Sandheden om fartbøder i Tyskland
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 21:09

Nu har vi talt om det så længe, hvorfor det må være på sin plads at
slå fast - hvad sker der, hvis jeg bliver blitzet i Tyskland?

Bliver en udenlandsk bilist fotograferet i en fotofælde, gør politiet
ikke mere ved sagen, hvis de kan se, at der er tale om en bil med
ikke-tyske nummerplader. Werner Jaudt har spurgt også i Hannover,
hvorfra flere bilister har modtaget breve. Her og i øvrigt i hele
Tyskland har man samme praksis.

Fordi:
- Et kørselsforbud gælder under alle omstændigheder kun i Tyskland og
ikke i Danmark.

- Man kan ikke gennemtrumfe et bødeforlæg uden for Tyskland (medmindre
der findes en særlig aftale med det andet land, og det gør der ikke
med Danmark)

- En "normal" hastighedsovertrædelse går i Tyskland som det de kalder
en "ordnungswidrigkeit" - en færdselsforseelse - og ikke et som et
egentligt lovbrud. Det betyder, at sagen forældes allerede efter tre
måneder. Og så er den ikke mere registreret nogen steder. En fartbøde
og et brev fra f.eks.vinterferien i februar betyder altså ikke noget
for danskeren, der igen kører gennem Tyskland i sommerferien.

- Hvis man inden for disse tre måneder kommer til Tyskland og
tilfældigt stoppes af politiet, kan man højst risikere et krav om at
betale en dobbelt bødetakst. Kørekortet vil ikke blive inddraget - man
skal kunne køre tilbage til Danmark.

Werner Jaudt oplyser desuden, at hvis man bliver stoppet af en betjent
for at køre for hurtigt - f.eks. i en kontrol med radar eller laser -
vil danskere og udlændinge blive opkrævet dobbelt bødetakst - altså
f.eks. 300 Euro i stedet for 150. Beløbet skal betales på stedet, og
så er den sag ude af verden.

En tysker ville for samme forseelse få bøden - og dertil et
kørselsforbud med en længde, der afhænger af fartovertrædelsens
størrelse.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 21:25

> [...]
> vil danskere og udlændinge blive opkrævet dobbelt bødetakst - altså
> f.eks. 300 Euro i stedet for 150. Beløbet skal betales på stedet, og

Og husk at hvis man bliver involveret i en færdselsulykke hvor man har kørt
for hurtigt i udlandet så er f*nden løs. Så man gør vitterlig klogest i at
overholde de grænser der er sat i udlandet. Der er nok af steder hvor der er
fri hastighed i tyskland så de steder hvor der ikke er, er det smart at
holde sig under det man max må køre.

Kan man ikke betale bøden på stedet, så bliver køretøjet slæbt med til et
sikret sted ind til man betaler.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-04-04 21:46

On Wed, 21 Apr 2004 22:24:48 +0200, Tom wrote:

> Kan man ikke betale bøden på stedet, så bliver køretøjet slæbt med
> til et sikret sted ind til man betaler.

Hvilket får mig til, at tænke på... tager de Visa? Jeg mener... jeg har
ikke en eneste øre på mig når jeg er i udlandet - det overlader jeg til
Visa-kortet...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 22:19

On Wed, 21 Apr 2004 22:45:48 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.invalid> wrote:

>Hvilket får mig til, at tænke på... tager de Visa? Jeg mener... jeg har
>ikke en eneste øre på mig når jeg er i udlandet - det overlader jeg til
>Visa-kortet...

Dét har jeg heller ikke - og jeg kalkulerer også med at få lov til at
besøge en pengemaskine, hvis...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-04-04 07:33

On Wed, 21 Apr 2004 23:19:03 +0200, Mogens Knudsen wrote:

> Dét har jeg heller ikke - og jeg kalkulerer også med at få lov til at
> besøge en pengemaskine, hvis...

Kanon, for det er nok de færreste som liiiige har 500Euro i baglommen...

Fra : Jonas R.

Dato : 22-04-04 08:07

SNIP

Jeg kan så oplyse at Det Tyske Politi tager visa kort :) eller måske skulle
det hellere være en :(

/Jonas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-04-04 22:02

<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Dét har jeg heller ikke - og jeg kalkulerer også med at få lov til at
>besøge en pengemaskine, hvis...

>--

Dafür hat mann auch ein ordnung.

Man starter med at fremdrage sit Eurocard. der kigges lidt på det, og
det foreslåes at man aflåser sit køretøj.

Derefter bliver man inviteret på en køretur til nærmeste hæveautomat,
og i de fleste tilfælde transporteret tilbage igen.

At man har travlt og den slags, er de fuldstændigt ligeglade med.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-04-04 05:32

Velkommen hjem igen.
Har du lige prøvet?

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-04-04 11:18

On Thu, 29 Apr 2004 06:31:41 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Velkommen hjem igen.

>--

Jo tak. Meget vellykket tur.

>--

>Har du lige prøvet?

Nej, så galt gik det ikke.

Jeg tror jeg blev fotograferet mellem H-burg og Bremen på vej sydover,
men det regner jeg ikke med at høre noget for.. Der er en længere 110
km/t. zone på strækningen hvor de har monteret kameraer på
skiltebroerne. Det var jeg s'gu ikke obs på.

Den har nok spillet med ca. 150 km/t. på det pågældende tidspunkt.
Tyskeren i Seat'en som jeg legede med kan muligvis være havnet i
fedtefadet.

Turen har givet anledning til et par tråde, som kommer op snarest
muligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-04-04 11:51

[snip]
> [...]
>km/t. zone på strækningen hvor de har monteret kameraer på
>skiltebroerne. Det var jeg s'gu ikke obs på.

Det er automatisk trafikregulering. Hastigheden reguleres alt efter,
hvor meget trafik der er. Det tovlige er, at det er sekssporet motorvej
med fx. 110 km/t. Når den automatiske regulering holder op, indsnævres
vejen til 4 spor og hastighedsbegrænsningen ophæves. Den tankegang har
jeg ikke helt fattet endnu.

>Den har nok spillet med ca. 150 km/t. på det pågældende tidspunkt.
>Tyskeren i Seat'en som jeg legede med kan muligvis være havnet i
>fedtefadet.

Hehe.

>Turen har givet anledning til et par tråde, som kommer op snarest
>muligt.

Man venter i spænding.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-04-04 23:02

Martin Johansen [6000] wrote:
:: Hvilket får mig til, at tænke på... tager de Visa? Jeg mener... jeg
:: har ikke en eneste øre på mig når jeg er i udlandet - det overlader
:: jeg til Visa-kortet...

Jep! De har fluesmækker med.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-04-04 07:32

On Thu, 22 Apr 2004 00:02:00 +0200, Henrik B. wrote:

> [...]
> :: Hvilket får mig til, at tænke på... tager de Visa? Jeg mener... jeg
> :: har ikke en eneste øre på mig når jeg er i udlandet - det overlader

Okay så er jeg mere rolig

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-04-04 22:49

> Kan man ikke betale bøden på stedet, så bliver køretøjet slæbt med til et
> sikret sted ind til man betaler.

Det samme sker for udlændinge som får bøder i Danmark.
Betaling ved kasse 1 eller foreløbig beslaglæggelse af køretøjet.
Gælder dog ikke for vores nordiske brødre og søstre.
Der er lavet aftaler om, at man bare kan oversende til opkrævning hos
hinanden.

Kurt

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-04-04 17:36

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> klogest i at overholde de grænser der er sat i udlandet. Der er nok af
> steder hvor der er fri hastighed i tyskland så de steder hvor der ikke

Der er stadig en grænse på 130, 'anbefalet maxhastighed'. Bliver du
involveret i en ulykke, hvor det kan påvises din hastighedsoverskridelse
har været en faktor, så er man stadigt på den!!

/lars

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-04-04 18:22

On 23 Apr 2004 16:35:36 GMT, Lars Knudsen <lkn@dangaard.dk> wrote:

> [...]
>involveret i en ulykke, hvor det kan påvises din hastighedsoverskridelse
>har været en faktor, så er man stadigt på den!!

Der er ikke tale en om hastigheds_overskridelse_, da der ikke er nogen
hastighedsbegrænsning, der kan overskrides. Det der kan være tale om, er
(groft) uagtsomhed. På trods af fri hastighed er det ikke sikkert, at
det på daværende tidspunkt har været forsvarligt at køre mere end de
anbefalede 130 km/t.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 21-04-04 21:25

Stemmer fint med mine erfaringer. Jeg har aldrig modtaget nogen form for
krav på trods at et par røde blitz. De er i øvrigt utroligt skarpe i en sen
nattetime - kraftigt blændende.

MVH Klaus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 22:26

On Wed, 21 Apr 2004 22:25:12 +0200, "Klaus Rejkjær"
<rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>Stemmer fint med mine erfaringer. Jeg har aldrig modtaget nogen form for
>krav på trods at et par røde blitz.

Jep - kender det. Men ingen modtaget...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-04 19:33

[klip]

> Jep - kender det. Men ingen modtaget...

Jeg nappede et gigant-blitz (der var blæs på lampen!) i enten Belgien eller
Frankrig; på motorvejen --- venter i spænding

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-04-04 19:35

On Thu, 22 Apr 2004 20:32:59 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg nappede et gigant-blitz (der var blæs på lampen!) i enten Belgien eller
>Frankrig; på motorvejen --- venter i spænding

Hvis du får noget, er det sikkert en takkeskrivelse for at køre i
PSA-potte.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-04 19:55

[klip]

> Hvis du får noget, er det sikkert en takkeskrivelse for at køre i
> PSA-potte.

Mindst!

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 19:42

> Jeg nappede et gigant-blitz (der var blæs på lampen!) i enten Belgien
eller
> Frankrig; på motorvejen --- venter i spænding

Så har man da en god undskyldning for at smide bødeforlæget i skralderen når
man ikke forstår en bønne på fransk

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 22-04-04 08:31

On Wed, 21 Apr 2004 22:08:58 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Nu har vi talt om det så længe, hvorfor det må være på sin plads at
>slå fast - hvad sker der, hvis jeg bliver blitzet i Tyskland?

Det lyder jo meget godt, dvs. fremover skal vi bare sende bøderne til
dig, så garanterer du for at der ikke sker mere
Har du noget "rigtig" dokumentation på dine påstande, eller er det
bare "noget jeg har hørt"...?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 22-04-04 09:39

Henning wrote:
::: Nu har vi talt om det så længe, hvorfor det må være på sin plads at
::: slå fast - hvad sker der, hvis jeg bliver blitzet i Tyskland?
::
[...]

Hvis du hører "Trafik på 4'eren" - var det forrige fredag, så ville du høre
en tyske "Beamter" fortælle dette. Også det med at glemme kørselsforbudet,
efter 3 mdr.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-04-04 16:44

On Thu, 22 Apr 2004 10:39:02 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Hvis du hører "Trafik på 4'eren" - var det forrige fredag, så ville du høre
>en tyske "Beamter" fortælle dette. Også det med at glemme kørselsforbudet,
>efter 3 mdr.

Jep - man kunne godt misforstå mit indlæg og tro, at det var noget,
jeg selv havde forfattet. Det var det ikke:
www.dr.dk/p4/programmer/trafik/index.asp?function=sporg&action=vis&id=444

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-04-04 18:57

On Thu, 22 Apr 2004 17:43:47 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jep - man kunne godt misforstå mit indlæg og tro, at det var noget,
>jeg selv havde forfattet. Det var det ikke.

Men hvis det havde været, så havde du alligevel haft ret - bortset fra
en lillebitte ting: Østriger kan godt få tilsendt en hilsen fra en
Blitzampel.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.