"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message
news:7mlt805fmi2trdsb4kkb3sq690vfvsmsb9@4ax.com...
>
> Men, i den ene af de skriv du linkede til står der (copy/paste fra
> dokumentet):
> 2. Ændringer, der kræver syn.
> 2.1 Montering af fjedre, der sænker mere end 40 mm eller andre fjedre
> (f.eks. supplerende bagfjedre), anses som konstruktive ændringer,
> der skal registreres efter forudgående godkendelse hos
> Bilinspektionen,
> hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
> bilen. Dette vil komme til at fremgå af bilens registreringsattest.
> Fjedrene
> skal sidde spilfrit i deres fjederskåle - også ved fuld udfjedring
> af hjulene.
> 2.2 Ved synet skal foreligge
> enten
> - accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af
> køretøjsoplysninger
> i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
> udgivet - teknisk materiale.
> eller
> - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
> TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.
>
> Ovenstående læser jeg som om at du ikke helt har ret i dit udsagn om
> at alt over 40mm sænkning pr definition er forbudt - blot, at bilen
> skal synes med det?
Jeg skriver ikke at det er forbudt. kun at det kan give problemer, hvis der
sænkes mere end 40 mm,
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af
> køretøjsoplysninger
> i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
> udgivet - teknisk materiale.
> eller
> - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
> TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.
Disse kan være svære at få fat i, det er så men alt,
Kender du nogen der er i besiddelse af nævnte papirer.?
For min skyld må du sænke alt det du vil, jeg har blot henledt
opmærksomheden op hvor der står hvad man i følge færdselsstyrelsen skal
kunne dokumentere, jeg udsteder ikke forbud, eller udtaler mig om hvad der
er forbudt, det er op til den enkelte selv at vurdere ud fra regelteksten.
Tolkning og udlægninger må advokater og dommere, i tvivlstilfælde, tage sig
af, i det daglige er det statens bilsyn der skal forholde sig til reglerne
og det enkelte køretøj.
Så du får ikke mig til at udtale mig om det er lovligt eller forbudt, højest
hvad jeg synes er hensigtsmæssigt hhv. uhensigtsmæssigt ud fra min erfaring,
og i dette tilfælde har jeg ikke udtalt mig for eller imod sænkning, da det
vil være meget individuelt fra køretøj til køretøj, da der er mange faktorer
i en bils undervogn der spiller ind på køreegenskaberne, og det er dem der
ikke må forringes. (prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium
(f.eks. TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er
forringet.)
Jeg håber, at det nu står klart som bukket i neon
--
Møller