec/eicma03/aprilia.htm
http://www.aprilia.com/portale/eng/mag_articolo.phtml?id=295

V/max. = 170 Km/H
50 PS bei 6500 U/min
65 Nm bei 6000 U/min
Trockengewicht 175 Kg
Elektronisch gesteuertes CVT-Getriebe
sprint von 0 - 400m in 12,5 sec.

Aner dog ikke hvor sportsligt den vil kunne køres.. Men en vario til
hele tiden at holde motoren hvor den har effekten kunne nok gøre den
småhurtig

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Magne Vingsand

Dato : 26-03-04 17:40

Hekto wrote:
> [...]
> (Suzuki/Rotax).
> Det ville være herligt om nogen havde mod til at sætte en moderne

Tja, jeg kjører en GasGas Pampera 250 2T, 2002-modell. Den har minimalt med
justeringer i forhold til en 4T, og med helsyntetisk olje direkte i bensinen
ofrer jeg ikke smøringa en tanke. Motoren har relativt lav ytelse, men
trekker godt fra bunn og øker jevnt oppover. Ok, den er noe spesiell.
Motoren er så godt som identisk med trialversjonen, og de er som kjent
rimelig skarpe allerede på lavt turtall. Jeg er svært fornøyd så langt,
etter en lettstartet motor hele vinteren som fort oppnår arbeidstemperatur.
Men trial er som i cross på vei mot 4T pga strengere avgassbestemmelser, og
det er greit nok.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-03-04 23:26

Hekto wrote:
> Jeg har haft RD350 med små 60HK, og den er forsynet med YPVS der giver
> en mere kultiveret frigivelse af power. Man er dog ikke i tvivl når
> YPVS'en åbner helt. Den går 0-100 på 3,5-4 sek.

Pjat med dig, den bruger altså mindst 5 sek på det.. og så meget
tungere end dig er jeg heller ikke så det kan forklare forskellen

Den selvsamme RD har i øvrigt lige fået et nyt BT45-fordæk, og er
blevet kørt ind til Kjøvenhavn fra dens vinterhi.

Det var fanme en kold tur :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hekto

Dato : 26-03-04 23:38

In article <slrnc69bfu.3pm.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Pjat med dig, den bruger altså mindst 5 sek på det.. og så meget
> tungere end dig er jeg heller ikke så det kan forklare forskellen

Nu taler jeg om de sædvanlige 'officielle' angivelser. Selv har jeg
aldrig målt det. Hvem f har tid til at sidde og kigge på et stopur
samtidig??? ;0)

> Den selvsamme RD har i øvrigt lige fået et nyt BT45-fordæk, og er
> blevet kørt ind til Kjøvenhavn fra dens vinterhi.
>
> Det var fanme en kold tur :)

Jeg tror dig!!! BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-03-04 23:44

Hekto wrote:
> Nu taler jeg om de sædvanlige 'officielle' angivelser. Selv har jeg
> aldrig målt det. Hvem f har tid til at sidde og kigge på et stopur
> samtidig??? ;0)

Den officielle angivelse er da svjh 5sek.. eller 5.2 eller
deromkring

> Jeg tror dig!!! BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Jah, men den opførte sig pænt, bortset fra da jeg stoppede på en
tank, da jeg ville starte igen var der intet lys eller ypvs eller
noget som helst.
Den startede dog fint, og der kom gang i det hele da jeg lige gav
den en sjat rulle.

Defekt batteri går jeg ud fra, det ser også ret grimt ud.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Hekto

Dato : 26-03-04 23:59

In article <slrnc69cgp.3pm.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Den officielle angivelse er da svjh 5sek.. eller 5.2 eller
> deromkring

MCRevy'en vrøvler om 4,5.

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 08:51

Hekto wrote:
> In article <slrnc69cgp.3pm.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
> server.dk says...
>>
> MCRevy'en vrøvler om 4,5.

De fleste vælger vel også at skifte til en bedre udstødning end det
originale afløbsrør, min RD'er var monteret med Jolly Moto potter
og blevet perfekt dyset ind, jeg vil da tro at den var god for en 70hk
og så må de 4 sek 0-100 da værer realistisk
Min KR-1'er er gearet 2 tænder ned, og det hjælper også på de hurtige starter

/Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-04 09:06

Pwh wrote:
> De fleste vælger vel også at skifte til en bedre udstødning end det
> originale afløbsrør, min RD'er var monteret med Jolly Moto potter

Hvis man sætter jolly moto på herude hvor jeg bor, går der max en
uge før begge rør er skruet af og modificeret til en eller anden
knallert ..

// Hans, direkte fra ghettoen

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 09:24

Hans Joergensen wrote:

> Hvis man sætter jolly moto på herude hvor jeg bor, går der max en
> uge før begge rør er skruet af og modificeret til en eller anden
> knallert ..
>
> // Hans, direkte fra ghettoen

Hæ, hvordan kunne du gætte hvad der skete med mine ;-(
Efter ca 2 mdr var de bagste dæmpere en dag blevet skruet af, sikkert af
en knallertdreng, hold kæft hvor det larmede da jeg kørte RD'en
ud til arbejde for at lave nogle nye
Ekspansionsdelen havde de heldigvis ikke hugget så jeg fik let lavet nogle
nye endepotter, godt man er maskinarbejder når sådan noget sker ;)

/Jens

Fra : Moller

Dato : 27-03-04 12:59

> [...]
> Ekspansionsdelen havde de heldigvis ikke hugget så jeg fik let lavet nogle
> nye endepotter, godt man er maskinarbejder når sådan noget sker ;)

Wups, hvad er det dog du skriver Jens :) vil det sige at du kan måske
for noget "symbolsk" hjælpe med at lave en potte ???

Mail mig lige privat :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 13:29

Moller wrote:

> Wups, hvad er det dog du skriver Jens :) vil det sige at du kan
> måske for noget "symbolsk" hjælpe med at lave en potte ???

Desværre må jeg melde pas, jeg har simpelthen ikke tid i øjeblikket.

/Jens

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 27-03-04 13:33

> Wups, hvad er det dog du skriver Jens :) vil det sige at du kan måske
> for noget "symbolsk" hjælpe med at lave en potte ???

> [...]

Hvorfor er det, at I pmc'ere, der skal have klippet, bukket og svejset,
ikke kan melde jer ind i atm ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 27-03-04 13:45

"Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> Hvorfor er det, at I pmc'ere, der skal have klippet, bukket og svejset,
> ikke kan melde jer ind i atm ?

Det er vi da også nogen der kan.

Men den nye MIG svejser er godt nok svær at bruge.
Alt for mange knapper til en amatør, tror jeg.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Moller

Dato : 27-03-04 14:06

> Hvorfor er det, at I pmc'ere, der skal have klippet, bukket og svejset,
> ikke kan melde jer ind i atm ?

Ville gerne, men når man møder op om onsdagen som skulle være den dag
man skulle tilmelde sig, er der kun en person der, som ik aner at man kan
blive tilmeldt.... men så må jeg vel bare vade derned igen igen...

Og som Nyboe siger, det svejseværk skider jo big time, man skal jo være
Profesionel Nasa raket svejser for at finde ud af hvordan den skal bruges :)

VH
Lars Molnit

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 27-03-04 14:12

> [...]
> Profesionel Nasa raket svejser for at finde ud af hvordan den skal bruges :)

Tja, prøv nu bare at kigge forbi når du tilfældigvis er i klubben. Det
er faktisk ikke så besværligt at træffe et bestyrelsesmedlem, men du har
sikkert været uheldig. Svejseværket kan være en anelse besværligt, og
der snakkes da også om at gøre noget for brugervenlighed for det
almindelige medlem.

M.v.h. Bjarke

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 28-03-04 18:53

> Hvorfor er det, at I pmc'ere, der skal have klippet, bukket og
> svejset, ikke kan melde jer ind i atm ?

Og hvad er det lige atm er?

Jens

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-03-04 20:45

"Jens Blaabjerg" <xxx@blaabjerg.net> writes:

> Og hvad er det lige atm er?

Afdelingen for Træ og Metal, som ligger lige lidt nede af gangen på
den anden side af Kælderbaren

Kai, ex-stud.polyt (nuv. cand.polyt :)

Fra : dots

Dato : 26-03-04 13:16

"Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskinen giver et los bagi ved et eller andet højt omdrejningstal, når
> man kan få maskiner, der trækker kraftigere over større

Hej Bjarke

Snup dig en tur på Hasses(tidligere Rittigs) KTM 380, så vil du se ligeså
fjollet ud i hele femøren som os andre

dots - osse totakt

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-03-04 23:10

"dots" <dots@tdcøhadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> "Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

Det spørgsmål er huleme svært at besvare!

> Snup dig en tur på Hasses(tidligere Rittigs) KTM 380, så vil du se ligeså
> fjollet ud i hele femøren som os andre

Ja. For Hasse (som for så mange andre) handler det ikke kun om den meget
hidsige motorkarakteristik, den kan jo både være en fordel og en ulempe.
Mens en kostant trækkende 4T kan køres både hurtigt og langsomt, har den sin
store force i at den kan køres roligt, også når man for længst er blevet
træt. En hidsig 2T skal køres aggressivt, og er meget besværlig at "tulle"
på. Hvad man foretrækker er meget en smagssag, men generelt er 2T cykler
lettere, og den lave vægt er næsten altid en fordel af de store.

Okay, meget afhænger af hvad cyklen skal bruges til, men en let motorcykel
med et helt vildt kraftoverskud kan få det drengede smil frem på de fleste -
selvom den måske ikke er det fornuftigste man kunne køre på.

Rittig
(Klart til 2T, men har lige mange af hver)

Fra : Hekto

Dato : 26-03-04 23:42

In article <c4293q$1nd3$1@news.dansketelecom.com>,
ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com says...
> Okay, meget afhænger af hvad cyklen skal bruges til, men en let motorcykel
> med et helt vildt kraftoverskud kan få det drengede smil frem på de fleste -
> selvom den måske ikke er det fornuftigste man kunne køre på.

Jeg tror også at det har noget at gøre med at oplevelsen er mere
intens. Man skal være temmelig nærværende, fordi 2T'eren stiller krav
om nærvær, for at blive kørt rigtigt.
Man kan ikke bare vælge et gear for højt, og gear skal også vælge
omhyggeligt inden man går ind i en kurve. Eet gear ned er ikke altid
det rigtige valg, hvis man vil have træk på ud af svinget.

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 08:56

> [...]
> kunne køre på.
>
> Rittig
> (Klart til 2T, men har lige mange af hver)

Jeg vil mene at hvis man har planer om at kører meget og kun har råd
til at have en mc, så bliver man træt af at kører på en hidsig 2-takter.
De er ikke så velegnede til bare at ligge og dovne derudaf på, de egner
sig bedst til lidt weekendsrace på landevejene, til hverdag foretrækker jeg 4-takt.

/Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-04 09:05

Pwh wrote:
> [...]
> sig bedst til lidt weekendsrace på landevejene, til hverdag foretrækker jeg 4-takt.

Nåh.. en standard RD som min er da forholdsvist godmodig, blot den
får nok RPM.

Den har jo også vundet en test som værende den bedste til
hverdagsbrug blandt de små 2taggere

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 09:30

> Nåh.. en standard RD som min er da forholdsvist godmodig, blot den
> får nok RPM.

Ja den er ikke så slem som en KR-1, RD'en er også langt behaligere
at sidde på. Men jeg var alligevel træt af 2-taktens måde at trække på
efter en sæson med min RD, så den blev skiftet til en GPX600R og
den mc var jeg fandeme glad for, langt mere mc end en RD.

> Den har jo også vundet en test som værende den bedste til
> hverdagsbrug blandt de små 2taggere
>
> // Hans

Det er jeg også sikker på at den er, flere af de andre burde nok aldrig
være bleve sluppet løs i offentlig trafik

Fra : Armand

Dato : 26-03-04 16:55

Bjarke Rasmussen <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3r7vgcl0j.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk...
> [...]
> maskinen giver et los bagi ved et eller andet højt omdrejningstal, når
> man kan få maskiner, der trækker kraftigere over større

Hvad er det der er fedt ved at få losset fra en 100+HK's motor når der
bliver grønt??
Det er samme nydelse man opnår ved totaggeres pludseligere effekstigning!
Er man til modeller med ryk i, kan man ikke negligere totakkere!

Men bevares - Der ér jo også dem der kun tænker på "bundtræk"!

--
Armand

Fra : Pwh

Dato : 26-03-04 17:55

Bjarke Rasmussen wrote:
> Ohøj
>
> Der er efterhånden ikke den historie, der ikke er blevet fortalt, om
> hvordan folk har oplevet de fantastiske powerband-totaktere.

Jow, der er måske også lidt 'lystfisker-historier' i det
Bare spørg Hekto om et par år, KR-1'en bliver nok vildere og vildere
jo længere tid der går siden han kørte på den sidst.

> Kan man
> forresten ikke få firetaktsmaskiner, der giver lignende oplevelser ?

Hvis du vil betale kan du sikker godt, men det er netop en af fiduserne
ved en 2-takter, du får en vild MC for en billig penge.
Du finder ikke meget 4-takt til under 30 Kilo der både kan flytte sig
og styrer og bremse.

> [...]
> maskinen giver et los bagi ved et eller andet højt omdrejningstal, når
> man kan få maskiner, der trækker kraftigere over større

Det er helt en smagssag, nogen kan bedst lide et jævnt effektforløb
og andre kan bedre lide en hysterisk motorgang, det skal prøves
Smut du ned til en forhandler der har en 2-takts racer stående og få
dig en prøvetur, så ved du bedre om det er noget for dig.

> Hvis der endelig ikke er nogen vej udenom, at det bare skal prøves på
> en totaktsmaskine, hvilke kan så findes på gaden ?

Der er flest RD350'ere og Priller RS250 til salg, jeg ville nok vælge en RD'er

/Jens Kwak KR-1

Fra : Hekto

Dato : 26-03-04 23:44

In article <40646065$0$210$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk says...
> Jow, der er måske også lidt 'lystfisker-historier' i det
> Bare spørg Hekto om et par år, KR-1'en bliver nok vildere og vildere
> jo længere tid der går siden han kørte på den sidst.

Jeg kan godt huske hvad det gav, bare at justere svømmerhøjde på den!
=:-0

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 08:58

Hekto wrote:
> In article <40646065$0$210$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk says...
>>
> Jeg kan godt huske hvad det gav, bare at justere svømmerhøjde på den!
> =:-0

Det er intet imod hvad det giver at få KIPS'en til at virke igen

/Jens

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 27-03-04 00:07

Ohøj

Det lader til, at jeg bør læse lidt i den tidligere omtalte og vist nok
anvendelige RD Buyer's Guide. Er der nogen, der kan henvise mig til,
hvor den kan findes ?

Hvilke årgange af RD'erne er forresten anvendelige til formålet at
oplevet losset bagi ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-04 00:16

http://www.tzr.dk/tzr.html

> Hvilke årgange af RD'erne er forresten anvendelige til formålet at
> oplevet losset bagi ?

Delvist, dog synes jeg ikke det er så voldsomt igen, men det er
måske fordi jeg har vænnet mig til det

// Hans

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 09:07

> Delvist, dog synes jeg ikke det er så voldsomt igen, men det er
> måske fordi jeg har vænnet mig til det
>
> // Hans

Det ville nok også hjælpe på din med en renovering og et par gode potter
hvis du samtidigt gearede en tand eller to ned, så skal du bare se løjer.
Den RD'er jeg havde var meget flink til at ryge på hjulet hvis man tog
fejl af andet og trejde gear og gav den noget gas
Men som Hekto også skriver, kraftudviklingen er ikke så brutal på en RD'er
som den feks er på en KR-1, YPVS'en åbner mere brugervenligt end KIPS'en.
Til gengæld synes jeg at der er bedre bundtræk i en KR-1 end i en RD, og det
er på trods af at den har 100ccm mindre at gører godt med. Det hjælper selvfølgelig
også et Kwakken ikke vejer det samme som en turistbus som en RD næsten gør

/Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-04 09:14

Pwh wrote:
> Det ville nok også hjælpe på din med en renovering og et par gode potter

Årh pjat med dig, de dér gode potter giver den bare en god
undskyldning for at gå istykker

> hvis du samtidigt gearede en tand eller to ned, så skal du bare se løjer.

Den er gearet en tand ned, overvejer at nappe en mere ved næste -
nært forestående - kædekitskift.

> også et Kwakken ikke vejer det samme som en turistbus som en RD næsten gør

bah :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-04 09:15

Pwh wrote:
> [...]
> også et Kwakken ikke vejer det samme som en turistbus som en RD næsten gør

I øvrigt, det dér bundtræk, det bruger vi ik' !

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Pwh

Dato : 27-03-04 09:32

> I øvrigt, det dér bundtræk, det bruger vi ik' !
>
> // Hans

Du har ret, det var en thasdefehjl, helt utilgiveligt ;(

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 27-03-04 00:52

In article <m3vfkr5hsi.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk>,
bjarke@kampsax.dtu.dk says...
> [...]
> hvor den kan findes ?
>
> Hvilke årgange af RD'erne er forresten anvendelige til formålet at

Det er de alle.
Det svære er at finde et godt eksemplar.

En ting man ikke skal glemme, er at man kan jo ikke køre ligeud hele
tiden. Der er ikke meget fornøjelse ved at køre op og ned ad
Vesterbrogade og lægge røgslør ud, med 30 sek. intervaller.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-04 08:46

Hekto wrote:
> Det er de alle.

Mon ikke sådan en af de rigtige gamle AC'er med en god tuneup også
vil sparke godt når den når de rigtige omdrejninger ? :) de er
voldsomt populære på yamaha-rd.com :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Hekto

Dato : 27-03-04 10:30

In article <slrnc6ac9n.3pm.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Mon ikke sådan en af de rigtige gamle AC'er med en god tuneup også
> vil sparke godt når den når de rigtige omdrejninger ? :) de er
> voldsomt populære på yamaha-rd.com :)

De har knap så mange hypper. 400cc var grim, med skulle være ganske
holdbar.
R5 eller var det C5? - er en af de flotteste mmotorcykler der er lavet
.... efter min mening.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-04 23:32

Hekto wrote:
> De har knap så mange hypper. 400cc var grim, med skulle være ganske
> holdbar.

De har knap så mange hypper, da Yamaha har forsøgt at give motoren
et bredere trækområde.. men svjh har jeg da læst om flere der har
tunet dem op til 60-70hk.. så har de vel et trækområde på 1000-1500rpm
eller sådan :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-03-04 00:16

> [...]
> et bredere trækområde.. men svjh har jeg da læst om flere der har
> tunet dem op til 60-70hk.. så har de vel et trækområde på 1000-1500rpm

Den første årgang af RD350 (den vandkølede version) - jeg tror det var '82 -
var faktisk uden YPVS, så den har en motorkarakteristik som en raket.

Mit bud på de totaktere der føles vildest:
Honda CR500R '86 - '98 (motocross)
Yamaha YZ465 '83 - '84 (ditto, dog gammel vandkølet satan)
Yamaha RD350 '82 (vandkølet, uden YPVS)

Rittig
(Det er ABSOLUT ikke fornuftige cykler, men de er sjove at køre på!)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-04 00:13

Claus Rittig wrote:
> Mit bud på de totaktere der føles vildest:
> Honda CR500R '86 - '98 (motocross)
> Yamaha YZ465 '83 - '84 (ditto, dog gammel vandkølet satan)
> Yamaha RD350 '82 (vandkølet, uden YPVS)

Yamaha TZ750 ? (4cyl, ingen YPVS, 125hk)

Folk var på dens tid i tvivl om hvorvidt det overhoved kunne lade
sig gøre at køre på den cykel i regnvejr, og overleve...

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : MKS - 74

Dato : 28-03-04 00:16

On 27 Mar 2004 23:13:03 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Yamaha TZ750 ? (4cyl, ingen YPVS, 125hk)

Honda V4 NSR500 - 190 baghjulsheste....En drøm og mareridt på samme
tid...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-04 00:19

MKS - 74 wrote:
> Honda V4 NSR500 - 190 baghjulsheste....En drøm og mareridt på samme
> tid...

Jaja, men den har altså hjælp i form af smart udstødningshalløj, og
bigbang-teknologi formodentligt også.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : MKS - 74

Dato : 28-03-04 00:31

On 27 Mar 2004 23:18:48 GMT, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.

>Jaja, men den har altså hjælp i form af smart udstødningshalløj, og
>bigbang-teknologi formodentligt også.

Ja, men stadig kun en bette 500 - havde det nu været en 750'er som
Yamaha-padden ville den jo ha' ydet 300 hk .

Fra : Pwh

Dato : 28-03-04 10:35

MKS - 74 wrote:
> On 27 Mar 2004 23:18:48 GMT, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.

> Ja, men stadig kun en bette 500 - havde det nu været en 750'er som
> Yamaha-padden ville den jo ha' ydet 300 hk .

Ja, der kan man se hvad vi blive snydt for nu om dage efter de stort set
er gået bort fra at bruge 2-takt på gademaskiner, en moderne 500ccm 2-takter
kunne nemt gå hen og blive en 'R1-killer' som RD350'eren var i sin tid

/Jens

Fra : Ole

Dato : 30-03-04 10:44

Pwh wrote:
Jae ok, en RD350'er har da vist aldrig været en R1-killer, de er da vist
ikke engang i samme tidsalder..

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-04 20:24

MKS - 74 wrote:
> Ja, men stadig kun en bette 500 - havde det nu været en 750'er som
> Yamaha-padden ville den jo ha' ydet 300 hk .

Nu er Yamaha-"padden" så også fra 70'erne

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : MKS - 74

Dato : 28-03-04 20:36

On 28 Mar 2004 19:24:01 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Nu er Yamaha-"padden" så også fra 70'erne

I know, men det var jo dig der hev klenodierne frem, retfærdigvis skal
dog siges at sandsynligheden for at man nogensinde får lov til at
prøve en V4 NSR500 må betegnes som værende pænt lille .

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-04 21:30

MKS - 74 wrote:
> I know, men det var jo dig der hev klenodierne frem, retfærdigvis skal
> dog siges at sandsynligheden for at man nogensinde får lov til at
> prøve en V4 NSR500 må betegnes som værende pænt lille .

Hvor stor mon chancen for at prøve en TZ750 er ?

// Hans

Fra : Armand

Dato : 28-03-04 22:03

MKS - 74 <priller@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:p5ae609f1k11617ii8jupkb5sv0gopet3c@4ax.com...

> ........................retfærdigvis skal
> dog siges at sandsynligheden for at man nogensinde får lov til at
> prøve en V4 NSR500 må betegnes som værende pænt lille .

En (opnåelig) Bimota V-due kan vel også række i den henseende :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 13:07

MKS - 74 skrev i meddelelsen ...

>Honda V4 NSR500 - 190 baghjulsheste....En drøm og mareridt på samme
>tid...

Portstyret TZ350 oj-oj Reed-ventiler sidder jo bare i vejen !

mvh
Orla

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-03-04 01:04

> Yamaha TZ750 ? (4cyl, ingen YPVS, 125hk)
>
> Folk var på dens tid i tvivl om hvorvidt det overhoved kunne lade
> sig gøre at køre på den cykel i regnvejr, og overleve...

Sådan var det jo også med de tidligere 1969 -> 3 cylindrede Kawaer, altså
(vist) især 500 ccén, som vist havde en mere spids Hk kurve/momentkurve end
750 ccén.

Mvh. Gert Thorgersen.

Fra : Moller

Dato : 28-03-04 10:10

> Sådan var det jo også med de tidligere 1969 -> 3 cylindrede Kawaer, altså
> (vist) især 500 ccén, som vist havde en mere spids Hk kurve/momentkurve
end
> 750 ccén.

Yepsen, H2 maskiner var noge seje sataner :) og så gik de ikke i stykker
konstant som Suzukis modsvar GT'erne :)

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 28-03-04 10:14

In article <406695b0$0$126$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> Yepsen, H2 maskiner var noge seje sataner :) og så gik de ikke i stykker
> konstant som Suzukis modsvar GT'erne :)

Det er jo en sandhed med modifikationer!
Krumtappen vred sig og der kom let huller i stemplerne.
De var luftkølede, og man skulle næsten skifte tændrør ved bygrænsen,
så man undgik koks ved bykørsel og brændte stempler på landevejen.

Fra : Pwh

Dato : 28-03-04 10:38

Hekto wrote:
> In article <406695b0$0$126$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
> says...
>>
> Det er jo en sandhed med modifikationer!

Hov hov, ingen kritik af kawa, det var ikke fejl, men sjæl
Er det ikke det ejerne af gamle Italienere siger om deres mc'er

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 28-03-04 14:14

In article <40669d00$0$315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk says...
> Hov hov, ingen kritik af kawa, det var ikke fejl, men sjæl
> Er det ikke det ejerne af gamle Italienere siger om deres mc'er

Jeg sagde ikke noget om fejl! ;0)
Men triple'rne var bestemt ikke vanvittigt robuste. Hurtige; men bedst
egnede til meget korte ture, og helst ligeud hele vejen!

Fra : Pwh

Dato : 28-03-04 15:49

Hekto wrote:

> Jeg sagde ikke noget om fejl! ;0)

Godt så, jeg skulle lige til at puste mig op :-@

/Jens

Fra : Armand

Dato : 28-03-04 16:56

Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40669d00$0$315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hov hov, ingen kritik af kawa, det var ikke fejl, men sjæl
> Er det ikke det ejerne af gamle Italienere siger om deres mc'er

Nu jeg lige har haft gang i "Motorcykklelivets uskrevne love" i anden
forbindelse:

§5 - stk.1:
En motorcykel vil altid fremstå uden fejl og mangler overfor ejeren.
§5 - stk.2 a):
Udenforståendes indsigelser herom vil altid kunne dækkes ind under
begreberne "charme", "karisma" og "sjæl".
§5 - stk.2 b):
Såfremt at sådanne indsigelser vedrører aldersbestemte forhold, gælder
istedet begrebet "patina".

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 28-03-04 18:59

> [...]
> §5 - stk.2 b):
> Såfremt at sådanne indsigelser vedrører aldersbestemte forhold, gælder

Det må bestemt værer blevet skrevet af en Italiener eller HD ejer )

/Jens (med en fejlfri Japser)

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 13:05

Moller skrev i meddelelsen <406695b0$0$126$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> Yepsen, H2 maskiner var noge seje sataner :) og så gik de ikke i
stykker
>konstant som Suzukis modsvar GT'erne :)

Nå ?! Min kammerat nåede uden for byskiltet, lukkede op, BANG ! Den var
løbet tør for benzin! Ud for den karburator der først gik tør sad der et
stempelskørt fastklemt i cylinderen. Toppen af stemlet var væk

mvh
Orla

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 28-03-04 15:10

> end
>
> Yepsen, H2 maskiner var noge seje sataner :) og så gik de ikke i stykker
> konstant som Suzukis modsvar GT'erne :)

Hov, hvor på listen for hårdt los i møllen kommer Kawasaki's
mach-maskiner og Suzuki's gt'er ind i forhold til rd'erne ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Moller

Dato : 28-03-04 18:34

kurve/momentkurve

> Hov, hvor på listen for hårdt los i møllen kommer Kawasaki's
> mach-maskiner og Suzuki's gt'er ind i forhold til rd'erne ?

tjaaa.... Mach maskinerne især og også GT'erne havde jo ik alt det pjat
med read ventiler, YVPS, Kips og hva det nu heder ... og derved var især H2
500 og H2 750 ekstrem spidse i momentkurverne, og gav derved langt støre los
i røven når det skete...

VH
Lars Molnit
P.S. Den der GT 900cc version af vandbøflen, med 100+ heste må da
virkelig ha sat bremser og stell på prøve :)

Fra : Armand

Dato : 28-03-04 16:56

Moller <news@molnit.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:406695b0$0$126$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> end
>
> Yepsen, H2 maskiner var noge seje sataner :)

Jeg læste en omtale af dem, hvor der blev udtalt at de var udviklet til at
komme først ud af røret når lyskrydsene skiftede til grønt; men at det også
var det eneste de kunne (á: ingen bremser og stel) !

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 28-03-04 18:32

> [...]
også
> var det eneste de kunne (á: ingen bremser og stel) !

JA, det var hvad GT og H2 maskiner kunne... forskellen mellem de to var
så at H2 maskinerne ikke brændte midterCyll. af konstant.

Nå, men for at rette lidt på mit indlæg, så mente jeg nu at H2
maskinerne var de sejeste af hvad der er lavet af 3Cyll. 2 taktere... men vi
kan ikke komme ud over at både H2 og GT maskinerne i forhold til dagens
standard ALDRIG burde ha forladt tegnetbordet...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Hekto

Dato : 28-03-04 19:10

In article <c46st4$12kr$11@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> Jeg læste en omtale af dem, hvor der blev udtalt at de var udviklet til at
> komme først ud af røret når lyskrydsene skiftede til grønt; men at det også
> var det eneste de kunne (á: ingen bremser og stel) !

Hmmmm - Hmmmm!

ER det ikke nogenlunde det markedskoncept der driver Japansk MC-
industri, stadigvæk? Flest HK/Kg??
De er blvet bedre til at styre og bremse; men ellers gælder det da
stadig om at kunne lægge fra, når der skiftes til grønt.

Der blev konkurreret en hel del på 2T'ere, som var det de havde mest
styr på, efter ingenør Ernst Degner flygtede fra MZ til Suzuki.
MZ var toppen af poppen, dengang, på racerbanerne.
Det var Walter Kaaden der som den første udviklede bl.a.
expansionskammeret og MZ den første motorcykel med >200 HK/L

Hvad kunne Japanerne så, ud over at betale løn til Degener, og sætte 3
cylindere på? Nej, det kunne de heller ikke, for det havde MZ allerede
gjort.
Japanerne havde dog en mere drivende filosofi at læne sig op ad, end
vennerne i Østtyskland - PROFIT!

Da Kawasaki efterhånden havde bombet konkurrenterne tilbage, og skapt
triple'rne, som den tids mest vilde MC'er, var der ikke mulighed for at
løbe længere ud ad den snor. Yamaha havde RD'erne og Suzuki forsøgte
det bedste de havde lært ... at lave en endnu større vandkølet 2T'er.
Der blev sikkert pønset på hævn!
Kawasaki sov dog ikke i timen; men udviklede på livet løs, den næste
bombe i MC-verdenen: Z900!
Z900 var en chokerende nyskabelse, og den første superbike var skabt.
Suzuki forsøgte at svare igen med GS'erne, og Yamaha floppede totalt
med de første 650 og 750'ere. Honda rodede lidt med nogle mindre
maskiner, og forsøgte sig også med biler.

Nu har de fået taget sig sammen, alle sammen, og kæmper videre i en
ældgammel fight, hvor det i virkeligheden var MZ's fortrjeneste, at de
overhovedet var istand til at komme igeng.

http://www.bmzrc.org.uk/history.html
http://www.nath.dk/mz/triumf/intro.htm

--
/Hekto - nogenlunde frit efter huskeren!

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 29-03-04 01:17

Som du skriver så tænkt DDR ikke på profit som japanerne. Vi forventede jo
den gang over mange år at MZ blev verdensmestre, men DDR satte ikke nok
penge i det til vel de bedste materialer/metaller. Jeg sad selv som barn i
DDR og så motorcykel racene på TV nogle gange.

Men det er en skam at der ikke siden DKW igen er lavet en 3 cylindret med
den forskudte midtercylinder. Det ville jo have mindsket hedeproblemerne -
undgående forskellige cylinderboringer/tolerancer - og gjort motorerne
smukkere end Suzukis 3 cylindrede.

Mvh. Gert Thorgersen

PS. Men forøvrigt så tunede jeg da allerede for nu 38 - 39 år siden på
reed-valves på en påhængsmotor (man brugte det vist også allerede da i nogle
go-kart motorer), det er jo mange år før den slags kom på motorcyklerne.

Fra : Hekto

Dato : 29-03-04 10:18

In article <c47s3o$c87$1@news.loxinfo.co.th>, gbt@loxinfo.co.th
says...
> [...]
> den forskudte midtercylinder. Det ville jo have mindsket hedeproblemerne -
> undgående forskellige cylinderboringer/tolerancer - og gjort motorerne

Den lille Honda MVX250 har forskudt den midterste cylinder bagud, og
til overflod forsynet motoren med vandkøling. Det hindrede dog ikke
problemer med bageste cylinder.
En nysselig lille cykel, uden megen spræl i; men med en sprød lyd.
Desværre skæmmet at Comstar-hjul!!!!

http://www.westcoast-
salvage.com/Used_Parts/Pre_85_Parts/Jurassic_Parts_Honda/MVX250F.jpg

Fra : Armand

Dato : 29-03-04 02:23

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.1ad133488a4d31af989731@news.tele.dk...
> [...]
> bombe i MC-verdenen: Z900!
> Z900 var en chokerende nyskabelse, og den første superbike var skabt.

Kawasaki havde(!) sovet i timen:
Z900 var oprindelig designet som en 750'er og hemmeligt planlagt lanceret,
da Honda smed déres bombe: CB750 Four på gaden et år inden
Selvom Z'en var teknisk finere (á DOHC og direkte tråd på ventilerne),
valgte man dog at bygge 750'eren om til en 900'er, som så endte med at blive
lanceret så sent som fire år efter CB750'eren!
I mellemtiden havde man valgt at slå igen v.h.a. de trecylindrede totaggere,
som præsterede at være utilnærmelige i acceleration blandt datidens
kombattanter!
Hvis ikke at Mach III var den første, så var den ihvertfald blandt
pionererne med elektronisk tænding, og eftersom at der ikke ses én eneste
motorcykel med platintænding idag må dét accepteres som værende nyskabende
:-|
Enden på de trecylindrede skyldtes ikke som man kunne formode stel, bremser
eller
holdbarhed, men derimod oliekrisen i midten af 70'erne

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 17:36

Armand skrev i meddelelsen ...

>Kawasaki havde(!) sovet i timen:
>Z900 var oprindelig designet som en 750'er og hemmeligt planlagt lanceret,
>da Honda smed déres bombe: CB750 Four på gaden et år inden

Som var modsvar til triplerne fra England, som vel retteligt må betegnes som
de første "superbikes" Hondaen var opgivet til 69 Hk. BSA og Triumph til 58
Hk. på testbænkene målte de nogenlunde ens. Overvægtige var de alle tre,
(ca. 240 kg.)

> [...]
>motorcykel med platintænding idag må dét accepteres som værende nyskabende

Endda et ægte CDI system, (capacitor discharge ignition), en teknologi der
stortset ikke bruges mere. Men CDI er blevet så indgroet i folks bevisthed,
at det nærmest er blevet "betegnelsen" for et tændingsanlæg.

>Enden på de trecylindrede skyldtes ikke som man kunne formode stel, bremser
>eller
>holdbarhed, men derimod oliekrisen i midten af 70'erne

RD'en overlevede da, og nye 2T'ere kom til, mon alligevel ikke triplerne
aflivede sig selv :-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 29-03-04 20:21

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40685268$0$248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> RD'en overlevede da, og nye 2T'ere kom til, mon alligevel ikke triplerne
> aflivede sig selv :-/

Nix!
Den sidste RD var som sådan 400'eren, som solgtes parallelt med de første
mindre XS-firetaggere i '77 (og måske restlager i '78)!
Den vandkølede RD350 genopstod(!) først et par år efter :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 22:48

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>mindre XS-firetaggere i '77 (og måske restlager i '78)!
>Den vandkølede RD350 genopstod(!) først et par år efter :-|

Man solgte nu hele GT rækken, samt Rd 400 i 1979, og den "nye" RD kom vel i
83

mvh
Orla

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-03-04 10:44

Orla Pedersen wrote:
> Man solgte nu hele GT rækken, samt Rd 400 i 1979, og den "nye" RD kom vel i
> 83

Den vandkølede uden YPVS blev nu allerede solgt fra 1980... i 1983
kom den med YPVS.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Armand

Dato : 30-03-04 03:06

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en

> Man solgte nu hele GT rækken, samt Rd 400 i 1979, og den "nye" RD kom vel
> 83

Jeg husker først at høre om den vandkølede fra en soldaterkammerat =>
foråret
'80!
Og således hænger det jo sammen alligevel.
Jeg vil dog lige halvredde ved at postulere at RD400 ikke blev
fremstillet(!) i '79!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 20:32

Armand skrev i meddelelsen ...

>Jeg læste en omtale af dem, hvor der blev udtalt at de var udviklet til at
>komme først ud af røret når lyskrydsene skiftede til grønt; men at det også
>var det eneste de kunne (á: ingen bremser og stel) !

Nu skal vi lige have det på plads:
H1 = 500 ccm, blev senere kaldt KH500
H2 = 750 ccm
S3 = 400 ccm, senere KH400
S1 = 250 ccm, senere KH250

H1 var nok den mest ekstreme, og i det halve år min kammerat havde en, og
jeg kørte BSA B33, skulle vejene ikke være ret "krogede" før han hverken
turde eller kunne følge mig. Når man kørte bag ham, kunne man se hvordan
baghjulet bevægede sig rundt sideværts i stellet, og nej, der var ikke
slidte bøsninger i baggaflen De havde ekstremt ringe køreegenskaber, i
dyb kontrast til Yamaha's R5, som selv med nutidens øjne er velkørende...

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 28-03-04 21:52

In article <4067287c$0$277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> says...
> H1 = 500 ccm, blev senere kaldt KH500
> H2 = 750 ccm
> S3 = 400 ccm, senere KH400
> S1 = 250 ccm, senere KH250

Ja, datidens Streetfightere!
Det var ikke et spørgsmål om hvem der kunne køre længst på baghjulet!
Det var et spørgsmål om at turde!
Jeg kan godt huske da der blev kørt race ned ad vesterbrogade! Lidt
ligesom i dag oppe ved Rådhuspladsen.

Sjovt nok har både nordmændene og svenskerne triple-klubber; men
herhjemme har man kun næste års nye model i tankerne.
På malerklemmen har jeg set et par 'gamle gubber' som møder op med
nogle velholdte eksemplarer, hvoraf den ene vist har haft den 'fra
lille'.

http://www.z-power.co.uk/Triphist.htm
http://kawasakitriplesworldwide.com/
http://www.kawa3.com/