spørgsmål til mangler ved privat køb
Fra : Kim Eichen

Dato : 20-04-04 16:15

Hej gruppe

Jeg har som nogen nok efterhånden er klar over købt en Mondeo V6 stationcar
fra 1997.
Jeg opdagede til at starte med at den ene dør ikke kunne låses og spurgte
her i guppen om det mon var noget sælger skulle gøres ansvarlig for og fik
at vide at jeg var grisk og ville have i pose og sæk når jeg købte en bil
relativt billigt (85.000 kr.) og ovenikøbet forventede at der ikke var nogen
væstentlige mangler.
Situationen er nu denne at efter de første par varme dage kan jeg konstatere
at klimaanlægget ikke virker, dvs. så længe det ikke skal spytte kold luft
ud virker det fint, men den manglende kolde luft synes jeg er en ret
væsentlig mangel ved et klimaanlæg.

Spørgsmålet er så: tror i at der vil væren nogen ide i at præsentere det for
sælger med kompensation for øje eller er det hvad man må forvente når man
køber brugt?
Hvis det er tilfældet er der så overhovedet nogle mangler i mener vil være
væsentlige nok ved privat køb til at man kan holde sælger ansvarlig for det?

Har I nogen ide om hvad det vil koste og få lavet? Jeg fik at vide hos Ford
at sandsynligvis skulle en køler til mindst 2000 kr. samt freon til 1000 kr.
skiftes. Hertil kommer arbejdslønnen og den var ifølge ham den største post,
da det åbentbart er en større proces at få sådan et klimaanlæg op at køre
igen.

Mvh Kim
p.s. undskyld indlæggets længde

---

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 16:53

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at vide at jeg var grisk og ville have i pose og sæk når jeg købte en bil
> relativt billigt (85.000 kr.) og ovenikøbet forventede at der ikke var

Enhver ønsker da at gøre en god handel det har da ikke noget med griskhed at
gøre.

> [...]
> at klimaanlægget ikke virker, dvs. så længe det ikke skal spytte kold luft
> ud virker det fint, men den manglende kolde luft synes jeg er en ret

Sjovt nok har jeg haft samme problem på min mondeo 97'
De fandt ud af at kondensatoren var gennemtærret og derfor begyndt at lække
R134a.

> [...]
for
> sælger med kompensation for øje eller er det hvad man må forvente når man

Du kan jo prøve om sælger vil betale, men jeg tror ikke du skal gøre dig de
store forhåbninger.

> [...]
post,
> da det åbentbart er en større proces at få sådan et klimaanlæg op at køre

En kondensator (køler) koster 470 Euro hos Ford, så de har vist "glemt" at
lægge momsen oveni
De 1000 Kr for gassen kan jeg også bekræfte (jeg gav 1.100 incl moms)

Jeg har så lige købt en ny kondensator på ebay i tyskland til 1000 Kr og
fundet ud af at man hos Bosch i Flensborg kan fylde et anlæg for ca 2-300
Kr.
Udskiftningen er der ingen ben i at foretage selv da man kun skal afmontere
kofangeren for at få kondensatoren ud. Den sidder fast med 4 skruer og 2
slanger.
Man skal selvfølgelig være YDERST varsom med afmonteringen og at få tappet
alt gas af anlæget først (uden af få hudkontakt med gassen). Mondeo har
INGEN tørfilter så der sker ikke noget ved at anlæget bliver tappet
fuldstændigt og at der kommer alm. luft ind i systemet.

Så jeg regner med en samlet udgift på ca. 1.500 Kr

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 20-04-04 18:08

> [...]
> nogen
>
> Enhver ønsker da at gøre en god handel det har da ikke noget med griskhed

Så jeg behøver ikke at føle mig som et dårligt menneske

> [...]
>
> Sjovt nok har jeg haft samme problem på min mondeo 97'
> De fandt ud af at kondensatoren var gennemtærret og derfor begyndt at

Det kan jo meget vel være det samme her

> for
>
> Du kan jo prøve om sælger vil betale, men jeg tror ikke du skal gøre dig
de
> store forhåbninger.

Du har nok desværre ret. Jeg ville dog aldrig selv sælge en bil med så
alvorlige mangler som et defekt klimaanlæg og en den, der ikke kan låse uden
at fortælle det til køber.

> [...]
> post,
>
> En kondensator (køler) koster 470 Euro hos Ford, så de har vist "glemt" at

Jeg glemte vist at sige at han nævnte ordet uoriginal.

> [...]
> fundet ud af at man hos Bosch i Flensborg kan fylde et anlæg for ca 2-300

Kan man godt køre rundt med bilen med ny kondensator og uden at have fyldt
freon på?
Jeg overvejer lidt om jeg skulle besøge noget familie i Esbjerg og ved samme
lejlighed slå et smut om Flensborg og få fyldt freon på.
Har du eventuelt et link eller lignende til Bosch i Flensborg?

> [...]
> INGEN tørfilter så der sker ikke noget ved at anlæget bliver tappet
> fuldstændigt og at der kommer alm. luft ind i systemet.

Såfremt jeg vil køre til Flensborg og få fyldt freon på, tror du så det
ville være muligt at du (Tom) mod selvfølgelig et vederlag kunne foretage
denne for dig (men ikke for mig) simple operation?

> Så jeg regner med en samlet udgift på ca. 1.500 Kr

Hvis jeg også er så heldig at finde en kondensator billigt lyder det jo slet
ikke så slemt

Mvh Kim

---

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 18:42

> [...]
>
> Du har nok desværre ret. Jeg ville dog aldrig selv sælge en bil med så
> alvorlige mangler som et defekt klimaanlæg og en den, der ikke kan låse

Det er jo slet ikke sikkert at sælger har været klar over det. Mit AC
virkede også sidste år men er så langsomt holdt op med at kunne køle i takt
med at gassen er lækket.

> Kan man godt køre rundt med bilen med ny kondensator og uden at have fyldt
> freon på?

Ja da, man skal bare undlade at starte for AC da olien jo også er væk fra
systemet.
(Det er ikke freon men R134a)

> [...]
> lejlighed slå et smut om Flensborg og få fyldt freon på.
> Har du eventuelt et link eller lignende til Bosch i Flensborg?

Næh men jeg ved at det ligger lige over for BMW og Sand-Jensen på samme vej
som FõrdePark, Bauhaus m.m.

> [...]
> ville være muligt at du (Tom) mod selvfølgelig et vederlag kunne foretage
> denne for dig (men ikke for mig) simple operation?

Ja det kunne vi godt finde ud af.

> Hvis jeg også er så heldig at finde en kondensator billigt lyder det jo
slet
> ikke så slemt

De har stadig et par stykker på www.ebay.de hvis du søger på "mondeo
kondensator"

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 20-04-04 21:21

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Det er jo slet ikke sikkert at sælger har været klar over det. Mit AC
> virkede også sidste år men er så langsomt holdt op med at kunne køle i

Det er selvfølgelig en mulighed.

> 2-300

> Ja da, man skal bare undlade at starte for AC da olien jo også er væk fra
> systemet.
> (Det er ikke freon men R134a)

Ok, værd at huske

> samme
>
> Næh men jeg ved at det ligger lige over for BMW og Sand-Jensen på samme
vej
> som FõrdePark, Bauhaus m.m.

Hmm, sidst jeg var i Flensborg var for 13 år siden (på cykel), så min
stedkendthed i Flensborg kan ligge et meget lille sted.

> tappet

> Ja det kunne vi godt finde ud af.

> slet
>
> De har stadig et par stykker på www.ebay.de hvis du søger på "mondeo
> kondensator"

Det må alt andet lige være en væsentlig bedre ide end at købe en uoriginal i
Danmark for 2000 kr.
Men som sagt kan jeg mon være sikker på at den skal skiftes? Fordmanden
nævnte i hvert fald køleren/kondensatoren med det samme. Er der mon andre
dele der skal bruges udover den R134a, der også skal fyldes på?

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 21:37

> [...]
> nævnte i hvert fald køleren/kondensatoren med det samme. Er der mon andre
> dele der skal bruges udover den R134a, der også skal fyldes på?

Ved ikke om der sidder nogle pakninger hvor rør/slanger skal monteres, men
ellers er der ikke andet end det olie (50g) som skal hældes på anlæget
sammen med gassen, så det behøver man ikke tænke på.

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 20-04-04 18:10

> Jeg har så lige købt en ny kondensator på ebay i tyskland til 1000 Kr

Er der forskellige kondensatorer til forskellige motorstørrelser (vel at
mærke til en Mondeo fra 1997)?

---

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 18:44

> Er der forskellige kondensatorer til forskellige motorstørrelser (vel at
> mærke til en Mondeo fra 1997)?

Tør jeg ikke svare på, men tror det ikke da den virker ret simpel i sin
opbygning.

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 20-04-04 21:14

> Tør jeg ikke svare på, men tror det ikke da den virker ret simpel i sin
> opbygning.

Ja, den ser ret simpel ud.
Jeg har fået øje på denne
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2473332153&category=61864#ebayphotohosting
Auktionen slutter om en times tid.
Umiddelbart ligner det er fornuftigt køb, da den er splinterny. Prisen er
heller ikke langt fra de 1000 kr. du gav.
Spørgsmålet er om det er muligt at den eksisterende kondensator ikke er
defekt, men det er vel ikke særlig sandsynligt eller?

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 21:19

> Spørgsmålet er om det er muligt at den eksisterende kondensator ikke er
> defekt, men det er vel ikke særlig sandsynligt eller?

Måske skulle du få dem til at lave en læktest for at være sikker, men på den
anden side hvis det koster dig 1000 Kr at få lavet læktesten så er det vel
billigere bare at købe kondensatoren

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 20-04-04 22:08

> [...]
den
> anden side hvis det koster dig 1000 Kr at få lavet læktesten så er det vel

Det har du ret i, og hvis den er ny, så holder vel også længere.
For nu lige at være på den sikre side: denne auktion
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2474926018&category=61864#ShippingPayment
er vel præcis hvad jeg skal bruge ikke sandt? for så vil jeg byde på denne

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 07:29

> [...]
> er vel præcis hvad jeg skal bruge ikke sandt? for så vil jeg byde på denne

Det er i hvert fald precis den jeg også har købt fra samme mand
Men byd lidt over de 130, da der var en som i sidste minut prøvede at få
min, men jeg nåede heldigvis lige at byde igen før auktionen udløb.

Var ude at måle efter i min mondeo før jeg købte og målene passer og den
ligner også forbløffende meget den som sidder i, så jeg går stærkt ud fra at
den også passer.
Har også kontaktet manden i tyskland før købet og han sagde at den passer.

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 21-04-04 08:32

> [...]
> Men byd lidt over de 130, da der var en som i sidste minut prøvede at få
> min, men jeg nåede heldigvis lige at byde igen før auktionen udløb.

Herligt, så er der en magen til på vej til mig snart

> [...]
> den også passer.
> Har også kontaktet manden i tyskland før købet og han sagde at den passer.

Ved du så om det er en original eller uoriginal del og har det i øvrigt
nogen betydning?

---

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 12:27

> Ved du så om det er en original eller uoriginal del og har det i øvrigt
> nogen betydning?

Det er en (u)original hvilket vil sige at det er fra samme firma som leverer
til Ford

--
Tom

Fra : Hans

Dato : 21-04-04 05:16

"Kim Eichen" <mailto:eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ---
>
> Selvfølgelig kan du gå til sælgeren. Jeg har selv lige købt en Mazda st.car fra
1999. Den har jeg givet 84.ooo for ved en privat, og har samtidig fået et stk.
papir på, at jeg kan komme hvis der er mangler.
Hilsen Hans

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.242.209.83)

Fra : Kim Eichen

Dato : 21-04-04 08:31

"Hans" <hc@city> wrote in message

> [...]
stk.
> papir på, at jeg kan komme hvis der er mangler.

Jeg desværre at Tom har ret i at jeg ikke får noget ud af at gå til sælger,
da bilen blev købt som beset og da jeg allerede har været der en gang uden
held (med låsen der ikke virkede).
Da det tilsyneladende ikke bliver så dyrt at reparere, som jeg havde frygtet
vælger jeg at få det ordnet uden brok.

Mvh Kim

---