Besværlig dækstørrelse
Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 12:45

Hejsa,

Jeg får sænket min Uno her i weekenden (komplet 60/60 Weitec Ultra GT fjedre og
dæmpere) i weekenden. Så er det jo snart ved at være på tide, at kigge lidt efter
nogle nye hjul.

Den nemme udvej er at sætte nogle 14" på, men da jeg godt vil have min bil til at
skille sig lidt ud i gadebilledet vil jeg jo godt have noget større. Samtidig vil
jeg helst ikke miste for meget performance og har derfor kigget efter nogen hvor
rullediameteren passer.

Jeg har fundet et par biler på nettet der kører på 195/35-16 og denne størrelse
ligger så tæt på den originale som over hovedet muligt. Problemet er bare at der
ikke står hvem der der har produceret dækkene, og derfor håber jeg på lidt hjælp
her.

Er der nogen der ved hvem der laver 195/35-16? Alternativt 195/30-17, men jeg
tvivler næsten på at de findes.

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-04-04 13:37

Claus Fabritius wrote:
> Er der nogen der ved hvem der laver 195/35-16? Alternativt 195/30-17,
> men jeg tvivler næsten på at de findes.

Hvad med
195/40-16?
215/35-16?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 14:10

"morten@gate1.proinfo.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse
"Re: Besværlig dækstørrelse"

> Hvad med
> 195/40-16?

De kan godt gå på den, men da de er 4% større end de originale vil jeg miste en
del acceleration på det. Det kunne selvfølgelig være en udvej, men så vil jeg
næsten hellere nøjes med en mindre dimension. Det kunne være 195/45-15 (+3%) eller
185/50-14 som er det optimale match. Det kunne dog se meget godt ud med 16" på den.

> 215/35-16?

Jeg er faktisk ikke sikker på at de kan være på den, men de er under alle
omstændigheder så brede at bilen bliver mærkbart langsommere.

Fra : phk

Dato : 27-04-04 14:36

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse
> "Re: Besværlig dækstørrelse"

> De kan godt gå på den, men da de er 4% større end de originale vil jeg

Hold da op. Hvad er det for en motorsvag Fiat der ikke kan klare en 4%
større dækstørrelse?

Jeg kan da godt blive noget imponeret af at der er nogen der tænker i de ...
baner :)

Måske skulle du hellere overveje nogle smallere dæk?`155/50x13 som sommerdæk
og et par numre mindre som vinterdæk.

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 27-04-04 14:43

> Hold da op. Hvad er det for en motorsvag Fiat der ikke kan klare en 4%
> større dækstørrelse?

Nåhh - nu forstår jeg - en af de racerkører der kun kan finde ud af at køre
på en stribe.

Forklar lige hvad det er der er så sjovt ved det?
--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 16:55

> Nåhh - nu forstår jeg - en af de racerkører der kun kan finde ud af at
køre
> på en stribe.

Du ahr fat i noget af det rigtige, og alligevel rammer du ved siden af :)
Ja, jeg en af dem der synes at det er sjovt at køre 1/4-mile race, men jeg
kan skam også godt finde ud af at race selvom der er sving på vejen. Fx.
synes jeg at Sturup er en fed bane.

> Forklar lige hvad det er der er så sjovt ved det?

Det tror jeg ikke at jeg kan. Det giver bare et kick. Det er sikkert lige så
svært at forklare hvorfor det er fedt, som det er at forklare hvorfor det er
fejl at stå på skøjter på en frossen sø.
--
Claus Fabritius
Lovligt streetrace i Køge 8. maj

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 16:52

> Hold da op. Hvad er det for en motorsvag Fiat der ikke kan klare en 4%
> større dækstørrelse?

Den er skam ikke svag, og den kan da også godt klare det. Jeg ser bare ingen
grund til at gøre min 0-100-tid langsommere end højest nødvendigt.

> Jeg kan da godt blive noget imponeret af at der er nogen der tænker i de
> baner :)

Glad for at kunne imponere :)

> Måske skulle du hellere overveje nogle smallere dæk?`155/50x13 som
sommerdæk
> og et par numre mindre som vinterdæk.

Og helt miste alt hvad der minder om vejgreb samtidig med at jeg ændrer
kraftigt på den totale udveksling? Ellers tak.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-04-04 15:21

Claus Fabritius wrote:
> [...]
> jeg miste en del acceleration på det. Det kunne selvfølgelig være en
> udvej, men så vil jeg næsten hellere nøjes med en mindre dimension.

John Sahl kører på 195/40-16 - har du spurgt ham om det betyder så meget ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 16:57

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> John Sahl kører på 195/40-16 - har du spurgt ham om det betyder så meget ?

Han mener at jeg skal holde mig til noget mindre, da de ikke er velejnede
til til 1/4-mile. På en normal bane og i dagligdagen er de fine, men man
taber for meget tid når det gælder på Striben.

Fra : phk

Dato : 27-04-04 17:22

> [...]
> til til 1/4-mile. På en normal bane og i dagligdagen er de fine, men man
> taber for meget tid når det gælder på Striben.

Jeg havde engang en Golf som jeg brugte til at køre den samme rute hver dag.
Jeg kendte ruten så godt at jeg vidste hvor jeg skulle sætte bilen i frigear
for eksempelvis at ramme en rundkørsel eller en lysregulering med en bestemt
fart.

Så skiftede jeg mine 13 x 175/70 ud med 14 x 195/60. Dette afstedkom at
jeg - fra en hastighed på 80 km i timen - skulle køre adskillige hundrede
meter mere med denne hastighed før jeg satte i frigear, for at ramme
rundkørslen/lysregulering med den samme fart. Dette skyldes større friktion
men i højere grad også højere luftmodstand - den er faktisk meget stor for
brede dæk.

Så spørgsmålet er om ikke du - i en så motorsvag bil som en Fiat, der jo som
bekendt ikke er en Formel1 med flere hundrede HK - skal spekulere mere i
dækbredden end i dækgrebet.

Ja - det var jo så mine vise ord igen (men i en anden udformning ;)

Prøv det før du afviser det. Jeg nøjes gerne med halvdelen af pokalen ;)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-04-04 17:28

phk wrote:
> [...]
> jo som bekendt ikke er en Formel1 med flere hundrede HK - skal
> spekulere mere i dækbredden end i dækgrebet.

Øhhhhh.... snakker vi ikke om Uno turbo her ?
Den vil jeg ikke betragte som motorsvag

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 18:07

> Øhhhhh.... snakker vi ikke om Uno turbo her ?

Jo, det vil jeg mene, da det er min bil det drejer sig om.

> Den vil jeg ikke betragte som motorsvag

Unodermotoriseret er den da ikke :) 110+ (++ kommer senere:) heste er
selvfølgelig ikke alverden, men da bilen vejer 860 kg vil jeg ikke kalde den
motorsvag.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 18:28

> [...]
friktion
> men i højere grad også højere luftmodstand - den er faktisk meget stor for

Selvølgelig er der mere modstand i de bredere dæk. Både vindmodstand og
forøget friktion. Måske har den større størrelse (2.5%) også betydet noget

> Så spørgsmålet er om ikke du - i en så motorsvag bil som en Fiat, der jo
som
> bekendt ikke er en Formel1 med flere hundrede HK - skal spekulere mere i
> dækbredden end i dækgrebet.

Så motorsvag er en Uno Turbo nu heller ikke. Mine nuværende dæk (175'ere)
har kun lige nok vejgreb til at få fat, så går jeg ned i størrelse vil det
hele bare gå op i dækrøg. Med 30-40 heste mere vil mine 175'ere ikke kunne
få fat før jeg når i 3. gear, så der er ingen vej uden om at gå op i lidt
bredere dæk. Det hjælper jo ikke at vinde et halvt sekund over de 100, hvis
jeg taber et helt under.

> Ja - det var jo så mine vise ord igen (men i en anden udformning ;)
>
> Prøv det før du afviser det. Jeg nøjes gerne med halvdelen af pokalen ;)

Ideen er fin nok, men det vil ikke rigtigt spille på min bil.

Fra : phk

Dato : 27-04-04 21:35

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det hjælper jo ikke at vinde et halvt sekund over de 100, hvis
> jeg taber et helt under.

Faktisk jo!

Med 30 km/timen taber du 10 meter på det sekund, ved hundrede taber du 15
(hovedregning).

Jeg mener stadig den er motorsvag. Det er jo ikke nogen dragster ;)
--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 22:33

> Faktisk jo!

Faktisk nej :) Kan godt være at jeg fik formuleret mig lidt skævt i forhold
til hvad jeg mente. Det jeg mente var at det ikke hjælper noget, at jeg
vinder et halvt sekund fra jeg når de 100 til jeg krydser målstregen (mellem
150 og 160 vil jeg tro), hvis jeg samtidig er et sekund længere om at nå de
100. Så taber jeg et halvt sekund alt i alt.

> Med 30 km/timen taber du 10 meter på det sekund, ved hundrede taber du 15
> (hovedregning).

Håber at det ovenstående giver lidt mere mening end det jeg først skrev.

> Jeg mener stadig den er motorsvag. Det er jo ikke nogen dragster ;)

Det kan godt være at den er motorsvag, men det ændrer ikke på at det er en
kvik lille bil og med 150 heste skal de fleste stå tidligt op for at smutte
fra den.

Fra : phk

Dato : 27-04-04 22:43

> [...]
de
> 100. Så taber jeg et halvt sekund alt i alt.

HAR du prøvet eller gætter du på 150-160?

> Håber at det ovenstående giver lidt mere mening end det jeg først skrev.

Jeg prøver også lige igen: Ved 30 km/timen taber du 10 meter på et sekund,
ved 100 taber du 15 meter - på et halvt sekund... ;)

> Det kan godt være at den er motorsvag, men det ændrer ikke på at det er en
> kvik lille bil og med 150 heste skal de fleste stå tidligt op for at
smutte
> fra den.

HAR du prøvet smallere dæk - eller er du teoretiker?
Da det er 10´ende dele af sekunder vi snakker om ville jeg da prøve mig lidt
frem.

Hvad løber din bil i 1., 2., 3. og 4. efter speedo´en?

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-04-04 23:03

> HAR du prøvet eller gætter du på 150-160?

Jeg har prøvet en enkelt gang, men strækningen var ikke mål 100% op. Med en
sløv start nåede jeg op omkring 145 (~155 på klokken og jeg har 10 km/t
fejlvisning)

> Jeg prøver også lige igen: Ved 30 km/timen taber du 10 meter på et sekund,
> ved 100 taber du 15 meter - på et halvt sekund... ;)

De to tal var grebet ud af luften, så det kan lige så godt være mere :)

> HAR du prøvet smallere dæk - eller er du teoretiker?

JEg har endnu ikke haft mine vinterdæk på (Fik den først på plader i marts),
men på mine 175'ere slipper den vejen i første og andet gear når den sætter
fuldt tryk hvis vejen ikke er 100% tør. På knastør vej er jeg nødt til at
starte langsomt op for at undgå spind og det sætter jeg tid til på. På
smallere dæk vil marginen for spind være endnu mindre.

> Da det er 10´ende dele af sekunder vi snakker om ville jeg da prøve mig
lidt
> frem.

Nu er det desværre begrænset hvad jeg har til rådighed af penge, så jeg har
ikke råd til at prøve med en masse forskellige dæk. Jeg ved dog fra
tilsvarende biler, at den er huritgere med 195/45-15 end 195/40-16.

> Hvad løber din bil i 1., 2., 3. og 4. efter speedo´en?

Jeg bliver lige nødt til at vende tilbage med de tal i morgen, da jeg ikke
kan huske dem i hovedet. Ved dog at den rammer 210 reelle km/t ved 6200 RPM
i 5. gear.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 28-04-04 11:43

"phk" <mailto:phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Besværlig dækstørrelse"

> Hvad løber din bil i 1., 2., 3. og 4. efter speedo´en?

Så har jeg lige været ude og teste lidt. Det gule felt starter ved 6300 RPM og
hastighederne her ligger mellem 6000 og 6300 RPM

1. gear: 55 km/t
2. gear: 90 km/t
3. gear: 145 km/t
4. gear: 185 km/t