/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
vægt på dæk
Fra : Leonard


Dato : 22-04-04 08:06

På dæk er der jo koder for alt muligt, bl.a. vægt og hastighed.
Når der på et dæk står 78N angiver det at dækket kan bære 78 (enhed)
ved N hastighed.
Findes der en onlinetabel for at tolke tallene?
Og findes der en måde at omregne på, for et dæk der kan bære 400 kg
ved 150 km/t, kan måske bære 500 kg ved 100 km/t ...

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

 
 
Morten Fruergaard (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-04-04 08:34

Leonard wrote:
> På dæk er der jo koder for alt muligt, bl.a. vægt og hastighed.
> Når der på et dæk står 78N angiver det at dækket kan bære 78 (enhed)
> ved N hastighed.

78 = 425 kg
N = 140 km/t.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Leonard (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-04-04 13:15

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>78 = 425 kg
>N = 140 km/t.

Kan det omregnes til hvad dækket kan bære ved 90 km/t?

Det er til reservehjulet på en maskintrailer, det originale dæk hvor
der står 82N på koster 4 gange så meget som et mascotdæk i samme
størrelse, hvor der står 78N.
Men der er jo ikke noget ved et reservehjul der ikke kan bære lasten.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Thostrup (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Thostrup


Dato : 22-04-04 13:17


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
news:eldf801p3v3lt251q13vbmc45pm52pkpkd@4ax.com...
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:
>
> >78 = 425 kg
> >N = 140 km/t.
>
> Kan det omregnes til hvad dækket kan bære ved 90 km/t?

Det er ikke sådanne det skal forstås. Men at kode 78 betyder og dækket kan
klare 425 kg og N betyder at dækket max må kører 140 km/t.
Altså to foskellige ting, der ikke kan regnes om eller lignende.

Mvh Thostrup



anders majland (22-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 22-04-04 14:10

> Det er ikke sådanne det skal forstås. Men at kode 78 betyder og
> dækket kan klare 425 kg og N betyder at dækket max må kører 140 km/t.
> Altså to foskellige ting, der ikke kan regnes om eller lignende.

Og så alligevel. Jeg har på et tidspunkt set nogle tabeller der netop
angav hvor meget man måtte øge belastningen når man ikke udnyttede
hastigheden og omvendt. Altså hvor meget hastighedsmærkningen måtte
overskrides hvis vægten var lavere. Det var godt nok ikke til en
trailer, men en lille motorcykel med en atypisk dækmontering. Desuden
var skemaerne beregnet for UK - men det så ret internassionalt ud....


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Morten Fruergaard (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-04-04 13:44

Leonard wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:
>
>> 78 = 425 kg
>> N = 140 km/t.
>
> Kan det omregnes til hvad dækket kan bære ved 90 km/t?

Det tror jeg ikke.
Men har for nogle år siden fået at vide, at dæk på en trailer må tillægges
10 %, da man ikke udnytter topfarten...

> Det er til reservehjulet på en maskintrailer, det originale dæk hvor
> der står 82N på koster 4 gange så meget som et mascotdæk i samme
> størrelse, hvor der står 78N.
> Men der er jo ikke noget ved et reservehjul der ikke kan bære lasten.

Hvad er det da for en størrelse dæk?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Morten Fruergaard (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-04-04 13:46

Morten Fruergaard wrote:
> Det tror jeg ikke.
> Men har for nogle år siden fået at vide, at dæk på en trailer må
> tillægges 10 %, da man ikke udnytter topfarten...

HVIS det er rigtigt, kan du godt bruge et 78N dæk.
78 = 425 kg + 10 % = 467,5 kg
81 = 462 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Leonard (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-04-04 13:55

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>HVIS det er rigtigt, kan du godt bruge et 78N dæk.
>78 = 425 kg + 10 % = 467,5 kg
>81 = 462 kg.

Nu står der 82 på det originale dæk, og der har de så tilsyneladende
allerede brugt de 10% for at nå op over 500 kg.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Leonard (22-04-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-04-04 13:53

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Hvad er det da for en størrelse dæk?

145R10 - totalvægt 2000kg, med 4 dæk skal et enkelt altså kunne bære
min. 500kg.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste