NSR 125
Fra : Allan Ploug

Dato : 29-04-01 11:33

Hej!

Jeg overvejer at købe en Honda NSR 125 '96er, 13000km for ca. 20000kr....

Kommer naturligvis an på stand, men er en NSR generelt et godt valg som
begynder-MC? Har aldrig haft MC før...og har heller ikke teknisk erfaring -
hvad skal jeg være specielt opmærksom på af "skjulte" svagheder?....

/Allan

PS. Ja, jeg ved godt den lyder som en knallert, men det kan jeg leve med

Fra : Allan Berg

Dato : 30-04-01 05:01

Hmm .... du er selvfølgelit velkommen til at købe den ...
men hvis jeg var dig vil jeg klar overveje at købe noget med lidt mere
"skub" i . Jeg er selv lidt nybegynder og ejer en Suzuki GSX R 400 R og det
er faktisk en god maskine til nybegynder efter min menning. Jeg er meget
tilfreds med den.

Plus ved maskine :

Hurtig af størrelse 58 HK på baghjulet :)

Topfart 220 km/t

Smutter fra de fleste i klassen fra 125-500 og enda nogen 600

Holder prisen utrolig godt :)

M.v.h

Allan

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 29-04-01 20:16

"Allan Berg" <berg.allan@worldonline.dk> skrev
> Hmm .... du er selvfølgelit velkommen til at købe den ...
> men hvis jeg var dig vil jeg klar overveje at købe noget med lidt mere
> "skub" i .

Det kommer da alvorligt meget an på, om manden kun har det lille kort,
for så er GSX-R 400 lukket land. Men ellers er minigixxeren en udmærket
mc, ja, selv om jeg ikke selv ville anbefale den til en begynder.

--
Susanne

Fra : Allan Ploug

Dato : 29-04-01 23:50

> Det kommer da alvorligt meget an på, om manden kun har det lille kort,
> for så er GSX-R 400 lukket land. Men ellers er minigixxeren en udmærket
> mc, ja, selv om jeg ikke selv ville anbefale den til en begynder.

Hmm...der er ½ år til jeg har det store kort...men efter sigende skulle det
ikke være noget problem med 34+ HK maskiner mht. f.eks. forsikring..(?)

Men bortset fra det, så
1. En GSX R 400 er tilsyneladende en hel del dyrere!
2. Jeg er sgu lidt nervøs for at jeg ikke vil kunne administrere de ekstra
HK til at starte med...

Såh...med det i betragtning ville det så være en god ide? Eller er der andre
mærker/modeller der er mere velegnede som begynder-bike? (ca. samme
prisklasse ...ikke nødvendigvis af den sporty type....)

/Allan

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 30-04-01 09:36

"Allan Ploug" <ploug@dak.k64.dk> skrev
> Hmm...der er ½ år til jeg har det store kort...men efter sigende
skulle det
> ikke være noget problem med 34+ HK maskiner mht. f.eks.
forsikring..(?)

Personligt ville jeg ikke ta' chancen, hvis nu der sku' ske et uheld,
der involverede personskade.

> Men bortset fra det, så
> 1. En GSX R 400 er tilsyneladende en hel del dyrere!

Ja, og derudover er den også dyr i drift, hvis man ikke selv servicerer
den, for det er ikke sådan lige at komme til på den. Man skal nok også
tage i betragtning, at der ikke er meget mere end 60.000 km i motoren,
inden den skal renoveres. Min fik en tur omkring 38.500, og det var ikke
billigt.

> 2. Jeg er sgu lidt nervøs for at jeg ikke vil kunne administrere de
ekstra
> HK til at starte med...

Så synes jeg heller ikke, du skal starte på sådan en. Det er ikke så
meget, fordi den har 62 hk, at jeg ikke vil anbefale den til en
begynder, men mere måden, de kommer på. Under 7000 o/m sker der ikke så
meget, men omkring 9000 accelerer den pænt hurtigt.

Jeg kender ikke NSR'en, men tror nu sagtens, man kan få nogle sjove
timer på den. Det kan man i hvert fald på en Mito

--
Susanne

Fra : Anders Olesen

Dato : 30-04-01 15:37

> [...]
erfaring -
> hvad skal jeg være specielt opmærksom på af "skjulte" svagheder?....

Jeg havde selv en som start MC. Den giver efter min mening meget sjov for
små penge, men du skal altså kun bruge den for sjov og ikke til transport.
Den har et meget smalt område hvor den trækker rent (7000-11000 omdr/min),
kæden skal justeres hvert andet øjeblik(det er ikke en o-ring) og den er
decideret umulig at starte, hvis den står stille i mere end et par dage. For
mit vedkommende blev løsningen på startproblemerne at afmontere tændrøret
efter hver tur. Tilsidst var jeg faktisk glad for, at der kun er en
cylinder! Men den har også positive sider: Fordi den er så let bremser og
styrer den ganske glimrende, gearkasse og kobling fungerer fint og den er
faktisk rimelig kvik og sjov, når man tager i betragtning, at den er til
lille kørekort.
> PS. Ja, jeg ved godt den lyder som en knallert, men det kan jeg leve med

Hvis det er godt nok til Valentino Rossi er det vel også en fin lyd for os
andre

Anders Olesen

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-04-01 16:08

"Anders Olesen" <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> kæden skal justeres hvert andet øjeblik(det er ikke en o-ring)

Medmindre det er en helt ny cykel vi taler om, hvordan kan du så vide at
kæden ikke er en O-ring type? Den kan en tidligere ejer da let have skiftet.
De fleste jeg kender som kører Yamaha DT125R skifter f.eks. til 520 O-ring
kædekit, det nytter nemlig ikke med 30 heste hvis kæden alligevel takker
over hele tiden.

Rittig

Fra : Anders Olesen

Dato : 30-04-01 17:00

> [...]
> kædekit, det nytter nemlig ikke med 30 heste hvis kæden alligevel takker

Min havde kørt 9000km, da jeg købte den, og da jeg solgte den ved 11000km
var der ikke mere end et par tusind tilbage i kædekittet. Der må vist være
tale om verdens ringeste o-rings kæde . Endvidere blev jeg frarådet af
min mekaniker at skifte til o-ring, da de har større effekt tab end
"cykelkæder", og hondaen har brug for samtlige 29 hypper!

Anders

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-01 06:44

> Endvidere blev jeg frarådet af
> min mekaniker at skifte til o-ring, da de har større effekt tab end
> "cykelkæder", og hondaen har brug for samtlige 29 hypper!

Det er naturligvis rigtigt at der forsvinder lidt flere kræfter i en O-ring
kæde, end i en almindelig.

Men: Der forsvinder lige så mange hypper (om ikke flere) fra en dårligt
vedligeholdt normalkæde, som i en velsmurt O-ring, og O-ringe er meget
lettere at holde velsmurte - derfor vil min påstand være at mange ikke vil
kunne mærke et effekttab, og til gengæld holder kædekittet meget længere
hvis man skifter til O-ringe.

Personligt kører jeg med O-ring kæder på alt undtagen min 125'er, men det er
mest fordi jeg fik et godt tilbud på kædekit til den (og jeg falder let for
"gode tilbud").

Rittig

Fra : Armand

Dato : 01-05-01 09:48

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
> Men: Der forsvinder lige så mange hypper (om ikke flere) fra en
> dårligt vedligeholdt normalkæde, som i en velsmurt O-ring, og O-ringe

Hvilket også gælder betragtninger omkring slidte kæder - Og alm. kæder
bliver slidt lettere/oftere samt over en stadig stigende periode end
O-ringskæder, som oftest pludesligt opfgiver ånden over et par tusinde
km!

>derfor vil min påstand være at mange ikke vil kunne mærke et
> effekttab...................

Derfor tilslutter jeg mig dette!

> til gengæld holder kædekittet meget længere hvis man skifter til
O-ringe

Oringskæden største gevinst er komforten!
Dette gælder komforten i ikke at skulle efterspænde efter hvert andet
øjeblik, samt udskifte flere gange om året:
Med mine O-ringskæder har det altid været således at der aldrig har
skullet efterspændes imellem to dækskift's, og at det var et
umiskendeligt tegn på at kæden var færdig når der endelig skulle til at
efterspændes (hvilket symptomatisk var det forår hvor kæden havde
passeret 20.000 km)!!
Hvorfor nu til at droppe denne komfort, p.g.a. et påstået
effekt-gevinst,
der kan matches af at tanken kun er halvfuld (eller at piloten tager sig
sammen og lige taber de 5 Kg der (mindst) er for meget på badevægten!

Dette minder mig om Claus' tidligere henvisning til landets billigste
tuning:
Bogensepillen

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 01-05-01 13:05

>snippet en masse jeg alligevel ikke kan udtale mig om<

> Dette minder mig om Claus' tidligere henvisning til landets billigste
> tuning:
> Bogensepillen

Jarh, der er jo også den hypereffektive men farlige.."Nej skat, du skal ikke
med ud at køre"

Den virker som om man har købt for 100Kkr større cykel

-
Hilsen

Morten Dahl
- der endnu en gang har fået væltet sin knallert (((