Lygtetændingstid
Fra : Brian

Dato : 24-04-04 20:18

Hejsa

Jeg var lige ude at rulle en tur, og kom til at spekulere over noget.....

I potten er kørelyset monteret sådan, at der benyttes tågelygterne sammen
med positionslamperne. Det er sådan set også fint nok rent økonomisk, og så
ser det lidt godt ud
Men har jeg pligt til at tænde nærlyset, når solen ikke er at se længere,
eller kan jeg tulle videre med bare kørelyset tændt ?

Det generer sådanset ikke mig rent lysmæssigt, når det kun er dunkelt
udenfor, men generer det mon andre ?

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-04-04 20:32

Brian wrote:
> [...]
> Men har jeg pligt til at tænde nærlyset, når solen ikke er at se
> længere, eller kan jeg tulle videre med bare kørelyset tændt ?

I lygtetændingstiden skal man slukke for kørelyset og bruge normal
lygteføring.
Der er dog nogle som har det alm nærlys som kørelys, og de må så godt
fortsætte efter mørkets frembrud, uden at skifte

> Det generer sådanset ikke mig rent lysmæssigt, når det kun er dunkelt
> udenfor, men generer det mon andre ?

Det er der ret delte meninger om herinde, det er nærmest et
"religionsspørgsmål"
Men jeg selv bliver (som regel) generet af tågelygterne, især hvis kørebanen
er våd samtidigt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 10:24

Hejsa

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> Der er dog nogle som har det alm nærlys som kørelys, og de må så godt
> fortsætte efter mørkets frembrud, uden at skifte

Altså, så skal de store lamper tændes :)

> Det er der ret delte meninger om herinde, det er nærmest et
> "religionsspørgsmål"

Kan jeg se på nogle af de andre besvarelser...

> Men jeg selv bliver (som regel) generet af tågelygterne, især hvis
> kørebanen er våd samtidigt.

Noteret... jeg kører jo ikke med tågelygterne som kørelys bare
for at genere andre, modsat hvad nogen tror!

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-04-04 20:58

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev :

>Men har jeg pligt til at tænde nærlyset, når solen ikke er at se længere,
>eller kan jeg tulle videre med bare kørelyset tændt ?

Ja - i lygtetændingstiden (tadahhhh.wav!) skal du tænde lyset ;=)

>Det generer sådanset ikke mig rent lysmæssigt, når det kun er dunkelt
>udenfor, men generer det mon andre ?

Polisen giver rask væk påtaler for det

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 10:25

Hejsa

jan@stevns.net skrev:

> Ja - i lygtetændingstiden (tadahhhh.wav!) skal du tænde lyset ;=)

Hov hov - ikke spydig

> Polisen giver rask væk påtaler for det

Well... en påtale koster jo ikke penge

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-04-04 11:14

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev :

>Hov hov - ikke spydig

Spydig ? mig ?

<< fløjer_uskyldigt.wav >>

>Well... en påtale koster jo ikke penge

Ikke første gang, nej ;)

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 11:52

Hejsa

jan@stevns.net skrev:

> Ikke første gang, nej ;)

Det var sådan set også derfor jeg spurgte, for at holde mig
nogenlunde inden for loven, og for at vide om det er generende
for andre, at kun de to små tågelygter er tændt.

Nogen opfatter desværre alt kørsel med tågelygterne tændt, som
om at man kun vil genere andre....

/Brian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-04-04 23:32

Brian wrote:
> og så ser det lidt godt ud

Nej.

mvh
Henning

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 10:26

Hejsa

Henning Præstegaard skrev:

> Nej.

Jo

/Brian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-04-04 11:59

Brian wrote:

> Jo

Nej! Det ser så ----Øhhhh----- brian-agtig ud.

mvh
Henning

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 12:15

Hejsa

Henning Præstegaard skrev:

> Nej! Det ser så ----Øhhhh----- brian-agtig ud.

Synes du virkelig ?
Jeg har hverken terninger i forruden, 3" Remus udstødning,
K&N filter, eller andet gejl.... ikke engang alu-fælge kan det blive til

Jeg kører med den lygteføring af 2 grunde: Det var sådan da
jeg købte bilen (brugt), og så sparer det lidt på pengepungen
da en god H4 lampe alt andet lige er dyrere, end det småskidt
der sidder i tågelygten....

/Brian - der godt ved at han har et "belastet" navn

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 24-04-04 23:54

> Men har jeg pligt til at tænde nærlyset, når solen ikke er at se længere,
> eller kan jeg tulle videre med bare kørelyset tændt ?

Ja. Det har du, og fortsætter du, at køre med tågelyset efter solnedgang,
koster det bøder. Det er ikke nok at det bare er let diset. Der skal
virkelig være tåget. Her på Als og omegn er Politiet virkelig efter alle dem
der kører med tågelys om natten. Især dem med både nærlys og tågelys.

Mvh Thomas.

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 10:30

Hejsa

Thomas A. Jørgensen skrev:

> Ja. Det har du, og fortsætter du, at køre med tågelyset efter
> solnedgang, koster det bøder. Det er ikke nok at det bare er let
> diset. Der skal virkelig være tåget.

Jeg har ikke været i en situation endnu, hvor jeg har brugt tågelygterne
pga. tåge...

> Her på Als og omegn er Politiet
> virkelig efter alle dem der kører med tågelys om natten.

Det er sådan set også fair nok jo.... der er ingen grund til at være til
gene for andre

> Især dem med både nærlys og tågelys.

Det sker så ikke i mit tilfælde, når jeg tænder nærlyset slår
tågelygterne automatisk fra.

/Brian

Fra : Per O. Madsen

Dato : 25-04-04 08:35

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> med positionslamperne. Det er sådan set også fint nok rent økonomisk, og

Det ser måske godt ud, men vi andre bliver ret generet af 'tåbelyset' om
aftenen og natten. Personligt tænder jeg det lange lys når der kommer en
modkørende, som ikke slukker sit 'tåbelys' når jeg giver ham et kort blink.
At de fleste så bare blinker tilbage med deres fjernlys viser hvor idiotisk
hele ideen er. De kan ikke engang huske at de kører med tåbelyset tændt.
Hvorfor skal vi andre generes af folk som synes det ser godt ud at køre med
ulovlig og generende lygteføring. Jeg har selv tågelygter foran, og kunne
ikke drømme om at tænde for dem under nogen omstændigheder.

Per O.

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 10:34

Hejsa

Per O. Madsen skrev:

> Det ser måske godt ud, men vi andre bliver ret generet af 'tåbelyset'
> om aftenen og natten.

Hov hov... tåbelys er når man kører med fuld blus på alle lamper, hvilket
jeg netop ikke har gjort

> Hvorfor skal vi andre generes af
> folk som synes det ser godt ud at køre med ulovlig og generende
> lygteføring. Jeg har selv tågelygter foran, og kunne ikke drømme om
> at tænde for dem under nogen omstændigheder.

Hmm... der er jo altså en grund til at jeg spørger, hvornår det er
lovligt at køre med dem tændt (som kørelys) og hvornår det
ikke er!
Jeg er sgutte ude på at genere andre. Hvis det var mit formål, ville
jeg da køre med alle lamper tændt hele tiden, det giver trods alt
mere lys jo

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-04-04 11:17

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev :

>Jeg er sgutte ude på at genere andre. Hvis det var mit formål, ville
>jeg da køre med alle lamper tændt hele tiden, det giver trods alt
>mere lys jo

Hehe - sidst jeg mødte sådan en , øehhh no pun intended "Brian" ,
mååe jeg da lige brøle ud af vinduet :

"Hvis du nu tog dine solbriller af makker, kunne du nok nøjes med
nærlyset"

Den fes klokkerent ind på lystavlen ;)

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 11:48

Hejsa

jan@stevns.net skrev:

> Hehe - sidst jeg mødte sådan en , øehhh no pun intended "Brian" ,
> mååe jeg da lige brøle ud af vinduet :
>
> "Hvis du nu tog dine solbriller af makker, kunne du nok nøjes med
> nærlyset"

Hehe... man skal høre meget, bare fordi man ser lidt godt ud

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 12:04

"Brian" skrev

> Hehe... man skal høre meget, bare fordi man ser lidt godt ud

Nu er der jo ingen rigtigt Brian der kan høre hvad man råber til ham.

Med hensyn til kørelys skal man være opmærksom på, at ikke alle
kørelyssystemer tænder nr. plade lygterne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 25-04-04 12:21

Hejsa

alexbo skrev:

> Nu er der jo ingen rigtigt Brian der kan høre hvad man råber til ham.

Men jeg er en "falsk" Brian :)

> Med hensyn til kørelys skal man være opmærksom på, at ikke alle
> kørelyssystemer tænder nr. plade lygterne.

Det var jeg ikke klar over, men mit nr. plade lys tænder fint.
Det lagde jeg mærke til, da et relæ hang lidt og glemte at slukke lyset i
højre side af bilen....

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 13:53

"Brian" skrev

> Men jeg er en "falsk" Brian :)

Nåh, så har du ikke bilen fyldt op med højttalere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 13:33

"Brian" <Nejtak@til.spam> wrote in message news:c6g0ku$s5$1@sunsite.dk...

> Hov hov... tåbelys er når man kører med fuld blus på alle lamper, hvilket
> jeg netop ikke har gjort

Det er meget værdsat at du ikke gør det

> Hmm... der er jo altså en grund til at jeg spørger, hvornår det er
> lovligt at køre med dem tændt (som kørelys) og hvornår det
> ikke er!

det er, som du nok har fundet ud af, fra solopgang til solnedgang at man
benytter kørelyset, og fra solnedgang til solopgang man benytter nærlyset
(og det lange til at blinke efter tåbelygter).

> Jeg er sgutte ude på at genere andre. Hvis det var mit formål, ville
> jeg da køre med alle lamper tændt hele tiden, det giver trods alt
> mere lys jo

Ja det går jo virkelig ikke....

En god regel er, at man aldrig må køre med nærlys og tågeforlygter på samme
tid.
men det kan din bil jo heller ikke, så det er som det skal være...

/David