Totalskade..Øv
Fra : Finn Poulsen

Dato : 19-03-04 15:21

Hej
Jeg har nu indleveret min tyveriskadede Honda Dylan 125 til Tåstrup
Motorcykler og har netop fået at vide at det nok ender med en totalskade
(udelukkende skader på kåber og et par0. Hvordan opgør selskabet
(Lærerstandens Brandforsikring) erstatningen/handelværdien. Den kostede
40.000 kr og er fra maj 2003 med 7100 km på uret. Har
forhandleren/værkstedet noget at skulle have sagt i den forbindelse,
eller er det blot et slag på tasken. Hvor meget kan jeg regne med ca. at
få ?

på forhånd tak
Finn

Fra : Armand

Dato : 19-03-04 20:27

"Finn Poulsen" <finnpoulsen@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhandleren/værkstedet noget at skulle have sagt i den forbindelse,
> eller er det blot et slag på tasken. Hvor meget kan jeg regne med ca. at

Du har til enhver tid mulighed for indsigelse, og det bedste argument i den
forbindelse er selv at have fundet priser på sammenlignelige modeller.
I den sidste ende kan man forlange at få en tilsvarende model overdraget
istedet for erstatning, hvilket måske ikke er ønskeligt, men til gengæld
sætter tingene på en spids!

--
Armand.

Fra : Finn Poulsen

Dato : 20-03-04 00:41

Tak for svaret !
det virkede nærmest som om værkstedet "gik "efter en totalskade, da jeg
havde dem i telefonen. Kan værkstedet have en økonomisk interesse i at
få cyklen kendt totalskadet ? Det var en sej lille scooter og jeg kunne
se at tyven kun nåede at køre ca. 70 km på den, så den godt tilkørte
motor skulle ikke kunne tage skade af at køre lidt ræs.
Problemet er at der kun er solgt ca. 5 stk. i DK og der sikkert ikke
har været nogle til salg endnu. Så ideen om at få en tilsvarende model,
er nok desværre urealistisk.
Et lille tillægsspørgsmål. Tyven blev stoppet og pågrebet, har jeg krav
på at få udleveret mandens navn hos politiet, med henblik på en
erstatningssag (selvrisiko m.v.)
vh

Fra : Per Jakobsen

Dato : 20-03-04 06:39

Om du kan faa erstatning (via politiet), saa har foelgende historie, for en
del aar siden blev nogle unge (under 15) foerste gangs biltyve taget paa
fast gerning i at bryde ind i min bil.

Politiet ringede mig op og spurgte om jeg ville have erstatning, fordi de
ville ikke bringe dem i retten (tiltale dem), da de var saa unge og de ville
gaa fri, derfor lavede politiet en aftale med dem om at give mig erstatning
direkte (selvrisikoen).

Det var faktisk med stor tilfredshed at de unge mennesker kom en efter en og
afleverede penge sammen med deres moar i haanden.

Per

Fra : Armand

Dato : 20-03-04 07:07

> Tak for svaret !
> det virkede nærmest som om værkstedet "gik "efter en totalskade, da jeg
> havde dem i telefonen. Kan værkstedet have en økonomisk interesse i at
> få cyklen kendt totalskadet ?

Nej faktisk stik modsat: De ville da få mere ud af at skulle reparere den!

> Problemet er at der kun er solgt ca. 5 stk. i DK og der sikkert ikke
> har været nogle til salg endnu. Så ideen om at få en tilsvarende model,
> er nok desværre urealistisk.

Dét må så blive forsikringens problem - Men tag nu ikke sorgerne på forskud!

> Et lille tillægsspørgsmål. Tyven blev stoppet og pågrebet, har jeg krav
> på at få udleveret mandens navn hos politiet, med henblik på en
> erstatningssag (selvrisiko m.v.)

Selvfølgelig skal man kunne retsforfølge med erstatningskrav (kun du ved at
den er kasko-forsikret, så du behøver ikke at forklare dig med at det (kun)
gælder selvrisiko'en) men jeg ved egetlig ikke hvorledes at man griber sagen
an :-/
Egentlig burde man ikke kunne få mandens detaljer udleveret, men en advokat
kunne nok!? Det er nok ikke første gang at Sheriffen står i dén situation,
så måske at du får det bedste svar ved skranken!

Men det bliver nok den gamle sang om at plukke skaldede :-/
Til gengæld ville jeg ikke lade ham dø i synden!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-03-04 08:44

"Finn Poulsen" <finnpoulsen@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Et lille tillægsspørgsmål. Tyven blev stoppet og pågrebet, har jeg krav
> på at få udleveret mandens navn hos politiet, med henblik på en

Du kan evt. prøve at tale med forsikringen om at købe "vraget" af dem - så
vil du måske selv kunne genopbygge den for erstatningspengene, hvilket jo
vil spare en del arbejdsløn hos en professionel(hvis du kan få reservedele
til den). Jeg mener at du skal svare afgift af den efter genopbygning, så
økonomi og regler skal lige granskes før du kaster dig ud i det. Det kan
være en mulighed, hvis maskinen har den affektionsværdi for dig som du
skriver.

Ellers må forsikringsselskabet i gang med importen, stå fast på at de skal
skaffe dig en tilsvarende maskine.

vh
Torben

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 21-03-04 10:57

Torben Scheel wrote:

> Ellers må forsikringsselskabet i gang med importen

Øh......, den kan ifølge http://www.honda-mc.dk/ købes som ny i DK
iøjeblikket

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-03-04 20:49

"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> wrote in message

> Øh......, den kan ifølge http://www.honda-mc.dk/ købes som ny i DK
> iøjeblikket

my bad - antog at det var specialimport siden der kun er 5 i dk.

vh
Torben

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 21-03-04 23:12

Torben Scheel wrote:
> "D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> wrote in message

> my bad - antog at det var specialimport siden der kun er 5 i dk.

Alt forladt

Fra : anders majland

Dato : 20-03-04 22:49

> Jeg mener at du skal svare afgift af den
> efter genopbygning, så økonomi og regler skal lige granskes før du
> kaster dig ud i det.

Hvis han kan få lov at købe den vil den også være ganske rar at have
bare som reservedelsmaskien hvis han køber en ny magen til. Man kan
hurtigt få brug for stumper ... både pga slitage og pga dansk vintervejr

Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Grunnet

Dato : 20-03-04 09:21

Finn Poulsen wrote:
> [...]
> totalskade (udelukkende skader på kåber og et par0. Hvordan opgør
> selskabet (Lærerstandens Brandforsikring) erstatningen/handelværdien.

Følgende er klippet fra www.forsikringsoplysningen.dk

"Erstatningens størrelse

Ved en skade fastsættes erstatningen til dagsværdi, hvilket vil sige
reparationsomkostningerne, dog maksimalt køretøjets handelsværdi. Der er i
registreringsafgiftsloven fastsat regler for, hvornår et motorkøretøj må
repareres.

Følgende regler gælder for personbiler og motorcykler, hvor der er betalt
fuld afgift, og som anvendes til privat personbefordring.

Hvis skaden er under 15.000 kr. må værkstedet udbedre skaden, med mindre
skadens størrelse overstiger køretøjets værdi. Hvis det er tilfældet, får
du en kontanterstatning.

a.. Er skaden vurderet til mellem 65 og 75 procent af køretøjet værdi, vil
du blive tilbudt en kontanterstatning. Du kan dog godt vælge at få køretøjet
reperaret.
b.. Når skaden er over 75 procent bliver køretøjet erklæret for
totalskadet, og du vil få tilbudt en kontanterstatning.

Er din personbil under et år gammel, når skaden opstår, kan du have aftalt
med dit forsikringsselskab, at du er berettiget til nyværdierstatning, når
skadens størrelse overstiger 50% af bilens nyværdi. Det vil fremgå af dine
forsikringsbetingelser."

Jeg ved ikke om man skal tage sidste afsnit bogstaveligt, så det kun gælder
biler, men det må fremgå af dine forsikringspapirer om det gælder for din
forsikring.

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84

---

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 21-03-04 01:43

Sten skriver jo det meste om reglerne. I forsikringsselskaberne har man
samlemapper med sider over alle biler og motorcykler, hvori man i kolonnen
for en given model (med motorstørrelse osv.) går ind fra hvilket år den er
fra og der aflæser den nuværende værdi. Denne værdi bruges så til det med 75
% osv. som Sten skriver om vedr. totalskade eller værkstedsreparation.

Hvis man så for sin motorcykel eller bil kan fremlægge at man har lave
ændringer på den der forøger dens værdi skal tabelværdien tillægges dette.
Dog forøget værdi er også alders bestem, altså ofte 10 %, eller 1/10, mindre
værd efter 1 år, 20 %, eller 2/10, mindre efter 2 år for det man "udbygget
den". Jeg fik selv en gang for en motorcykel øget dens vurdering med 50 %
ved en totalskade for det jeg havde ændret den (en Honda CB 750).

Jeg arbejde for øvrigt selv 2 gange 2 år i Lærerstandens Brandforsikring, i
alle afdelingerne, men det er mange år siden.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Finn Poulsen

Dato : 21-03-04 11:30

Skal det forstås sådan at værdien som tommelfingerregel nedskrives med
10% efter et år ? Der har som sagt ikke mig bekendt været brugte til
salg af denne model(introduceret februar 2003), så en evt. markedsværdi
på bero på et skøn.
vh