"Klippekortet" en realitet
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 16:55

Kære NG

Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende
artikel.

http://www.tnfs.dk/images/Klippekort.jpg
Flemming Jacobsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-04-04 17:10

> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende
> artikel.

Mister man ikke kortet ved en promille mellem 0,51 og 0,8!! Jeg er rystet -
ved al promillekørsel bør kortet ryge med det samme!!

Men klippekort-systemet er da ganske fornuftigt.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-04-04 17:33

On Mon, 26 Apr 2004 18:09:48 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

>Mister man ikke kortet ved en promille mellem 0,51 og 0,8!! Jeg er rystet -
>ved al promillekørsel bør kortet ryge med det samme!!

Nu mister du vel realitetssansen! Det er da laangt farligere at køre
161km/t på motorvejen efter på fredag, end at have alkohol i blodet.
Alkohol nedsætter jo kun din reaktionsevne og opfattelsesevne. Men det
er jo ikke farligt, da det er farten, der dræber.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : phk

Dato : 26-04-04 17:59

> [...]
> Alkohol nedsætter jo kun din reaktionsevne og opfattelsesevne. Men det
> er jo ikke farligt, da det er farten, der dræber.

Jeg kunne nok også nævne en pige eller to jeg kender som kører dårligere bil
end jeg (teoretisk) gør ved enhver tænkelig promille :)

--
Per, Esbjerg

Fra : anders majland

Dato : 26-04-04 17:28

> Mister man ikke kortet ved en promille mellem 0,51 og 0,8!! Jeg er
> rystet - ved al promillekørsel bør kortet ryge med det samme!!

Nej det ryger først ved 0,8. Derunder er bøden "kun" 4000kr.

Der et iøvrigt ikke så længe siden at grænse blev sat ned til 0,5 ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:27

> Mister man ikke kortet ved en promille mellem 0,51 og 0,8!! Jeg er
rystet -
> ved al promillekørsel bør kortet ryge med det samme!!

Sjovt som grænserne ændres.
I Polen f.eks ryger kortet bare man har mere end 0.0 promille i blodet
I "gamle dage" kunne man acceptere 0.8 i blodet før det gav en bøde i dag er
det 0.5.......så kan man da ligesågodt tage tyren ved hornene og sige 0.0 og
at alkohol og bilkørsel ikke hører sammen.

--
Tom

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-04-04 19:37

Tom wrote:

> [...]
> det 0.5.......så kan man da ligesågodt tage tyren ved hornene og sige 0.0 og
> at alkohol og bilkørsel ikke hører sammen.

I praksis er det umuligt at overholde - og måle - 0,0 promille.
(Eller rettere 0,0000 promille eller noget i den stil)

Med tilstrækkeligt fintfølende udstyr kan man måle at du har drukket en
enkelt øl for 3 dage siden. At promillen f. eks. idag er 0,002.

Hvad siger du så .... Afleverer du kortet på basis af det.?

At kræve en promillegrænse på nul er baseret på uvidenhed om
målenøjagtigheder.

Udstyret der bruges har langt større måletolerance end at at det kan
afgøre om der er 0,05 eller 0,10 promille.

Mvh. Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 19:53

> I praksis er det umuligt at overholde - og måle - 0,0 promille.
> (Eller rettere 0,0000 promille eller noget i den stil)

Nu skrev jeg 0.0 og ikke 0.00
Det er netop sådan at reglerne er i flere østeuropæiske lande.

> Med tilstrækkeligt fintfølende udstyr kan man måle at du har drukket en
> enkelt øl for 3 dage siden. At promillen f. eks. idag er 0,002.
>
> Hvad siger du så .... Afleverer du kortet på basis af det.?

hvis du afrunder 0.002 med 1 decimal så giver det 0.0

> At kræve en promillegrænse på nul er baseret på uvidenhed om
> målenøjagtigheder.

De har nu ganske godt styr på det i de lande der har disse regler og folk
dér, tager ikke bare en enkelt øl og så bilen. Hvis de drikker så tager de
taxa, sporvogn eller går.

> Udstyret der bruges har langt større måletolerance end at at det kan
> afgøre om der er 0,05 eller 0,10 promille.

Man puster i et alkometer og siger den 0.0 så kan man fortsætte. Siger der
noget over det så har man et alvorlig problem. Vil ikke råde nogen
"udlænding" til at prøve med en lille promille i Polen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 17:33

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> Kære NG
>
> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende
> artikel.

Jeg synes ikke klippekort systemet lyder som voldsomt som første gang jeg
hørte om det...

Jeg vil faktisk mene at det er fair nok, sådan som det i følge artiklen er
bygget op. Personligt har jeg haft kørekort siden 97, og bil siden 99... og
siden da har jeg kun fået hvad det vil svare til 1 klip... Jeg kører vel
nærmest ugentligt med hastigheder på motorvej på mere end 30% over tilladt
hastighed.. men det er vel bare bad luck hvis man bliver nuppet mindst 1
gang årligt...

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 18:21

On Mon, 26 Apr 2004 18:33:18 +0200, "Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk>
wrote:

> [...]
>hastighed.. men det er vel bare bad luck hvis man bliver nuppet mindst 1

Hvis man kigger på det er klippekorts systemet faktisk mere lempeligt
end vores nuværende system.
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas H.

Dato : 26-04-04 18:29

> Hvis man kigger på det er klippekorts systemet faktisk mere lempeligt
> end vores nuværende system.

Nå, jeg synes nu det er noget skræmmende, at de hastigheder jeg kører hver
ENESTE dag, nu bliver betragtet som noget lige så farligt, som at køre over
for rødt, og sætter mig i kategori med spritbilister og andre der ikke er
egnet til at køre bil!

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-04-04 18:30

> [...]
> at køre over for rødt, og sætter mig i kategori med spritbilister og
> andre der ikke er egnet til at køre bil!

Enig - de kunne godt hæve den grænse en hel del!

--
Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/ - importguide

Fra : Thomas H.

Dato : 26-04-04 18:37

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig - de kunne godt hæve den grænse en hel del!

Jeg synes slet ikke man kan bruge en grænse, det burde vurderes fra gang til
gang, hvis man skal straffe SÅ hårdt, som at fratage folk retten til at køre
bil.
De skriver selv, at det kun er handlinger der er til fare for
trafiksikkerheden, det kan man sgu da ikke afgøre via tal.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-06-04 08:56

Thomas H. wrote:

> De skriver selv, at det kun er handlinger der er til fare for
> trafiksikkerheden, det kan man sgu da ikke afgøre via tal.

Bedre KAN det ikke siges! Selvom man har statistikker der siger at den
erfarne bilist på 40 år er rimeligt sikker i trafikken, findes der også
mindre sikre eksemplarer. Statistikker må endelig ikke afgøre
befolkningen som en helhed - dvs. hvis 20% af de 18-årige i DK kører
råddent, gør de sidste 80% automatisk også - det er desværre nok sådan
mange ser på statistikker. Der findes usikre individer i alle
aldersgrupper. Færdig.

// Troels

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 19:36

On Mon, 26 Apr 2004 19:29:28 +0200, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> [...]
>for rødt, og sætter mig i kategori med spritbilister og andre der ikke er

Nu her må du kun kører over for rødt 2 gange før at dit kort ryger, med
den nye løsning har du 3 "chancer" før at kortet er væk.
Flemming Jacobsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-04-04 22:58

Thunderbird [7100] skrev:

> Nu her må du kun kører over for rødt 2 gange før at dit kort ryger

Hvor har du det fra?

--
Reino

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-04-04 00:33

On Mon, 26 Apr 2004 23:57:51 +0200, "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote:

>Hvor har du det fra?

Første gang betinget frakendelse, 2 gang ubetinget frakendelse
Flemming Jacobsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-04-04 07:11

Thunderbird [7100] skrev:

> Første gang betinget frakendelse, 2 gang ubetinget frakendelse

Man får da ikke en betinget frakendelse "blot" ved at køre over for rødt.

--
Reino

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-04-04 16:24

On Tue, 27 Apr 2004 08:11:16 +0200, "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote:

>Man får da ikke en betinget frakendelse "blot" ved at køre over for rødt.

Det har jeg så ladet mig fortælle at man gør.
Flemming Jacobsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-04-04 07:16

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> Første gang betinget frakendelse, 2 gang ubetinget frakendelse

.....Hvis du laver ulykker når du kører overfor rødt velogmærket..
Tror det var det Reino fiskede efter :)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-04-04 23:04

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Nu her må du kun kører over for rødt 2 gange før at dit kort ryger, med
>den nye løsning har du 3 "chancer" før at kortet er væk.

Såehhh ? det ryger sgu' første gang, hvis du er årsag til en ulykke

at snakke om antal chancer i forbindelse med rødkørsel er sgu' absurd
;)

Fra : C. Caspersen

Dato : 26-04-04 22:36

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
over
> for rødt, og sætter mig i kategori med spritbilister og andre der ikke er

Det er da ikke farligt at køre over for rødt, hvis man først har checket, at
der ikke er andre på vejen ?

/Caspersen

Fra : anders majland

Dato : 26-04-04 17:38

> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende
> artikel.

Så for skruen lige endnu en tand

Mhs til rødkørsel så vil det nok ikke tage længe at få indraget nogle
kørekort hvis man stiller sig op ved nogle af de større kryds i
københavn samme tid hver morgen....

Vi har også længe haft 70% reglen for hvornår man risikerer en ny
køreprøve der dog for visse køretøjer er en 40% regel (f.eks personbil
med trailer). For motorveje har man så i forbindelse med de højere
fartgrænser valgt at stramme den en tand og nu indføres så måske
yderligere sanktioner allerede ved +30%.

Der er ingen tvivl om at 105km/t er ulovligt på en god jysk "motorvej"
(altså de veje der har midterstriber , men 3 "uheldige" episoder på
3år er så nok til en betinget frakendelse. Med den kontrol der er idag
skal der nok sort uheld til at få sådanne 3 bøder på 3 år selvom man som
alle de andre ligger med en hastigehd deromkring. Men der er jo penge i
en intensiveret kontrol (og måske også færre uheld). Man må så formode
at mange af dem med trailere der idag holder sig lige under +40% vil
sætte hastigheden ned under +30% - så det vil nok sænke
gennemsnitsfarten noget ...

Lastbilerne "standard" hastighed er i praksis bestemt af deres
begrænsninger. De passer sjovt nok til lige at holde sig under de +30%
hvis de er justeret korrekt...

Det er heller ikke nemt at gennemskue bødekataloget mere. Der er stadig
"grund-bøden" baseret på overskridelsen i procent. Dernæst er det et
tillæg for høj hastighed, med en betinget frakendelse ved en fast
hastighed og ikke bare de 70%. Dertil kommer så klippekortet ved 30% -
Det burde da kunne gøres enklere ....

--
Anders Majland

Fra : Rune Simonsen

Dato : 26-04-04 21:54

On Mon, 26 Apr 2004 18:37:52 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> Det burde da kunne gøres enklere ....

Det gælder da vist overalt i den offentlige sektor. Det er det der
hedder beskæftigelsesterapi: Lav nogle enormt vanskelige regler - så
er vi jo nødt til at ansætte en masse mennesker i det offentlige til
at holde styr på dem - og så er der færre arbejdsløse. Og færre
arbejdsløse ser godt ud til næste valg.

Nu er den strategi bare blevet praktiseret i 30 år, og man fortsætter
frisk og frejdigt. Behøver jeg at sige at det ikke ligefrem hjælper på
nationens helbred?

--

Rune Simonsen

Fra : Thomas H.

Dato : 26-04-04 18:18

> [...]
> Kære NG
>
> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende

Jeg synes sådan set, at klippekort er en fin ordning, men der er altså noget
HELT galt, i hovederne på de mennesker der har lavet de regler.
At man kan sidestille det at køre over for rødt, med at overskride en
generel hastighedsgrænse med 30%, er helt ufattelig gåde for mig !! Hvornår
får de mennesker en form for realitetssans?

Prøv, når I er ude at køre med andre, at snige den op på 65 km/t hvor der er
50, og spørg dem om de synes der er noget faretruende ved jeres kørsel, og
fortæl dem så, at I nu kører så hurtigt, at staten mener at man ikke er
egnet til at føre et køretøj de næste tre år, og fortæl dem så, at I nu har
tænkt jer at fortsætte over for rødt i det næste lyskryds, fordi det nemlig
bliver betragtet som en ligeså slem forbrydelse, som det I har gang i nu, og
se om de føler sig trygge ved det.

Jeg vil jo mene, at en dommer bør vurdere, om man er "til skade for
trafiksikkerheden" hvis man bliver taget med 65 km/t på en given strækning,
hvis man har tænkt sig at fratage folks evne til at køre bil. Man kan da
ikke vurdere det ud fra et tal, det kommer da an på 1000 ting, trafiktæthed,
oversigtsforhold, vej, vind og vind osv.

Så kan folk sige, jaaaamen hvis der er 50 er det jo hvad man har vurderet er
forsvarligt.
NEJ, på en vejstrækning på 5 km., kan man jo ikke skilte forskelligt hver
10. meter, det ville være et urimeligt krav, men hvis man skal snakke om, at
folk ikke er egnet til at føre bil, må der vurderes ud fra de faktiske
forhold, og ikke en generel grænse - ligesom man i et retssamfund gør ved de
fleste andre forbrydelser.

- lad os få en ny regering, en vi VED røvrender bilister, og ikke de andre
vatpikke.
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 19:39

On Mon, 26 Apr 2004 19:18:17 +0200, "Thomas H."
> [...]

>bliver betragtet som en ligeså slem forbrydelse, som det I har gang i nu, og

Nogle steder er det vitterligt ikke en gang forsvarligt at kører det der
står på skiltene. Var fx ude og kører med kæresten 2-3 gange her i
weekenden i en lånt bil. Godtnok kente jeg ikke området jeg min
personlig sans sagde mig at på den strakning jeg/vi kørte at der skulle
hastigheden ihvertfald sænkes under mange forhold.
Flemming Jacobsen

Fra : Mathias

Dato : 26-04-04 19:45

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
> personlig sans sagde mig at på den strakning jeg/vi kørte at der
> skulle hastigheden ihvertfald sænkes under mange forhold.

Det er da klart... man må bruge sin sunde fornuft. Skulle man f.eks. have et
skilt på landevejene før hvert eneste sving? Det er jo ellers slemt nok i
forvejen...

-Mathias

Fra : Thomas H.

Dato : 26-04-04 19:58

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> skilt på landevejene før hvert eneste sving? Det er jo ellers slemt nok i

Netop, og når man nu har valgt 80 km/t som generel grænse, på en
landevejsstrækning, sving og tæt trafik inklusiv, kan man vel ikke kalde det
til fare for trafiksikkerheden, at køre 105 når det går ligeud 1½ km, i 4
spor ?

Fra : Thomas H.

Dato : 26-04-04 19:55

> [...]
> personlig sans sagde mig at på den strakning jeg/vi kørte at der skulle
> hastigheden ihvertfald sænkes under mange forhold.

Jeg kører tit langsommere end skiltene, hvis forholdene ikke er til andet,
det er mere end hvad man kan sige, om folk der panisk holder nålen på 50
altid.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:20

> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende
> artikel.
>
> http://www.tnfs.dk/images/Klippekort.jpg

Det har da været sådan i mange år.
Politiet kan til enhver tid hvis de skønner at man ikke er i stand til at
føre bilen forsvarligt, indkalde folk til en orienterende
køreprøve.......hvilket næsten er det samme som en betinget frakendelse.

--
Tom

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-04-04 22:21

> [...]
> Kære NG
>
> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende

Det er sgu snart billigere at købe en bil uden afgifter og så bare køre
rundt i den og betale de bøder man måtte få. Skulle kørekortet blive
taget så skider man bare på det; man skal bare lade være med at tage det
igen. Hvis bilen er i risikozonen for at blive konfiskeret så må man
bare købe en gammel brugt een. Det lyder til at være den billigste
løsning sålænge udsigten ikke er fængselsstraf. Bøden betaler man men
man kan jo altid lave hærværk for et tilsvarende beløb. Så har staten i
hvert fald ikke tjent noget.

Jeg har godt nok mistet troen på færdselsloven. Ren politistat. Min
velvilje for at hjælpe i opklaringer af politisager bliver mindre dag
for dag.

Ok, det var lidt galde der skulle op, men jeg er i hvert fald ikke
positiv stemt.

mvh Bernhard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 20:08

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har godt nok mistet troen på færdselsloven. Ren politistat. Min
> velvilje for at hjælpe i opklaringer af politisager bliver mindre dag
> for dag.

Hvad med politikkerne ..?

Vi har vel det samfund, vi har fortjent hverken mere eller mindre..?

Hvad med at hjælpe politikkerne lidt mindre i "politikkersagerne" ..?...

PS: Politiet rettes sig efter det politikkerne siger de skal (via
lovgivningen), hverken mere eller mindre.

Hr. Bjørn

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-04-04 22:36

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> [...]
...?...

> PS: Politiet rettes sig efter det politikkerne siger de skal (via
> lovgivningen), hverken mere eller mindre.

Well, jeg er ligeglad. Politikerne kan jeg ikke råbe op, men jeg kan
lade være med at stemme på dem og jeg kan lade være med at hjælpe
politiet (måske endda modarbejde dem hvis det omhandler en sag om
politikere). Politiet er jo statens forlængede arm... Kan man bruge dem
imod staten selv så er det jo helt fint.

Jeg må med skam erkende at jeg selv har stemt på et af partierne i
regeringen, men på den anden side så vidste jeg ikke at de var igang med
sådan noget lort (og så 160km/t grænsen på motorvejen). Man skulle tro
de aldrig havde kørt bil selv eller at de kørte rundt i 2cv'er...

(er stadig pisse sur over situationen)

mvh Bernhard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 20:32

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg må med skam erkende at jeg selv har stemt på et af partierne i
> regeringen,

Også jeg.

> men på den anden side så vidste jeg ikke at de var igang med
> sådan noget lort (og så 160km/t grænsen på motorvejen).

Heller ikke jeg.

> Man skulle tro
> de aldrig havde kørt bil selv eller at de kørte rundt i 2cv'er...

Måske eller benytter den nye lovgivning som handelsobjekt.

Det er meget brugt uanset politisk observans.

Det drejer sig jo ikke om borgerne (kun ved valgtid) ellers skal vi blot
holdes i ro, så det såkaldte lovgivende arbejde kan gå sin vante gang.

Det skulle jo gerne ende op med at borgeren er blevet helt umyndiggjort.

Så vil der være 100% frit spil på tinge, igen uanset politisk observans.

> (er stadig pisse sur over situationen)

Jow jow ... men der skal helt andre boller på suppen for at ændre "sagernes
gang". Ting som måske er særdeles ubehagelige for os alle borgere såvel som
politikkere (hvorfor er politikkere egntlig ikke borgere..?...)

Hr. Bjørn

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-04-04 22:55

> [...]
såvel som
> politikkere (hvorfor er politikkere egntlig ikke borgere..?...)

Problemet er jo at hvis man ikke ændrer så meget ad gangen så vil
flertallet nøjes med at være sure men ikke gøre noget ved det. Senere
bliver det så lige en tand være og så bliver man sur igen (og glemmer
igen). Det er sådan en glidebane som gjorde at nazisterne kom til
magten. De lavede også nogen som folket troede de ville have indtil de
opdagede hvad det var for noget lort de havde sagt ja til.

Nå, men findes der nogle politikere eller partier som vil fjerne 160km/t
grænsen og også den åndsvage 30% grænse? De har min stemme næsten uanset
hvad de ellers vil hive ned over hovedet på mig.

mvh Bernhard

Fra : Thomas H.

Dato : 26-04-04 22:12

> [...]

> grænsen og også den åndsvage 30% grænse? De har min stemme næsten uanset
> hvad de ellers vil hive ned over hovedet på mig.

Ved sidste valg, fandtes der mange politikere, ja faktisk en hel fløj, der
ville afskaffe fotofælderne - de indførte dem så over hele landet i stedet
for, da vi havde stemt på dem..

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-04-04 22:38

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> [...]
der
> ville afskaffe fotofælderne - de indførte dem så over hele landet i

Frygteligt, ja. Dvs. selvtægt er den eneste vej frem. Når politikerne
lyver så betyder det jo ikke noget hvem man stemmer på. Politiet gør som
politikerne vil have og ikke som folket vil have.

Problemet er altså at folket ikke har nogen som kan repræsentere dem.
Der er en magt elite som skider på folket. Så vil jeg hellere have
monarkiet frem. Der er ikke så mange som skal overbevises

Håber vi en dag får flere afstemninger om mindre detaljer. Dette kunne
klares via internettet. Man kunne lave en afstemning om måneden uden
egentlig omkostning.

mvh Bernhard

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-04-04 15:19

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote in message

> Håber vi en dag får flere afstemninger om mindre detaljer. Dette kunne
> klares via internettet. Man kunne lave en afstemning om måneden uden
> egentlig omkostning.

Hvad tror du da det vil koste at fragte alle de gangbesværede pensionister
uden internet til bibliotekerne og tilbage igen? Samt indføre digital
signatur for alle stemmeberettigede? Osv.

Hvis du kræver at politikere gennemtænker deres forslag, så prøv det selv

vh
Torben
Der ellers er enig i at flere afstemninger umiddelbart ville styrke
demokratiet, men også øge politikersalgsgassen til hverdag.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-04-04 08:11

"Bernhard Ege" <mailto:bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
"Re: "Klippekortet" en realitet"

> [...]
> politikere). Politiet er jo statens forlængede arm... Kan man bruge dem
> imod staten selv så er det jo helt fint.

Det er at rette smed for bager. Politiet (den udøvende magt) kontrollere at vi
borgere overholder lovene fastsat af politikerne (den lovgivende magt). Politet
kan ikke bestemme noget som helst i forhold til hvilke love vi skal have og har
derfor heller ikke noget ansvar for lovenes udformning.

> [...]
> sådan noget lort (og så 160km/t grænsen på motorvejen). Man skulle tro
> de aldrig havde kørt bil selv eller at de kørte rundt i 2cv'er...

Problemet er, at man er nødt til at lovgive for hele befolkningen. Og selv om /du/
kan finde ud af at køre godt og sikkert med høj hastighed er der rigeligt med
tumper på vejene der aldeles ikke kan, og det er dem vi skal have stækket. Det går
så ud over dem, der godt kan køre bil. For som du sikkert har opdaget: de rigtig
gode billister er desværre et mindretal.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-04-04 09:38

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message
> [...]
have og har
> derfor heller ikke noget ansvar for lovenes udformning.

Jeg kender systemet. Men politiet er ikke uden indflydelse på denne
situation. De vælger at være med til det (de har jo altid valget at sig
nej og finde et andet job).

> [...]
de rigtig
> gode billister er desværre et mindretal.

Nej problemet er at når først loven er indført så bliver den ikke
fjernet igen. Og det skyldes udelukkende at bødeindustrien får kronede
dage og sikkerheden for at bevæge sig på vejen forværres. Folk kigger jo
nu endnu mere efter fotovogne og politi før de kigger efter andre
forhindringer på vejene. Dette giver ikke øget opmærksomhed på vejene.

Jeg tror min løsning bliver 70km/t på landevej og 80 på motorvej. Så kan
jeg slappe helt af og skal ingen overhale (læs: få mega stress og gøre
overilede ting).

mvh Bernhard

Fra : anders majland

Dato : 27-04-04 11:08

> Jeg tror min løsning bliver 70km/t på landevej og 80 på motorvej.

Jeg har efterhånden et stykke tid overvejen en lille gps. Ikke for
ruteplanlægning og lign avanceret, men for at få et rimeligt nøjagtigt
speedometer. Ingen af familiens køretøjer er bedre end omkmring 8%
fejlvisning og den værste er op til 20% ved siden af ved lovlig
motorvejsfart. Problemet er ikke så meget den abs. nøjagtighed men
gentagenøjagtigheden. På mit primære køretøj er problemet at nålen
svinger omkring 10km/t pga vibrationer. Så for ikke at skulle en masse
procentregning i hovedet vil det være en lettelse med et nøjagtigt
speedometer. For med de unøjagtigheder skal hastigheden ret langt ned
for at være sikker på at overholde hastighedsgrænserne - og så ligger
man der som en rullende chikane ...

Fra : C. Caspersen

Dato : 28-04-04 11:06

> Jeg kender systemet. Men politiet er ikke uden indflydelse på denne
> situation. De vælger at være med til det (de har jo altid valget at sig
> nej og finde et andet job).

Sådan en gang nissepis..........

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-04 13:04

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og har
> derfor heller ikke noget ansvar for lovenes udformning.

Ikke desto mindre, omstødte politimesteren i Roskilde, Vejdirektoratets
vurdering om, at 130 var passende på strækningen mellem Roskilde og Holbæk,
pga. at det var aaaalt for farligt at køre SÅ stærkt.

Fra : anders majland

Dato : 27-04-04 17:26

> [...]
> Vejdirektoratets vurdering om, at 130 var passende på strækningen
> mellem Roskilde og Holbæk, pga. at det var aaaalt for farligt at køre

Ja desværre - det er en af "mine" strækninger. Der er lige efter
roskilde nogle sving, bakker og til/fra kørsler hvor 130km/t nok er for
meget (for laveste fællesnævner) men længere ude mod holbæk ser jeg
ingen grund til at hastigheden ikke skulle kunnes sættes op.

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-04 18:45

meddelelse news:c6m2do$fsp$1@sunsite.dk...

> [...]
> meget (for laveste fællesnævner) men længere ude mod holbæk ser jeg
> ingen grund til at hastigheden ikke skulle kunnes sættes op.

Jeg tror de mangler en eller anden form for jordforbindelse, de mennesker
der beslutter den slags...

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-04 18:53

> Jeg tror de mangler en eller anden form for jordforbindelse, de mennesker
> der beslutter den slags...

Et lille eksempel:
www.snabelapunktumdk.dk/trafik.gif
... det er et af de steder, hvor man har vurderet, at det er alt alt alt
for farligt, at sætte hastigheden op til svimlende 130 per time - mon dog
det ville give så stor panik, som de gerne vil gøre det til.

Se flere her : http://makeashorterlink.dk/55d1a997

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : anders majland

Dato : 27-04-04 19:36

> [...]
> alt alt for farligt, at sætte hastigheden op til svimlende 130 per
> time - mon dog det ville give så stor panik, som de gerne vil gøre

Det er endda på et af de steder i landet hvor der ofte er tæt trafik ...
Men 20:30 så er der jo ved at være mere frit... Også derfor jeg mener at
man burde havde ofret de mange millioner der skulle til at sætte
variable skilte op. Der er bestemt tidspunkter hvor f.,eks århus->odense
ikke egner sig til mere end 110km/t pga trafikbelastningen, men bestemt
også andre tider hvor fri hastighed kunne være rimeligt ...

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-04 20:14

meddelelse news:c6ma12$rp9$2@sunsite.dk...

> [...]
> ikke egner sig til mere end 110km/t pga trafikbelastningen, men bestemt
> også andre tider hvor fri hastighed kunne være rimeligt ...

Ja eller vurdere hvilke handling det er folk laver, inden man giver dem
kæmpebøder, eller fratager dem retten til at føre bil. Det burde da være
logik i et almindeligt retfærdigt samfund, at det selvfølgelig har betydning
for straffen, om man kører 150 i myldretiden, eller på en tom motorvej - jeg
fatter ikke at det andet bare fungerer, uden at nogen griber ind, eller
stiller spørgsmålstegn ved det.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-04-04 22:16

> [...]
motorvej - jeg
> fatter ikke at det andet bare fungerer, uden at nogen griber ind,

Vi er da mange som stiller spørgsmåltegn ved det, men hvad skal man
gøre? Jeg har mailet min mening nogle steder (fdm og ministeriet, måske
mere, kan ikke lige huske), men hvis jeg alene gør det sker der jo
intet...

Kunne være man skulle lave en forening af een eller andet slags. Det kan
være det hjælper. FDM er i hvert fald i lommen på regeringen på det
punkt.

mvh Bernhard

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-04-04 07:15

"am@cpe.atm2-0-1021106.0x50a3fd1a.boanxx15.customer.tele.dk"
<mailto:anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men 20:30 så er der jo ved at være mere frit... Også derfor jeg mener at
> man burde havde ofret de mange millioner der skulle til at sætte

Man kunne ikke en gang finde penge til at sikre midterrabatterne ordentligt:

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=316506

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-04-04 10:12

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> med sådan noget lort (og så 160km/t grænsen på motorvejen). Man
> skulle tro de aldrig havde kørt bil selv eller at de kørte rundt i

I glemmer da vist en ting: Det er ikke kun de partier der "sidder på magten"
(Det vil vist sige Venstre og Dansk Folkeparti?) som kan lave love. Alle
partierne kan komme med lovforslag, og de skal så bare vedtages via
afstemning.

Jeg er heller ikke glad for de regler og mener der er mange steder hvor
kræfterne kunne bruges bedre... 30%... hvad fanden har de tænkt sig..
Heldigvis er der jo nærmest aldrig noget politi på gaden, så reglerne kan jo
egentlig være lidt ligemeget.. Der er ingen til at håndhæve dem..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 26-04-04 20:18

> [...]

> Jeg har godt nok mistet troen på færdselsloven. Ren politistat. Min
> velvilje for at hjælpe i opklaringer af politisager bliver mindre dag

Ja vi må indrømme, at hylekoret og hyklerne har vundet slaget, når selv
højrefløjen begynder at lovgive på den måde.
Hele "farten dræber" kampagnen, der startede for snart 10 år siden, styrer
åbenbart stadig dagsordenen, når politikerne skal finde på noget "smart",
for at vise at de tænker på trafiksikkerheden.
Hvor mange skal dø, før de finder ud af, at der er vigtigere ting end små
bitte fartoverskridelser, der er 1000 gange vigtigere for sikkerheden?

Fra : Peter G C

Dato : 27-04-04 20:31

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> Kære NG
>
> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende
> artikel.

Man kan se loven her:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0026730.htm

Det giver ét klip at køre over 103 km/t på hovedvej.

110 km/t begrænsning på motorvej: grænse: 143 km/t ellers får man en klip.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-04 21:21

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0026730.htm
>
> Det giver ét klip at køre over 103 km/t på hovedvej.

Og med ét, kriminaliserer man 50% af Jyllands bilister, uden at tage
stilling til den handling der bliver begået - flot
... dejligt retssamfund vi lever i.

> 110 km/t begrænsning på motorvej: grænse: 143 km/t ellers får man en klip.

Nej, der står " på andre veje end motorveje "

Fra : Peter G C

Dato : 27-04-04 21:52

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Og med ét, kriminaliserer man 50% af Jyllands bilister, uden at tage
> stilling til den handling der bliver begået - flot
> ... dejligt retssamfund vi lever i.

Slap nu lige af - det er ok at være uenig. Men retssamfundet lider nu ikke
skade af de regler. De er jo ganske klare.

> Nej, der står " på andre veje end motorveje "

Sikker - jeg har ikke tjekket det nærmere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas H.

Dato : 28-04-04 00:00

> Slap nu lige af - det er ok at være uenig. Men retssamfundet lider nu ikke
> skade af de regler. De er jo ganske klare.

Der er da noget galt, når de fleste kører en hastighed til dagligt, uden
problemer, og man så lige pludselig takserer dette som værende så kriminelt,
at man ikke mener folk er egnet til at føre et køretøj de næste 3 år! Så er
lovgivningen, og lovgiverne, altså totalt ude af trit med virkeligheden.

> Sikker - jeg har ikke tjekket det nærmere.

Det står højt og tydeligt, lige neden under det citat du selv kommer med.

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-04 08:36

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det står højt og tydeligt, lige neden under det citat du selv kommer med.

Reglen gælder også motorveje, jf. § 42, stk. 2 i færdselsloven, jf.
ændringslovens (se ling ovenfor) § 1, nr. 16, punkt 5.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-04-04 22:38

> [...]
>
> Og med ét, kriminaliserer man 50% af Jyllands bilister, uden at tage
> stilling til den handling der bliver begået - flot

Ja, det er ærlig talt noget pis. Men på den anden side, hvis det nu er
fotofælder som tager billedet, så kan man vel blot køre rundt uden
nummerplade både for og bag eller svine den så meget til at man ikke kan
se hvad der står. Jeg læster tidligere herinde at ko lort skulle klistre
ganske fint og være velegnet, men er der ikke noget som er nemmere og
ikke lugter så meget

Eller hvad med en high-tech løsning med et stykke flydende krystal på
størrelse med nummerpladen som man så kan aktivere hvorved den bliver
ugennemsigtig?

Eller med et finmasket gitter på ca. 1 cm tykkelse som forhindrer
aflæsning af nummerplader 5 grader fra centrum? Den kan så stadig
aflæses direkte bagfra og forfra men fotovogne står mere end 5 grader
fra centrum.

Jeg er rimelig ligeglad med bøden for at tildække nummerpladen hvis den
kan forhindre den åndsvage lovgivning i at ramme mig. Bare synd man
føler sig tvunget til den slags.

Og ja, selvfølgelig kunne jeg sætte farten ned men jeg får stress af at
køre så langsomt. Og når jeg får stress så er jeg mindre opmærksom og så
bliver min kørsel ikke optimal. Og jeg har ikke lyst til at blive
stresset, så vil jeg hellere betale bøder.

mvh Bernhard

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-04-04 22:23

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det giver ét klip at køre over 103 km/t på hovedvej.
>
> 110 km/t begrænsning på motorvej: grænse: 143 km/t ellers får man en klip.

ER det trådt i kraft eller?
Der står på computerworld
(http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=23319) det vil
tage min. 1½år før Politiets EDB system er klar til at håndtere det

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-04 08:34

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:408ecf3b$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> ER det trådt i kraft eller?

Formentlig ikke. Justitsministeren fastsætter tidspunktet. Men noget af
loven træder i kraft 1. juni.

Klippekortsordningen er i hvert fald ikke - 70 pct. grænsen er ændret til en
60 pct. grænse. Og reglerne om skærpede bøder træder også i kraft 1. juni.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-04-04 09:43

On Wed, 28 Apr 2004 09:33:32 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>loven træder i kraft 1. juni.
>
>Klippekortsordningen er i hvert fald ikke - 70 pct. grænsen er ændret til en

Jeg synes, det er fint at 70% grænsen sættes ned på motorvejen i
forbindelse med at hastighedsgrænsen sættes op. På den måde signaleres
det, at det ikke accepteres, at der nu køres endnu hurtigere end før
men, at 130 er i orden. Hmm, fik jeg udtrykt mig forståeligt?

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : anders majland

Dato : 28-04-04 09:49

> [...]
> det, at det ikke accepteres, at der nu køres endnu hurtigere end før
> men, at 130 er i orden. Hmm, fik jeg udtrykt mig forståeligt?

Men vælger at sætte en grænse ved 160km/t - uanset procentsatser
Hvad er din holdning så til +60% på landevej ?

Det er ikke ret tit at jeg kører så stærkt at det er relevant, men der
er nogle jyske landeveje med 80km/t begrænsning hvor jeg godt kan finde
på det når trafik og vejr ellers er til det. Når man har kilometers
udsyn til alle sider incl oversigt laaaangt ned ad de få sideveje finder
jeg det ikke uforsvarligt at køre 130km/t der - ulovligt ja selvfølgelig
og bliver jeg taget er det jo bare at betale bøden ...

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-04-04 10:20

On Wed, 28 Apr 2004 10:49:13 +0200, "anders majland"

>Men vælger at sætte en grænse ved 160km/t - uanset procentsatser

Hvilket også er dumt. Man sænker grænsen med 27 km/t. Den nuværende er
187 km/t. Hvis grænsen blev sænket til 60% ville det være 208. Den kunne
være 45% på motorvej. Så ville det svare til det samme som i dag.

>Hvad er din holdning så til +60% på landevej ?

Jeg synes, det lyder dumt, at det der idag er knap så farligt fra på
fredag kan koste kørekortet. Hvorfor er det lige, at det er blevet
farligere i løbet af 2 sekunder?

Lad grænsen være 70% på landevej, sæt den til 45% på motorvej og i byen.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-04 10:39

[klip]

> Jeg synes, det lyder dumt, at det der idag er knap så farligt fra på
> fredag kan koste kørekortet. Hvorfor er det lige, at det er blevet
> farligere i løbet af 2 sekunder?

Det handler jo om, at man vil sikre at farten kommer ned. Det her er så én
måde at gøre det på.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas H.

Dato : 28-04-04 11:32

> Det handler jo om, at man vil sikre at farten kommer ned. Det her er så én
> måde at gøre det på.

Hvorfor ikke sikre, at der ikke sker så mange uheld i stedet for ?

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-04-04 12:15

On Wed, 28 Apr 2004 11:39:07 +0200, "Peter G C"
> [...]

>[klip]

>Det handler jo om, at man vil sikre at farten kommer ned. Det her er så én

Jeg er enig i, at der nogle steder køres for stærkt, efter forholdene
ikke kun skiltene. De steder kunne man så sætte politiet til at
patruljere mere. Brugen af ATK er heller ikke helt stueren. Hvis den
konsekvent kun blev indsat, hvor der virkelig var brug for den, så har
jeg intet imod stærekasser - heller ikke til at tage idioter der fiser
over for rødt. Det er IMO sådanne tiltalg der skal tages.
Om folk kører 145 på motorvejen er ligegyldigt. Det gøres der alligevel
nu.
Læste du den rapport, der kom frem til, at der kunnes spares 100
menneskliv om året, hvis folk, der var trætte, tog sig et 15-20
minutters hvil? Der er efter min mening langt mere at hente her. En
holdningsændring omkring trafiksikkerhed ville gøre underværker i stedet
for ensidigt at satse på farten. Folk mister respekten for de kampagner.
En god kampagne var IMO sikkerhedsselekampagnen. Grov men effektiv.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-04-04 18:16

On Wed, 28 Apr 2004 11:20:01 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>fra på fredag kan koste kørekortet.

Hvor lang tid mister man kortet?
(den nye regel på motorvej mm.)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-04-04 18:24

On Wed, 28 Apr 2004 19:15:47 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvor lang tid mister man kortet?
>(den nye regel på motorvej mm.)

Aner det faktisk ikke. Måske kan retsinfo hjælpe videre?

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-04-04 18:38

On Wed, 28 Apr 2004 19:15:47 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvor lang tid mister man kortet?
>(den nye regel på motorvej mm.)

Jeg er ikke sikker på, at det er den nye regel, da der tideligere står
at maksimale hastighed er 110 km/t på motorvej.

Men ellers har jeg fundet dette:

Kapitel 18

Frakendelse af førerret

Spirituskørsel

§ 125. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves
kørekort, skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har
gjort sig skyldig i spirituskørsel.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende
omstændigheder kan frakendelse dog ske betinget.

Andre overtrædelser

§ 125 a. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal frakendes
føreren af et sådant køretøj, hvis føreren ulovligt har ført køretøjet
uden hastighedsbegrænser eller føreren har foretaget et uautoriseret,
konstruktivt indgreb i køretøjets hastighedsbegrænser eller dens
forbindelser eller føreren vidste eller burde have vidst, at der er
foretaget et sådant indgreb. Det samme gælder, hvis føreren har betjent
køretøjet på en sådan måde, at hastighedsbegrænseren gøres uvirksom.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende
omstændigheder kan frakendelse dog ske betinget.

§ 126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere
frakendes føreren af et sådant køretøj, såfremt han:

1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden
har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

2) har overskredet de tilladte hastigheder efter §§ 42 eller 43 a eller
en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden
afmærkning med mere end 70 pct.,

3) under kørsel i et af de i § 43 nævnte køretøjer, under kørsel med
blokvogn eller mobilkran, jf. § 86, stk. 1, samt ved slæbning af
køretøjer, jf. § 70, stk. 4, har overskredet de for sådanne køretøjer
tilladte hastigheder, jf. §§ 42 og 43, eller en anden hastighedsgrænse
fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct.
for hastighedsgrænser på højst 30 km i timen eller med mere end 40 pct.
for hastighedsgrænser på over 30 km i timen,

4) under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg
har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største
tilladte totalvægt med mere end 30 pct.,

5) har gjort sig skyldig i promillekørsel med en alkoholkoncentration i
blodet under eller efter kørslen over 0,80 promille, eller

6) frakendelse findes begrundet ved beskaffenheden af den begåede
forseelse, og hvad der i øvrigt foreligger oplyst om tiltaltes forhold
som fører af motordrevet køretøj.

Stk. 2. Frakendelsen sker betinget, medmindre føreren:

1) forsætlig har voldt skade på andres person eller ting, forsætlig har
fremkaldt nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført motordrevet
køretøj på særlig hensynsløs måde,

2) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet
af stk. 1, nr. 1-5,

3) tidligere er frakendt førerretten betinget, og det nye forhold er
begået i prøvetiden,

4) tidligere er pålagt kørselsforbud og det nye forhold er begået inden
3 år efter, at kørselsforbudet blev pålagt, eller*******)

5) tidligere er frakendt førerretten ubetinget, og det nye forhold er
begået inden 5 år efter udløbet af frakendelsestiden.

Stk. 3. Under særlig formildende omstændigheder kan der ske betinget
frakendelse i tilfælde, hvor frakendelse efter stk. 2 ellers skulle ske
ubetinget.

Stk. 4. Såfremt en forseelse omfattet af § 125, stk. 2, 2. pkt.,
eller § 126, stk. 1, nr. 1-3, 5 eller 6, bliver begået inden for de
første to år efter førstegangserhvervelse af førerret, træder et
kørselsforbud i stedet for en betinget frakendelse. Ved et kørselsforbud
inddrages førerens ret til at føre de i § 125 nævnte køretøjer, indtil
særlig køreundervisning eller A/T-kursus, jf. § 60 a, stk. 1 og 2, er
gennemført og kontrollerende køreprøve er bestået.********)

Frakendelsestiden

§ 127. Ubetinget frakendelse sker for et tidsrum af mellem 6 måneder og
10 år eller for bestandig. Ubetinget frakendelse for spirituskørsel,
hvor alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen har
oversteget 2,00 promille, sker dog for et tidsrum af mindst 2 år og 6
måneder.

Betinget frakendelse

§ 128. Betinget frakendelse sker på vilkår, at den pågældende i en
prøvetid på 3 år fra endelig dom ikke fører motordrevet køretøj under
sådanne omstændigheder, at førerretten skal frakendes ham. Ved betinget
frakendelse udsættes fastsættelsen af frakendelsestiden. Under særlige
omstændigheder kan der fastsættes en prøvetid på indtil 5 år for den
betingede frakendelse.

§ 129. Begår den dømte i prøvetiden et nyt forhold, der medfører
frakendelse af førerretten, fastsætter retten en fælles frakendelse for
dette forhold og den tidligere pådømte lovovertrædelse.

*******) Den bekendtgjorte ordlyd af § 126, stk. 2, nr. 3, gælder først
fuldt ud efter særlig bekendtgørelse, jf. § 2 i lov nr. 498 af 7. juni
2001 om ændring af færdselsloven, som sammen med de indtil da gældende
bestemmelsers ordlyd er gengivet i lovbekendtgørelsens slutning.

********) Den bekendtgjorte ordlyd af § 126, stk. 4, gælder først fuldt

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-04-04 19:03

On Wed, 28 Apr 2004 19:38:23 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Men ellers har jeg fundet dette:

Det har jeg slet ikke tænkt på - man kan miste det betinget også.
Dét betyder jo, at man stadig har kortet, men ikke må lave nogle
unoder et stykke tid. Ok - det var ikke så ringe endda i denne
kommende mørke tid...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-04-04 06:55

Mogens Knudsen skrev:

> Det har jeg slet ikke tænkt på - man kan miste det betinget også.

Det er oftest, at der er tale om en betinget frakendelse - f.eks. ved en 70
%'s hastighedsoverskridelse, promillekørsel, vigepligtsforseelse m.fl.

> Dét betyder jo, at man stadig har kortet, men ikke må lave nogle
> unoder et stykke tid.

Ja, men man skal stadig op til en kontrollerende køreprøve. Består man ikke
prøven første gang eller undlader man at gå op, vil førerretten blive
inddraget.

--
Reino

Fra : Bernhard Ege

Dato : 29-04-04 18:45

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message

> [...]
ikke
> prøven første gang eller undlader man at gå op, vil førerretten blive

Tjaa, og hvad skulle der så ske ved det? Man kan ikke låne en bil ved
forhandler og får en bøde hver gang man bliver stoppet? Er der andet?
Lyder ikke så slemt hvis det blot er det.

mvh Bernhard

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-05-04 08:03

> [...]
> forhandler og får en bøde hver gang man bliver stoppet? Er der andet?
> Lyder ikke så slemt hvis det blot er det.

Du skal ligeh uske at nærlæse din forsikringspolice :)
I min står der at de ikke dækker hvis føreren af bilen ikke har gyldigt
styrerpap.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 04-05-04 14:08

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in
message news:4095eeba$0$236$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Du skal ligeh uske at nærlæse din forsikringspolice :)
> I min står der at de ikke dækker hvis føreren af bilen ikke har

Så må man jo nøjes med en billig bil. Hvis ansvar heller ikke dækker så
får man selvfølgelig et økonomisk problem men man kan jo altid blive ved
med at køre for hurtigt og skafe sige flere og flere regninger. Til
sidst må man vel så blive sat i fængsel og når man kommer ud så kan man
fortsætte hvor man slap.

Det er naturligvis ikke en løsning som er sjov, men den træder jo også
kun i kraft hvis man laver skader. Og hvis man ellers kører efter
forholdene så får man jo kun bøder og dem kan man jo så bare betale.
Kørekortet er ikke nødvendigt. Bilen kører lige så sikkert uden.

mvh Bernhard

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-05-04 16:16

Bernhard Ege skrev:

> [...]
> kun i kraft hvis man laver skader. Og hvis man ellers kører efter
> forholdene så får man jo kun bøder og dem kan man jo så bare betale.

Du slipper ikke med bøder, hvis du fortsætter med at køre i
frakendelsestiden - så er det ind bag tremmer og en konfiskation af bilen.

--
Reino

Fra : Bernhard Ege

Dato : 04-05-04 20:32

> Du slipper ikke med bøder, hvis du fortsætter med at køre i
> frakendelsestiden - så er det ind bag tremmer og en konfiskation af
bilen.

Det gør det selvfølgelig besværligt, men mon ikke der skal en del til
før det sker? Man ser jo f.eks. ham spritbillisten som ikke har haft
kørekort de sidste 14 gange han blev stoppet og ham kan de ikke gøre
noget ved. Det samme kan alle i hele landet vel gøre. Og skulle man
benytte sin egen bil til formålet så kan man atså købe mange
næsten-skrot-klare biler til meget få penge, færre penge end et nyt
kørekort koster.

Jeg siger ikke jeg selv ville gøre sådan noget, men for folk som vil
trodse den åndsvage lovgivning er det en mulighed (og jeg vil sådan set
ikke ikke have noget imod det eftersom kortet blot er røget fordi de
kørte for hurtigt i forhold til fartgrænsen).

mvh Bernhard

Fra : Janus.

Dato : 28-04-04 18:10

"Thunderbird [7100]" <mailto:praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
""Klippekortet" en realitet"

> Kære NG
>
> Ja så blev klippekorts ordningen indført, læs mere i nedeståedende
> [...]

Til jeg der snakkede om kørsel i alkohol påvirket tilstand.
Promillekørsel er fra 0,5 og til og med 1.2.
Spirituskørsel er fra 1.2 og opefter----->.
MEN, man kan altid straffes for spirituskørsel selv ved den mindste smule alkohol
i blodet hvis køretøjet ikke kan føres på betryggende vis.
Man bliver straffet med bøde fra 0.5 og op til 2.0, derefter er det fængselsstraf
i op til 1 år...
Frakendelsen fra over 0.8 og op til og med 1.2 er betinget frakendelse af
kørekortet, hvilket vil sige for folk der har haft kørekort i mere end 3 år, de
skal op til en kontrollerende køreprøve, hvis den ikke bestås, indrages
kørekortet..(man kar 5 forsøg)
For folk der er førstegangs erhververe og inden for deres prøvetid på 3 år bliver
frakendt kørekortet betinget for alkohol, de skal til et Alkohol & trafik kursus
(hos kommune eller amt) + 7 teori/8 praktisk lektioner på en godkendt køreskole og
derefter en kontrolerende køreprøve...
Frakendelsen fra over 1.2 og til og med 2.0 er ubetinget frakendelse af kørekortet
mellem 6mrd. og 10år eller for bestandigt...
Frakendelsen fra over 2.0 er også ubetinget frakendelse af kørekortet men i min.
2½år...
Hvilket vil sige at man får en ubetinget frakendelse af kørekortet selv ved den
mindste smule alkohol i blodet, hvis køretøjet ikke kan føres på betryggende
måde...

Til jer der snakker om % satser ved hastigheds overskridelser skal huske at der er
en paragraf i færdselsloven som kommer i forkøbet,og vil i en given siutation være
af væsentlig større betydning end % på hastighedsoverskridelsen ELLER forseelsen (
tænker her på det røde lys)

§126 stk.1 retten til at føre de i §125 nævnte køretøjer skal endvidere FRAKENDES
føreren af et sådan køretøj, såfremt han:
Under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade
på person eller ting eller fremkaldt FARE herfor.

Ved FARE forstås, at man ved sin adfærd fremkalder en situation, hvor der er
nærliggende risiko for en kollision eller ulykke.
Hvis man tvinger en anden til at foretage en kraftig opbremsning eller en kraftig
undvigemanøvre for at undgå en kollision, har der været tale om en FAREsituation.

Hilsen.
Kørelærer aspiranten

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.228.161.112)

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-04-04 07:32

Janus. skrev:

> Til jeg der snakkede om kørsel i alkohol påvirket tilstand.

> Man bliver straffet med bøde fra 0.5 og op til 2.0, derefter er det
fængselsstraf
> i op til 1 år...

Man får ikke 1 års fængsel ved førstegangsspirituskørsel uanset hvor høj
promillen er - praksis er 20 dage ved en promille, der overstiger 2,50.

> [...]
år, de
> skal op til en kontrollerende køreprøve, hvis den ikke bestås, indrages

3 forsøg - men består man ikke første gang, inddrages førerretten.

> For folk der er førstegangs erhververe og inden for deres prøvetid på 3 år
bliver
> frakendt kørekortet betinget for alkohol

Førstegangserhververe får inden for de første 3 år ikke en betinget
frakendelse, men et kørselsforbud.

> Frakendelsen fra over 1.2 og til og med 2.0 er ubetinget frakendelse af
kørekortet
> mellem 6mrd. og 10år eller for bestandigt...

Frakendelsen er på 1 år, hvis promillen er på 1,21-1,50 og 2 år, hvis
promillen er på 1,51-2,00.

> [...]
ved den
> mindste smule alkohol i blodet, hvis køretøjet ikke kan føres på

Det er bestemt ikke sikkert.

> [...]
siutation være
> af væsentlig større betydning end % på hastighedsoverskridelsen ELLER

Hvad mener du med, at den kommer i forkøbet?

--
Reino

Fra : Janus.

Dato : 29-04-04 09:15

"Reino Andersen" <mailto:abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> fængselsstraf
>
> Man får ikke 1 års fængsel ved førstegangsspirituskørsel uanset hvor høj
> promillen er - praksis er 20 dage ved en promille, der overstiger 2,50.

Hvor skriver jeg at førstegangs spirituskørsel bliver straffet med 1år?????

> år, de
>
> 3 forsøg - men består man ikke første gang, inddrages førerretten.

Sorry min fejl!!!!!!!

> [...]
> frakendelse, men et kørselsforbud.

> kørekortet
>
> Frakendelsen er på 1 år, hvis promillen er på 1,21-1,50 og 2 år, hvis

Færdselsloven § 53 stk.2!!!!!!

> at der er
> siutation være
> forseelsen (
>
> Hvad mener du med, at den kommer i forkøbet?

Jeg mener bare at folk fokusere alt for meget på hvor hurtigt de kan køre uden at
pappet ryger, det er % her og % der!!! Men de kan jo få taget kortet ved en
hastighed af 20km/t hvis de bringer andre i fare med deres køremåde......
Det burde de måske tænke lidt mere over end hvor meget hurtigere end den tilladte
hastighedsbegrænsning de nu kan tillade sig at køre....

Hvad jeg har skrevet i mit indlæg er baseret på de matrialer og det lærestof vi
får udleveret på skolen, så i må undskylde hvis det er mangelfuldt eller forkert...

Jeg undskylder mig med at jeg stadigvæk er under uddannelse endnu, skal til
eksamen den.12/5-04 kl 15.00....

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-04-04 14:01

Janus. skrev:

> Hvor skriver jeg at førstegangs spirituskørsel bliver straffet med
1år?????

Det gør du ikke, men du skriver, at der er fængselsstraf på op til 1 år,
hvis promillen overstiger 2,0 - og det er der ikke, selv om strafferammen
går til 1 år. Alle dine efterfølgende eksempler er ud fra førstegangskørsel,
og det var blot en understregning af, at det også var tilfældet i dette
eksempel.

> Færdselsloven § 53 stk.2!!!!!!

At køre med en promille på 0,05 og ikke kunne føre køretøjet på betryggende
måde, er ikke nok til at en dommer vil dømme for spirituskørsel og frakende
førerretten ubetinget.

--
Reino

Fra : Janus.

Dato : 29-04-04 22:35

> [...]

> og det var blot en understregning af, at det også var tilfældet i dette

Hvad der er skrevet i indlæget er taget fra færdselsloven, og det er den vi
underviser efter. Hvad der sker i gentagelses tilfælde var ikke pointen.

> At køre med en promille på 0,05 og ikke kunne føre køretøjet på betryggende
> måde, er ikke nok til at en dommer vil dømme for spirituskørsel og frakende
> førerretten ubetinget.

Det samme gælder her, det er hvad der står i færdselsloven og ikke hvad en dommer
gør i praksis. At IKKE kunne føre køretøjet betryggende selv ved en promille på
0,05 giver en ubetinget frakendelse. Det er hvad færdselsloven siger...

Der havde også sneget sig en sætternisse ind, som førstegangserhverver skal man
IKKE have køreundervisning ved kørselsforbud i forbindelse med promillekørsel...
Min fejl....

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-04-04 05:34

Janus. skrev:

> Hvad der er skrevet i indlæget er taget fra færdselsloven, og det er den
vi
> underviser efter. Hvad der sker i gentagelses tilfælde var ikke pointen.

Nej, netop - derfor er det også forkert, når du skriver, at man får fængsel
i op til 1 år ved en promille på over 2,0.

> [...]
promille på
> 0,05 giver en ubetinget frakendelse. Det er hvad færdselsloven siger...

Hvad færdselsloven siger, er lidt ligegyldigt, når retspraksis er en anden.
Det er temmelig ensporet blot at undervise ud fra færdselsloven uden at se
på retspraksis, forarbejder, kommentarer til loven m.m.

--
Reino

Fra : Janus

Dato : 30-04-04 09:36

Det kan godt være DU syntes det, men det gør justits, trafikministeriet eller
færdselsstyrelsen ikke. Det er nemlig dem der har laver undervisningsplanen for
køreuddannelsen til kategori B som alle kørelærer skal følge slavisk.... den kan
findes på www.politi.dk under info,det er den der er grundlag for hvad eleverne
skal vide teoretisk og praktisk.. Alt hvad der står i den er taget direkte fra
Færdselsloven, Kørekort, Slæbe bekendtgørelser og detailforskrifter osv.osv.
Der er en Politimester og en synsinspektør som sensore til vores eksamen for
nettop at tjekke korrektheden i vores udtalelser omkring færdselsloven (+ en
masser forskellige bekendtgørelser)og den tekniske del.Vi bliver lige netop
overhørt i det her emne, og var jo nok blevet informeret om det hvis vi ikke
skulle følge færdselsloven, men istedet hvad der sker rundt om i landets hundre
forskellige retsale....Der er en midtvejs prøve som hedder en forprøve, det er en
prøve på 45 spørgsmål med 180 svar lavet af færdselsstyrelsen på grundlag af hvad
der står i Undervisningsplanen....Det er ikke noget jeg selv har fundet på men
hvad jeg er blevet undervist i i snart 14 måneder...Af lærer, hvor nogle har en
baggrund indenfor politiet, Mogens Stjernquist som er jurust med speciale inden
for færdselsloven er skolens ejer og hoved lærer når det kommer til færdselslov og
bekendtgørelser....

Hilsen Janus.

"Reino Andersen" <mailto:abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> vi
>
> Nej, netop - derfor er det også forkert, når du skriver, at man får fængsel
> i op til 1 år ved en promille på over 2,0.

Det kan vel aldrig blive forkerte oplysninger hvis det står i færdselsloven ,det
kan godt være det ikke er praksis, men det er STADIGVÆK hvad der står i loven..

Kapitel 17. Straf, afgifter m.v. §117. stk. 1. Spirituskørsel med motorkøretøj,
registreringspligtig knallert, traktor eller motorredskab straffes med bøde. Har
alkoholdkoncentrationen i blodet under eller efter kørsel oversteget 2,00
promille, er straffen FÆNGSEL I INTIL 1 ÅR!!!!!!