Gule plader, hvad må man?
Fra : sd

Dato : 21-04-04 21:34

Spørgsmål.
Hvis man kører i en gulplade firmabil til daglig. (rent erhvervmæssig brug).
Kan man så "leje den af sit firma, således at man kan bruge den f.eks. i en
weekend? Således at man faktisk betaler moms og skat for de kilometer man
bruger den?

Pft SD.

Fra : Jacob

Dato : 21-04-04 21:39

"sd" <webmaster@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> weekend? Således at man faktisk betaler moms og skat for de kilometer man

Hvis der ikke er betalt moms, så er der ikke betalt moms og så må den
udelukkende bruges til opretholdelse af en momspligtig virksomheds
aktiviteter.
ALtså nej - du må ikke bruge din gulplade firmabil privat. Af samme grund
slipper du for at holde regsnkab med KM overfor skattevæsenet. Hvis du nu
var sælger og havde firmabil (hvis), så regner skattevæsenet med at du
bruger den privat og så skal du dokumentere det modsatte, såfremt der er
tilfældet.

Jacob

Fra : sd

Dato : 21-04-04 21:41

Jeg er sælger med Gulplade bil. Jeg har dog en privat bil. Er det ikke nok
for skattefar. Gulplade bilen bruges jo kun til arbejde.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-04-04 22:45

> Jeg er sælger med Gulplade bil. Jeg har dog en privat bil. Er det ikke nok
> for skattefar. Gulplade bilen bruges jo kun til arbejde.

Nixen bixen. Enten er der betalt moms eller også er der ikke. Man kan ikke
få lov til bare at betale "lidt moms" fordi man kun bruger den meget lidt
privat. Det er sort/hvidt.

Kurt

Fra : Frederik

Dato : 22-04-04 08:06

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> få lov til bare at betale "lidt moms" fordi man kun bruger den meget lidt

Eller gult/hvidt....

Mvh.

Frederik

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-04-04 08:54

"sd" <webmaster@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er sælger med Gulplade bil. Jeg har dog en privat bil. Er det ikke nok
> for skattefar. Gulplade bilen bruges jo kun til arbejde.

Når du sige at du er sælger, er du da selvstændig eller er du ansat i et
firma.?

Kun når du er momsregistreret kan du "trække" moms'en, det kan ikke lade sig
gøre som privat.

Når man har en gulplade bil som er betalt moms på, må den også benyttes til
privatkørsel. I dette tilfælde skal du så føre kørselsregnskab af hensyn til
beskatning/fradrag. Det er du derimod fritaget for hvis der er tale om
momsfri firmabil, som da ovehovedet ikke må bruges til nogen form for
privatkørsel.

Eksempelvis kan du til gengæld ikke beskattes for brug af firmabil, hvis du
kører i momsfri firma-gulpladebil. Til gengæld må den så heller ikke
benyttes til transport mellem hjem og arbejdplads, medmindre, du er
servicemontor med vagtordning eller udgangspunkt fra din hjemmeadresse.

Sælger med udgangspunkt fra hjemmeadresse, evt. med mindre lagerbeh. på
hjemmeadresse.

Arbejder f.eks. på skiftende arbejdspladser, eksempelvis byggeri m.m..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 16:28

"sd" <webmaster@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er sælger med Gulplade bil. Jeg har dog en privat bil. Er det ikke nok
> for skattefar. Gulplade bilen bruges jo kun til arbejde.

Hvis tolderne "hapser" dig i gulplade bilen i et privat æreinde (uden for
normal arbejdstid) så falder moms billetten øjeblikkeligt.
(Det er træls i en Posche Cayenne $$$$ ).

For nogle år siden ville de lokale toldmyndigheder have stoppet friløberne
så de surfede rundt i sommerhus området og kiggede efter gulplade biler.
Mange blev snuppet.

Vi havde på min daværende arbejdsplads en Ford Transit som vi kunne låne af
firmaet, der var betalt moms af den, vi kørte rundt med momskvitteringen, og
jeg blev faktisk stoppet på blokhus strand af undercover toldere.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===