Råd vedr. køb af MC
Fra : Lasse Nejmann

Dato : 18-03-04 19:09

Hej

Jeg står og skal ud og købe min første MC og har i den forbindelse fulgt med
herinde i et stykke tid. Men syntes det er nemt at blive forvirret da der
altid er en masse for og imod til de fleste maskiner.

Mit budget siger omkring de kr. 60.000,- og jeg har haft en Suzuki GSX 600 F
for øje. Men her har jeg læst en del om at man skal være meget påpasselig
med knasterne... Er det et dårligt valg?

Hvad kan I ellers anbefale?

På forhånd tak!

/Lasse

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 18-03-04 19:50

"Lasse Nejmann" <nejmann@_NOSPAM_kungan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> herinde i et stykke tid. Men syntes det er nemt at blive forvirret da der
> altid er en masse for og imod til de fleste maskiner.

HUSK: Motorcykelvalg er som valg af religion... Det er altid nogle som er
enige og mindst ligeså mange som er uenige. Derfor her der heldigvis også et
stort udvalg af mange forskellige maskiner.

Jeg fik følgende svar af en kammerat, da jeg for mange år spurgte om det
samme:
- Kan du lide at pille ved cyklen selv, kan du overveje en ældre MC med
flere HK.
- Kan du ikke rigtig lave det store selv, bør du købe en fabriksny med 3 års
garanti
- Kan du lide mange HK og skrigende omdrejninger bør du vælge en 4 cyl.
- Kan du lide moment/træk (med forhjulsløft og andet sjov) og små sving
(lavt tyngdepunkt) bør du vælge 2 cyl.
- Er du i tvivl, så køb en let brugt Triumph Speed Triple

> Mit budget siger omkring de kr. 60.000,- og jeg har haft en Suzuki GSX 600
> for øje. Men her har jeg læst en del om at man skal være meget påpasselig
> med knasterne... Er det et dårligt valg?

GSX 600 F'eren kan meget vel være et godt valg for dig. Der er rigtig mange
lykkelige GSX F-ejere, som ikke har oplevet problemer.

Når der findes så mange cykler, som der gør af GSX F'erne, vil der altid
være både gode og dårlige oplevelser. Husk også at alle motorcykler har
stærke og svage sider - Ducati's el-system har eksempelvis et elendigt ry,
men jeg vil nu gerne have en 998'er.

Umiddelbart tror jeg at en nyere GSX 600 F'er er en rigtig god
begyndercykel.

--
Henrik
a ka

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Armand

Dato : 18-03-04 20:17

> [...]
> herinde i et stykke tid. Men syntes det er nemt at blive forvirret da der
> altid er en masse for og imod til de fleste maskiner.

Mnjaeh :-/
Nogle modeller klarer da skærene meget godt - CBR og VFR f.eks!

> Mit budget siger omkring de kr. 60.000,- og jeg har haft en Suzuki GSX 600
> for øje. Men her har jeg læst en del om at man skal være meget påpasselig
> med knasterne... Er det et dårligt valg?

Måske ikke ligefrem dårligt, men i mine øjne ihvertfald risikabelt!
Køb under ingen omstændigheder en GSXF uden først at have set knasterne med
egne øjne (hvilket kan være svært at komme til - Brug derfor Barfods metode
á køber betaler for et service inden overtagelse og får derunder mekanikers
godkendelse af knasternes tilstand. Værkstedsregningen skal man som sådan
betale efter køb alligevel, og hvis knasterne er færdige var det en billig
forsikring ved dén handel!)

> Hvad kan I ellers anbefale?

'Til 60.000 kan man godt få sig en CBR 600F2 - Vær ikke bange for km-tal op
under 100.000 - Der er rigeligt tilbage i den motor!

--
Armand.
(ellers Honda hader; men det skinner efterhånden mindre og mindre igennem)

Fra : MKS - 74

Dato : 18-03-04 20:30

On Thu, 18 Mar 2004 20:16:34 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>'Til 60.000 kan man godt få sig en CBR 600F2 - Vær ikke bange for km-tal op
>under 100.000 - Der er rigeligt tilbage i den motor!

Ja det kan man og den er da også langt bedre end en GSX600F - Men
bestemt ikke noget at anbefale som 1. cykel IMO. På den anden side vil
alene forsikringen ofte dømme den ude...GSX600F er måske meget god til
en begynder, men damn hvor er den røvsyg at køre på ....

--
-Michael

Fra : Lasse Nejmann

Dato : 18-03-04 21:03

> [...]
> alene forsikringen ofte dømme den ude...GSX600F er måske meget god til
> en begynder, men damn hvor er den røvsyg at køre på ....

Hmm definer lige røvsyg... :) Det er som sagt min første MC, så erfaringen
er vel bedst at få på de maskiner i andre "gæve gutter" vil betragte som
kedelige - eller er der noget jeg har misforstået?

Fra : MKS - 74

Dato : 18-03-04 21:14

On Thu, 18 Mar 2004 21:03:26 +0100, "Lasse Nejmann"
<nejmann@_NOSPAM_kungan.dk> wrote:

>Hmm definer lige røvsyg... :) Det er som sagt min første MC, så erfaringen
>er vel bedst at få på de maskiner i andre "gæve gutter" vil betragte som
>kedelige - eller er der noget jeg har misforstået?

Nej du har helt ret og her ikke misforstået at _jeg_ synes den er
røvsyg, designet i 1800-hvidkål, har en uinspirerende motor og er en
tung klods med køreegenskaber som en ladeport er ikke ensbetydende med
at den ikke muligvis kan være en ganske god begyndercykel. Men jeg
ville nu ikke anbefale den alligevel til en begynder. Måske du stod
dig bedre ved at vælge f.eks en lidt nyere basiscykel som f.eks en
CB500 eller ER5, bare et eller andet som ikke er alt for kedeligt,
handy og nemt at komme af med igen når du har fået lidt mere erfaring,
efter et års tid eller 2 på sådan en, kunne du sagtens være klar til
f.eks en CBR600...

--
-Michael

Fra : Brian Laursen

Dato : 19-03-04 08:58

Lasse Nejmann wrote:

> Hmm definer lige røvsyg... :) Det er som sagt min første MC, så
> erfaringen er vel bedst at få på de maskiner i andre "gæve gutter"
> vil betragte som kedelige - eller er der noget jeg har misforstået?

Jerg lånte en kammerats til Fraugdetræf. Vi startede i århus, og jeg må sige
at den kørte godt.. Den var sjov at køre på. Godt nok ikke så mange heste,
men på små veje kan den nu sagtens følge med.... I vejle havde jeg et opgør
med en 2-3 år ældre gsxf600, i et lyskryds... hehe sjovt det var det, og vi
kom da godt nok oxo lige ud af sognet der... I øvrigt kan den godt hænge på
en blackbird der kører med en passager fra 0-100.... Han kan nemlig ikke
holde hjulet nede....hehe

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk

Fra : Armand

Dato : 18-03-04 23:20

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alene forsikringen ofte dømme den ude...GSX600F er måske meget god til
> en begynder, men damn hvor er den røvsyg at køre på ....

Og dér brød jeg lige min egen regel om ikke at anbefale modeller i den
klasse som 1. ejerskab
Måske at jeg blev lidt forledt af at udgangspunktet var af samme størrelse
:-/
Og så naturligvis min iver efter at svine GSX-R/F'ere til

Normalt vil 1. (fornufts)argument også være forsikringsudgiften; men jeg
tror ikke at GSXF'en er meget billigere i dén henseende - Måske har den nok
været billigere i nypris; men dét burde Suzuki's notorisk høje
reservedelspriser vel modveje :-/
Sports-designet med fuldkåbe, som begge har, er ligeledes normalt den
største hurdle for en lav præmie!

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-03-04 21:40

ARMAND wrote:

> Mnjaeh :-/
> Nogle modeller klarer da skærene meget godt - CBR og VFR f.eks!

Har du slikket for meget på løv-frøen Armand???? Hele TO HONDA i samme
sætning,, og så endda positivt formuleret
Det var da også på tide at du opdagede det andre har vist længe,, men mange
benægtet
Du køber måske ligefrem en næste gang der skal udskiftes??
MVH / Best Regards
Anders Thorup
www.dfmc.dk/Anders_Thorup
Honda VFR750F RC24 Perlemorshvid

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 19-03-04 09:57

On Thu, 18 Mar 2004 20:16:34 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

snip,
>Mnjaeh :-/
>Nogle modeller klarer da skærene meget godt - CBR og VFR f.eks!
Den her ryger lige i "save indlæg" *gnæk gnæk*

> [...]
>betale efter køb alligevel, og hvis knasterne er færdige var det en billig
Ja det kan kun være den eneste rigtig fremgangs måde.

>'Til 60.000 kan man godt få sig en CBR 600F2 - Vær ikke bange for km-tal op
>under 100.000 - Der er rigeligt tilbage i den motor!
Why er det man altid kommer frem til R Mc'er og ikke feks. en XJ600
(som jeg personlig mener er ret så go og fin MC) eller for nu at blive
i den rolig del en XJ900 (læs:ønske MC)

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen

Fra : Armand

Dato : 19-03-04 16:02

"Poul-M Olsen" <skyrider19@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 18 Mar 2004 20:16:34 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> snip,
> Den her ryger lige i "save indlæg" *gnæk gnæk*

Ak ja. Et øjebliks uopmærksomhed og man bliver mindet om det i en evighed!

> Why er det man altid kommer frem til R Mc'er og ikke feks. en XJ600
> (som jeg personlig mener er ret så go og fin MC) eller for nu at blive
> i den rolig del en XJ900 (læs:ønske MC)

I denne sammenhæng p.g.a. Lasses egen indfaldsvinkel á GSXF'en!
Men ellers peger jeg primært på vandkølede modeller qua deres markant bedre
holdbarhed (á intet olieforbrug før efter 100.000km)!

--
Armand.

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 19-03-04 20:03

On Fri, 19 Mar 2004 16:01:34 +0100, "Armand"
> [...]

>Men ellers peger jeg primært på vandkølede modeller qua deres markant bedre
>holdbarhed (á intet olieforbrug før efter 100.000km)!
Ikke at vi skal køre rundt i det, men mener du så at XJ600 og Xj900 er
dårlig MC'er
og så ligsom du mener Honda Er det bedste man få for penge ? ØØØ sage
jeg det *ggg*

Fra : Armand

Dato : 19-03-04 22:28

> Ikke at vi skal køre rundt i det, men mener du så at XJ600 og Xj900 er
> dårlig MC'er

XJ900'ere har der kørt et par stykker af i klubben, og dé har skiftet ejere
indenfor murene og med tiden kørt et væld af km. Så helt ringe kan den ikke
være!!

XJ600 er derimod svær at anbefale ubetinget, derved at de tidligste ikke på
nogen måde lader sig sammenligne med 900'eren og for den sags skyld
650'erens holdbarhed, og hvad angår de senere modeller (6EB'erne) er det en
helt anden motorcykel, men om den derfor har en holdbarhed sammenlignelig
med 900'eren skal jeg ikke tage stilling til.

Ér der overhovedet nogen der har kørt tilnærmelsesvis 100.000km på en
Diversion - Og hvoledes klarerede den det??

Min forkærlighed for vandkøling ligger alene i at olieforbruget og deraf
behov for opboringer på det nærmeste er forsvundet som hoved-ældnings årsag
efter at vandkølingen holdt sit generelle indtog i midten af 80'erne - Min
egen tidligere GPZ900R, som endda var en pumpet sportsmodel da den blev
konstrueret, havde rullet over 100.000 da vi i '96 tog på top-hed
sommerferie i GB: March hastigheder på 150km/t og stop'n go trafik på
London-circular, alt i alt 3.600km og dét uden olieforbrug - Det viste sig
først efter at vi vejrede hjemlige egne efter Bremen og fruen derfor
tolererede (turbolens) at jeg trykkede den op på 180 i march-hastighed!
En af mine nærmeste venner har en VFR750, som heller ikke er lanceret som en
droslet ladevejs-cruiser, og den kører og kører selvom den efterhånden må
være på vej til 170.000km! I somers fravalgte han sin i mellemtiden
erhervede R1'er til en hit'n run -tur til GP i Tjekkietm men gav dog
VFR'eren en ny bagstøddæmper forinden, ankommet til Tjekkiet opdagede han
til sin skræk at den havde brugt stort set alt kølevandet, men det viste sig
blot at være en bagatel á en revnet kølevandsslange
CBR600 f.o.m. F2 har jeg heller ikke hørt nogen nedslidnings-historier om -
JJB's har vist kørt godt og vel 150.000km!
Derfor!

--
Armand.

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 22-03-04 10:12

On Fri, 19 Mar 2004 22:28:25 +0100, "Armand"
> [...]

>indenfor murene og med tiden kørt et væld af km. Så helt ringe kan den ikke
Okay synes også at ha hørt de nemt går 200Kkm
> [...]
>helt anden motorcykel, men om den derfor har en holdbarhed sammenlignelig
>med 900'eren skal jeg ikke tage stilling til.
Personligt har jeg kun hørt godt denne mc også (det jo kun hvad jeg
har hørt !)
>Ér der overhovedet nogen der har kørt tilnærmelsesvis 100.000km på en
>Diversion - Og hvoledes klarerede den det??
Godt spøgsmål lad os høre fra nogen ??
Snip,snap
>CBR600 f.o.m. F2 har jeg heller ikke hørt nogen nedslidnings-historier om -
>JJB's har vist kørt godt og vel 150.000km!
>Derfor!
Tak for et uddyben svar, som altid friste jeg til at sige Tak.

Fra : Stefan, Honda Driver~

Dato : 18-03-04 21:15

Det var noget bedre at spare lidt mere op og så købe en rigtige mc, en HONDA
evt. CBR 600 !

Fra : --=Stone=--

Dato : 18-03-04 21:51

> Mit budget siger omkring de kr. 60.000,- og jeg har haft en Suzuki GSX 600
> for øje. Men her har jeg læst en del om at man skal være meget påpasselig
> med knasterne... Er det et dårligt valg?

Kig evt. efter GSF600 Bandit - XJ600 Division - FZS600 Fazer - CB600 Hornet,
alle nemt kørte maskiner som af samme grund oxo bruges af div. kørerskoler

--
Steen
No bike at the moment.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-03-04 22:19

"Lasse Nejmann" <nejmann@_NOSPAM_kungan.dk> writes:

> [...]
> for øje. Men her har jeg læst en del om at man skal være meget påpasselig
> med knasterne... Er det et dårligt valg?

Jeg vil ikke anbefale den, for den er _tung_ og det gør det altså
sværere at lære at slynge rundt med mc'en (hvilket er _vigtigt_! .
Jeg synes du skal overveje om budgettet skal udnyttes fuldt ud i
første omgang.

Det jeg tror ville være fornuftigst, ville være at købe en billigere,
let og velstyrende ~500cc cykel som du kan sælge igen uden tab.
Måske en GPZ500s. Alternativt en 400cc sports-mc, hvis du er til den
slags - f.eks. ZXR400, CBR400 og VFR400, der dog er dyrere end
GPZ'en. Suzuki GSXR400 giver mig myrekryb da jeg efterhånden har hørt
om motorproblemer hos dem :-/ De er selvfølgelig også billigere end
de andre, men motorer er også dyre at skifte.

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 19-03-04 00:17

"Lasse Nejmann" <nejmann@_NOSPAM_kungan.dk> wrote in message
> [...]
> herinde i et stykke tid. Men syntes det er nemt at blive forvirret da der
> altid er en masse for og imod til de fleste maskiner.

Sådan er det. Hvis der var en helt perfekt model (eller et mærke) ville den
overtage markedet. Enhver MC har nogle fordele og ulemper - og de skal ses
på med dine øjne.
Når du overvejer en model, så find ud af hvad der er godt og skidt ved den
og forhold dig til begge dele.

Vær skeptisk når nogen skam-roser den model de selv har valgt eller bare går
og drømmer om (tænk evt. over hvorfor de mon gør det).
Lyt til dem der har sans for nuancer og ikke er bange for at fortælle hvad
der er galt med den MC de kører på, og hvorfor de gør det alligevel.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 19-03-04 10:51

> [...]
> for øje. Men her har jeg læst en del om at man skal være meget påpasselig
> med knasterne... Er det et dårligt valg?

Jeg er fuldstændig enig med dem der mener at du skal købe noget du kan
starte ud på og komme af med igen uden tab.

Jeg ville finde et par modeller på dba.dk hvor du kan følge med i
prisudvikling kontra km tal osv. det er nok de forskellige 5- og 600
kubik'ere andre har nævnt i dette indlæg. Beslut dig for en model eller to
og ring så til ALLE de forsikringsselskaber du kan finde og hør deres pris,
da priserne svinger helt sindssygt fra selskab til selskab. Som der også
tidligere er nævnt i dette indlæg har du nok størst chance for at få en
ordentlig pris på en "naked" model. (eks. gs500, bandit 600, diversion 600
osv. kan alle fås uden kåbe)

Når du kigger brugt, skal du holde for øje at cykler der er ældre end fem
år, skal synes ved ejerskifte. dvs. at køber du en der er 2-3 år gammel kan
du stadig nå at sælge den igen inden den skal synes. Hvis du skulle blive
træt af den (og det gør du nok). Ikke fordi du ikke sagtens kan sælge en
cykel der skal synes, der ligger bare lidt mere arbejde i det.

Som de andre tidligere har nævnt, der er fordele og ulemper ved alle cykler.
Så mht. til mekanikken betyder det ikke så meget hvad du vælger når der er
tale om nyere cykler (min egen subjektive vurdering dont kill if i'm wrong).

Der er lige så mange meninger som vi er mc'ister. Lyt til de forskellige råd
og drag dine egne konklusioner. Det vigtigste er jo at du får dig en bike så
du kan komme ud og hilse på os andre

(jeg synes nu også at gsxf'eren er røvsyg..he he)

Jesper
CB900F '03