Ingen gnist (MZ)
Fra : Anders Winther

Dato : 24-03-04 12:19

Hej NG
I går ville jeg se om jeg kunne få noget gnist fra den nyindkøbte
(brugte) tændspole.. Jeg monterede den som det er beskrevet i Haynes.
Skruede tændrørshætten af, og holdt ledningen hen til motoren, med et
par mm. afstand. Trådte på kickstarteren, men der kom ingen gnist.

Er der noget jeg har glemt?
Jeg har ikke før haft en MC med kickstarter, så jeg kender ikke lige til
eventuelle finurligheder..

En anden ting. Jeg ville også skifte det gamle tændrør ud. Da jeg
skruede det nye i kunne jeg blive ved med at skrue. Jeg skruede det ud
igen, og kunne til min forbavelse se at gevindet i topstykket var blevet
kværnet en smule (der var små metal-flager), for jeg kunne sagtens skrue
det gamle tændrør på. Har jeg fået et forkert tændrør, eller?

Og endnu en ting. Jeg hældte olie ned i cyllindern, som jeg er blevet
anbefalet (MC'en har været stillestående længe). Efter lidt tid begyndte
der at komme olie ud mellem køleribberne. Er motoren utæt, eller er der
nogle huller jeg ikke umiddelbart kan se i topstykket?

Tak!

Mvh.
Anders Winther
TS 250/1

Fra : Anders Winther

Dato : 24-03-04 15:33

Anders Winther wrote:
> [...]
> Skruede tændrørshætten af, og holdt ledningen hen til motoren, med et
> par mm. afstand. Trådte på kickstarteren, men der kom ingen gnist.

Ja, at dreje nøglen..!
Jeg er et fjols..
Men der er sikkert andre faktorer der gør sig gældende..

Mvh.
Anders Winther
TS 250/1

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-03-04 16:25

On Wed, 24 Mar 2004 15:32:52 +0100, Anders Winther
<wintherFJERNDETTE@vvs.dk> wrote:

> Ja, at dreje nøglen..!
> Jeg er et fjols..

*LOL* Mon ikke de fleste herinde har lavet noget lignende?
--
mvh Jacob Larsen - GS500

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-03-04 16:47

> [...]
> blevet kværnet en smule (der var små metal-flager), for jeg kunne
> sagtens skrue det gamle tændrør på. Har jeg fået et forkert tændrør,

Det kunne det godt være. Nu er jeg ikke sikker på hvilket størrelse dine
tændrør skal have, men hvis det f.eks. er 14mm, så vil 12mm rør ikke
blot falde ned i hullet, men vil lige kværne det yderste af gevindet.
Det gør dog ikke noget, så længe du ikke kører med det løse tændrør. Den
ville nok heller ikke kunne køre hvis du prøvede.

Er typen den samme som originalt?

> [...]
> begyndte der at komme olie ud mellem køleribberne. Er motoren utæt,
> eller er der nogle huller jeg ikke umiddelbart kan se i topstykket?

Det lyder lidt mystisk. Er du sikker på at du ikke blot har kommet til
at hælde en lille smule ved siden af, hvorefter det langsomt løber ned
og viser sig?
Det skulle løbe ned og lægge sig oven på stemplet. Den smule der siver
forbi kan så ende nede i krumtaphuset, men der skulle det gerne blive
indtil motoren bliver startet og får lov til at køre. Det kan dog ske at
der er en lille sprække ved bundpakningen hvor det kan løbe ud, men det
burde der ikke være.
Når du får den startet, kan du dog let høre/se om den er utæt ved
bundpakningen. Så vil den 'prutte' ud af hullet når der gives gas.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Glavind

Dato : 24-03-04 18:18

> [...]
> der at komme olie ud mellem køleribberne. Er motoren utæt, eller er der
> nogle huller jeg ikke umiddelbart kan se i topstykket?

Hej Anders.
Din toppakning er muligvis utæt. Men se det fra den lyse side. Du bør
alligevel afmontere topstykker for at få repareret gevindet til tændrøret.
Der kan isættes en helicoil på et mc værksted.
Mvh
Glavind
BSA Lightning

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-04 20:06

"Glavind" <BS@j-glavind.dk> skrev > Der kan isættes en helicoil på et mc
værksted.

Og med ét er cyklen steget til det dobbelte i værdi!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-03-04 20:01

Glavind <BS@j-glavind.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4061c2b7$0$226$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hej Anders.
> Din toppakning er muligvis utæt.

Eller udstødningspakningen!?
Totaggere har direkte forbindelse fra cylinderen og ud af udstødningsporten,
hvorved olien kan løbe den vej ud og sive igennem en mør udstødningspakning!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 25-03-04 22:34

> [...]
udstødningsporten,
> hvorved olien kan løbe den vej ud og sive igennem en mør

Yepsen, men MZ'ere bruger ikke udstødningspakning :) så de er altid lidt
fugtige deromkring :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 24-03-04 23:33

Åbner platinerne når motoren kører rundt?
Hvor meget?
Prøv evnt at åbne og lukke for platinerne med en skruetrækker imens der er
tænding på. Det skal kunne trække en gnist.
Ellers - Check at der kommer strøm frem til platinerne - Der skal stå en
lille gnist når du åbner dem.
Er der strøm ved spolen - Ledningsnettet på en gammel MZ kan være utoligt
ringe.
Hvis du er så uheldig at du har en kontaktløs tænding er den nok bare stået
af - De holder ikke ret godt.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : Magne Vingsand

Dato : 24-03-04 23:35

Edvard Korsbæk wrote:
> Åbner platinerne når motoren kører rundt?
> Hvor meget?
> Prøv evnt at åbne og lukke for platinerne med en skruetrækker imens
> der er tænding på. Det skal kunne trække en gnist.

MZ er fin slik, enkelt å justere tenninga mens motoren går. Men du må
selvfølgelig få start først..

--
Magne Ténéré/Endupamp