Olie på Corsa
Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-04-04 11:29

Hej

Jeg har en Opel Corsa 1,4i Eco fra 97, som snart har kørt 120.000 km. Jeg
skal til sommer en tur til Portugal og se fodbold.

Derfor skal jeg bla. til at lave et olie skift, og har noget 5w-40 olie
stående, som jeg købte på tilbud hos Bilka på et tidspunkt. Kan jeg uden
problemer bruge dette olie, eller skal jeg op og burge 10w eller 15w.

På forhånd tak

/Morten Nielsen

Fra : Emil Jensen

Dato : 20-04-04 12:05

> Jeg har en Opel Corsa 1,4i Eco fra 97, som snart har kørt 120.000 km. Jeg
> skal til sommer en tur til Portugal og se fodbold.
>
> Derfor skal jeg bla. til at lave et olie skift,

Jeg håber da du ikke kun skifter olie kun fordi du skal på en lang tur?
Olien bør skiftes hver 5-10.000 km, afhængig af dit kørselsmønster.

Mvh

Emil

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-04-04 12:13

Morten Nielsen wrote:
> [...]
> stående, som jeg købte på tilbud hos Bilka på et tidspunkt. Kan jeg uden
> problemer bruge dette olie, eller skal jeg op og burge 10w eller 15w.

Jeg ville mene at du sagtens kan bruge din 5w40.

--
Roberto Saldo

Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-04-04 12:29

> Jeg ville mene at du sagtens kan bruge din 5w40.

Vil der være nogen problemer når jeg nu skal køre i lidt varmere lande ? Vil
den evt. bruge noget mere olie, da det er mere tyndtflydende ?

/Morten Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-04-04 12:33

Morten Nielsen wrote:

> Vil der være nogen problemer når jeg nu skal køre i lidt varmere lande ? Vil
> den evt. bruge noget mere olie, da det er mere tyndtflydende ?

Lad os lige få en ting på det rene, 5w40 er kun tyndere end en ren
SAE40 i kold tilstand.

Læs her:

<http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bible.html>

--