/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Chip tuning, tænd/sluk kontakt?
Fra : Morten Kirsbo


Dato : 23-04-04 08:48

Hej!

Jeg overvejer at få installeret en chip i en Mazda MX3. Nu har jeg jo
hørt at den vil komme til at sluge meget benzin (som en superarrogant
supersælger i supercar sagde: "Der skal jo ydes før der kan nydes,
kære ven"), så mit spørgsmål går på om det er muligt at få lavet en
tænd/sluk kontakt?
Sådan så jeg kan køre økonomi til daglig, men kan "tænde" for chippen
hvis der skal races?

mvh Morten

 
 
Brian A. (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 23-04-04 10:07

"Morten Kirsbo" <kirsbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:74602683.0404222348.5045b856@posting.google.com...
> Hej!
>
> Jeg overvejer at få installeret en chip i en Mazda MX3. Nu har jeg jo
> hørt at den vil komme til at sluge meget benzin (som en superarrogant
> supersælger i supercar sagde: "Der skal jo ydes før der kan nydes,
> kære ven"), så mit spørgsmål går på om det er muligt at få lavet en
> tænd/sluk kontakt?
> Sådan så jeg kan køre økonomi til daglig, men kan "tænde" for chippen
> hvis der skal races?

Til diesel-bilerne hvor turbo-trykket øges fås der en udgave hvor man kan
indstille "tunnings-graden" på en drejeknap... er der turbo på din MX3?


Henning (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-04-04 09:11

On 23 Apr 2004 00:48:10 -0700, kirsbo@hotmail.com (Morten Kirsbo)
wrote:

>Hej!
>
>Jeg overvejer at få installeret en chip i en Mazda MX3. Nu har jeg jo
>hørt at den vil komme til at sluge meget benzin (som en superarrogant

Pudsigt, jeg har hørt at man kører længere på literen med chip
installeret, samtifig med du får flere heste, hvordan det så end
hænger sammen...


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Brian A. (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 23-04-04 10:16

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:oqjh80pibhpn5ihun1h0d5eaou5brtb8nh@4ax.com...
> Pudsigt, jeg har hørt at man kører længere på literen med chip
> installeret, samtifig med du får flere heste, hvordan det så end
> hænger sammen...

Bedre udnyttelse af brændstoffet medfører at man ikke træder så hårdt på
speederen.
Man kører kun længere på literen hvis man ikke udnytter de flere heste,
derfor er det ikke alle der oplever lavere forbrug :)
Klampen i kælderen!!!


Soren Pedersen (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 23-04-04 09:34

Jeg ved ikke hvad supersælgeren har bildt dig ind omkring ekstra ydelse, men
det er yderst begrænset hvad man får ud af at chippe en sugemotor i forhold
til investeringen.

Mvh
Søren


"Morten Kirsbo" <kirsbo@hotmail.com> wrote in message
news:74602683.0404222348.5045b856@posting.google.com...
> Hej!
>
> Jeg overvejer at få installeret en chip i en Mazda MX3. Nu har jeg jo
> hørt at den vil komme til at sluge meget benzin (som en superarrogant
> supersælger i supercar sagde: "Der skal jo ydes før der kan nydes,
> kære ven"), så mit spørgsmål går på om det er muligt at få lavet en
> tænd/sluk kontakt?
> Sådan så jeg kan køre økonomi til daglig, men kan "tænde" for chippen
> hvis der skal races?
>
> mvh Morten



Jørgen M. Rasmussen (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 23-04-04 12:50


"Morten Kirsbo" <kirsbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Sådan så jeg kan køre økonomi til daglig, men kan "tænde" for chippen
> hvis der skal races?
>
Urealistisk projekt, det er en anden "micro-program" kreds, Rom, til en
mikroproc., man montere. En som indeholder andre parametre, og apropos
parametre: Hvis din Mazdarati ikke har turbo, er der næsten intet at hente,
intet ladetryk at "pille" ved, der er kun tændingstidspunktet. Og det
medføre du skal køre på 98 for at få noget ud af din chip .



Ukendt (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-04 16:07



> > Sådan så jeg kan køre økonomi til daglig, men kan "tænde" for chippen
> > hvis der skal races?
> >
> Urealistisk projekt, det er en anden "micro-program" kreds, Rom, til en
> mikroproc., man montere. En som indeholder andre parametre, og apropos
> parametre: Hvis din Mazdarati ikke har turbo, er der næsten intet at
hente,
> intet ladetryk at "pille" ved, der er kun tændingstidspunktet. Og det
> medføre du skal køre på 98 for at få noget ud af din chip .
>

Egentlig ikke, man vælge bare en PROM med dobbelt størrelse. Det aller
fleste PROM'er fåes i serier af forskellige størrelse, sidder der en 1Mbit
ja så vælger man bare en 2 Mbit i samme famillie. (= samme specifikationer /
pinbelægning).
Så afbryder man det højeste adresse ben på PROM'en og montere to ledninger,
trækker dem ind i kabinen og montere dem med en vippekontakt.

Begge programmer skal så ligge i PROM'en i røven af hindnanden, man vipper
så bare adresse benet, når den står på 0 kører man med orginal program og
når den står på 1 køre man med "tun sæt".
Motorstyringen kan sagtens klare opgaven, da den er udstyret med en såkaldt
"watchdog" som bevirker at motorstyringen "rebooter" hvis programmet går i
skoven, og den gør det sår hurtigt at det allerhøjests mærkes som et lille
udfald eller ryk i motoren.
(Det kunne Microsoft lærer noget af, deres OS er en formiddag om at starte
op).

Jeg er dog ikke i tvivl om at man efter kort tid vil forfalde til kun at
kører med "tun sæt" og dermed vil overflødiggøre knappen.

Wetterauer havde engang sådan en løsning i deres Chip program, jeg talte med
en "Diplom Ingeneur" på Essen Motorshow som fortalte at kunderne havde
efterspurgt det i chiptuningens barndom, men deres erfaring var at efter
kort tid var tuningsprogrammet altid "ON".

Mht. syn er jeg videnden om mange biler der er fløjet lige igennem med
tuningschip, incl min tidligere G4 1,8T.
Da jeg kørte med chip var der ingen mærkbar forskel på bensinforbruget, den
væsentligste forbrugs regulator sidder i højre fod.


--
Mvh
Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264

=== Døden overhaler de hurtige ===








Jørgen M. Rasmussen (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 23-04-04 17:05


"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>

> tuningschip, incl min tidligere G4 1,8T.
> Da jeg kørte med chip var der ingen mærkbar forskel på bensinforbruget,
den
> væsentligste forbrugs regulator sidder i højre fod.
>
Det er nok rigtigt, men som skrevet er det at skyde små-fugle m. kanoner at
lave det på en sugemotor- effekten af en chip er MINIMAL ifht hvis der er
mølle på.



Henning (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-04-04 13:04

On 23 Apr 2004 00:48:10 -0700, kirsbo@hotmail.com (Morten Kirsbo)
wrote:

>Hej!
>
>Jeg overvejer at få installeret en chip i en Mazda MX3. Nu har jeg jo
>hørt at den vil komme til at sluge meget benzin (som en superarrogant
>supersælger i supercar sagde: "Der skal jo ydes før der kan nydes,
>kære ven"), så mit spørgsmål går på om det er muligt at få lavet en
>tænd/sluk kontakt?

Hvad med en extern box - den kan vel bypasses uden problemer?


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Dennis Pedersen (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 23-04-04 13:30


"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
news:ug1i80t6n12kuu1hcmtc1pvdanr7keu1m9@4ax.com...
> On 23 Apr 2004 00:48:10 -0700, kirsbo@hotmail.com (Morten Kirsbo)
> wrote:
>
> >Hej!
> >
> >Jeg overvejer at få installeret en chip i en Mazda MX3. Nu har jeg jo
> >hørt at den vil komme til at sluge meget benzin (som en superarrogant
> >supersælger i supercar sagde: "Der skal jo ydes før der kan nydes,
> >kære ven"), så mit spørgsmål går på om det er muligt at få lavet en
> >tænd/sluk kontakt?
>
> Hvad med en extern box - den kan vel bypasses uden problemer?

Det burde den kunne - men at gøre det "on the fly" det tror jeg næppe der er
sundt.
Hvis det er alligevel er når bilen er stoppet man vil switche rundt tror jeg
ikke der er nogen ko på isen udover der skal trækkes lidt ledninger.


--
/Dennis
Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk



Lars B Madsen (24-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars B Madsen


Dato : 24-04-04 06:38

Dennis Pedersen wrote:
> "Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
> news:ug1i80t6n12kuu1hcmtc1pvdanr7keu1m9@4ax.com...
>> On 23 Apr 2004 00:48:10 -0700, kirsbo@hotmail.com (Morten Kirsbo)
>> wrote:
>>
>>> Hej!
>>>
>>> Jeg overvejer at få installeret en chip i en Mazda MX3. Nu har jeg
>>> jo hørt at den vil komme til at sluge meget benzin (som en
>>> superarrogant supersælger i supercar sagde: "Der skal jo ydes før
>>> der kan nydes, kære ven"), så mit spørgsmål går på om det er muligt
>>> at få lavet en tænd/sluk kontakt?
>>
>> Hvad med en extern box - den kan vel bypasses uden problemer?
>
> Det burde den kunne - men at gøre det "on the fly" det tror jeg næppe
> der er sundt.
> Hvis det er alligevel er når bilen er stoppet man vil switche rundt
> tror jeg ikke der er nogen ko på isen udover der skal trækkes lidt
> ledninger.

I kan også lade der gå totalt fast and the furious i den (skyde gråspurve
med interkontinentale missiler?) og investere i en uafhængig motorstyring
som kan reguleres inde fra bilen ned til mindste detalje
--
Madsen - SZR 660



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408675
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste