Æv så kan man godt tage de lette sko på...
Fra : Don H.

Dato : 28-04-04 23:50

Tror faktisk at man efter dette var godt tilfreds med de 110km/t de 130km/t
kommer jo kun jyderne til gode... men de har jo oxo sjældent store og tunge
ulykker

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=246905

Fra : Don H.

Dato : 28-04-04 23:53

Don H. wrote:
> Tror faktisk at man efter dette var godt tilfreds med de 110km/t de
> 130km/t kommer jo kun jyderne til gode... men de har jo oxo sjældent
> [...]

Sådan kører jyderne

Fra : Verner Johnsen

Dato : 29-04-04 06:47

On Thu, 29 Apr 2004 00:52:56 +0200, "Don H."
<tele1adslFJERN@DETTEtele2adsl.dk> wrote:

>Sådan kører jyderne
>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=247115

Øh - det var en hollænder

Men hva' med ham på Storebæltsbroen ?
<http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=247233>

For øvrigt er begge disse strækninger stadig ramt af 110 km/t
begrænsning efter i morgen, hvilket dog ikke vil ændre på denne type
ulykker.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : hanzen

Dato : 29-04-04 07:30

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Øh - det var en hollænder

Næh, det var en tysker.
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=271774/
Men køwenhawnerne tror vel at alle vest for Storebælt er jyder.

--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Max

Dato : 29-04-04 08:20

> Men køwenhawnerne tror vel at alle vest for Storebælt er jyder.

Så længe de gør det kommer de nok ikke herover...så det passer mig fint

/Max

Fra : David Bjergsø

Dato : 29-04-04 08:52

"hanzen" <hanzen@removemailme.dk> wrote in message

> Men køwenhawnerne tror vel at alle vest for Storebælt er jyder.

....lige så vel som at jyder tror at alle øst for Storebælt er
køwenhawnere.....

/D

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 29-04-04 08:55

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> wrote in message news:4090b438$0$424$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "hanzen" <hanzen@removemailme.dk> wrote in message

> ...lige så vel som at jyder tror at alle øst for Storebælt er
> køwenhawnere.....

Nå! - jeg troede det hed reservesvenskere

/Jakob
ex-"kjøwenhawner"

Fra : Claus Smith

Dato : 29-04-04 04:41

> kommer jo kun jyderne til gode... men de har jo oxo sjældent store og
tunge
> ulykker

Synes da ellers at Jyderne har gjort sig godt bemærket med nogle store
trafikuheld, senest igår!!!

Claus Smith

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-04-04 06:31

"Don H." <tele1adslFJERN@DETTEtele2adsl.dk> skrev :

> [...]
>kommer jo kun jyderne til gode... men de har jo oxo sjældent store og tunge

Well - med en udtalelse som citat :

"Hidtil har færdselsbetjente udskrevet i omegnen af 10.000
fartbilletter om året, og politiets skærpede indsats på motorvejene
får næppe tallet til at falde. Bøderne bliver større, men der er
selvfølgelig også udgiften på 115 millioner kr. til skilte, autoværn
og kampagner, der skal hentes hjem." citat_slut

Så forstummer vel enhver tvivl på at fotofælder etc. *skal* være
pengemaskiner ?

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 29-04-04 07:01

> Så forstummer vel enhver tvivl på at fotofælder etc. *skal* være
> pengemaskiner ?

Det er der vel heller ingen der længere tror de ikke er. Efter indførelsen
af disse, kom Danskernes fartbøder for første gang på finansloven, hvilket
burde have slået den debat ihjel med det samme.

De mange penge der er brugt på såkaldte forbedringer af vores motorveje, er
i øvrigt bare en dråbe i havet i forhold til hvad den samlede beskatning af
køretøjer indbringer. Vores vejnet lider i forvejen af manglende
vedligeholdelse, så dette arbejde skulle gøres under alle omstændigheder. At
dække det ind under "nødvendige tiltag p.g.a. øget hastighed" er i mine øjne
lidt af en tilsnigelse - for ikke at sige en svinestreg mod trafikanterne.

MVH Klaus

Fra : Bernhard Ege

Dato : 29-04-04 18:24

"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
mine øjne
> lidt af en tilsnigelse - for ikke at sige en svinestreg mod

Bare husk det næste gang du stemmer(!). Det er jo muligt at der findes
et parti som tager parti med trafikanterne (det er jo en stor del af
vælgerne). Ikke som den nuværende regering som er en samling vatnisser.

mvh Bernhard

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 29-04-04 18:33

> Bare husk det næste gang du stemmer(!). Det er jo muligt at der findes
> et parti som tager parti med trafikanterne (det er jo en stor del af
> vælgerne). Ikke som den nuværende regering som er en samling vatnisser.

Jeg har efterhånden opgivet politikere af enhver art og oprindelse. De er
helt ens hvad angår at holde valgløfter, og så længe det er enten S eller V
der sidder ved roret vil der heller ikke være nogen nævneværdig forskel i
den førte politik. Jeg kan dog ikke helt forlige mig med tanken om Mogens
Lykketoft som statsminister - selv om han efterhånden ikke ligner den onde
selv )

MVH Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-04 08:03

"Don H." <tele1adslFJERN@DETTEtele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
130km/t
> kommer jo kun jyderne til gode... men de har jo oxo sjældent store og

De alvorligste motorvejsulykker jeg kan komme i tanke om er alle i jylland.
Den seneste ved Kolding.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-04 08:13

"Don H." <tele1adslFJERN@DETTEtele2adsl.dk> writes:

> Tror faktisk at man efter dette var godt tilfreds med de 110km/t de 130km/t
> kommer jo kun jyderne til gode...
<voldcitering>

Ligenetop den holdning er faktisk årsagen til at vores trafiksystem er
så latterligt bygget op med at faste hastighedsgrænser ligegyldig
hvordan vejens beskaffenhed er. Hvorfor skulle der ikke måtte køres
130 på motorveje der rent faktisk sagtens kan klare det? Og bare fordi
det "kun" kommer jyderne til gode, så er det vel ikke dårligere? Eller
er det fordi københavnere generelt har ondt i røven hvis noget der
bliver vedtaget ikke kommer dem til gode?

Jeg ser hævelsen af fartgrænsen som et vigtigt skridt imod en
differentieret fartgrænse der reflektere de potentielle farer der
måtte være på den pågældende strækning istedet for at vedtage den
lavest mulige fællesnævner. Jeg tror at der med differentieret (og
stadig fornuftige!) grænser, vil være en stigende tendens hos folk til
rent faktisk at overholde dem. Man har jo ærlig talt lidt svært ved at
se hvad motorringvejene omkring københavn har tilfælles med motorvejen
fra Nørresundby til Fredrikshavn, hvorfor den sidstnævnte så også kan
bære en højere grænse.

/Thomas - Der er træt af at det offentlige skal tænke for mig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-04 09:57

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.!nval!d> wrote in message

> [...]
> se hvad motorringvejene omkring københavn har tilfælles med motorvejen
> fra Nørresundby til Fredrikshavn, hvorfor den sidstnævnte så også kan

Enig. Jeg er sgu' glad for at der ikke bliver 130km/t i storkøbenhavn. Der
skal være plads til min svigerfar, sålænge han kører efter reglerne og lægen
siger god for det. Husk at der er mange trafikanter der ikke er i deres
bedste alder mere, og hvis visse skribenter i gruppen fik deres vilje, ville
vi s** holde i kø for at vente på ulykkesoprydninger konstant.

vh
Torben

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-04 10:11

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> [...]
> visse skribenter i gruppen fik deres vilje, ville vi s** holde i kø
> for at vente på ulykkesoprydninger konstant.

Well... nu rammer du så også lige et yderligere punkt der er lidt
følsomt, hvis jeg tager og stiller din udtalelse på højkanten, så
mener jeg ikke din svigerfar skal have kørekort. Jeg har nu flere
gange hørt om gamle folk (inkl. min nu afdøde morfar) der fik
kørekortet fornyet fordi lægen ikke turde sige fra, også selvom at
personen overhovedet ikke var istand til at køre bil. Kunne fx. ikke
dreje hovedet så han kunne se den blinde vinkel, eller har dårligt knæ
så en katastrofeopbremsning sandsynligvis ikke kunne lade sig gøre.

Hvis han ikke kan håndtere at køre sin bil med 130kmt så er
spørgsmålet om han overhovedet er istand til at køre den med 110kmt?
Der er IMO ikke plads til at være blødsøden overfor de ældre, for når
det går galt, så kan det gå rigtigt galt (gælder iøvrigt for mange
typer billister!)

Min holdning er, at ældre (pensionister) skal til en uvildig
undersøgelse for at se om de rent faktisk er istand til at køre
bil. Der går alt for mange historier rundt om læger der ikke tør sige
fra fordi de er mere eller mindre personlig bekendte med
patienten. Og hvis familien ikke kan overtale personen, så er der
principielt ikke noget at komme efter.

Det er også ved at komme frem at ældre måske ikke er så gode i
trafikken som man tror. Måske endda værre, uheldsmæssigt, end 25 årige
unge mænd. Der sker sandsynligvis en masse små skader på biler og
lign. der aldrig kommer frem fordi det bliver håndteret udenom
forsikringsselskaberne.

/Thomas

Fra : Don H.

Dato : 29-04-04 10:55

Thomas Rasmussen wrote:
> Well... nu rammer du så også lige et yderligere punkt der er lidt
> følsomt, hvis jeg tager og stiller din udtalelse på højkanten, så
> mener jeg ikke din svigerfar skal have kørekort.

Enig...

> [...]
> Der er IMO ikke plads til at være blødsøden overfor de ældre, for når
> det går galt, så kan det gå rigtigt galt (gælder iøvrigt for mange

Enig det kan både være ung som gammel, men de ældre er nu altså en gang ikke
så hurtige i optrækket som da de fik kørekort + bilerne/trafikmønsteret har
ændret sig MEGET på 25år +

> Det er også ved at komme frem at ældre måske ikke er så gode i
> trafikken som man tror. Måske endda værre, uheldsmæssigt, end 25 årige
> unge mænd.

De er mange gange den indirekte årsag til ulykker... (de ældre)

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-04 13:04

> De er mange gange den indirekte årsag til ulykker... (de ældre)

Øhm - statistisk, eller VED du det bare? Jeg tror at mange ældre bliver
rodet ind i uheld/ulykker fordi andre trafikanter kører benhårdt efter
reglerne, uden at tage hensyn til andre. Eneste faktor for nogle lader til
at være skyldsspørgsmålet hos forsikringen.

vh
Torben
Der ikke bryder sig om skråsikre, udokumenterede udsagn.

Fra : Don H.

Dato : 29-04-04 14:00

Torben Scheel wrote:

> Der ikke bryder sig om skråsikre, udokumenterede udsagn.

Du er meget useriøs og selvmodsigende, for går ud fra at du står inde for
det du selv skriver.

Citat...
og hvis visse skribenter i gruppen fik deres vilje, ville
vi s** holde i kø for at vente på ulykkesoprydninger konstant.
Citat slut

Øhm - noget du tror, eller VED du det bare?

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-04 15:41

> [...]
> vi s** holde i kø for at vente på ulykkesoprydninger konstant.
> Citat slut
>
> Øhm - noget du tror, eller VED du det bare?

Noget jeg tror. Heldigvis får de ikke deres vilje, så det bliver
dokumenteret

vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-04 12:56

> [...]
> dreje hovedet så han kunne se den blinde vinkel, eller har dårligt knæ
> så en katastrofeopbremsning sandsynligvis ikke kunne lade sig gøre.

Du læser ikke hvad jeg skriver - "sålænge han kører efter reglerne og lægen
siger god for det". Hvad mere forlanger du? Din morfar har jo ikke kunnet
opfylde reglerne, så han skulle _ikke_ være i trafikken (som chauffør i en
bil).

> [...]
> Der er IMO ikke plads til at være blødsøden overfor de ældre, for når
> det går galt, så kan det gå rigtigt galt (gælder iøvrigt for mange

Faktisk _behøver_ han ikke håndtere sin bil med 130 på motorvejen. Det er en
max-hastighed. Jojo - det er da irriterende at nogle kører langsommere end
man må, men det er ikke ulovligt. Sikke noget og 110 vrøvl at sige at 130
kræver det samme. 130 giver f.eks. en større hastighedsforskel på de grupper
der færdes på motorvejen, derfor kræves der større overblik, bedre syn og
hurtighere reflekser end 110.

> [...]
> fra fordi de er mere eller mindre personlig bekendte med
> patienten. Og hvis familien ikke kan overtale personen, så er der

Principielt enig. Derfor kaster vi også teoribøger efter svigerfar i ny og
næ, og udfordrer ham med jævne mellemrum.

> [...]
> unge mænd. Der sker sandsynligvis en masse små skader på biler og
> lign. der aldrig kommer frem fordi det bliver håndteret udenom

Ja - mange accepterer ikke at trafikken ikke består af "jagerpiloter" med
perfekt syn og hurtige reflekser. Men det er nu engang den virkelighed vi må
forholde os til.

vh
Torben

Fra : Don H.

Dato : 29-04-04 14:07

Torben Scheel wrote:
> Du læser ikke hvad jeg skriver - "sålænge han kører efter reglerne og
> lægen siger god for det". Hvad mere forlanger du?

Du bevæger dig vist ikke meget rundt i trafikken til hverdag, for det er
bare ikke nok som det er i dag, at en person kan finde ud af og føre en
køretøj efter reglerne... man skal også kunne forud se det der måtte ske,
handle derefter...oxo selv om det ikke er 101% inden for reglerne.

Kan man kun overskue at køre bil i en trafikkultur hvor alt skal gå 110%
efter reglerne, ja så skal man bare ikke på gaden i dk.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-04 14:09

> Du bevæger dig vist ikke meget rundt i trafikken til hverdag, for det er

Usagligt pladder.

> bare ikke nok som det er i dag, at en person kan finde ud af og føre en
> køretøj efter reglerne... man skal også kunne forud se det der måtte ske,
> handle derefter...oxo selv om det ikke er 101% inden for reglerne.

Jeg regner det for en regel at man kan føre sit køretøj på betryggende vis
og overskue trafiksituationen. Det står der da vist noget om, ligesom der
står at man skal køre efter forholdene.

> Kan man kun overskue at køre bil i en trafikkultur hvor alt skal gå 110%
> efter reglerne, ja så skal man bare ikke på gaden i dk.

Nej, enig. Men husk at den slags trafikanter _er_ på gaden uagtet din
holdning, så den bedste måde at undgå uheld er at tage højde for det i sin
færdsel.

Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-04 12:00

> [...]
> dreje hovedet så han kunne se den blinde vinkel, eller har dårligt knæ
> så en katastrofeopbremsning sandsynligvis ikke kunne lade sig gøre.

Nu behøver man jo ikke at være gammel for at være svigerfar. Min svigerfar
er 60, og kører 100% (112% for det er Yaris) sikkert og følger trafikken.
Der er mange på 1/3-1/5 af hans alder som er meget farligere.

Desuden er min far (han er jo også en svigerfar) også 60, han kører 25k-30k
km om året og kører bil ligeså godt som de fleste herind og meget bedre end
gennemsnittet.

> [...]
> unge mænd. Der sker sandsynligvis en masse små skader på biler og
> lign. der aldrig kommer frem fordi det bliver håndteret udenom

Jeg er helt sikkert på det stadig er de unge som er værst.

Hvornår er man forøvrigt en ældre bilist ? 50 ? 55 ? 60 ? 75 ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-04 12:05

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> Der er mange på 1/3-1/5 af hans alder som er meget farligere.

Der skulle have stået 1/2 i stedet for 1/5, 1/5 af 60 er vist for lidt

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-04 12:12

> [...]

> opfylde reglerne, så han skulle _ikke_ være i trafikken (som chauffør i en

Min pointe var at hans læge ikke nødvendigvis er uvildig! Min morfar
var, kort tid inden han døde af kræft, til check hos egen læge. Lægen
godkendte ham som fører selvom han overhovedet ikke var istand til at
køre. Han kunne ikke dreje overkroppen og slet ikke kigge spejle eller
blinde vinkler. Jeg har fra venner og bekendte hørt flere tilfælde
hvor deres bedsteforældre ikke har villet overdrage kortet selvom de
gang på gang havde set at han/hun ikke kunne køre bil. Og hvis de gik
til lægen så indrømmede han at det måske ikke var smart at "dumpe"
ham, men da han jo ikke kunne leve uden kørekort, så ville lægen ikke
sige nej til fornyelse. Det er naturligvis lægen der er dårlig i sådan
et tilfælde, men som sagt, så har læger der kender patienten
personligt nok meget sværere ved at inddrage kørekort end en helt
uvildig læge.

> [...]
> der færdes på motorvejen, derfor kræves der større overblik, bedre syn og

Enig, der kræves mere af føreren ved 130, da lastbiler og lign. kommer
med en anden fart, men der mener jeg så også at hvis han ikke kan
reagere fornuftigt under normale forhold ved 130, så tvivler jeg altså
på at han kan reagere ved 110 ved mindre gode forhold. Antaget at han
holder farten, en god billist sænker naturligvis hastigheden hvis han
ikke er tryg ved situationen.

> Principielt enig. Derfor kaster vi også teoribøger efter svigerfar i ny og
> næ, og udfordrer ham med jævne mellemrum.

OK, hatten af for det! Det er desværre ikke alle der gør det, derfor
mit opstød. Problemet er nemlig dem som ikke kan/vil indse at
trafikmønstret har ændret sig de sidste 40 år (ja de sidste 10 år) og
derfor kører bil som de altid har gjort.

/Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-04 12:17

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> [...]
> km om året og kører bil ligeså godt som de fleste herind og meget bedre end

Det er jo kun godt at høre.

<snip>

> Jeg er helt sikkert på det stadig er de unge som er værst.

Der er dårlige og gode unge bilister, ligesom der er gode og dårlige
ældre bilister.

> Hvornår er man forøvrigt en ældre bilist ? 50 ? 55 ? 60 ? 75 ?

Well... som det er nu er det når man fylder 70, og skal til periodiske
tjek hos lægen. Og det er disse tjeks der IMO burde gøres mere
omfattende.

/Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-04 12:22

> Det er jo kun godt at høre.
>
> <snip>

> Der er dårlige og gode unge bilister, ligesom der er gode og dårlige
> ældre bilister.

Men stadig, gruppen af unde mænd er stærkt overrepræsenteret i
ulykkesstatistikkerne, og deres ulykker er oftest alvorligere.

> Well... som det er nu er det når man fylder 70, og skal til periodiske
> tjek hos lægen. Og det er disse tjeks der IMO burde gøres mere
> omfattende.

Det har du ret i.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-04 12:30

> [...]

> reglerne, uden at tage hensyn til andre. Eneste faktor for nogle lader til
> at være skyldsspørgsmålet hos forsikringen.

Jeg kan desværre ikke lige finde artiklerne på JP, men de bragte i
efterårs en eller flere artikler omkring at ældre er ved at være
mindst ligeså farlige i trafikken som unge mænd under 25.

/Thomas
Der overvejer om ikke det var værd at overveje en EOD

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 29-04-04 17:32

> /Thomas - Der er træt af at det offentlige skal tænke for mig.

Men som dog tilsyneladende lader det offentlige diktere differentieret
hastighed, frem for at tænke selv og bare køre efter forholdene

MVH Klaus
(ku' bare ikke lade være)