Her er lidt om Vejle Amts "Respekt For Far~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 16:54

Kære NG

Nendenstående artikel er tager fra denne uges søndagsavis her i vejle,
og omhandler det kursus som Vejle amt tilbyder til de unge i samarbejde
med Alka Forsikring

http://www.tnfs.dk/images/Respekt.jpg
Flemming Jacobsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-04-04 17:10

www.ktklub.dk ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 19:12

On Mon, 26 Apr 2004 18:10:18 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

>www.ktklub.dk ;)

Thomas, det er ikke helt det samme.

Respekt for fart er et 1 dags arrangement, mens at det du linker til er
en køreteknisk klub ligesom den vi har her i Vejle:

http://www.ktk-vejleamt.dk/
Flemming Jacobsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-04-04 20:34

> Thomas, det er ikke helt det samme.

Nej - ktklub.dk er flere klubber over hele landet som afholder flere kurser
hvert år. Dvs. du får meget mere ud af det end blot et simpelt kursus!!

--
Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/ - importguide

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 20:54

On Mon, 26 Apr 2004 21:34:01 +0200, "Cosworth POWER"

>Nej - ktklub.dk er flere klubber over hele landet som afholder flere kurser
>hvert år. Dvs. du får meget mere ud af det end blot et simpelt kursus!!

Delvist enig, men det simple kursus giver så tilgengæld en ikke
uvæsentlig forsikringssækning
Flemming Jacobsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-04-04 21:10

> Delvist enig, men det simple kursus giver så tilgengæld en ikke
> uvæsentlig forsikringssækning

Nej, men det skulle forhåbentlig ikke være den eneste årsag til at du
opsøger sådan et kursus!?!?!?!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 21:18

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, men det skulle forhåbentlig ikke være den eneste årsag til at du
> opsøger sådan et kursus!?!?!?!

Hånden på hjertet ... det er den alt overskyggende gulerod.

Noget for noget.

Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 21:17

On Mon, 26 Apr 2004 22:10:20 +0200, "Cosworth POWER"

>Nej, men det skulle forhåbentlig ikke være den eneste årsag til at du
>opsøger sådan et kursus!?!?!?!

Det kan vi godt blive enige om, men desværre så var der faktisk mange på
mit hold der tog det af den grund.

Jeg tog det personligt for

1:
Forsikringesskyld

2:
For at få lidt mere erfaring

3:
For forhåbentligt også at lære noget

Og i mit tilæflde må jeg sige at alle 3 ønsker blev opfyldt
Flemming Jacobsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-04-04 21:59

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Nej, men det skulle forhåbentlig ikke være den eneste årsag til at du
> opsøger sådan et kursus!?!?!?!

For mit vedkommende - jo.

Det kursus er simpelthen til grin hvis du spørger mig.
Jeg var på kurset for ikke så længe siden og jeg lærte vitterlig ingenting.

Det var "uha se hvad der sker hvis du kører for stærkt" hvorefter de viste
en masser billeder man alligevel løber over i medierne.
Det eneste som var "lidt" brugbart var at prøve forskellen at undvige med en
bil uden vægt og +150kg. Hvis det endelig kommer dertil kunne jeg selv have
prøvet det i et øde industri område.
Så min mening ->kurset er til grin.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-04-04 22:14

> For mit vedkommende - jo.

Det skal så også overføres til de kurser der arrangeres med ktklub.dk
klubberne og de kan så åbenbart ikke sammenlignes med Alka's kurser.

Fra : Rasmus

Dato : 26-04-04 17:12

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nendenstående artikel er tager fra denne uges søndagsavis her i vejle,
> og omhandler det kursus som Vejle amt tilbyder til de unge i samarbejde

Det eneste positive ved det kursus er at man får lov til at fyre en ny
Passat TDI m. 130hk af hen af flyvepladsen, for derefter at knalde bremserne
i.....

mvh
Rasmus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 17:16

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det eneste positive ved det kursus er at man får lov til at fyre en ny
> Passat TDI m. 130hk af hen af flyvepladsen, for derefter at knalde
bremserne
> i.....

Er du én af de unge som har været på kurset, er det faktisk en sørgelig
udmelding.

Hr. Bjørn (som nyder *hver* gang, der kan tages en tur på en lukket bane)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 17:22

On Mon, 26 Apr 2004 18:15:33 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

> [...]
>
>KLIP

>bremserne
>
>Er du én af de unge som har været på kurset, er det faktisk en sørgelig

Jeg har deltaget i Kurset og vil da gerne komme med en beretning om det
hvis det er?
Flemming Jacobsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-04-04 17:30

> Jeg har deltaget i Kurset og vil da gerne komme med en beretning om det
> hvis det er?

Ja, da.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 19:06

On Mon, 26 Apr 2004 18:30:09 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, da.

Ok here we go, Undskyld hvis at det er lidt langt:

"Respekt for fart"

Om kurset siges følgende:

" Kursusforløbet består af tre sammenhængende moduler, som afvikles i
løbet af en hel dag. Det er vigtigt at give deltagerne en
"totaloplevelse", som giver "indsigt" i hændelsesforløb og konsekvenser
af handlinger, som kan føre til en trafikulykke. Kurset består altså af
en helhed, som ikke bør opsplittes i enkeltdele.

Forud for de tre moduler afholdes en informationsaften, som ligeledes er
en del af helheden.

Informationsaften: To til tre dage inden kursusdagen indkaldes
deltagerne til en informationsaften om kursusindhold, holdinddeling,
udfyldelse af 1. evalueringsskema og gennemgang af praktiske forhold.
Deltagerne er således "klædt på" til straks at gå i gang på kursusdagen.

Modul I: Deltagerne gennemgår kørselsforsøg med opbremsning og
undvigemanøvrer. En vigtig øvelse består i, at der skal undviges
tilfældigt til enten højre eller venstre side efter signal fra en
piltavle. Signalet gives med tidsmæssig forsinkelse afhængig af aktuel
hastighed - for at illudere en "realistisk situation" i trafikken.
Øvelserne gennemkøres med og uden læs.
Modulet afvikles af kørelærere, som umiddelbart i forbindelse med hver
manøvre giver deltageren en personlig kritik af handlingen.

Modul II: Politi og et ambulancelægehold giver indsigt i de oplevelser
man møder efter en trafikulykke og kommer derved i tæt og fortrolig
dialog med deltagerne. Flere af deltagerne vil blive konfronteret med
billeder af ulykker, hvor venner eller de selv har været involveret.
Lokale politi- og ambulancelæger er således en vigtig del af kurset.

Modul III: En førstehjælpsinstruktør giver deltagerne en kort
introduktion til handling på ulykkesstedet. Formålet er - set i
sammenhæng med de øvrige moduler - at opfordre til yderligere kurser.
Modulet deles med en trafikinformatør, som fortæller om sin ulykke,
konsekvenserne og hvordan han/hun er kommet videre i livet som
handicappet."

Sakset fra: http://www.respekt.dk/kursus.html

Selve kurset består af 3 dele.

1.   Samtale/foredrag med en trafikinformatør (en der er kommet til
skade i et biluheld)
2.   Den køretekniske del
3.   Samtale/foredrag med falckredder/politi

Den opstilling jeg har lavet er relativt tilfældig, men er bare den
rækkefølge at jeg røg igennem de 3 dele.

Men det hele startede med at vi blev samlet op af 3 busser som kørte
rundt i Vejle Amt og samlede folk op, for at forhindrer at folk skulle
kører til og fra Vandel flyveplads. Dette er noget som Amtet har bestemt
netop for at undgå at folk måske får lidt blod på tanden og så giver den
lidt ekstra når at de skal hjem fra Vandel.

Når at vi så var ankommet til Vandel flyveplads blev vi delt ind i 3
hold, for bedre at kunne administrere det hele. At det så ikke virkede
særligt godt og der specielt ved den køretekniske øvelse var stor
ventetid var der ikke meget at gøre noget ved.

Samtale/foredrag med en trafikinformatør:

Denne her del der sidder man og hører på trafikinformatøren fortælle om
hvordan at det var at han kom til skade og hvorfor at uheldet skete. Der
er så mulighed for at stille spørgsmål undervejs. Den gang jeg var af
sted var det en eller anden der var kørt galt fordi at han faldt i søvn
bag rattet og jeg havde af uviste grunde lidt svært at tage ham seriøst.

Men umiddelbart så giver det lidt mere dybde i tingene at møde en der er
kommet til skade, end bare at læse/hører om det i nyhederne. Men det
værste af det hele er jo at man faktisk på et eller anden plan godt kan
se sig selv i hans sted.

Køretekniske del:

Her blev folk så igen delt i 2 på grund af at der ikke var biler nok til
alle, samt at banen ikke var bred nok til dobbelt kørsel. Folk blev
smidt ind i nye biler (Kørt under eller omkring 3000 Km) og skulle lave
følgende øvelser, uden at vælte kegler. Hastigheden på den bil der så
kørte igennem øvelsen kunne man aflæse på en lille tavle og derved se
hvor lidt der faktisk skal til før at man ikke kunne nå at bremse inden
for grænserne.

1.   Acceleration til 110-120 Km/t og så træde på bremsen og træde
den helt i bund, ved et sæt kegler og holde stille inden at man passerer
det næste sæt

2.   Acceleration til 110-120 Km/t, bremse og så undvige ind i en bås

3.   Acceleration til 110-120 Km/t, og så undvige til et vilkårligt
lyssignal som skifter i "sidste øjeblik". Signalet signalerer så enten
venstre eller høje.

4.   Acceleration til 110-120 Km/t, kørsel ind i en bås,
bremse/undvige og så holde mellem 4 kegler.

Disse øvelser skulle så også køres igennem med 120L vand i bagagerummet
for at signalerer hvilken forskel det faktisk kan gøre hvis at der
pludselig er lidt vægt på.

Det er lige de øvelser jeg kan komme i tanke om.

Men til at starte med, kørte vi kun på den smalle bane og det betød at
vi alle sammen først skulle igennem en øvelse og så kører op til
udgangspunktet igen. Her må jeg så indrømme at de normale øvelser skulle
gennemføres med 110-120 Kmt, men når at alle så var kommet igennem og vi
skulle tilbage igen, ja så fik den altså ikke for lidt, ikke at jeg er
stolt af det. Efter lidt tid kom vi så over på den brede bane og kører
og så kørte mit hold på både den brede og smalle bane for at indhente
noget af den spildte tid.

Samtale/foredrag med falckredder/politi:

Her gennemgik vi først en række situationer, taget fra Vejle området,
hvor at vi først fik nogle forhold at vide og hvordan vi ville takle
situationen. Til hver billede var der så tilknyttet et uheld som skete
på netop det sted som Falck redderen/Politibetjenten fremviste. De
fortalte så lidt om uheldene. Ved dette modul/forløb sad der så en
repræsentant for Alka forsikring.

Efter at billerne så var gennemgået blev der så spurgt til vores egne
erfaringer med hastighed, trafikuheld og deslige og man må sige at det
var en broget flok dem på mit hold. Der var lige fra nybegynderen uden
erfaring og op til "Super"brian med fart i blodet og adskillige ødelagte
biler bag sig.

Men jeg vil sige uden tvivl at jeg fik noget ud af det. Jeg fik dog ikke
nær så neget ud af fortællingen fra ham der var kommet til skade eller
selve debatten med Politi/Falck redder til sidst. Det jeg personligt
følte jeg fik mest af at, var selve kørslen.

Men til selve prisen synes jeg at det er et godt tiltag, pt hedder det
sig at man skal betale 500 kr og så f¨år man et bevis på at man har
gennemgået kurset og det berettiger så en til billigere forsikring hos
Alka, til Danmarks laveste pris, som de har "lovet mig"

Flemming Jacobsen

Fra : HT-8732

Dato : 26-04-04 21:17

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørte igennem øvelsen kunne man aflæse på en lille tavle og derved se
> hvor lidt der faktisk skal til før at man ikke kunne nå at bremse inden

Jeg har også været på det kursus tilbage i oktober 2002. Din skildring
passer meget godt med min erindring af forløbet. Personligt har jeg så et
lille hjertesuk...
Måske var det bare mig og den Passat jeg kørte i, men jeg kan huske jeg
syntes det var svært at nå helt op på den rigtige hastighed, så jeg skulle
hele tiden koncentrere mig om først at komme tilstrækkeligt hurtigt op i
fart, dernæst om at få bremset det rigtige sted osv.... Derfor syntes jeg
ikke rigtigt det gav en realistisk oplevelse at situationen. Men okay -
selve manøvrerne gav da noget at tænke over.....

> [...]
>på netop det sted som Falck redderen/Politibetjenten fremviste. De
>fortalte så lidt om uheldene. Ved dette modul/forløb sad der så en

Den del fik jeg til gengæld intet ud af! Jo, jeg blev glædeligt overrasket
over, at billederne kun viste materielle skader, og ikke selve trafikofrene,
(har svært ved at tåle synet af blod), men netop dette synes jeg måske ville
give mere respekt end bare at ske en krøllet bil. Det kan man jo se og
nyhederne jævnligt....

HT-8732

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-04-04 21:41

On Mon, 26 Apr 2004 22:16:39 +0200, "HT-8732" <ht6040@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ikke rigtigt det gav en realistisk oplevelse at situationen. Men okay -
>selve manøvrerne gav da noget at tænke over.....

Synes nu at den Seat Toledo TDI jeg havde snuppet mig kunne flytte sig,
ihvertfald da turboen slog til. Ihvertffald nok til at den afstand fra
slutningen af øvelsen og op til hvor at vi skulle holde i kø kunne blive
tilbagelagt riemligt hurtigt og nok til at kunne slide rundt i
slutningen af et af svingene med 120 kilo ballast bag i.

> [...]
>give mere respekt end bare at ske en krøllet bil. Det kan man jo se og

Vil godt give dig ret i at den generelle nytteværdi af den del, nok ikke
er særligt høj. Tror dog at der nok vil være nogle der går derfra med
med noget nytte af den del .
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 22:26

> Ok here we go, Undskyld hvis at det er lidt langt:

Lidt langt ja, men god historie...

Flere unge kunne bruge den slags kurser.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-04-04 08:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message news:408d7e8d$0$527$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Lidt langt ja, men god historie...
>
> Flere unge kunne bruge den slags kurser.

Mon ikke du mener "Flere kunne bruge den slags kurser" ?

Jeg kan ikke se hvorfor det kun er unge der kan have gavn af sådan et kursus.

/Jakob (27)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-04-04 08:50

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Mon ikke du mener "Flere kunne bruge den slags kurser" ?
>
> Jeg kan ikke se hvorfor det kun er unge der kan have gavn af sådan et
kursus.

Nu har jeg selv været på kurset og præcis det kursus vil jeg stille tvivl
ved om nogen kunne have glæde af.
Langt hovedparten er kurset er med foredrag (af en som kørte sprit og idag
sidder i rullestol - jeg har svært ved at se relevansen til fart.) og andre
skræksenarier i form af læger osv som der er blevet beskrevet anden steds.

Havde det været med det køretekniske i højsædet var jeg hoppet på kurset
uden det mindste tøven - men det er respekt kurset langt fra. Det er et
forsøg på at skræmme de unge med at vise fra tidligere uheld - altså helt
ærligt så kunne jeg give mig til at se 911 derhjemme fredag aften istedet.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-04 11:04

> Mon ikke du mener "Flere kunne bruge den slags kurser" ?

Jo, alle ville have gavn af kurserne.

> Jeg kan ikke se hvorfor det kun er unge der kan have gavn af sådan et
kursus.

Unge mellem 18 og 24 år er ekstremt overrepræsenteret i
ulykkesstatistikkerne - og unge er mere "risokovillige". Derfor vil der
formentlig være den største gevinst ved indsats mod netop den målgruppe.

--
/Jan W Nielsen (32 år)

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-04-04 17:41

On Mon, 26 Apr 2004 18:22:18 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Jeg har deltaget i Kurset og vil da gerne komme med en beretning om det
>hvis det er?

"hvis det er?" Hwa dælen er det da for et spørgsmål?!? Du skal da
bare rykke ud med sproget uden, at det er nødvendigt at presse dig!

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 26-04-04 18:12

Thunderbird [7100] wrote:
> Jeg har deltaget i Kurset og vil da gerne komme med en beretning om
> det hvis det er?

Jeg giver også gerne mit besyv med

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 18:27

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har deltaget i Kurset og vil da gerne komme med en beretning om det
> hvis det er?

Ja dak..

Hr. Bjørn

Fra : Rasmus

Dato : 26-04-04 18:49

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> [...]
>
> KLIP

> bremserne
>
> Er du én af de unge som har været på kurset, er det faktisk en sørgelig

Har du måske selv deltaget i kurset mester?

Jeg var faktisk positivt indstillet inden kurset, men efter at have hørt i
1½ time på en sur kælling som mente at alle unge mænd under 25 ikke burde
have kørekort, syntes jeg ligesom at det konstruktive som var blevet lovet
ved intro-mødet forsvandt..., jeg havde håbet på noget lidt mere
konstruktivt, og ikke bare en prædiken om at alle unge mænd køre sindsygt.

Jeg syntes øvelserne på banen var gode, samt de input der kom fra
kørelærerne. Det var det eneste jeg personligt fik noget ud af på det
kursus. Men jeg skal ikke afvise at nogle bliver bedre bilister af at man
svinér dem til.

mvh
Rasmus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 18:56

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du måske selv deltaget i kurset mester?

Nope boss ... jeg er (desværre en anelse for gammel (endda så meget jeg
overskrider med 25 år).

> [...]
> ved intro-mødet forsvandt..., jeg havde håbet på noget lidt mere
> konstruktivt, og ikke bare en prædiken om at alle unge mænd køre sindsygt.

Det er ganske simpelt rigtig usmart af madammen.

> Jeg syntes øvelserne på banen var gode, samt de input der kom fra
> kørelærerne. Det var det eneste jeg personligt fik noget ud af på det
> kursus.

Det var en helt anden tone. Så har du lært og forstået essensen af kurset.

> Men jeg skal ikke afvise at nogle bliver bedre bilister af at man
> svinér dem til.

Det tror jeg nu heller ikke.

PS: Jeg kører på bane så tit jeg får mulighed for det. Har leget med Volv´er
på Jyllandsringen og er snart ved at være "veteran" på Porsches glade dig på
KTI i Roskilde med tilhøre kørsel på offentlig vej.

Det eneste jeg mangler er at min kammi slipper mig løs (alene) i hans Modena
F1 på den nye bane i Sønderjylland..

Hr. Bjørn

Fra : Troels Pedersen

Dato : 26-04-04 18:12

Rasmus wrote:
> Det eneste positive ved det kursus er at man får lov til at fyre en ny
> Passat TDI m. 130hk af hen af flyvepladsen, for derefter at knalde
> bremserne i.....

Har du rent faktsik været på kurset?

--
MVH Troels