"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40877e32$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har ringet og forhørt mig forinden. Det drejer sig om 416'ere med
> dobbelt-kabine.
Med dobbelt kabine?? Det vidste jeg sgu ikke vi havde i hæren. Ved du hvad
de har været brugt til?
> Mon man kan regne med de er lette at syne? De har ikke kørt ret langt
(omend
> de er kørt efter afb-princippet*),
Ja hvis du er heldig kan du sagtens finde en der forholdsvis let at syne. Du
kan risikere at finde en der har stået på depot det meste af sit liv. Men da
den har dobb. kabine kunne jeg forestille mig at den er brugt til noget
specielt og så kun udfases pga. manglende sikkerhedsseler.
og hæren gør vel meget for at holde sine
> biler vedlige?
Ja da. Hvis Hmak's vedligeholdelses direktiv skulle overholdes så stod
bilerne på værksted altid og soldaterne gik rundt.
![Glad](images/smileys/nglad.gif)
Forsvarets mekanikere
skal lave eftersyn på dem en gang hver 3. mdr. Jeg skriver skal, fordi det
når vi aldrig at overholde. Tilgengæld får vi dem til rep. så snart det
konstateres af brugeren at noget er i uorden.
> Nogen mekanikere fra mili, der kan fortælle mig lidt efter hvad jeg skal
> være specielt opmærksom på, hvis jeg vil byde på en Unimog?
Tja vi lavede sgu aldrig ret meget på dem. Dog var vi begyndt at fange nogle
med slør i bærelejerne. De er lidt komplicerede at skifte. Manchetterne på
kardanakselrørene skiftede vi da af og til. Bremserne var næsten altid ovale
pga. bløde bremsetromler. Dækkene er ofte begyndt at revne i karkassen pga.
ælde. Så tjek lige hvor dybe revnerne er. En god ting kunne være at være
opmærksom på koblingen. Ikke fordi vi nogensinde skiftede nogen, men mere
fordi det er et KÆMPE arbejde.
Skal du selv skrue på sådan en så husk at håndbremsen ikke strammes på
kablet, men på et stjernehjul inde i bremsen. Kablet er kun til en
grundjustering.
Er den mærkelig i elanlægget er det højst sandsynligt en sikring. Ikke
nødvendigvis den der sikrer det kredsløb der er galt. Tjek dem alle med en
polsøger. Polsøgeren skal bruges fordi de oftest brænder inde under
holderens klemmer.
Trækker den dårligt eller ikke vil starte er det oftest grovfilteret på
brændstofsystemet der er stoppet. Det sidder under førerhuset henne ved
tanken.
MVH Niels
Alfa forever