max. 3500 kg
Fra : Leonard

Dato : 18-04-04 19:06

På mange mindre veje er der gennemkørsel forbudt for lastbiler. Dette
er skiltet med en rund forbudstavle med et symbol for en lastbil i og
en undertavle med en vægtgrænse.

Når der nu står 3500 kg på den, betyder det så at jeg ikke må køre
igennem med bil og trailer, der tilsammen har totalvægt på 4500 kg?

Eller må jeg gerne køre igennem hvis der ikke er læs på så den samlede
faktiske vægt er under 3500 kg?

--
Leonard

Fra : Henrik B.

Dato : 18-04-04 22:24

Leonard wrote:
:: Når der nu står 3500 kg på den, betyder det så at jeg ikke må køre
:: igennem med bil og trailer, der tilsammen har totalvægt på 4500 kg?
::
:: Eller må jeg gerne køre igennem hvis der ikke er læs på så den
:: samlede faktiske vægt er under 3500 kg?

Når man snakker påbudstavler, er der altid tale om faktisk vægt - altså hvad
du vejer i det øjeblik man sætter en vægt under...

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 19-04-04 10:47

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Når man snakker påbudstavler, er der altid tale om faktisk vægt - altså hvad
>du vejer i det øjeblik man sætter en vægt under...

OK, det lyder jo logisk, hvis det fx er en bro.
Men gælder skiltet med en lastbil overhovedet for mig, når jeg kører i
alm. bil med trailer efter?
--
Leonard

Fra : Henrik B.

Dato : 19-04-04 10:56

Leonard wrote:
:: OK, det lyder jo logisk, hvis det fx er en bro.
:: Men gælder skiltet med en lastbil overhovedet for mig, når jeg kører
:: i alm. bil med trailer efter?

Det mener jeg ikke at det gør.

M.v.h.

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-04-04 15:41

Leonard skrev:

> [...]
> igennem med bil og trailer, der tilsammen har totalvægt på 4500 kg?
>
> Eller må jeg gerne køre igennem hvis der ikke er læs på så den samlede

Fra Bekendtgørelse om vejafmærkning:

"C 23,1 Lastbil forbudt.

Forbudet kan med vægtangivelse på undertavle begrænses til kun at gælde for
køretøjer, herunder vogntog, hvis samlede tilladte totalvægt er større end
den angivne."

--
Reino
Mazda 323 '97 til salg

Fra : Leonard

Dato : 19-04-04 15:48

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote:

> [...]
>køretøjer, herunder vogntog, hvis samlede tilladte totalvægt er større end

Og det gælder så også for mit vogntog, der består af en bil og en
trailer, går jeg udfra.
Og det er den tilladte totalvægt der regnes med.

Hvad er bøden for at overtræde det?
- så jeg kan indbetale for den forseelse jeg har gjort i min uvidenhed

--
Leonard