Lille rustskade
Fra : Anders Larsen

Dato : 21-04-04 21:03

Er de rmon nogen som kan udfærdige en lille indkøbsseddel til mig... jeg har
fået en lille bobbel i lakken, langs skærmkanten bagtil, som jeg godt kunne
tænke mig at fjerne.

Jeg skal vel have noget sandpapir? Hvor kornet skal det være, fint, groft,
begge dele?

Skal man grunde med noget, hvis ja hvad? -og hvor kan det købes?

Og så en lakstift i bilens farve, som jeg allerede har.

Mangler jeg mere, og er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?

På forhånd rigtig mange tak

Anders Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 21:15

> [...]
har
> fået en lille bobbel i lakken, langs skærmkanten bagtil, som jeg godt

Det kommer hurtigt igen hvis du bare sliber det ned
Jeg havde også en lille bobbel på mondeo'en. Fik et tilbud ved en rigtig
smed på omkring de 5.000 Kr incl. malerarbejde.
Fik det så lavet andet steds til en "anden" pris hvor det halve af
skærmkanten blev skåret væk og en ny påsvejst samt malet hos en autolakerer.

--
Tom

Fra : Anders Larsen

Dato : 21-04-04 21:24

> [...]
> Fik det så lavet andet steds til en "anden" pris hvor det halve af
> skærmkanten blev skåret væk og en ny påsvejst samt malet hos en

Sidstnævnte løsning har jeg også hørt, og ingen tvivl om at det er den mest
holdbare, men jeg har godt nok nok ikke lige en mindre formue til projektet
nu, så derfor vil jeg forsøge at bremse det så godt som muligt... så derfor
søger jeg lidt hjælp til dette?

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 21:32

> [...]
projektet
> nu, så derfor vil jeg forsøge at bremse det så godt som muligt... så

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg faktisk ikke engang at det bremser
rusten bare en smule. Men ok hvis du ikke bare vil lade det ruste så.

- Slib ned med en vinkelsliber så du kommer i bund
- Brug spartelmasse
- Slib overfladen glat
- Mal med grunder
- Slib let med meget fint sandpapir
- Mal med bilens farve (helst spray)
- Mal med klarlak

- Lav det hele igen i december

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 21:50

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> rusten bare en smule. Men ok hvis du ikke bare vil lade det ruste så.
>
> - Slib ned med en vinkelsliber så du kommer i bund

Tom: sandblæsning: så fjerner du ikke god materiale og kommer til bunds.

Jeg gentager du skal sq sandblæse med ovntørret kvartssand 0,2-0,3 mm

ellers JA du har ret.
Jeg har sandblæst på skader som beskrevet.
Men nu er trykluftanlægget nok ved at ruste sammen, for jeg kan ikke finde
rust på gøjen.da jeg har kun haft den i 6 år. hvis du ikke tror det, så
kommer jeg forbi en dag og viser dig franskmanden, når jeg alligevel skal
"hjem"
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 21:57

> Tom: sandblæsning: så fjerner du ikke god materiale og kommer til bunds.
>
> Jeg gentager du skal sq sandblæse med ovntørret kvartssand 0,2-0,3 mm

Det gør ingen forskel, bagklappen på min mondeo er blevet sandblæst og
omlakeret men 1 år efter er den så småt ved at ruste igen.

> [...]
> rust på gøjen.da jeg har kun haft den i 6 år. hvis du ikke tror det, så
> kommer jeg forbi en dag og viser dig franskmanden, når jeg alligevel skal

Hmm du må da også gerne se min mondeo med en lille bobble ved cromhåndtaget
på bagklappen

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-04-04 08:08

> Det gør ingen forskel, bagklappen på min mondeo er blevet sandblæst og
> omlakeret men 1 år efter er den så småt ved at ruste igen.

Nej - en omlakering laver ikke om på en elendig pladekvalitet, pinhuller,
lagdeling m.m. i pladen kan man ikke gøre noget..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 12:34

> Nej - en omlakering laver ikke om på en elendig pladekvalitet, pinhuller,
> lagdeling m.m. i pladen kan man ikke gøre noget..

I min mondeo er det ikke så meget en dårlig pladekvalitet, men mere at man
har lavet en designfejl hvor fugt kan samle sig i en lomme ved cromhåndtaget
og så ruster det bare uanset hvad. Fejlen er den samme på alle mondeo'er fra
97-2000

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-04-04 13:52

Tom wrote:

> [...]
> at man har lavet en designfejl hvor fugt kan samle sig i en lomme ved
> cromhåndtaget og så ruster det bare uanset hvad. Fejlen er den samme

Det ruster ikke hvis der ikke er "hul" i gennem lakken til den rene plade
eller grundfarven.
Er det ikke fordi håndtaget evt sidder og "vibrerer/rokker" lidt, så det på
den måde har slidt hul i lakken ?
Det har jeg set på f.eks. Escort Mk 5.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 14:36

> [...]
> eller grundfarven.
> Er det ikke fordi håndtaget evt sidder og "vibrerer/rokker" lidt, så det

Aner det ikke, men umiddelbart virker det nu som om det sidder godt nok
fast.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-04-04 18:57

Tom wrote:

> Aner det ikke, men umiddelbart virker det nu som om det sidder godt
> nok fast.

Hvis ellers delene er lakeret som de skal, så kan vandet jo ikke bare trænge
gennem lakken.
Måske lakken er krattet lidt af i monteringshullerne til håndtaget (under
monteringen), og derved har gjort det muligt for vandet at trænge ind bag
ved ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-04-04 20:44

> [...]
cromhåndtaget
> og så ruster det bare uanset hvad. Fejlen er den samme på alle mondeo'er

Hvordan er håndtaget sat fast?
Det er vel ikke noget med, at rusten kommer fra en kant og ud under
håndtaget?
Det er set før og løsningen var godt med snask når håndtaget blev monteret.
Hele bagsiden blev kort sagt sovset ind, så kom rusten ikke igen.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 21:22

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> har
> kunne
>
> Det kommer hurtigt igen hvis du bare sliber det ned

"en boble"
Så er du på den, for så er der hul igennem
Den skal angribes bagfra

Hvis du kun sliber forfra kan jeg kun gentage Tom.
Når du fjerne lakken, og det kan du hurtigst mulig og der er vand inde bag
ved, er den helt gal, du vil sikkert finde, at du kan stikke en spids
genstand (ikke en snaps) lige igennem, så om på bagsiden, fjern skidt, snavs
og rustbeskyttelse og jeg tror, ikke det ser godt ud.

Sandblæsning, galvafroid og maling efter lang tørretid (7-14 dage er vejen
frem.

Men du kan være heldig at vi maler fanden på væggen, men hvor f.... skulle
boblen komme fra, hvis det ikke komme indefra.
--
Møller