90-100 V bilbatterier ??
Fra : Thomas H.

Dato : 25-04-04 15:47

---
20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden, fordi han prøvede
at efterligne sine dumdristige idoler fra Jackass.

Appleton tapede ledninger rundt om sin brystkasse og tilsluttede dem et
bilbatteri. Det elektriske stød, han håbede på at få, blev stærkere end
forventet - og hans far fandt ham død på sit værelse.
---

Eeeh, hvad er det for nogle bilbatterier, de kører rundt med i UK ?
Jeg ville nemlig godt nok også blive overrasket, hvis jeg fik stød og døde
af 12V

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Thomas

Dato : 25-04-04 15:52

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> Eeeh, hvad er det for nogle bilbatterier, de kører rundt med i UK ?
> Jeg ville nemlig godt nok også blive overrasket, hvis jeg fik stød og døde
> [...]

Hej

Nu er det jo strømstyrken der er farlig og ikke så meget spændingen (så
vidt jeg lige husker)

Og her

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=246798

Er der nogle andre idioter, der også har efterlignet Jackass

Mvh

Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 25-04-04 16:01

"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> wrote:

> Nu er det jo strømstyrken der er farlig og ikke så meget spændingen (så
> vidt jeg lige husker)

Yup, men Ohms lov fortæller, at der grænse for hvor stor strømmen kan blive
når der ikke er spænding nok til rådighed.
Med 12V kan der ikke drives meget strøm igennem en menneskekrop. Det er
modstanden for stor til.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 25-04-04 16:23

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> [...]
> når der ikke er spænding nok til rådighed.
> Med 12V kan der ikke drives meget strøm igennem en menneskekrop. Det er

Det ville jeg også mene

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 16:03

> [...]
>

> Eeeh, hvad er det for nogle bilbatterier, de kører rundt med i UK ?
> Jeg ville nemlig godt nok også blive overrasket, hvis jeg fik stød og døde

Den "historie" er vist en and.
Normalt siger man 36Vac eller 48Vdc skal der til før man får stød så det kan
mærkes.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 25-04-04 16:24

> Den "historie" er vist en and.
> Normalt siger man 36Vac eller 48Vdc skal der til før man får stød så det
kan
> mærkes.

Jeps, og med tørre hænder er 70-80V heller ikke et problem

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-04 16:17

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Eeeh, hvad er det for nogle bilbatterier, de kører rundt med i UK ?
> Jeg ville nemlig godt nok også blive overrasket, hvis jeg fik stød og døde
> af 12V

Stærkstrømsreglementet starter allerede ved nul,0, Volt. Dvs. at under
uheldige omstændigheder kan du trække en dødelig strøm, for et følsomt
hjerte. De KUNNE fx. være væskende sår som tilledningerne kom i kontakt
med.

Fra : Thomas H.

Dato : 25-04-04 16:22

> [...]
> uheldige omstændigheder kan du trække en dødelig strøm, for et følsomt
> hjerte. De KUNNE fx. være væskende sår som tilledningerne kom i kontakt

Hmm, jeg mener nu det er 48V, og det skal GODT nok være uheldigt, hvis du
skal trække strøm ved 12V

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-04-04 16:26

On Sun, 25 Apr 2004 17:22:10 +0200, "Thomas H."

Det hedder Stærkstrømsbekendtgørelsen

>Hmm, jeg mener nu det er 48V,

Tidligere var grænsen højere

>og det skal GODT nok være uheldigt, hvis du
>skal trække strøm ved 12V

Hvad er det du forsøger at sige?

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas H.

Dato : 25-04-04 16:31

> Det hedder Stærkstrømsbekendtgørelsen

Det er nok før min tid

> Tidligere var grænsen højere

Muligt..

> Hvad er det du forsøger at sige?

Ja altså igennem en menneskekrop

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 16:39

> [...]
> uheldige omstændigheder kan du trække en dødelig strøm, for et følsomt
> hjerte. De KUNNE fx. være væskende sår som tilledningerne kom i kontakt

Har du læst om lavspændingsdirektivet?

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-04 16:46

> Har du læst om lavspændingsdirektivet?

Fortæl, siden du spørger til det, må du jo vide etellerandet. Jeg har kun
testet medicinsk udstyr, altså det som vi risikere at blive tilsluttet på et
hospital.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 18:07

> [...]
> testet medicinsk udstyr, altså det som vi risikere at blive tilsluttet på

Jeg kan det hverken udenad eller i deres jurasprog. Men der er i hvert fald
ikke krav om at noget skal særlig beskyttes på grund af livsfare ved 12V.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-04-04 21:14

> Jeg kan det hverken udenad eller i deres jurasprog. Men der er i hvert
fald
> ikke krav om at noget skal særlig beskyttes på grund af livsfare ved 12V.

I følge Stærkstrømsbekendtgørelsen Afsnit 6,
så er spændinger under 50V AC og 120V DC i spændingsområde I.
Der kan også være tale om ELV (ekstra lav spænding).
Men uanset hvad, Stærkstrømsbekendtgørelsen strækker sig fra OV og opad
(numerisk .

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Boel

Dato : 25-04-04 21:22

> Jeg kan det hverken udenad eller i deres jurasprog. Men der er i hvert
fald
> ikke krav om at noget skal særlig beskyttes på grund af livsfare ved 12V.

Bortset fra at alle lavvolt installationer skal udføres som 230/400v.

Sikkerhedstraffo er så vidt jeg husker også et krav.

Mvh
Boel

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:29

> fald
> >

> Bortset fra at alle lavvolt installationer skal udføres som 230/400v.
>
> Sikkerhedstraffo er så vidt jeg husker også et krav.

Fuldstændig vanvittigt. Ingen ved sine fulde fem vil begynde at isolere et
9V duracell batteri så man ikke "får stød" når man tager det ud af pakken.
"Man" har fuldstændig misforstået de forskellige direktiver.

Desuden kan man heller ikke bruge "sikkerhedstrafo" (skille/vario trafo) ved
dc spændinger.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-04-04 21:49

> Desuden kan man heller ikke bruge "sikkerhedstrafo" (skille/vario trafo)
ved
> dc spændinger.

Pas på ikke at blande en skille-trafo med en vario-trafo.
Ved godt de findes som kombineret, men det gængse er uden skille delen.
Forskellen?
Den ene er livsfarlig, den anden kun farlig.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 17:01

"Thomas H." skrev

> Eeeh, hvad er det for nogle bilbatterier, de kører rundt med i UK ?
> Jeg ville nemlig godt nok også blive overrasket, hvis jeg fik stød og døde
> af 12V

Jeg ved ikke hvad han har lavet, men han har måske omdannet sig selv til en
stor tændspole.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lykke

Dato : 25-04-04 17:44

Lyder rimelig, hvis han her viklet ledningerne om sig ( Korte ledninger) og
sat dem på hver sin pol, kortslutter han jo batteriet og her snakker vi om
flere hundrede amp.
Prøv foreks. at tage et rulle ledning (enleder 100 meter) og sæt en ende på
hver pol på batteriet. så har i en stor spole som giver et kraftigt
magnetfelt. det er måske her svaret er til at han døde.
Men historien lyder lidt speget.

Poul