Dårlige knaster
Fra : jacool

Dato : 16-03-04 23:17

Hej Alle

Der er blevet skrevet meget om dårlige knastaksler og vippe arme, og jeg har
derfor lige en historie som jeg ville høre jeres mening om.

Jeg har i dag været ude og prøvekøre en GPX 750 R, fra 88 der havde kørt
40.000km. Ejer havde fået skiftet vippearme og en knastaksel efter ca.
33.000 km. Hvor han havde fået følgende at vide af sin mekaniker:

Når man starter en kold motorcykel og lader den varme op SKAL man sætte den
på centerfoden, og IKKE på side støttebenet. Når cyklen står på skrå, vil
olien kun ligge i den ene ende af motoren eller også kan oliepumpen ikke
pumpe nok olie op fra sumpen. Dette skulle gøre at vippearme og knastaksler
ikke bliver smurt ordentligt og derfor slides hurtigere.

Tror I der er noget om snakken ?

Iøvrigt vil jeg lige sige cyklen kørte rigtig godt

Hilsen Jacob

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-03-04 00:48

"jacool" <jacoolarsen@hottmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke bliver smurt ordentligt og derfor slides hurtigere.
>
> Tror I der er noget om snakken ?
>
> Iøvrigt vil jeg lige sige cyklen kørte rigtig godt

Tja - hvis der er modeller, hvor han har ret - så må man da kalde det en
konstruktions-fejl.
Oliepumpens sugerør ned i bundkarret må da være placeret temmeligt
åndssvagt, hvis
pumpen kan suge luft blot fordi maskinen står på det fabriksmonterede
sidestøtteben !

Forresten overser han da vist lige det faktum at en del maskiner har tørsump
!

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 17-03-04 01:49

Det lyder som noget sludder, altså det med at en motorcykel ikke må stå på
sidestøttebenet med motoren kørende. Hvis det er aktuelt for nogen
motorcykel så må det betegnes som en fejl i konstruktionen.

Derimod havde man bl.a. på den gamle Kawa 900/1000 problemet med at under
længere hårdt acceleration (specielt kvartmile) at olie røg bagud i
bundkaret og dermed væk fra oliepumpen. Derfor lavede man foran en klap som
kunne spærre for at al olie forsvandt bagud, eller man ændrede til tørsump.

Hvis der ikke kommer olie til oliepumpen bliver jo desuden alle andre dele i
motoren jo også slidt/ødelagte, for f.eks. krumtappen får jo som knastaksler
olie fra kanaler fra den samme pumpe.

Knastaksler er det der materialemæssigt har det sværest vedr. smøring fordi
olien søges skubbet væk af knasten. Dette undgås jo med rulleknastfølgere.
Men bl.a. de nyeste VW har ny materialebelægning på knasterne som er
stærkere/bedre, hvilket vel snart følger i alle nye motorcykelmotorer.

Altså forkert materiale/materialefejl, dårlig knastprofil eller manglende
smøring resulterer i hurtigt slidte knaster. Jeg har set en Honda CB 750
hvor et værksted sjuskede så der ikke sprøjtede olie ind på 7 af de 8
knaster som derfor totalt havde fået klippet toppene af. Og jeg har en 2
cylindret Ducati (ikke desmodromisk) som 1 år gammel havde mistet 1 mm i
knasthøjden pga. af materialefejl.

Mvh. Gert Thorgersen
125 cc Honda Wave, XR 250 Honda, VTR1000 Honda og BMW R100.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-03-04 08:03

> Når man starter en kold motorcykel og lader den varme op SKAL man sætte
den
> på centerfoden, og IKKE på side støttebenet.

så vidt jeg ved er den bedste måde at varme en cykel op på, at køre.

Ikke fyre til den, men stille og rolig kørsel de første 5 min.

Dette skulle give en bedre opvarmning end at den stå stille i tomgang.

Dette gør jeg og mine knaster så fine ud efter 67000 km i en XJ600s
diversion. Havde "låget" af i vinters.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : anders majland

Dato : 18-03-04 20:26

> så vidt jeg ved er den bedste måde at varme en cykel op på, at køre.
> Ikke fyre til den, men stille og rolig kørsel de første 5 min.

Det er også hvad jeg har hørt mange gange. Høj tomgang med choker til
den kan gå uden - derefter er det bare roligt afsted.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Armand

Dato : 19-03-04 15:57

meddelelse news:c3e4q1$48p$1@sunsite.dk...

> Det er også hvad jeg har hørt mange gange. Høj tomgang med choker til
> den kan gå uden - derefter er det bare roligt afsted.

For dem der ikke ligefrem kører direkte ud i et snævert villakvarter eller
morgentrafikkens stop'n go, og derfor har brug for tomgangsdueligheden, er
det ligeså effektivt at lægge fra land med blød gashånd og (sikkert) med det
samme derefter fjerne chokeren!

Det er jo også dét man gør når man er i bil - Der er ingen forskel på
motorerne hvad dét angår!

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 17-03-04 18:42

> [...]
gøre at
> vippearme og knastaksler ikke bliver smurt ordentligt og derfor slides

Jeg har aldrig set den anbefaling beskrevet i nogen original
værkstedsmanual!
Og mange nyere motorcykler har knastkæden i højre side hvorved at problemet
snarere vil blive det modsatte: At olien ikke kan slippe væk og derfor
"drukner" topstykket, endsige dræner bundkarret for olie :-/
Og, hvis dét var tilfældet at man ikke måtte lade motoren køre i "tiltet"
tilstand, hvorledes skulle man så kunne starte moderne motorcykler der ikke
har centerstøtteben? :-/

Det er nok noget overforsigtigt vrøvl der er foranlediget af at man véd at
topstykket har problemer, samt derigennem forsøger at tørre ansvaret af på
brugeren :-/

Den oftest sete knast-skade er den såkaldte "pitting" hvor der dannes
knappenåls-hoved store huller i knastbanen, og dét skyldes ikke
smøreproblemer, men derimod materialefejl - Hvad skulle sådanne tricks så
kunne hjælpe? :-/

Hvis du nogensinde selv måtte komme til at stille ventiler, så prøv at
starte
op før ventildækslet monteres - Centrifugalkraften kommer rigtigt til sin
ret når
knasterne pisker rundt og der samtidig konstant ledes friskt olie til aksler
og knaster, og jeg lover dig at der efterfølgende er olie over alt
Har man oplevet dét, så opfatter man nok en tilt til venstre som småting i
den
henseende!!

--
Armand.
(der stadig vil anbefale Barfoeds købs-betingelser på en GPX, selvom den hár

Fra : Bo-gsxR

Dato : 17-03-04 21:56

> [...]
> olien kun ligge i den ene ende af motoren eller også kan oliepumpen ikke

hvad så når man ligger i en 700m lang motorvejs kurve - bliver motoren
så heller ikk smurt der?

sikke noget fis

bo-gsxRRR

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-03-04 22:30

> hvad så når man ligger i en 700m lang motorvejs kurve - bliver motoren
> så heller ikk smurt der?
> sikke noget fis

Når du kører på motorcyklen, vil centrifugalkraften kompensere for
hældningen således at kraften stadig peger den rette vej. Hvis det var
muligt at kigge, så ville man også se at benzinen i tanken stadig ligger
vandret i forhold til cyklens akse, hvis man ellers kunne holde en
konstant nedlægning.

Tænk blot på hvor du bliver trykket hen under et sving. Du bliver jo
stadig trykket direkte ned i sadlen, og ikke til nogen af siderne.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 18-03-04 17:00

"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> hvad så når man ligger i en 700m lang motorvejs kurve - bliver motoren
> så heller ikk smurt der?

Det er en hel anden sag:
Under kurvekørsel udnytter man centrifugalkraften til at "læne sig imod",
hvorved at motorcyklen er neutral relateret til tyngdekraften!
Bensinen i tanken og olien i bundkarret vil således ligge i bunden, ligesom
at et glas vand limet på tanken vil fremstå som hvis det stod på et
køkkenbord (med forbehold for skvulpen p.g.a. stød fra vejen samt
påvirkninger á acceleration og opbremsning -selv i det små)!

Jeg så et filmklip fra cockpittet af et rutefly engang: Piloten "rullede"
flyet, en manøvre der kan virke voldsom for så stort et fly, men faktisk er
ganske neutral, og dette fremviste klippet så fremragende ved at en person i
forgrunden roligt hældte vand fra én kande over i en anden alt imens at
horisonten i baggrunden lige roterede 360° rundt med uret

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-03-04 22:44

jacool wrote:
> Når man starter en kold motorcykel og lader den varme op SKAL man sætte den
> på centerfoden, og IKKE på side støttebenet. Når cyklen står på skrå, vil

Man skal fanme ikke lade den stå, man skal køre.. ikke alt det
tomgangspis.

Jeg har en meget belastende nabo med en gammel Escort med hul i
udstødningen og ting (eller også er det bare sådan en brianpotte)
der med vold og magt skal holde i tomgang og larme hver morgen kl.
7, hvilket jeg synes er utroligt belastende da jeg først skal op kl.
8 derfor skal man bare køre.. i øvrigt varmer motoren hurtigere
op når den har lidt at lave.

// Hans, der lige har bestilt fordæk til Yamahakkeren.
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!