Apropos kølevandstemperatur
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 17-03-04 22:47

Hejsa

Jeg har flere gange læst om folk der taper deres køler til for at holde
temperaturen oppe, og så var det jeg tænkte at det burde jeg måske også
gøre. Ved kørsel fx i dag med 10-15 grader, kommer temperaturnålen ikke ret
meget over det hvide felt i bunden. Ved kø-kørsel i 5-15 minutter stiger den
dog op til måske 1/3 af målerens max. Ved landevejskørsel i temperaturer fra
2-10 grader ligger nålen typisk lige mellem det vide felt, og det "midterste
felt" om man så kan sige. Og det tror jeg er lige i underkanten.

Der er som i kan regne ud ikke nogen måler der giver mig temperaturen, men
hvor højt på skalaen burde nålen helst ligge? I biler har jeg bemærket at de
typisk ligger ca i midten af skalaen under de fleste forhold - forholder det
sig også sådan på mc'er??

Og hvis det viser sig at jeg burde tape min køler til - hvordan hulen gribes
det så lige an? Bruger man fx gaffa-tape, eller kan andet bruges? Og er der
tilfældigvis nogen der har et billede af hvordan det ser ud, så jeg får
tapet det rigtige sted

Billede af min temp. måler kan ses her:
http://billeder.sjang.dk/MC%20Billeder/Februar%202004/Billede%20042.jpg?width=800

På forhånd tak

Mvh. Sjang
Honda CB 500 årgang 2000

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 17-03-04 23:15

"Henrik Davidsen" <news@sjang.dk> wrote in message
[SNIP]

> Og hvis det viser sig at jeg burde tape min køler til - hvordan hulen
gribes
> det så lige an? Bruger man fx gaffa-tape, eller kan andet bruges?

Ja, det er populært at tape sin køler til i kulden, men jeg tror ikke det er
på alle maskiner det har den store virkning.
De fleste har en kølevandstermostat. Det er en ventil der sørger for at
kølevandet slet ikke ledes ud igennem køleren før det har nået en hvis
temperatur. Det er netop for at motoren skal få lov at blive hurtigere varm.
Jeg ved ikke hvordan en '00 CB500 er lavet, men SV'en lukker f.eks. ikke
kølevandet ud igennem køleren før det er ca. 82 grader, og så er motoren
varm nok. Hvis det aldrig når 82 grader, kan det godt være at motoren er for
kold (der er altid lidt luftkøling), men så hjælper det altså ikke at tape
køleren til.

> Og er der
> tilfældigvis nogen der har et billede af hvordan det ser ud, så jeg får
> tapet det rigtige sted

Lad under alle omstændigheder være med at tape køleren der hvor
kølerblæseren sidder (hvis der er en). Hvis den starter, er det fordi der er
brug for det.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-03-04 08:28

> [...]
> det godt være at motoren er for kold (der er altid lidt luftkøling),
> men så hjælper det altså ikke at tape køleren til.

Hej Flemming

Typisk SV kører kommentar. Det har en stor virkning. Du har ingen
kølervæsketemperaturmåler, og forventer derfor at alt er i sin skønneste
orden. Det er det ikke. Alle almindelige vandkølede motorer har en
kølevandstermostat, men de har ikke et "by pass system" som du skriver.
Kølevander bliver suget ind i motoren fra køleren over bliver pumpet ud i
køleren fra motoren gennem kølevandstermostaten. Der er dog et par huller i
den for at garantere et minimumsflow for at der ikke bliver for varmt
enkelte steder mens kølevandstermostaten er lukket. Dette minumsflow
kombineret med et reservoir på et par liter (køleren) hvor vandet bliver
suget ind i motoren giver nogle problemer. Vandet i køleren starter med at
være på samme temp som udendørs temperaturen. Der er et lille flow igennem
kølevandstermostaten, og det vand der kommer ind i køleren kan den uden
problemer køle ned til noget der ligner udendørstemperatur i øjeblikket.
Derfor tager motoren meget lang tid om at varme op, og den kan have
problemer med at holde en anstændig driftstempratur. Når man så taper
køleren til, så har den sværere ved at køle kølevandet ned. Derfor varmer
motoren hurtigt op, og når kølevandstermostaten åbner kan køleren alligevel
nemt holde tempraturen nede, da køleren jo er lavet til at kunne køre ved
fuld belastning i sommervarmen ved middelhavslandene.

Der kommer flest stenslag på den nederste del af køleren. Derfor giver det
mening at tape det nederste af køleren til, for at beskytte den. Det er
forbudt at tape til foran blæseren. Jeg ville starte med at tape 40% af
køleren til. Hvis motortempeaturen ligger meget over hvad den er om
sommeren, og blæseren kører hele tiden, så pil et par strimler at. Jeg
bruger forresten sort Gaffa tape. Det viker fint. Brug bare andet tape.
Bliver det siddende virker det. Det er ikke raket videnskab det her.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 16:46

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen ...

>Alle almindelige vandkølede motorer har en kølevandstermostat, men de har
ikke et "bypass system" som du skriver.

Øhh nå !? VTR'en har da dobbeltvirkende termostat med returløb til
kølevandspumpen. Noget af returløbet føres omkring tomgangsystemerne på
karburatorerne på sin vej tilbage til pumpen.

mvh
Orla
Ualmindelig VTR

Fra : Armand

Dato : 18-03-04 17:02

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:Dcc6c.197$2E3.194@news.get2net.dk...

> Alle almindelige vandkølede motorer har en kølevandstermostat, men de har
> ikke et "by pass system"

Déromkring er min gamle kærlighed: GPZ900R fornuftigt anderledes: Den hár
cirkulation omkring termostaten (bypass, er nærmere det modsatte, og det der
sker v.h.a. sive-boringen i termostaten)!

> [...]
> ikke bliver for varmt enkelte steder mens kølevandstermostaten er lukket.

Jeg ville formulere det som: "For at lade motor-opvarmet kølevand cirkulere
behersket frem mod termostaten"!

> [...]
> Derfor tager motoren meget lang tid om at varme op, og den kan have
> problemer med at holde en anstændig driftstempratur.

Hvis termostaten først åbner for seriøst gennemløb ved (er det?) 88°, vil
det kølevand der når frem til termostaten være mindst 88° såfremt at man kan
spore den mindste åbning af termostaten(*), og derved vil den effektive
temperatur i motorens(!) kølesystem være mindst samme temperatur :-|
Hvis temperaturen er permanent derunder ser jeg så teknisk på det at det kun
kan skyldes en forkert termostat (som tilfældet med Tordenesset der har en
tilsyneladende tropisk beregnet termostat, der åbner næsten 10° tidligere),
eller også er det et spørgsmål om at signalet til termometret tages et
forkert (læs: for koldt) sted i systemet - Det bør være på tilløbs-siden af
termostathuset!
Endelig kan man forestille sig at bypass-boringerne i praksis er for store
til nordisk brug, således at flow'et igennem den lukkede termostat er for
stort i forhold til behovet for køling (alene luftens kontakt med hele
motorens overflade medfører også en effektiv køling!)!

At tape køleren til er en handling hvis, såvel tekniske som menneskelige,
primitivitet er på linie med at række ud efter den nærmeste gren eller sten
når man skal slå et søm i!
Når man gør det er det oftest en reaktion på at man har set det brugt
andetsteds, og dette kan være på racing-motorcykler; men oftest ser man
termostaten fjernet for at give maksimalt flow og derved mer-køling til en
stresset racing-motor og i den situation må der så efterreguleres med tape
på køleren

(*):
Termostaten åbner jo heller ikke med et sæt, men har et temperatur-område
hvorunder den gradvist åbner mere og mere!

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 18-03-04 23:31

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:Dcc6c.197$2E3.194@news.get2net.dk...
> Typisk SV kører kommentar.
Beklager, men min Honda er luftkølet, så mine vandkølings-indlæg har det
altså med at blive lidt Suzuki-agtige.

> Du har ingen kølervæsketemperaturmåler, og forventer
> derfor at alt er i sin skønneste orden.
Typisk Honda-kører kommentar
Jeg har heller ikke stereoanlæg, så jeg kan høre RSH imens jeg kører.
Iøvrigt skrev jeg ikke at min motor altid er varm nok, jeg skrev bare at det
ikke hjælper at tape køleren hvis den kører koldere end 82 grader
vandtemperatur.

> Alle almindelige vandkølede motorer har en
> kølevandstermostat, men de har ikke et "by pass system" som du skriver.
Det tror jeg det er.
SV'ens køletermostat har også et udløb der går direkte tilbage til
vandpumpen, i stil med Orla og Armands beskrivelser. Jeg har aldrig set min
køletermostat, men billedet i værkstedsmanualen viser ingen huller i den.
Der er en sive-boring (eng "jiggle valve"), men den tillader kun vand at
flyde modsat kølevands-flowet. Dens formål er at frigøre luft indespærret i
køletermostaten under påfyldning af kølervæske.

Det er åbenbart ikke alle maskiner der er lavet sådan. Når folk kan se
virkningen af køler-gaffa på deres kølevandstermometer, må det være fordi de
har et system i stil med hvad du beskrev i dit indlæg.

En nem test man kan lave, for at finde ud af hvilken kategori ens kølesystem
hører til i:
Man kører en tur der er så kort at motoren bliver lun at røre ved, men ikke
når drifttemperatur (kølertermostaten er lukket). Mærk på køleren. Er den
også lun, har den bidraget til køling af den i forvejen for kolde motor, og
så er gaffa måske en god idé. Er den kold (som luften), har der ikke løbet
kølevand i den, og så er gaffa ligegyldigt.

--
VH Flemming Nyboe