"jacob" <FJERNMIGjeo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:408e05b7$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Mener vist det er en RET kendt problem specielt med den 3 dørs, fordi
> dørerne er så tunge, at hængslerne ikke kan klare presset..
Snikke snak, det er ren ammestue historie iværksat af Bilmagasinet, som ikke
har en kæft begreb om sagen.
En G4 / Bora og Passat har meget solide dørhængsler, prøv bare at kigge på
dem.
Tyske bessermachen :))))
Følgende knirkelyd kan være tilstede i en G4 og kan afhjælpes.
1) Dørene knirker/knager.
- De skyldes at gummilisterne er tørre, derved kan dørene ikke arbejde med
karossen.
Problemet løses ved at smøre listerne med silikone.
Man kan godt bruge den fra tanken, men den er ofte af ret tynd konsistens og
holder ikke længe.
Brug istedet den org VW med vare nr. D 007 000 A2. Den er meget fed, men
desværre også dyr, køb den i tyskerland og spar 65 %.
Jeg ved ikke om der er en officiel servicenote på dette problem, men mit
værksted kender til det og smøre listerne omnødvendigt ved service.
2) Kliklyde fra dørlåsen, rengør og smør dørlåsen (altså ikke nøglehullet)
med ovenævnte silikone.
Dette har VW en servicenote på.
3) Raslelyde fra kopholder i 98 og 99 årgangen, der er fra 2000 lavet en ny
og ændret model.
Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis ikke man har lyst til at købe en
ny. Man kan selv afhjælpe det ved at adskille den og så smøre den med en tyk
omgang "smørefedt" f.eks VW's egen G 052 150 A2, den har jeg selv brugt med
stor success på flere biler.
Dette har VW en servicenote på. (Smørelsen er dog min egen opfindelse.)
4) Der har også været rasle/knirkelyde fra handskerummet på tidligere
modeller.
Laaaang forklaring, noget med at smøre og sætte noget selvklæbende filt på.
Dette er der en service note på:
http://www.20vturbo.com/tsb/mirror/pdf/v680001.pdf
5) Har man fået skiftet forruden kan den være monteret forkert/dårligt
hvilket kan resultere i at ruden knager og i værste fald pludelig revner.
Jeg havde selv problemet på min G4 i 1999, jeg fik den skiftet på
reklamation.
6) Og endelig er der den kedelig, nogle af de første G4 uden CAN bus har
instrumenter fra Motometer, disse har nogle dårlige steppermotorer dem der
driver viserne, det kan rasle og klikke når viserne bevæger sige frem eller
tilbage, høres f.eks under accelleration.
Det er bare ærgeligt, der anvendes heldigvis ikke længere MotoMeter
instrumenter (svjv) kun VDO.
Også lige til sidst, jeg har set en gang at en filtpuderne mellem
midterkonsol og bunden af instrumentbordet var faldet, så kan de gnide mod
hindnande i kurvekørsel ol. en ny filtpude kan nemt skubbes ind imellem.
Se det var løsningen til at få en knirkefri G4, det er faktisk meget nemt.
Jeg har aldrig været udsat for en G4 der havde alle lyde på en gang.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264
=== Døden overhaler de hurtige ===